Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

welke lens bij landschappen?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • welke lens bij landschappen?

    Als complete beginneling ben ik me volop aan het verdiepen in diafragma's en sluitertijd maar het is toch niet altijd even simpel in het begin...
    Ik heb een canon 1100 d en heb nu een kitlens canon 18-55 mm 3.5-5.6 iii en nu enkele dagen ook een canon zoomlens 55-250 4-5.6 IS
    Nu een vraagje als ik een landschap wil fotograferen gebruik ik dan best die 18-55 en kan ik dit eigenlijk beschouwen als een (beginners)groothoeklens of zit ik er hier totaal naast? Of gebruik ik dan best de zoomlens 55-250? Kan iemand mij zeggen of er tabellen bestaan waar je wat kan zien welke sluitertijd en diafragma je ongeveer best gebruikt bij landschappen of bij bevoorbeeld portretten van mijn kinderen. Of kan iemand al wat leuke cijfers geven....
    Is echt zoeken in het begin...
    Is er hier eigenlijk een gedeelte waar je de foto's ziet met gekozen iso, sluitertijd en diafragma erbij zoals je soms in tijdschriften ziet of wordt dit niet gedaan ik heb het nog niet gevonden daarmee.
    alvast bedankt
    groetjes
    tamara
    canon 1100 D canon 18-55 mm 3.5-5.6 en canon 55-250 mm 4-5.6 IS

  • #2
    Re: welke lens bij landschappen?

    De meeste foto's hier hebben de EXIF info in de foto. Daarin vind je o.a. de camera/lens/sluitertijd/diafragma en nog zoveel meer.
    Je hebt hier wel een programma'tje voor nodig om dat makkelijk te doen.
    Bv: kuso exif viewer (zoek eens in google)
    Na installeren gewoon rechtermuis knop op de foto op dit forum., en het programma aanduiden. Het programma start dan op en toon alle informatie over de foto.

    Voor landschappen neem je best een kleiner diafragma (dus een grotere F-waarde). F8-F11 is een meestal een goede keuze.
    Je zal vaker je 18-55 kunnen gebruiken voor landschap dan je 55-250, maar dan moet je zelf een beetje zien.

    voor portetten (zeker als het enkel het gezicht is) neem je beter de 55-250. Je kan hiervoor een groter diafragma kiezen (zo klein mogelijke F waarde) als je de achtergrond wat wazig wilt.

    Oefenen en veel experimenteren is de boodschap ...
    Nikon shooter - Samyang fan

    Comment


    • #3
      Re: welke lens bij landschappen?

      Voor landschappen heb je alles wat je nodig hebt en technisch is het niet erg moeilijk. Je grootste zorg is een mooi landschap vinden, op het juiste moment en vanuit de juiste hoek.
      Om te starten: Av modus, diafragma op 11, iso op 100 of 200 en de sluitertijd laat je maar bepalen door het toestel. In RAW formaat zodat je de kleurbalans kan corrigeren. Bij zonsopgang en zonsondergang krijg je de mooiste kleuren en sfeer. Een statief komt op die momenten heel goed van pas.
      Om scherp te stellen moet je iets lezen over hyperfocal distance.

      Bij portretten draait het allemaal rond goede belichting en het is technisch een veel moeilijker onderwerp. In het bijzonder omdat kinderen niet zo geduldig zijn dat je 10 verschillende instellingen kan proberen.
      Het materiaal speelt hier een veel grotere rol. Een groot diafragma (f/1.4 - f/2.8) is bijna een must, tenzij je altijd buiten met voldoende daglicht werkt. Bij voorkeur met tele, >50mm en een minimum sluitertijd van 1/60 (met beeldstabilisatie of statief) om een stilstaand onderwerp scherp te krijgen.

      Je kan ook de andere weg op en, ipv een lens, strobist materiaal kopen: een flits, paraplu, softbox, lichtstatief, ... Allemaal goedkoper dan je denkt, maar alleen in te zetten als je kan voorbereiden. Heel erg boeiend en resultaten die je zelfs met de beste lens niet kan bereiken!
      Fuji X-T3 | 12 f2 | 23 f1.4 | 35mm f2 || Canon in de kast

      Comment


      • #4
        Re: welke lens bij landschappen?

