Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Onderhoud verwarmingsketel op gas : periodiciteit

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Onderhoud verwarmingsketel op gas : periodiciteit

    In ons geregionaliseerd landje moeten de gasverbrandingsketel in Vlaanderen om de 2 jaar worden nagekeken, terwijl dit in Brussel om de 3 jaar moet.

    Nu raad mijn Vlaamse installateur mij aan om dit toch om de twee jaar te laten doen want “De modernere ketels, waartoe de jouwe behoort, hebben dichtingen die verduren. Vaak al na twee jaar, met enorme kosten aan de ketel tot gevolg.”

    Iemand die deze bewering kan staven of logenstraffen ?

    Vriendelijke groeten

    Peter


    Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk

  • #2
    Re: Onderhoud verwarmingsketel op gas : periodiciteit

    De 2-jaarljkse keuring geldt voor ketels met een vermogen boven 20 kW.

    Hebben de kleinere dan geen dichtingen die verduren ?

    Er zit inderdaad een grote dichting langs de rand van gesloten (condensatie)ketels, als die zou lekken kan ik mij voorstellen dat het mengsel niet meer optimaal is, maar of de ketel daarvan kapot gaat ?

    Af en toe laten reinigen en afstellen is wel nodig voor een optimale werking, maar ik heb het ook al wel overgeslagen.

    Dit is nu een Vlaamse bevoegdheid, naar het schijnt is men van plan hier echt op te gaan controleren (zoals met de verkeersbelasting ed).
    Last edited by palombian; 12 december 2018, 11:56.

    Comment


    • #3
      Re: Onderhoud verwarmingsketel op gas : periodiciteit

      Die 2 of 3 jaar is de wettelijke vereiste, inderdaad voor ketels boven ce 20kW.

      Elke fabrikant kan andere termijnen aan zijn klanten aanraden, net zoals bij auto's je onderhoud hebt om de 20k of 30k en max 1 of 2 jaar.
      Wettelijk moet je ook pas de eerste keer naar de keuring na 4 jaar...
      Als de fabrikant van je verwarmingsketel een onderhoudsbeurt voorschrijft om de 1 of 2 jaar... dan is het aan jou om te beslissen of je dat risico neemt

      Comment


      • #4
        Re: Onderhoud verwarmingsketel op gas : periodiciteit

        https://www.lne.be/veilig-verwarmen

        Indien uw gasketel aangesloten is op een oude schouw waar een stookolieketel op aangesloten stond, en indien uw installateur er een loopje mee genomen heeft ivm de verordeningen inzake (oude) schoorstenen dan laat ge best uw ketel elk jaar nakijken ivm met overmatige corrosie van de warmtewisselaar. ... en ik weet waarover ik spreek ...
        BTW ... schijnbaar weten de meeste fabrikanten cq installateurs dit maar al te goed maar ze spreken er niet over. Ze raden een "jaarlijks" onderhoud aan wegens de "garantievoorwaarden" of 't zou moeten zijn dat ze weten dat hun warmtewisselaars het niet al te lang uitzingen hoedanook!

        Comment


        • #5
          Re: Onderhoud verwarmingsketel op gas : periodiciteit

          Mijn chauffagist beweerde vorige maand nog dat de warmtewisselaar van mijn ketel (een gewone Intergas anno 2006) zo dik was dat hij 27 jaar corrosie kon weerstaan.
          Daar komt inderdaad nogal wat metaal af te zien in de sifon van de condensatiewaterafvoer.

          Comment


          • #6
            Re: Onderhoud verwarmingsketel op gas : periodiciteit

            Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
            Mijn chauffagist beweerde vorige maand nog dat de warmtewisselaar van mijn ketel (een gewone Intergas anno 2006) zo dik was dat hij 27 jaar corrosie kon weerstaan.
            Daar komt inderdaad nogal wat metaal af te zien in de sifon van de condensatiewaterafvoer.
            Chauffagisten beweren wel eens meer BS ! Mijn ketel is 6,5 jaar oud en de warmtewisselaar ziet er heeeel belabberd uit! Bij de Belgische invoerder zegt men, ongeacht wat in de handleiding staat, "dat is normaal mijnheer" ... maar daar geloof ik nu eens niets van ... maar ochot, die van mijn zoon z'n ketel is al vervangen en die installatie dateert van 2013 ...

            Comment


            • #7
              Re: Onderhoud verwarmingsketel op gas : periodiciteit

              De gasbrander in mijn huurappartement is maar liefst 28 jr oud (bouwjaar 1990) , en het ding werkt nog altijd probleemloos. Volgens de onderhoudstechnicus véél makkelijker te onderhouden/herstellen dan al dat "modern-spul-vol-electronica".
              David Leemans
              Nikon D7000-D600-D610 | Gallery | Flickr

              Comment


              • #8
                Re: Onderhoud verwarmingsketel op gas : periodiciteit

                Oorspronkelijk geplaatst door dleemans Bekijk bericht
                De gasbrander in mijn huurappartement is maar liefst 28 jr oud (bouwjaar 1990) , en het ding werkt nog altijd probleemloos. Volgens de onderhoudstechnicus véél makkelijker te onderhouden/herstellen dan al dat "modern-spul-vol-electronica".
                Het probleem is dat je met een oud toestel continue op de rand van de "afkeuring" balanceert ivm met de opgelegde quota voor uitstoot ... als de onderhoudsdienst het niet te nauw neemt met de formulieren of men kent die mensen al jaaaaren dan kruipt men ieder keer door het oog van de naald en de "officele instanties" doen helemaal niets met de ingezonden rapporten. Mijn stookolie installatie dateerde van 1965 en werd pas vervangen in 2011 ... versta je? Mijn stookolie monster werkte ook feilloos, maar misschien zoals een oude diesel auto ... met een lange sliert stinkend zwarte rook (ok ik overdrijf voor de picture)

                Comment


                • #9
                  Re: Onderhoud verwarmingsketel op gas : periodiciteit

                  Wees nu eens serieus, wat houdt dat onderhoud juist in?

