PDA

Volledige versie bekijken : houtpellets

Dpix
19 november 2016, 08:19
Pas een houtpelletkachel aangeschaft.
Iemand tips welke pellets en waar (online?) aan te kopen?

Guest14
19 november 2016, 18:16
Lampiris.

Maar er zijn toch aanbieders zat...

mir
19 november 2016, 18:26
ecopower

rikketik
19 november 2016, 18:55
Makro

demeyereg
20 november 2016, 06:37
Volgens mijn buurman is er geen goedkopere dan Avantis, verleden week nog in aanbieding bij Auchan,
en toch zat Avantis nog een stuk lager in prijs. http://www.avantis.be/pellet-club

Maar pas op er hangt ook daar wat in de lucht, ons liefste .... is wat aan het klaarmaken ivm. hout en pelletkachels, was verleden week in het nieuws.
http://atv.be/nieuws/stoken-met-hout-grotendeels-verantwoordelijk-voor-fijnstof

Dpix
20 november 2016, 06:40
Volgens mijn buurman is er geen goedkopere dan Avantis, verleden week nog in aanbieding bij Auchan,
en toch zat Avantis nog een stuk lager in prijs. http://www.avantis.be/pellet-club

Merci, maar dit is enkel afhaal en geen levering thuis? Zou wel liefst ineens een palet laten leveren dan steeds zakken te moeten afhalen...

Maar pas op er hangt ook daar wat in de lucht, ons liefste .... is wat aan het klaarmaken ivm. hout en pelletkachels, was verleden week in het nieuws.
http://atv.be/nieuws/stoken-met-hout-grotendeels-verantwoordelijk-voor-fijnstof

Tof...kunnen ze weer ne extra taks gaan uitvinden (op de prijs van de pellets?)

Bedankt voor de suggesties...

We hebben bij de levering van de pelletkachel een paar zakken AGRICON DIN+ PREMIUM gekregen

Volgens de handelaar zou ik erop moeten letten dat de pellets die ik aankoop de labels Dinplus en vooral ENplus A1 hebben?

Klopt het dat de gemiddelde prijs voor een zak van 15kg van goede kwaliteit rond 4~4,5 € is?

notex
20 november 2016, 09:51
Je zal wel een ernstige reden hebben waarom je een pelletkachel hebt aangeschaft ( bijvoorbeeld geen gasaanluiting).
Je pas achteraf gaan afvragen hoeveel die pellets kosten, en waar je ze best kan kopen, dat vind ik merkwaardig.

rufus1964
20 november 2016, 10:04
Je zal wel een ernstige reden hebben waarom je een pelletkachel hebt aangeschaft ( bijvoorbeeld geen gasaanluiting).
Je pas achteraf gaan afvragen hoeveel die pellets kosten, en waar je ze best kan kopen, dat vind ik merkwaardig.

Kan toch gewoon voor de gezelligheid van de kachel zijn.
En nu gewoon informatief vragen waar ze het goedkoopst of het beste zijn.
Zover ik weet zijn de pellets van dennenhout niet zo goed, of minder goed.

Guest17
20 november 2016, 10:27
En nu gewoon informatief vragen waar ze het goedkoopst of het beste zijn.
Zover ik weet zijn de pellets van dennenhout niet zo goed, of minder goed.

Is bij ons ook zo, elk jaar ongeveer 4 à 6 m³ blokken hout opstoken en dat 90% voor de gezelligheid.
Is het in de living 22° en de casette brandt niet, dan vindt mijn vrouw dat het niet te warm is.
Ik het in de living 22° en de casette brandt wel, dan vind ze het goed warm.
Is dus puur het gedacht, maar geef mij toch ook maar die gezelligheid.
En dat ze misschien een taks gaan leggen op hout, pellets..... och ja, ze doen maar, op wat ligt er nu nog geen (extra) taks.

notex
20 november 2016, 10:54

Puur voor de gezelligheid een wolk kankerverwekkend fijnstof de lucht inblazen.:B
Er bestaan gaskachels waarin een namaak blok hout in ligt. Misschien niet zo gezellig, maar reukloos en geen gedoe met pellets en opkuisen van de aslade.

trbt555
20 november 2016, 11:03
Puur voor de gezelligheid een wolk kankerverwekkend fijnstof de lucht inblazen.:B
Er bestaan gaskachels waarin een namaak blok hout in ligt. Misschien niet zo gezellig, maar reukloos en geen gedoe met pellets en opkuisen van de aslade.

Dit.
Ik begrijp ook de aantrekking/voordeel van pellets niet.

rufus1964
20 november 2016, 11:41

Pffffff.... Dood gaan doen we toch.
Je mag tegenwoordig niets meer anders dan doen wat anderen je opleggen en overal voor betalen.
Maar nu gaat de discussie al weer ergens anders naar toe.
Rijdt je dan ook geen auto Notex?

mir
20 november 2016, 12:24
Enige reden is dat ze zien dat we door af en toe eens een houtkachel aan te zetten minder gas of elektriciteit gaan verbruiken en ze zo minder inkomsten hebben.

mir

Dpix
20 november 2016, 13:53
Ernstige reden:confused:Nee hoor, gewoon voor de gezelligheid en gemakzucht...

Wist wel ongeveer hoeveel dat kost en heb die kachel ook niet gekocht om te bezuinigen hoor... Enkel ervaringen van anderen vragen prijs/kwalitiet..... als het nog mag...:confused:

Dpix
20 november 2016, 13:57

Ik heb geen gasaansluiting in de living dus dat was moeilijk... had hiervoor een houtkachel maar die was versleten en de bomen uit mijn tuin zijn allemaal opgestookt...Hout kopen is duurder dan pellets

notex
20 november 2016, 14:09
[

Ik heb geen gasaansluiting in de living dus dat was moeilijk... had hiervoor een houtkachel maar die was versleten en de bomen uit mijn tuin zijn allemaal opgestookt...Hout kopen is duurder dan pellets

Voilà, dat is al een aanvaardbare reden.

