Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Ebike beveiligen

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Ebike beveiligen

    Dag allemaal,
    Naar aanleiding van een artikel op HLN
    https://www.hln.be/regio/oostende/ro...uden~aee54f5b/
    vraag ik me af hoe jullie de fietsen beveiligen.
    vrgr
    Nikon D610

  • #2
    Re: Ebike beveiligen

    Ik heb het voordeel dat ik tamelijk corpulent bent, waardoor het gewicht van een asus-ketting niet echt doorslaggevend is. Dus ik gebruik best een zware ketting. Ik heb dus zowel het ringslot op de fiets als een kettingslot dat ik steeds vastmaak een een vast obstakel. Bovendien neem ik bij vaak zowel het schermpje als de batterij mee in de fietszak die ik steeds aan mijn fiets heb hangen en die ik over mijn schouder kan hangen.

    Daarnaast heb ik een diefstalverzekering bij VAB afgesloten.

    Peter


    Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk

    Comment


    • #3
      Re: Ebike beveiligen

      Ergens aan vastmaken met een zware ketting is volgens mij ook de beste oplossing.
      Let er wel op dat je de ketting aan het kader van de fiets vastmaakt in plaats van aan een of ander onderdeel dat gemakkelijk los te maken is.
      Aan de fietsbrug hier vlakbij heb ik ooit een fiets gezien die vastgemaakt was met een slot dat over het zadel hing (je kon het er net niet overheen trekken omdat het kabelslot iets te klein was), maar de bout van de zadelpen had een snelkoppeling, heel veel werk heb je dan niet om die fiets los te maken.

      Als ik ergens naartoe ga waar ik mijn fiets een tijdje onbewaakt moet achterlaten, dan gebruik ik het zware kettingslot dat ik vroeger op de motor gebruikte (volgens een test van toen zou dat een van de betere sloten geweest zijn).
      Maar tegenwoordig zijn er accuslijpschijven waarmee je uiteindelijk wel elk slot door kan krijgen (ze staan zelfs geregeld bij Lidl in de aanbieding voor een zacht prijsje...).
      Het enige dat dan nog in het nadeel van de dief werkt is dat zo'n slijpschijf vrij veel lawaai maakt, daardoor is die methode niet altijd en overal toe te passen.
      http://barthuysmans.smugmug.com/
      BD0338BE

      Comment


      • #4
        Re: Ebike beveiligen

        Maak je fiets niet vast aan verkeerspalen.
        Mijn dochter haar fiets was verdwenen,nadat hij vastgemaakt was aan een verkeerspaal aan het station in Gent;waar veel fietsen verdwijnen met slot en al op de normale voorziene plaats.Bij navraag bij de politie;hadden zij hem meegenomen.Slot doorgeslepen.
        Boete er bovenop.Fietsen en ook andere zaken,moog je niet vast maken aan verkeerspalen.
        In Zichem zussen Bolder of Zoetenaaie zal de politie er waarschijnlijk er geen punt van maken,maar in Gent en elders blijkbaar wel.

        Comment


        • #5
          Re: Ebike beveiligen

          Als je een hangslot gebruikt, kies dan voor een rond model van Asus. Ik heb me nog een tijd bezig gehouden met lock-picking, ik weet waarom het rond is. Er zijn heel veel hangsloten met enorme denkfouten in, een bepaald model Masterlock bv heb ik op max. 10s open, in alle stilte en schadeloos. Een gewoon model hangslot kost me tussen de 30 en de 60 s. Als er schade mag bij zijn is dat naar schatting 5 seconden, geluidloos. Die ronde Asus is een veel taaiere klant, dat kan alleen maar met lockpicks en een heleboel geduld omwille van het feit dat ze daarin niet alleen met de gewone cilinderpinnetjes werken. En neen, ik zal de trucs niet verklappen. In feite is het te gek voor woorden als je ziet wat voor inbrekersmateriaal je op het internet kan kopen....maar het is zoals Bart zegt : tegen een slijpschijf is niks bestand. Ik herinner me een test uit mijn motortijd en ik meen me te herinneren dat een soort U-vormige beugel het beste uit de test kwam. Ze begonnen met een zware ijzertang waarmee je moeiteloos betonijzer van 1 cm doorknipt. Op die ene hebben ze de bekken van de tang naar de verdommenis geholpen. Dat was wel in de tijd toen er nog geen snoerloos gereedschap bestond. Ik dacht dat de naam "kryptonite" was.