        Oorspronkelijk geplaatst door alca535 Bekijk bericht
        Je kan ook de andere weg op en, ipv een lens, strobist materiaal kopen: een flits, paraplu, softbox, lichtstatief, ... Allemaal goedkoper dan je denkt, maar alleen in te zetten als je kan voorbereiden. Heel erg boeiend en resultaten die je zelfs met de beste lens niet kan bereiken!
        Allemaal apart zeer goedkoop, maar het totaal (heb net ook statieven, softboxen en paraplu's besteld (wachten tot de chinees ze levert ), samengerekend met mijn flitsset kom ik al op meer dan 1200 euro in waarde).
        Maar voor een 1-flitssetup is het inderdaad relatief goedkoop (zo'n 250 euro zou moeten lukken).

        Comment


        • #5
          Re: welke lens bij landschappen?

          alvast bedankt voor de al vele nuttige tips dat Exif is echt iets heel goed geeft me ook veel zich over die diafragma's en sluitertijden bedankt Eanx!
          alca535: ik heb tot nu toe telkens diafragma en sluitertijd aangepast via de M stand en AV en Tv maar de iso waardes heb ik telkens al automatisch laten gaan ik vind dat op zich een moeilijk begrip die iso ook al heb ik enkele artikels gelezen voor beginners. Inderdaad zo een 2.8 objectief is een volgende aankoop maar zal eerst nog wat moeten sparen dus voorlopig zal ik het moeten stellen met deze 2 lenzen... Flits, paraplu enzoverder daar trek ik op dit moment nog niet proffesioneel genoeg voor om me dat aan te schaffen misschien inderdaad in de toekomst maar een prijskaartje van 1200 euro kan ik op dit moment niet trekken ben al blij dat ik mijn 2 de lens heb kunnen kopen nu.
          Ja kinderen trekken is inderdaad niet eenvoudig heb het eigelijk nog maar alleen op automatisch gedaan nu omdat ze zo snel weg zijn maar wil die automatische gewoonte er zo snel mogelijk uit ik wil zoveel mogelijk bijleren...
          dus alle tips welkom. Heb mijn eerste 2 redelijke foto's in de beginnershoek gezet van mijn orchidee en van een ondergaande zon vanop mijn terras ik heb nog geen beoordelingen maar k zal wel zien k weet echt niet of ze goed zijn.
          canon 1100 D canon 18-55 mm 3.5-5.6 en canon 55-250 mm 4-5.6 IS

          Comment


          • #6
            Re: welke lens bij landschappen?



            Lees dit eens door en daarna mijn ideetjes hierover:
            ISO altijd in principe zo laag mogelijk tenzij je met de sluitertijd niet uitkomt, dan omhoog.
            Bedenk tevoren welke lensopening je wil met de volgende overwegingen:
            Beste kwaliteit, zo scherp mogelijk , 2 stoppen kleiner dan maximaal, kan je lens F5.6 , kies F 11 , tenzij je met de sluitertijd niet uitkomt, dan pas 5.6

            Je ziet, de sluitertijd kan je sturen via ISO+ Lensopening op Av, dit is de beste start voor de meest situaties.
            M alleen gebruiken als de camera er zelf niet uitkomt met de belichting.

            Comment


            • #7
              Re: welke lens bij landschappen?

              Oorspronkelijk geplaatst door playerofwar Bekijk bericht
              Allemaal apart zeer goedkoop, maar het totaal (heb net ook statieven, softboxen en paraplu's besteld (wachten tot de chinees ze levert ), samengerekend met mijn flitsset kom ik al op meer dan 1200 euro in waarde).
              Maar voor een 1-flitssetup is het inderdaad relatief goedkoop (zo'n 250 euro zou moeten lukken).
              Mijn set, zonder flits koste me 85 euro, nieuw: statief + doorschietparaplu + rf603 triggers, incl de befaamde aldi batterijen + swivel + coldshoe + reflector. Ik had al een 430 ex II, maar het kan ook met een 35 euro dure yungnuo flits. Je hebt er niets aan te verliezen.
              Het is geen alternatief voor een snelle zoom of prime, wel een bijkomende optie voor portretten en stillevens die het verschil maakt.
              Fuji X-T3 | 12 f2 | 23 f1.4 | 35mm f2 || Canon in de kast

              Comment


              • #8
                Re: welke lens bij landschappen?