Ik hou het bij gasverwarming met radiatoren. Gaskraan open, thermostaat aan, en na 10 minuten zijn de radiatoren op temperatuur.

Guest17
20 november 2016, 14:38

Bij ons hebben ze daar een spreuk voor "De pot verwijt de ketel dat hij zwart ziet"
Om de haverklap over en weer pendelen tussen België en Spanje is natuurlijk veel minder vervuilend dan eens de open haard aansteken !?!?
A ja, want vliegtuigen, die vliegen toch met gas zeker, of toch niet :confused:.

En gedoe met houtblokken, pellets, opkuisen van de aslade... klopt, je mag er inderdaad niet te lui voor zijn :rolleyes:.

demeyereg
20 november 2016, 16:36
Merci, maar dit is enkel afhaal en geen levering thuis? Zou wel liefst ineens een palet laten leveren dan steeds zakken te moeten afhalen...

Inderdaad, mijn buurman gaat deze zelf ophalen, maar is dan ook maar 2Km van hier.
Klantprijs 3,29€ per zak en per palet 10 zakken gratis.
Maar je moet er blijkbaar je kachel hebben gekocht, hier in Roeselare kopen ze er blijkbaar een paar honderd Ton in één keer aan voor hun klanten.

Dpix
20 november 2016, 16:54
Inderdaad, mijn buurman gaat deze zelf ophalen, maar is dan ook maar 2Km van hier.
Klantprijs 3,29€ per zak en per palet 10 zakken gratis.
Maar je moet er blijkbaar je kachel hebben gekocht, hier in Roeselare kopen ze er blijkbaar een paar honderd Ton in één keer aan voor hun klanten.

Ja, die prijzen zijn super!
Alleen is het wat ver voor mij en laat toch liever een palet leveren dan :-)

Toch bedankt voor de moeite Guido :clown:

Black B@ndit
20 november 2016, 18:36
Een houtpellet kachel zal wel een hoger rendement hebben, en minder vervuilen dan de meeste houtkachels.
Een bijkomend voordeel is dat er alleen maar pellets in gestookt kunnen worden, en geen ander afval (wat er op sommige plaatsen uit de schouw komt heeft een heel andere geur (stank) dan wat er vrijkomt bij het verbranden van hout).
Er zal ook minder fijnstof vrijkomen dan bij de meeste houtkachels (en zeker open haarden), want als het rendement hoger is, dan moet er ook minder hout verbrand worden voor dezelfde hoeveelheid warmte.
Pellets zijn normaalgezien droog genoeg, daardoor komt er ook al minder rook uit de schouw.

Oorspronkelijk waren houtpellets voorzien voor kachels, maar ondertussen hebben ze ook kolencentrales omgebouwd om er pellets in te kunnen stoken (schuld van de subsidiering?).
Daardoor is de vraag naar pellets zo hoog dat er eigenlijk meer bomen worden gekapt dan dat er opnieuw kunnen groeien.
Het rendement van een centrale is een pak lager dan dat van een kachel, want van de verbrandingswarmte gaat ongeveer de helft verloren (tenzij de restwarmte wordt gebruik als bijvoorbeeld stadsverwarming, maar zo zijn er hier niet veel projecten).
Daarom is het eigenlijk niet aangewezen om pellets op grote schaal te verbranden om er stroom van te maken, als ze dat niet deden dan moesten ze die pellets ook niet aanvoeren vanuit andere continenten.
Het was oorspronkelijk de bedoeling om houtafval nuttig te gebruiken, maar ondertussen is er zelfs al een schaarste geweest voor de industrie waardoor de prijs van spaanderplaten (en verwante producten) flink is gestegen.

Dpix
20 november 2016, 19:14
Rendement is inderdaad wel hoog hoor...
Ik heb met mijn eerste zak van 15kg pellets ong. 23u een opp van 60m² verwarmd (22gr)
Vind ik toch netjes...

notex
21 november 2016, 02:01
Dit.
Ik begrijp ook de aantrekking/voordeel van pellets niet.

Pure nostalgie toch. 50 jaar geleden ging men in de kolenkelder een emmer antracietkolen vullen, of men ging een zak van 10kg steenkool kopen.
Daarna is bijna iedereen overgeschakeld op gas of mazout. Maar 't is zo ongezellig omdat men de vlammetjes van deze branders niet kan zien in de living.
Bovendien werd je er erg lui door, want je moest niet meer met de kolen sleuren of 2 keer per dag het stof afdoen.
Daarom back to the pellets. Gezonde fysieke oefening door het sleuren met zakken van 15kg pellets en door je knieën te gaan om de boel op te kuisen (en niet valsspelen met een stofzuiger).
Wat gaan we vanavond doen ? Naar de TV of naar de vlammetjes in de kachel kijken ? :D

notex
21 november 2016, 02:05
Rendement is inderdaad wel hoog hoor...
Ik heb met mijn eerste zak van 15kg pellets ong. 23u een opp van 60m² verwarmd (22gr)
Vind ik toch netjes...
Is inderdaad netjes met een dagtemperatuur van 15° in Schoten. Je moest maar 7 graden bijverwarmen.
Ben benieuwd of je met 2 zakken per dag toekomt als het de hele dag gaat vriezen en je 20° moet bijverwarmen.

Dpix
21 november 2016, 06:34
Ben benieuwd of je met 2 zakken per dag toekomt als het de hele dag gaat vriezen en je 20° moet bijverwarmen.

Kachel stond op de laagste stand hoor... max is 9Kw
Heb trouwens ook nog C.V. met radiatoren die heel het huis gemakkelijk warm krijgen hoor, zelfs al vriest het hard...