          Comment


          • #6
            Re: Ebike beveiligen

            Heb jij ook je enkelband los gekregen???? (zuiver lol natuurlijk)
            Waarschijnlijk ben je slotenmaker of zoiets?
            Maar toont wel aan dat de meeste denken,dat ze veilig zijn met een onnozel slot. Als ze het echt gemunt hebben op je fiets,dan is het blijkbaar een makkie om het slot te liquideren.En als de fiets nergens aan vast hangt,met slot en al in de camionette.
            Als er het op aankomt om normale fietsen te stelen uit een stalling,dan bekijken ze wel wat het snelst gaat.Gaat het slot wat weerstand bieden,dan laten ze het ook zo.

            Comment


            • #7
              Re: Ebike beveiligen

              Oorspronkelijk geplaatst door opapol Bekijk bericht
              Ik herinner me een test uit mijn motortijd en ik meen me te herinneren dat een soort U-vormige beugel het beste uit de test kwam. Ze begonnen met een zware ijzertang waarmee je moeiteloos betonijzer van 1 cm doorknipt. Op die ene hebben ze de bekken van de tang naar de verdommenis geholpen. Dat was wel in de tijd toen er nog geen snoerloos gereedschap bestond. Ik dacht dat de naam "kryptonite" was.
              Zo'n Kryptonite beugelslot heb ik ook nog liggen, maar op de fiets gebruik ik liever het Asus kettingslot (dat neem ik alleen mee als ik weet dat ik mijn fiets ergens uit het zicht moet parkeren, dat slot is te zwaar om altijd bij te hebben).
              http://barthuysmans.smugmug.com/
              BD0338BE

              Comment


              • #8
                Re: Ebike beveiligen

                Oorspronkelijk geplaatst door demuro Bekijk bericht
                Heb jij ook je enkelband los gekregen???? (zuiver lol natuurlijk)
                Waarschijnlijk ben je slotenmaker of zoiets?
                Neen, geen slotenmaker. Enkel iemand die zich destijds intensief met de materie heeft bezig gehouden, kan je hetzelfde zeggen ?
                Ik wou de PS enkel raad geven uit ervaring maar blijkbaar moet dat hier dus ook al op de schop, pffff ....

                Comment


                • #9
                  Re: Ebike beveiligen

                  Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                  Zo'n Kryptonite beugelslot heb ik ook nog liggen, maar op de fiets gebruik ik liever het Asus kettingslot (dat neem ik alleen mee als ik weet dat ik mijn fiets ergens uit het zicht moet parkeren, dat slot is te zwaar om altijd bij te hebben).
                  Ah, mijn geheugen is nog OK zie ik

                  Comment


                  • #10
                    Re: Ebike beveiligen

                    Sorry hoor;was zo niet bedoeld.Stond toch lol bij
                    De verdere raad die je gaf om een deftig slot aan te schaffen is volledig juist.De rest is brol.
                    Kleine anecdote;toen ik vroeger op kot was,halve eeuw geleden,was daar het kleinzoontje van onze concierge.Was 7 of 8 jaar.Die kreeg onze fietssloten,zo van die dingen met drie ringetjes en cijfercode,open in nog geen 30 sec.En met wat oefening en gevoel kreeg ik die dingen ook vrij vlot open.En ik ben geen slotenmaker geworden.Als je weet hoe het in mekaar zit,en gezien de matige afwerking van die dingen,voel je ze zo klikken en voel je de speling die ontstaat.En oeps ze zijn open.
                    Met een flinke kniptang sneuvelen ze veel sneller.
                    Maar in studentemilieu's wordt er eens gevoeld of een fiets los staat of niet.Indien niet: meegenomen voor een ritje naar het station of zoiets.Vandaar dat in Gent bv.,als je fiets weg is,het handig kan zijn even naar de fietsenparking aan het station te gaan kijken,of op plaatsen waar er
                    veel studenten tezamen komen.Veel kans dat je het vehikel terug vindt.
                    Maar een E-bike is natuurlijk te gek om los te lopen om daar mee in studentenomgeving rond te rijden naar de les etc.Daarvoor gebruik je een wrak,dat de moeite niet waard is voor de pro's.Alhoewel de laatste tijd die spullen ook voor een belachlijke prijs verhandeld worden.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Ebike beveiligen