                  Ze openen de ketel en stofzuigen de binnenkant en verbrandingkamer eens. Dan meten ze de CO en aardgas druk en laten dat metertje een efficientie uit zijn duim zuigen. Gedaan. Ze regelen niets af want ze mogen en kunnen niets meer afregelen. Als 1 van die getalletjes niet goed is, of de normen zijn ondertussen veranderd dan moet je een nieuwe ketel plaatsen.

                  Meer is het niet.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Onderhoud verwarmingsketel op gas : periodiciteit

                    Oorspronkelijk geplaatst door Spanik Bekijk bericht
                    Wees nu eens serieus, wat houdt dat onderhoud juist in?

                    Ze openen de ketel en stofzuigen de binnenkant en verbrandingkamer eens. Dan meten ze de CO en aardgas druk en laten dat metertje een efficientie uit zijn duim zuigen. Gedaan. Ze regelen niets af want ze mogen en kunnen niets meer afregelen. Als 1 van die getalletjes niet goed is, of de normen zijn ondertussen veranderd dan moet je een nieuwe ketel plaatsen.

                    Meer is het niet.
                    Werkelijk? Ik zou van onderhoudsman veranderen als ik u was ...

                    Comment


                    • #11
                      Re: Onderhoud verwarmingsketel op gas : periodiciteit

                      Oorspronkelijk geplaatst door regulus Bekijk bericht
                      Werkelijk? Ik zou van onderhoudsman veranderen als ik u was ...
                      Ik niet.
                      Dat ze de zaak regelmatig controleren vind ik OK, maar als ze een werkende ketel helemaal open schroeven is er nadien meer risico.

                      Mijn ketel is een HR ketel maar geen condenserende, met een gietijzeren wisselaar. Die staat er sinds 1996, en heeft nog altijd een rendement van 90% (condensatie zou 102 % halen) tov van de onderwaarde (zonder condensatie).
                      De eerste 10 jaar hebben we daar geen onderhoud aan laten doen. Dit is een 19kW ketel en is dus niet verplicht.
                      Na een verbouwing kreeg die wat bouwstof te slikken, en toen de loodgieter gedaan had heeft die ook de ketel eens onderhouden. Hij vond dat het zelfs met de verbouwing mee viel hoe veel stof hij vond....

                      Nooit heeft die ketel ons in de steek gelaten.
                      Als die een probleem had, dan was het net na een onderhoud (stekker vergeten of aan de knoppen gedraaid). En het enige wat ooit kapot was, was het overdrukventiel van de boiler, maar dat beschouw ik als normaal.

                      Volgens mijn niet commerciele loodgieter kan die ketel nog een mensenleven mee, en spaar ik met een nieuwe het verschil in verbruik niet uit in 10 jaar.
                      Een andere loodgieter wou me schrik aan jagen, en beweerde dat die elk moment kon uitvallen (7 jaar geleden).

                      Nu laat ik die elke 2 jaar eens nakijken met de uitdrukkelijke vraag om er niet te veel aan te zitten open vijzen.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Onderhoud verwarmingsketel op gas : periodiciteit

                        Oorspronkelijk geplaatst door Spanik Bekijk bericht
                        Ze regelen niets af want ze mogen en kunnen niets meer afregelen. Als 1 van die getalletjes niet goed is, of de normen zijn ondertussen veranderd dan moet je een nieuwe ketel plaatsen.
                        Heb je het over de appelsienen uit de Aldi?
                        Als je die proeft en de smaak is niet goed, dan moet je inderdaad een andere appelsien nemen … maar een verwarming dat niet correct afgesteld is, die wordt gewoon bijgeregeld.
                        Canon EOS Digital
                        BD0479BE

                        Comment


                        • #13
                          Re: Onderhoud verwarmingsketel op gas : periodiciteit

                          Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                          Heb je het over de appelsienen uit de Aldi?
                          Als je die proeft en de smaak is niet goed, dan moet je inderdaad een andere appelsien nemen … maar een verwarming dat niet correct afgesteld is, die wordt gewoon bijgeregeld.
                          Ja .. ik vind dat ook een vreemde statement ... vooral omdat België overschakelt naar hoog calorisch aardgas en alle branders moeten nagekeken cq terug afgeregeld worden ... zie link die ik gepost heb.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Onderhoud verwarmingsketel op gas : periodiciteit

                            Overschakelijng naar rijk aardgas is hier al jaren terug gebeurd. Dit is een spliternieuwe condensatie ketel van nog geen 2 jaar oud. De vorige, net geen 10 jaar oud moest vervangen worden want de regels voor installatie lieten niet meer toe die goed te keuren. De eerste bocht naar de schouw zat te dicht bij de ketel.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Onderhoud verwarmingsketel op gas : periodiciteit

                              Oorspronkelijk geplaatst door regulus Bekijk bericht
                              Werkelijk? Ik zou van onderhoudsman veranderen als ik u was ...
                              De man die bij mij komt en bij mijn kinderen enz ken ik al lang - en zijn baas nog langer - en heeft mij inderdaad bevestigd dat ondanks het feit dat hij alle attesten heeft voor industriële installaties hij officieel het gasblok van een gewoon wandketeltje niet mag afregelen, dat moet iemand van de fabrikant doen.
                              Voor wat het waard is, de ketel werkt terug naar behoren.

                              Comment

                              Working...
                              X