Guest17
21 november 2016, 09:04
Is inderdaad netjes met een dagtemperatuur van 15° in Schoten. Je moest maar 7 graden bijverwarmen.

Wat voor zever is dat nu. Precies of iemand laat z'n woning afkoelen tot -2° en begint dan met verwarmen :confused:.
Bij ons hebben ook daarvoor een spreuk 'Beetje verder denken dan je neus lang is'.
Bovendien worden 99.99% van de pelletkachels, houtvuren, open haarden, casettes...enz enkel gebruikt als bijverwarming en/of voor de sfeer(verwarming).

perelaar
21 november 2016, 09:41
Het is tegenwoordig blijkbaar not done om een houtkachel te hebben - maar de honderduizenden die nog een oude mazoutinstallatie hebben blijven ongemoeid.

Vorige week nog in het nieuws: http://www.hln.be/regio/nieuws-uit-maasmechelen/-waarom-vervangen-hij-doet-wat-hij-moet-doen-a2987904/

Dpix
21 november 2016, 10:42
Ja, en wat is het volgende? op de zwarte lijst als je je BBQ aansteekt.... :rolleyes:

notex
21 november 2016, 11:17
Wat voor zever is dat nu. Precies of iemand laat z'n woning afkoelen tot -2° en begint dan met verwarmen :confused:.
Bij ons hebben ook daarvoor een spreuk 'Beetje verder denken dan je neus lang is'.
Bovendien worden 99.99% van de pelletkachels, houtvuren, open haarden, casettes...enz enkel gebruikt als bijverwarming en/of voor de sfeer(verwarming).

Als ik het heb over temperaturen van 15° en -2° in Schoten, dan heb ik het over buitentemperaturen hé slimmeke.
De spreuk "Beetje verder denken dan je neus lang is" past perfect bij jezelf ;)

Guest17
21 november 2016, 11:30
Als ik het heb over temperaturen van 15° en -2° in Schoten, dan heb ik het over buitentemperaturen hé slimmeke.
De spreuk "Beetje verder denken dan je neus lang is" past perfect bij jezelf ;)

Hierzezie, de slimste van zeven heeft weer nen uitleg klaar...., wie sprak er van 20° bijverwarmen ????
Of verwarm jij de buitentemperatuur misschien ????

Wie moet er nu verder denken dan zijn neus lang is... ofwel moet je je juist leren uitdrukken, dat kan natuurlijk ook :p.

notex
21 november 2016, 11:59
Ik geef het op. Tegen iemand die niet begrijpend kan lezen, heb ik geen verhaal.

Guest17
21 november 2016, 13:04
Ik geef het op. Tegen iemand die niet begrijpend kan lezen, heb ik geen verhaal.

Nog eens opnieuw lezen wat je geschreven had, en mits een heel klein beetje begrip heb je geen verhaal nodig.
Maar ik begrijp je opgave, eerste spartelen als een duvel in een wijwatervat, tot je beseft dat je er zelf niet meer uit komt....dan geef je inderdaad beter op :G.

opapol
21 november 2016, 16:52
Stoken op hout is ook al "not done" volgens volgens groen. Voor het gemak smijten ze dan open haarden, pelletkachels, vuurkorven, hoogrendementskachels en tegelkachels maar gewoon allemaal op dezelfde hoop. Ergerlijk.
Zelf heb ik al vele jaren een hogerendementskachel van Heta, een kompleet onbekend en zwaar onderschat merk dat voor mijn weten maar één invoerder heeft hier. Door mijn toedoen hebben ze er nog 4 verkocht, de laatste aan mijn zoon.
Niet goedkoop, maar dan heb je ook wat. Ik heb al vele reacties gekregen op de gezelligheid van die kachel, hij is tevens modulair opgebouwd waardoor hij bijna onverslijtbaar is.
Mijn reactie op pelletkachels is dat de pellets in veel gevallen van over zee moeten komen en als je geen elektriciteit hebt heb je ook geen warmte.

Ik heb destijds heel West- en Oostvlaanderen afgedweild naar kachelwinkels met telkens dezelfde vragen : waarom produceert een tegelkachel straling en een gewone kachel convectiewarmte, waarom zijn de meeste kachels zwart enz.
Er was één winkel waar ze het antwoord wisten en daar heb ik dan ook gekocht. Nog geen seconde spijt van gehad. De anderen evenmin.

Als stoken met hout dan zoooo slecht is, dan is de helft van de Zweden en Finnen misdadig bezig. Maar zij wéten hoe ze moeten stoken met hout : met droog, onbehandeld, ongeverfd, ongeïmpregneerd harsvrij hout.
Hier zijn er artiesten die stoken met afvalhout, ja dan ....
Andere artiesten gooien er nog een paar verse blokken op, zetten de kachel toe en gaan slapen ...

Doe gewoon de test en vraag gewoon eens rond waarom de vlam soms geel en soms kleurloos is.

In ieder geval als de groene hunne zin krijgen zit ik diep in de **** : geen aardgas, ze willen van mazout- en gastanks af en elektriciteit is ook uit de boze.

opapol
21 november 2016, 16:54
Het is tegenwoordig blijkbaar not done om een houtkachel te hebben - maar de honderduizenden die nog een oude mazoutinstallatie hebben blijven ongemoeid.

