Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nas-schijven vervangen - welke raid gebruiken jullie

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Nas-schijven vervangen - welke raid gebruiken jullie

    Ik heb momenteel een qnap nas met 4 x 1TB schijven in Raid 10.
    Nu kom ik dichtbij volledige capaciteit en dringt een uitbreiding zich op. Maar als ik het goed begrepen heb moet ik in raid 10 alle schijven vervangen om een capaciteitsvoordeel te doen. Ik vind dit jammer omdat de schijven op zich perfect werken.

    Hoe lossen jullie dit op ?
    Eventueel andere raidconfiguratie ?

    Graag jullie input.

    Vriendelijke groeten

    Peter


    Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
    Last edited by Heembeek; 12 april 2018, 14:00.

  • #2
    Re: Nas-schijven vervangen - welke raid gebruiken jullie

    Oorspronkelijk geplaatst door Heembeek Bekijk bericht
    Ik heb momenteel een qnap nas met 4 x 1GB schijven in Raid 10.
    ...
    GB of TB?
    4X1TB in Raid10 is 2TB.
    4X1TB in Raid 5 is 3TB.
    Hier heb je zonder kosten al wat extra ruimte.

    Indien het persé raid 10 moet blijven, vervangen door grotere capaciteit.
    Stuk per stuk vervangen (per array) en data rebuilden via NAS.

    Comment


    • #3
      Re: Nas-schijven vervangen - welke raid gebruiken jullie

      Ik gebruik raid 1 in 2 diskgroepen voor mijn 4bay NAS. Alles wat over verschillende schijven verspreid staat vind ik te riskant.

      Hoe oud is deze NAS en waarvoor wordt die gebruikt?

      Comment


      • #4
        Re: Nas-schijven vervangen - welke raid gebruiken jullie

        Oorspronkelijk geplaatst door frank207be Bekijk bericht
        Ik gebruik raid 1 in 2 diskgroepen voor mijn 4bay NAS. Alles wat over verschillende schijven verspreid staat vind ik te riskant.

        Hoe oud is deze NAS en waarvoor wordt die gebruikt?
        Al mijn foto's en al mijn administratieve documenten, e-books, facturen staan op de NAS.


        Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A5000 met Tapatalk

        Comment


        • #5
          Re: Nas-schijven vervangen - welke raid gebruiken jullie

          Je hebt toch nog een beackup?

          Nas in Raid is geen backup!

          Comment


          • #6
            Re: Nas-schijven vervangen - welke raid gebruiken jullie

            Ja ik heb een bu.
            De NAS beschermt.mij enkel tegen een fysisch probleem met mijn harde schijf.

            Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A5000 met Tapatalk

            Comment


            • #7
              Re: Nas-schijven vervangen - welke raid gebruiken jullie

              Als je nog een Backup hebt, dan is Raid 5 voldoende vind ik.

              Comment


              • #8
                Re: Nas-schijven vervangen - welke raid gebruiken jullie

                RAID is afhankelijk van het doel waarvoor je die NAS gebruikt.
                Indien je regelmatig een backUp maakt heb je al een beveiliging van je gegevens.
                Met 4 schijven heb ik 1 en 2 gespiegeld (RAID 1 /mirroring) voor belangrijke zaken, 3 en 4 zonder beveiliging (JBOD) gebruik ik voor minder belangrijke zaken (muziek, film, foto's, ..) en waarvan ik CD's DVD's, BUp's heb.
                Met 4HDD van 1 TB heb je dan 1 TB met beveiliging op schijf 1 en 2 en totaal 2TB samen op schijf 3 en 4.
                Wanneer je veel opslag hebt die snel toegankelijk moet zijn, kun je die 3de en 4de schijf gemakkelijk vergroten en van de ene naar de ander kopieren.
                mvg,
                Patric

                Comment


                • #9
                  Re: Nas-schijven vervangen - welke raid gebruiken jullie

                  Bij Raid 5 kan je wanneer een disk kapot gaat nog steeds een rebuild doen volgens mij?

                  Comment


                  • #10
                    Re: Nas-schijven vervangen - welke raid gebruiken jullie

                    Tuurlijk!

                    Comment


                    • #11
                      Re: Nas-schijven vervangen - welke raid gebruiken jullie

                      Oorspronkelijk geplaatst door Dpix Bekijk bericht
                      Bij Raid 5 kan je wanneer een disk kapot gaat nog steeds een rebuild doen volgens mij?
                      Ja, maar de kans dat een tweede disk faalt tijdens de rebuild is reëel. Meestal zijn alle schijven even oude, zelfde type, tegelijk gekocht, dus zelfde productiebatch en hebben evenveel uren en gebruik erop zitten. Als mijn oudste array het opgegeven heb, heb ik de backup nog eens laten lopen en dan de boel vervangen. Dat is voor mij het grootste voordeel van raid: als er iets gebeurt heb je nog de tijd om die laatste zaken die je nog niet op backup hebt te saven. Er zijn er altijd.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Nas-schijven vervangen - welke raid gebruiken jullie

                        Ik heb geen NAS, wel 2 aparte HDD waarop ik afwisselend (en dat elk uur) een incrementele backup maakt via TimeMachine.