                      Typisch dat "lockpicking" direct als crimineel aanzien wordt
                      Het is een internationale "sport" en ook bij geocaching zijn er regelmatig caches te vinden met een slot dat moet "gepicked" worden. De eigenaars geven zelfs aanwijzingen waar de nodige tools kunnen aangeschaft worden en op wat te letten om een defitge set te kiezen.
                      Wat een fietsslot betreft wordt hier een dikke ketting gebruikt die in de fiets vastklikt, het merk zou ik moeten gaan kijken maar het zou ook best Asus kunnen zijn.
                      bye, Maurice
                      https://on4bam.com/
                      Nikon D7500

                      Comment


                      • #12
                        Re: Ebike beveiligen

                        Deze week een fiets gezien die met een dikke ketting aan een verlichtingspaal hangt ... enfin “fiets” is veel gezegd, enkel het frame was er nog en al wat er af kon was er ook af.
                        Veilig is niets, maar hoe meer men op zeker speelt, hoe meer kans dat de fiets niet verdwijnt.
                        Canon EOS Digital
                        BD0479BE

                        Comment


                        • #13
                          Re: Ebike beveiligen

                          Ik denk dat jullie de ABUS sloten bedoelen en niet ASUS (laptops)

                          Comment


                          • #14
                            Re: Ebike beveiligen

                            Oorspronkelijk geplaatst door demuro Bekijk bericht
                            Sorry hoor;was zo niet bedoeld.Stond toch lol bij
                            De verdere raad die je gaf om een deftig slot aan te schaffen is volledig juist.De rest is brol.
                            Kleine anecdote;toen ik vroeger op kot was,halve eeuw geleden,was daar het kleinzoontje van onze concierge.Was 7 of 8 jaar.Die kreeg onze fietssloten,zo van die dingen met drie ringetjes en cijfercode,open in nog geen 30 sec.En met wat oefening en gevoel kreeg ik die dingen ook vrij vlot open.En ik ben geen slotenmaker geworden.Als je weet hoe het in mekaar zit,en gezien de matige afwerking van die dingen,voel je ze zo klikken en voel je de speling die ontstaat.En oeps ze zijn open.
                            Met een flinke kniptang sneuvelen ze veel sneller.
                            No problemo.
                            Dat wat je zegt van die 3-cijferige hangsloten klopt ook. Dit is trouwens ook een heel ander sluitsysteem dan de U-sloten met sleutel.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Ebike beveiligen

                              Oorspronkelijk geplaatst door on4bam Bekijk bericht
                              Typisch dat "lockpicking" direct als crimineel aanzien wordt
                              Het is een internationale "sport" en ook bij geocaching zijn er regelmatig caches te vinden met een slot dat moet "gepicked" worden. De eigenaars geven zelfs aanwijzingen waar de nodige tools kunnen aangeschaft worden en op wat te letten om een defitge set te kiezen.
                              Ja, typisch. Ik heb sterke vermoedens dat de criminelen zich niet met deze technieken bezig houden, duurt te lang. De betere categorie cilindersloten zijn trouwens bijzonder moeilijk te doen op deze manier (deze met de niet-kopieerbare sleutels met die putjes en bolletjes), ik zou zelfs niet weten hoe er aan te beginnen.... Ook de hangsloten van Abloy zijn taaie klanten omwille van de zeer vreemde vorm van sleutel, maar die heb ik hier bij ons nog nooit gezien, eerder typisch voor de Scandinavische landen

                              Comment

                              Working...
                              X