Vorige week nog in het nieuws: http://www.hln.be/regio/nieuws-uit-maasmechelen/-waarom-vervangen-hij-doet-wat-hij-moet-doen-a2987904/

Mag ook eens worden vermeld.

opapol
21 november 2016, 17:02
Ja, en wat is het volgende? op de zwarte lijst als je je BBQ aansteekt.... :rolleyes:

GasBBQ wordt verplicht. Kaarsen zijn nutteloos en worden verboden. Vanaf 2030 geen verbrandingsmotoren meer, dus vliegtuigen en boten op batterijen dan maar ? Vrachtwagens op batterijen ?
En waar komt al die stroom vandaan ? Zonnepanelen veronderstel ik, en windmolens ? Dan kijken we voortaan alleen nog Tv overdag of als het waait. Een compleet onontgonnen gebied ligt open.
Wel te verstaan voor idioten die het verschil niet kennen tussen KW's en KWh's.

notex
21 november 2016, 17:58
En waar komt al die stroom vandaan ? Zonnepanelen veronderstel ik, en windmolens ? Dan kijken we voortaan alleen nog Tv overdag of als het waait.

Dan koop je toch een Tesla Powerwall.
http://eneco.be/nl/tesla-powerwall

anonymous
21 november 2016, 18:40
Toch bedankt voor de moeite Guido :clown:
't is Géért!

anonymous
21 november 2016, 18:50
Daarom is het eigenlijk niet aangewezen om pellets op grote schaal te verbranden om er stroom van te maken, als ze dat niet deden dan moesten ze die pellets ook niet aanvoeren vanuit andere continenten.
Het was oorspronkelijk de bedoeling om houtafval nuttig te gebruiken, maar ondertussen is er zelfs al een schaarste geweest voor de industrie waardoor de prijs van spaanderplaten (en verwante producten) flink is gestegen.

Ook sommige zogezegd goeie 'biomassa' centrales zijn niet zo ecologisch als ze doen uitschijnen. Vooral als ze op grote schaal pellets importeren uit andere continenten, niet van houtafval, maar gewoon van volledige bomen, aldus volgend artikel:

Als we spreken over biomassa, moeten we wel een onderscheid maken tussen centrales die werken op basis van plantaardig afval en centrales die worden gestookt met speciaal hiervoor gekweekt materiaal. Grote centrales, zoals Max Green in Vlaanderen, werken immers vaak met houtpellets die zijn ingevoerd uit de Verenigde Staten of Canada. Die pellets worden echter niet gemaakt op basis van afval zoals houtkrullen en zaagsel, maar wel met volledige bomen. Ze vormen zo een bedreiging voor de biodiversiteit en ecosystemen. Een groot deel van de houtkorrels die in Langerlo zullen worden verbrand – 1,6 miljoen ton per jaar – zal uit de VS komen, waar leverancier Enviva betrokken is bij de vernietiging van kostbare bossen... Bossen met een grote ecologische waarde komen zo onder druk te staan door de groeiende vraag naar biomassa.
Bron: http://www.greenpeace.org/belgium/nl/G-Mag/Gmag-20/De-grenzen-van-biomassa/

Er zou dus een betere controle moeten zijn op de herkomst en tot standkoming van de pellets, aangeduid op de verpakking.
Op basis van houtafval is er helemaal geen probleem. Maar de consument weet hier natuurlijk niets van.

anonymous
21 november 2016, 19:28
Stoken op hout is ook al "not done" volgens volgens groen.
...
In ieder geval als de groene hunne zin krijgen zit ik diep in de **** : geen aardgas, ze willen van mazout- en gastanks af en elektriciteit is ook uit de boze.
Ik denk dat we het wat moeten nuanceren toch... en zeker dat van elektriciteit.

Eerst en vooral lees ik in het programma van Groen helemaal niets over hout.
Tenzij die ene voetnoot ergens op pagina 27 van hun hoofdstuk energie, over ontwikkelingslanden.

Ze doelen eerder op het niet meer gebruiken van fossiele brandstoffen zoals steenkool, mazout, etc... Dat zijn reserves die duizenden jaren tijd nodig hebben om opgebouwd te worden.
Een boom staat er na 30 jaar alweer.

Dat men er niet komt met énkel zonne-energie, of énkel wind, of énkel... is waar. En dat ontkent men ook niet. Op hun website lees ik:
"We ontwikkelen een duurzame energiemix: zonne- en windenergie, waterkracht, geothermie, duurzame biomassa en golf- en getijdenenergie. We maken werk van het energienet van de toekomst binnen een Europees perspectief."
Het wordt stilaan tijd dat men de grenzen in Europa eens negeert, en de energie deelt over de lidstaten.
Of zelfs wereldwijd... zoals China plande.

En ook eens tijd dat men China betrekt in de energiesector binnen Europa.
China is momenteel bijna de koploper van zonnepanelen. En hoe meer men er in grote massa produceert, hoe goedkoper de panelen worden, en elke keer met een beter rendement. Hun innovatie is enorm.
Voorlopig het enigste land dat enorm ambitieuze doelstellingen heeft op vlak van energie. Men haalt er meer energie uit wind dan uit kerncentrales tegenwoordig. (bron) (http://www.mo.be/analyse/de-groene-energierevolutie-begint-china).
Ook met hun Ultra High Voltage net dat men uitwerkt. Men wou er zelfs een wereldwijd sterk elektriciteitsnet uitbouwen, hun natte droom.
Natuurlijk vinden sommigen dat voor ons een bedreiging... maar op mondiaal niveau, langetermijnvisie, zullen we ooit toch moeten samenwerken in plaats van elk landje voor zichzelf.

anonymous
22 november 2016, 10:56
Als stoken met hout dan zoooo slecht is, dan is de helft van de Zweden en Finnen misdadig bezig. Maar zij wéten hoe ze moeten stoken met hout : met droog, onbehandeld, ongeverfd, ongeïmpregneerd harsvrij hout.

Het overgrote deel van de bossen aldaar bestaat wel uit naaldbomen natuurlijk, bevat veel meer hars dan loofbomen.
En ik denk niet dat ze loofbomen gaan importeren.
Echter, hun houtkap is er gigantisch, denk maar al aan Stora Enso voor de papiermarkt die in het Laps oerbos kapt.