                        Dan denk je dat je dus vrij veilig zit, en toch zijn beide schijven eens in dezelfde week gesneuveld.
                        Hoe dat kwam... geen idee.

                        Ik heb dus een paar dagen zonder backup gezeten, dat gaf me een bijzonder onaangenaam gevoel.
                        Als er toen iets gebeurd was, dan had ik nooddiensten moeten inschakelen om die schijven te redden.

                        Comment


                        • #13
                          Nas-schijven vervangen - welke raid gebruiken jullie

                          Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk bericht
                          Ik heb geen NAS, wel 2 aparte HDD waarop ik afwisselend (en dat elk uur) een incrementele backup maakt via TimeMachine.

                          Dan denk je dat je dus vrij veilig zit, en toch zijn beide schijven eens in dezelfde week gesneuveld.
                          Hoe dat kwam... geen idee.

                          Ik heb dus een paar dagen zonder backup gezeten, dat gaf me een bijzonder onaangenaam gevoel.
                          Als er toen iets gebeurd was, dan had ik nooddiensten moeten inschakelen om die schijven te redden.
                          Heb ik ook al gehad ... twee schijven in mirroring in de PC en beiden stuk voor de tweede een restore gedaan had op een nieuwe schijf.
                          Geen probleem dacht ik, nog een BU op een externe schijf ... tot in de helft van het kopiëren plots “tik tik tik ...”.
                          Met veel foefelen nog alle data terug gekregen doordat er twee niet alles kwijt waren en net elk een deel dat de andere niet had.
                          Maar uren bezig geweest met allerlei tooltjes.
                          Dus ja, pech bestaat.
                          Canon EOS Digital
                          BD0479BE

                          Comment


                          • #14
                            Re: Nas-schijven vervangen - welke raid gebruiken jullie

                            Ik draai in Raid5 - WD red's 2,5" 1TB - 2 groepen van elk 4 disks (indertijd gepoogd met non-nas-disks en dat is zowel met wd als met seagate misgegaan). Zelfbouw NAS met linux (ik gebruik daar een SAS-controller geschikt voor 8 disks) - pure software-raid dus op een atom-klasse cpu (AMD E350 voor de kenners, met 4GB ram - de gigabit ethernetinterface wordt nog altijd 100% belast - dus meer dan straf genoeg), verbruikt iets meer dan een Synology - da's waar, maar ik heb wel de volledige controle en dus ook verantwoordelijkheid voor dat systeempje (als het sneuvelt kan ik altijd die controller en disks overzetten op een ander mainboard en gewoon opstarten en het ip-nummer aanpassen).
                            M'n nas backup ik dan nog 's op 2 aparte disks (niet permanent aangesloten - als de bliksem inslaat... - en die zijn opgeslagen op andere locaties).
                            Ik heb ooit op 12disks - 3 disks na mekaar zien sneuvelen - op een paar minuten tijd - die kans is erg klein denk je dan - tot er iets gebeurt zoals een spanningspiek door een ontplofte geschakelde voeding - dan kan zoiets sneller gebeuren dan gedacht. Vandaar ook dat het zinvol is om smart aan te zetten - en als die waarschuwingsfouten geeft (dat is maar in 1 op de 2 gevallen zo) - de schijven preventief te vervangen (in of uit garantie).
                            Inderdaad diskje-krab is niet leuk.
                            In een NAS met raid - gebruik je best raid-enabled disks - 't kost wat meer, maar 't heeft zo z'n voordelen - anders houdt u zich best aan de lijsten van de nas-fabrikant.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Nas-schijven vervangen - welke raid gebruiken jullie

                              update: één van de 4 schijven heeft er zondag de brui aangegeven. Doordat ik in raid 10 werkte, kon ik evenwel blijven doorwerken.
                              Op pinkstermaandag een nieuwe 2 TB schijf besteld, een dag later de schijf ontvangen, poortje open, 4 vijsjes van lade los geschroefd, nieuwe schijf in lade geplaatst, lade gemonteerd en 3 uur later was de raid 10 volledig terug geconfigureerd.
                              Maar ondertussen heb ik dus steeds kunnen doorwerken.
                              Piece of cake.

                              Peter

                              Comment

                              Working...
                              X