Wat bij ons handig is, zijn onze knotwilgen.
Die hoef je niet om te hakken, maar kan je elke x-aantal jaar de dikke takken van afsnoeien om te stoken.
Heb je een grote grond, kan je die vol met knotwilgen zetten, en elk jaar snoei je er enkele van, zodat je een cyclus opbouwt en altijd reserve hebt dat bijgroeit etc....

Guest14
22 november 2016, 11:14
Wilg,.. dat is water en wind.
Die blokken vliegen er door zonder warmte te geven.

En in Zweden zal er niet veel gekapt worden dat niet herplant wordt.

perelaar
22 november 2016, 11:34
In mijn houtkachel enkel harsvrij hardhout, jarenlang gedroogd. En zelf gerooid, dus ik weet exact wat ik stook: Amerikaanse vogelkers.

Guest17
22 november 2016, 11:43
Ik koop elk jaar 4 tot 6 m³ halfdroge op maat gezaagde en gekliefde eik en es afkomstig uit Litouwen.
Ligt hier dan bij mij minimum één winter en één zomer onder afdak kurkdroog te worden.
Ik heb dus twee afzonderlijke naast elkaar gelegen stapelruimtes, overdekt maar in de wind, van 6 m³.
Uit de ene ruimte nemen we om te stoken, terwijl in de andere de nieuwe voorraad verder ligt te drogen.
Elke keer één ruimte leeg is wordt deze terug aangevuld met halfdroog dat weer geruime tijd krijgt om volledig te drogen.
De houtresten van mijn knutselwerkzaamheden gaan er ook in, en is daar eens een stukje bij met wat verf of wat olie... och ja, wij rijden heel weinig km met de auto dat compenseert dan weer ruimschoots het beetje vervuiling van die paar behandelde latjes die we soms al eens mee opstoken ;). En ik spreek dan nog niet over de groene energie die wij produceren met onze zonnepanelen.

Fiedel
22 november 2016, 12:00
Nog eens opnieuw lezen wat je geschreven had, en mits een heel klein beetje begrip heb je geen verhaal nodig.
Maar ik begrijp je opgave, eerste spartelen als een duvel in een wijwatervat, tot je beseft dat je er zelf niet meer uit komt....dan geef je inderdaad beter op :G.

Blijkbaar is het voor Djivan moeilijk te begrijpen dat bij een buitentemperatuur van -2°C je meer moet stoken dan bij een van 15°C? Inderdaad overbodig om energie hieraan te verspillen.

Sowieso is het rendement van een pelletkachel of andere decentrale verwarmingssystemen (ongeacht het een hout-, gas-, mazout-, speksteen- of elektrische kachel is) altijd een heel pak lager dan bij centrale systemen. Het kan een oplossing bieden indien andere vormen van verwarming praktisch niet mogelijk zijn maar zou altijd als 'noodoplossing' moeten gelden. Het blijft wel een beter rendement hebben t.o.v. elektrische verwarmingstoestellen.
Vele technieken zitten in volle ontwikkeling maar enkele oplossingen zijn al goed vertegenwoordigd op de markt zoals een micro-WKK (bv. op biogas) of een warmtepomp (met of zonder een ijsreservoir voor opslag van primaire energie). Laten we hopen dat we tegen de tijd dat koolwaterstoffen uitgeput zijn we een volwaardig alternatief hebben.

Guest17
22 november 2016, 12:55
Blijkbaar is het voor Djivan moeilijk te begrijpen dat bij een buitentemperatuur van -2°C je meer moet stoken dan bij een van 15°C? Inderdaad overbodig om energie hieraan te verspillen.

Sowieso is het rendement van een pelletkachel of andere decentrale verwarmingssystemen (ongeacht het een hout-, gas-, mazout-, speksteen- of elektrische kachel is) altijd een heel pak lager dan bij centrale systemen. Het kan een oplossing bieden indien andere vormen van verwarming praktisch niet mogelijk zijn maar zou altijd als 'noodoplossing' moeten gelden. Het blijft wel een beter rendement hebben t.o.v. elektrische verwarmingstoestellen.
Vele technieken zitten in volle ontwikkeling maar enkele oplossingen zijn al goed vertegenwoordigd op de markt zoals een micro-WKK (bv. op biogas) of een warmtepomp (met of zonder een ijsreservoir voor opslag van primaire energie). Laten we hopen dat we tegen de tijd dat koolwaterstoffen uitgeput zijn we een volwaardig alternatief hebben.

Speciaal hiervoor geregistreerd op Belgium Digital om te schrijven dat het overbodig is energie aan iets te verspillen en er tezelfdertijd toch nog wat energie aan verspillen !?
Proficiat :G.

Het gaat hier bij TS over heb bijverwarmen met houtpelletkachel.

Uitleg voor kleuters dan maar :

Buiten temperatuur 10° - stoken met CV tot 15° - 7° bijverwarmen met pellets tot 22°
Buiten temperatuur 0° - stoken met CV tot 15° - 7° bijverwarmen met pellets tot 22°
Buiten temperatuur -5° - stoken met CV tot 15° - 7° bijverwarmen met pellets tot 22 °
Buiten temperatuur -10 ° - stoken met CV tot 15 ° - 7° bijverwarmen met pellets tot 22°

Moet ik nog verder gaan ?
Eventueel een tekeningske bijmaken ?

anonymous
22 november 2016, 13:02

Da's waar.
Die staan ook vaak aan beekjes en overstromingsgevoelige gebieden.
Rondom akkers om overtollig drainagevocht op te nemen.

Het heeft zo zijn voor- als nadelen natuurlijk.

Als je ze in je eigen tuin hebt, moet je geen 30 jaar wachten op een grote dikke boom die je dan eenmalig kan omhakken. Het is een boom die je je hele leven kan hergebruiken. Het is gratis af te kappen in je tuin.
Dat het zacht hout is, en minder warmte geeft is het nadeel. En je hebt ook een grote voorraad nodig als je er een hele winter mee wil doorkomen als je uitsluitend op hout zou stoken.
Voor de zondagse gezelligheidsstoker maakt het niet zozeer uit.
Maar je hoeft niet uitsluitend hiermee te stoken, je kan mixen met ander (hard)hout dat je elders moet kopen.

Hout van naaldbomen bijvoorbeeld hebben meer roet of afvalstoffen die blijven kleven in de schoorsteen, zeker bij harshout.
Elke soort heeft voor- en nadelen. Als je de variatie hebt kan je gerust wat experimenteren.

Guest14
22 november 2016, 13:11
Speciaal hiervoor geregistreerd op Belgium Digital om te schrijven dat het overbodig is energie aan iets te verspillen en er tezelfdertijd toch nog wat energie aan verspillen !?
Proficiat :G.

Het gaat hier bij TS over heb bijverwarmen met houtpelletkachel.

Uitleg voor kleuters dan maar :

Buiten temperatuur 10° - stoken met CV tot 15° - 7° bijverwarmen met pellets tot 22°
Buiten temperatuur 0° - stoken met CV tot 15° - 7° bijverwarmen met pellets tot 22°
Buiten temperatuur -5° - stoken met CV tot 15° - 7° bijverwarmen met pellets tot 22 °
Buiten temperatuur -10 ° - stoken met CV tot 15 ° - 7° bijverwarmen met pellets tot 22°

Moet ik nog verder gaan ?
Eventueel een tekeningske bijmaken ?

Tja Djivan, dat is inderdaad kleuteruitleg.

Een verwarming geeft een bepaald vermogen als die draait.
Stel dat je je CV instelt op 15°C (met de thermostaat), dan gaat die afhankelijk van de buitentemperatuur een vermogen geven (gemiddeld uiteraard) om die 15° aan te houden. Stel dat dat in je living 5 kW is. (het is buiten -5°C)

Als je dan je pelletkachel aansteekt, dan gaat de thermostaat zeggen dat het warm genoeg is, en dan valt de CV helemaal uit. Als je pelletkachel maar 5 kW geeft zal je binnentemperatuur amper stijgen.
Je pelletkachel zal dan de verwarming zelfs helemaal overnemen.

Bijverwarming wil meestal zeggen dat je tijdelijk overneemt. Resultaat is natuurlijk dat het elders in huis een pak kouder wordt.

Maar je mag ook een tekeningske maken als je dat wil.

Guest17
22 november 2016, 13:24
Tja Djivan, dat is inderdaad kleuteruitleg.

Een verwarming geeft een bepaald vermogen als die draait.
Stel dat je je CV instelt op 15°C (met de thermostaat), dan gaat die afhankelijk van de buitentemperatuur een vermogen geven (gemiddeld uiteraard) om die 15° aan te houden. Stel dat dat in je living 5 kW is. (het is buiten -5°C)

Als je dan je pelletkachel aansteekt, dan gaat de thermostaat zeggen dat het warm genoeg is, en dan valt de CV helemaal uit. Als je pelletkachel maar 5 kW geeft zal je binnentemperatuur amper stijgen.
Je pelletkachel zal dan de verwarming zelfs helemaal overnemen.

Bijverwarming wil meestal zeggen dat je tijdelijk overneemt. Resultaat is natuurlijk dat het elders in huis een pak kouder wordt.

Maar je mag ook een tekeningske maken als je dat wil.

Je moet natuurlijk een beetje "spelen" met de twee hé, enerzijds de CV en anderzijds de kachel.
Maar voor sommigen is eens opstaan uit de luie zetel om tot bij de thermostaat te komen inderdaad al te veel gevraagd, die moeten het dan maar doen via hun smarphone.
Is dit tekeningske voldoende ;).

Ik ga het net als sommigen hier ook bij laten, en er geen energie meer insteken, allee toch geen eigen energie.
Kga wel nog rap nen blok of vier hout in de kachel gooien... of zou ik nu toch die geschilderde latten maar opstoken... nee, toch wachten tot het donker is, dan valt de rook niet zo op :p.

Fiedel
22 november 2016, 13:45
Als je er natuurlijk een CV gaat bij betrekken dan is het een ander verhaal maar het verschil om een woning bij te stoken naar 22° met 15° buitentemperatuur of naar 22° met -2°C buitentemperatuur is een vaststaand feit ondanks het inzetten van de CV tot 15°. De gradiënt is immers vele malen groter, dat is geen kwantumfysica.
BTW: als jouw vrouw het warmer vindt met de kachel aan aan 22°C ondanks het feit dat je het met de CV even warm kan stoken heeft te maken met het verschil aan warmtetype: de verhouding convectie / radiatie ligt anders. Dat is geen subjectief gegeven.

Guest14
22 november 2016, 14:11
Feit is dat ik in de examenperiode's de kachel nooit aan steek, omdat de thermostaat (die ik niet verzet) dan direct merkt dat het te warm is in de living, en dus de CV plat legt.

Dpix
22 november 2016, 15:33
Feit is dat ik in de examenperiode's de kachel nooit aan steek, omdat de thermostaat (die ik niet verzet) dan direct merkt dat het te warm is in de living, en dus de CV plat legt.

Als je zorgt dat de thermostaat niet in dezelfde ruimte staat als je pelletkachel heb je ook geen problemen.
In de living waar de pelletkachel staat staan er thermostaatkranen op de radiatoren, die gaan dicht zodra de ruimte warm is.

Guest17
22 november 2016, 15:50
Als je zorgt dat de thermostaat niet in dezelfde ruimte staat als je pelletkachel heb je ook geen problemen.
In de living waar de pelletkachel staat staan er thermostaatkranen op de radiatoren, die gaan dicht zodra de ruimte warm is.

Tot voor een jaar of vijf had ik ook geen thermostatische kranen op de radiatoren, terwijl ons cassette wel met thermostaat is uitgerust (alhoewel die altijd op 30° staat, zodat die nooit afslaat ; als het te warm wordt, zetten we de ventilator uit, of stoppen we er gewoon geen hout meer ,of zetten we een deur open, maar dat gebeurt niet veel omdat we meestal stoken voor de gezelligheid, de warmte is gewoon meegenomen).

Dan hebben we alle 11 de radiatoren van thermostatische kranen laten voorzien... ik had dit reeds 40 jaar geleden moeten doen... als ze toen al bestonden, dat weet ik niet.
Ik had het probleem dat wanneer ik in ons buro zat (afzonderlijke ruimte) en de cassette stond aan in de living, mijn vrouw het warm had in de living en ik soms koud in het buro (CV hoofdthermostaat bevindt zich in de living), idem voor de badkamer en de slaapkamers.
Slaapkamers worden hier nooit verwarmd, tenzij toen we nog studenten hadden, maar toen losten we dit op met elektrische vuurtjes.

Wanneer we gaan overschakelen op aardgas als CV wordt er zelfs een radiator in de garage geplaatst. Nu is het er warm door de oude mazoutketel die veel warmte verspreidt/verliest, maar met de aardgasketel zou dit niet meer het geval zijn, dus een radiator er bij, en ook dat probleem is opgelost. Maar daarop is het wachten tot de CV op mazout de geest geeft, nu werkt die 40 jaar oude installatie nog perfect met een rendement van meer dan 94% bij de laatste keuring :G. Volgens de installateur/onderhoudsman haal je zelfs met een spiksplinternieuwe maar rond de 95 % (heeft hij me vertelt, ik weet niet of dit klopt).

Wellicht gaan er weer afkomen, van dit is niet goed, en dat kan beter, en waarom dit of waarom dat... maar wij doen het al jaren zo nu en zijn nu heel content zoals het nu werkt.
En dat er anderen zijn die het anders doen, dat ze maar doen ;).

opapol
23 november 2016, 09:47
Het overgrote deel van de bossen aldaar bestaat wel uit naaldbomen natuurlijk, bevat veel meer hars dan loofbomen.

Echter, hun houtkap is er gigantisch, denk maar al aan Stora Enso voor de papiermarkt die in het Laps oerbos kapt.

Laps oerbos ????? Grote oppervlakken in Zweeds Lapland hebben alleen basisvegetatie, lees : dwergberken of helemaal niets. Mijn ervaring is dat het meeste hout uit Midden-Zweden komt maar soit.
Als ik de cijfers mag geloven is de natuurlijke jaarlijkse aangroei groter dan de kap, netto zou het bosbestand in Zweden dus moeten toenemen.

opapol
23 november 2016, 09:55

En in Zweden zal er niet veel gekapt worden dat niet herplant wordt.

Idd, water en wind. Ik gebruik het als aanmaakhout, de rest gaat door de hakselaar.

Correctie, voor zover ik weet wordt er in Zweden niet aangeplant. Ze laten gewoon hier en daar wat bomen (meestal dennen) staan, de denappels doen de rest.
Vanaf een bepaald bomenbestand wordt er uitgedund. In een kaprijp bos worden harvesters ingezet, indrukwekkend. Ik heb die éénmaal aan het werk gezien :eek: De impact ervan op de bodem is jammer, die blijft vele tientallen jaren zichtbaar. In Finland hebben ze modellen die gebaseerd zijn op een spin, lees : op poten en niet op banden.

opapol
23 november 2016, 09:56
In mijn houtkachel enkel harsvrij hardhout, jarenlang gedroogd. En zelf gerooid, dus ik weet exact wat ik stook: Amerikaanse vogelkers.

Een invasieve soort, goed zo, een win-win situatie.

anonymous
23 november 2016, 10:26
Laps oerbos ?????

Al jaren vechten de Sami voor erkenning van hun rechten, maar de Finse overheid geeft prioriteit aan de houtkapindustrie. Het Finse staatsbedrijf Metsähallitus blijft kappen in deze laatste resten oerbos. Het hout uit deze kwetsbare Finse bossen komt via papierproducent Stora Enso bij verschillende Europese afnemers.
http://kritischemassa.nl/bedrijven/123-foute-zaak/257-papier-en-oerbossen-in-finland-stora-enso.html
http://www.natuurnet.nl/thema/artikel464.html

opapol
23 november 2016, 10:54
Al jaren vechten de Sami voor erkenning van hun rechten, maar de Finse overheid geeft prioriteit aan de houtkapindustrie. Het Finse staatsbedrijf Metsähallitus blijft kappen in deze laatste resten oerbos. Het hout uit deze kwetsbare Finse bossen komt via papierproducent Stora Enso bij verschillende Europese afnemers.
http://kritischemassa.nl/bedrijven/123-foute-zaak/257-papier-en-oerbossen-in-finland-stora-enso.html
http://www.natuurnet.nl/thema/artikel464.html

Ja, maar het gaat hier wel over Finland en niet over Zweden. Ik had het over Zweden.
Fins Lapland is veel meer bebost dan Zweeds Lappland en VEEL meer dan Noors Lappland.
Fins Lapland ligt stukken zuidelijker en lager. Enorme oppervlakten Noors en Zweeds Lappland liggen gewoon boven de boomgrens, vandaar mijn opmerking.
Misverstandje dus....
Maar in Fins lappland liggen de twee grote nationale parken : Urho Kekkonen en Lemmenjoki, daar is kappen gewoon verboden.
Voor Zweden zijn dit Muddus, Stora Sjöfallet, Sarek en Padjelanta. Ook daar komt er geen zaag aan te pas. Ik denk dat er in Vindelfjällen (500.000 ha) beperkte houtkap toegelaten is, het heeft niet de status van NP maar van natuurreservaat.

anonymous
23 november 2016, 11:56
Ja, maar het gaat hier wel over Finland en niet over Zweden. Ik had het over Zweden.
Door omstandigheden kan ik het natuurlijk enkel over Finland hebben. :cool:
:p

opapol
24 november 2016, 18:34
Ik zat vandaag in de wachtkamer bij de huisarts en er lag daar een Quest-tijdschrift.

Wat las ik daar in ? De landen in Europa met het minste fijnstof zijn (in deze volgorde) Zweden, Finland, IJsland

Black B@ndit
24 november 2016, 22:28
Ik zat vandaag in de wachtkamer bij de huisarts en er lag daar een Quest-tijdschrift.

Wat las ik daar in ? De landen in Europa met het minste fijnstof zijn (in deze volgorde) Zweden, Finland, IJsland

Die landen zijn ook een heel stuk minder dichtbevolkt als België.
En als ze daar elektriciteit moeten maken hebben ze veel meer mogelijkheden met waterkrachtcentrales (of warmte uit de grond in IJsland) dan in België.
In die landen kunnen ze veel gemakkelijker voldoende stroom produceren om alles op elektriciteit te laten draaien, hier hebben we alleen maar een paar oude versleten kerncentrales die (zelfs als er geen defect is) maar een klein percentage van de nodige stroom kunnen leveren als iedereen elektrisch zou gaan rijden.

Als je met een Tesla met 100KWh accu zo'n 500km kan rijden, dan heb je 20KWh/100km nodig, als je dan weet hoeveel kilometers er per jaar in totaal met de auto wordt gereden, dan kan je uitrekenen wat het nodige vermogen is om al die auto's van stroom te voorzien. Daar is wel iets meer voor nodig dan wat zonnepanelen op elk dak, en als dat aangevuld wordt met windmolens, dan heb je nog een heel grote opslagcapaciteit nodig om de stille periodes (geen wind en geen zon) te overbruggen.
Tijdens de nacht is er al geen zonne-energie, tijdens de wintermaanden is de opbrengst van zonnepanelen veel lager dan in de zomer, maar ze willen dat we allemaal met warmtepompen gaan verwarmen, waar gaan ze die stroom dan vandaan halen?
Ze doen alsof een warmtepomp helemaal niets verbruikt, net zoals het verbruik van een elektrische wagen, dat wordt ook nooit geteld.
Ik vraag mij af of de "adviseurs" van onze regering wel echt weten waar ze mee bezig zijn, er zal nog héél veel moeten veranderen voor ze de plannen ook werkelijk kunnen toepassen (een compleet nieuw elektriciteitsnet bijvoorbeeld, want als iedereen zijn wagen moet kunnen laden, dan gaan alle zekeringen in het hoog en laagspanningsnet door).
Ze kunnen dan wel overal laadpalen zetten, maar als er teveel tegelijk gebruikt worden is er toch niet genoeg stroom.

En dan vergeten ze nog dat warmtepompen met de huidige koelmiddelen een grote potentiele bron zijn van broeikasgassen.
Het meest gebruikte koelmiddel (R134a) heeft is zo'n 1400 keer sterker als broeikasgas dan CO² (dat zit ook in de airco van elke auto, waar de kans op lekken heel erg groot is).
Normaalgezien is het wel de bedoeling dat het koelmiddel in de warmtepomp blijft, maar in de praktijk is het altijd mogelijk dat er na verloop van tijd wel ergens iets begint te lekken.
Ze zijn van de ozonlaag aantastende koelmiddelen (R12, R22, R502...) overgeschakeld naar koelmiddelen die erg schadelijk zijn als broeikasgas.
Toen R134a pas op de markt kwam was dat héél milieuvriendelijk, maar ondertussen hebben ze gezien dat dat niet zo is...
Misschien vinden ze binnenkort daarvoor nog wel een oplossing, maar ik denk dat het niet zo simpel is (anders was dat er al lang geweest, en waren de huidige koelmiddelen al verboden).

We zullen wel zien wat er allemaal te gebeuren staat, maar er zal veel meer nodig zijn dan alleen maar alles op elektriciteit omschakelen (want die is er op dit ogenblik niet genoeg om die plannen waar te kunnen maken).
Als er in de nabije toekomst een betaalbare oplossing komt om stroom te kunnen opslaan, dan wordt het al een stuk gemakkelijker om die plannen uit te voeren, zoals de technologie er op dit ogenblik voor staat wordt het niet simpel om een continu stroombevoorrading te garanderen als alles elektrisch moet werken zonder CO² uitstoot.
Misschien moeten ze dan toch nieuwe kerncentrales bouwen (of de huidige antieke centrales blijven oplappen:rolleyes:)...

anonymous
25 november 2016, 08:01
Misschien moeten ze dan toch nieuwe kerncentrales bouwen (of de huidige antieke centrales blijven oplappen:rolleyes:)...

In elk geval moeten de oude stopgezet worden. Beter nieuwe rendabele en veilige centrales bouwen dan de verouderde gevaarlijke open laten.
De helft staat in panne en het komt al enkele jaren bijna wékelijks in het nieuws. Niemand die me moet vertellen hoe veilig het is. Dan nog maar te zwijgen over wie er allemaal wel geen baat bij heeft dat ze open blijven, lobby, veel geld, politiek, Frankrijk... , bah ! No need to explain...

Transitie naar alternatieve energie brengt natuurlijk wel veel meer jobs met zich mee, wat zeker niet slecht is. Maar dat is dan weer een andere 'maatschappelijke' discussie.