                Oorspronkelijk geplaatst door tamarava Bekijk bericht
                alvast bedankt voor de al vele nuttige tips dat Exif is echt iets heel goed geeft me ook veel zich over die diafragma's en sluitertijden bedankt Eanx!
                alca535: ik heb tot nu toe telkens diafragma en sluitertijd aangepast via de M stand en AV en Tv maar de iso waardes heb ik telkens al automatisch laten gaan ik vind dat op zich een moeilijk begrip die iso ook al heb ik enkele artikels gelezen voor beginners. Inderdaad zo een 2.8 objectief is een volgende aankoop maar zal eerst nog wat moeten sparen dus voorlopig zal ik het moeten stellen met deze 2 lenzen... Flits, paraplu enzoverder daar trek ik op dit moment nog niet proffesioneel genoeg voor om me dat aan te schaffen misschien inderdaad in de toekomst maar een prijskaartje van 1200 euro kan ik op dit moment niet trekken ben al blij dat ik mijn 2 de lens heb kunnen kopen nu.
                Ja kinderen trekken is inderdaad niet eenvoudig heb het eigelijk nog maar alleen op automatisch gedaan nu omdat ze zo snel weg zijn maar wil die automatische gewoonte er zo snel mogelijk uit ik wil zoveel mogelijk bijleren...
                dus alle tips welkom. Heb mijn eerste 2 redelijke foto's in de beginnershoek gezet van mijn orchidee en van een ondergaande zon vanop mijn terras ik heb nog geen beoordelingen maar k zal wel zien k weet echt niet of ze goed zijn.

                Was je ziek op alle schooldagen dat de Hoofdletters en de interpunctie werden behandeld? Ik wil graag een nuttige bijdrage leveren, maar dit wordt me echt te bar....
                Sony en Olympus
                Fotoseries

                Comment


                • #9
                  Re: welke lens bij landschappen?

                  Spanjaart wat een aanval zeg??? Misschien is mijn tekst niet in het beste Nederlands geschreven maar er staan toch wel hoofdletters in! Dacht dat je hier beoordelingen kreeg op je foto's en niet op je zinsbouw en tekst! Als dit niet duidelijk is voor jou dan kan ik dat begrijpen maar was het dan echt nodig om dit zo neer te schrijven toch wel grof!
                  mvg
                  Tamara
                  canon 1100 D canon 18-55 mm 3.5-5.6 en canon 55-250 mm 4-5.6 IS

                  Comment


                  • #10
                    Re: welke lens bij landschappen?

                    Oorspronkelijk geplaatst door Spanjaart Bekijk bericht
                    Was je ziek op alle schooldagen dat de Hoofdletters en de interpunctie werden behandeld? Ik wil graag een nuttige bijdrage leveren, maar dit wordt me echt te bar....
                    Sinds wanneer schrijf je hoofdletters met een hoofdletter? Vier puntjes worden ook nooit gebruikt of ben ik daar verkeerd in?
                    Ik denk dat bijna iedereen gewoon is om te schrijven met automatische hoofdletters, op BD heb je dit gewoon niet. (of wel?)

                    Comment


                    • #11
                      Re: welke lens bij landschappen?

                      Met de dof calculator kan je precies weten hoeveel cm/m je scherptediepte is.

                      Voor landschappen/architectuur/interieur moet je echt niet dichtknijpen, F5.6 is meer als voldoende. F11/F16 is voor niks goed, je verliest alleen aan scherpte door diffractie.

                      Hoe dichterbij of beeldvullender je onderwerp is, hoe meer je moet dichtknijpen om alles scherp te hebben. Voor een headshot gebruik je best F4.0/F5.6. Zelfs op dit diafragma zal je achtergrond uit focus zijn. Op F1.4/F2.0 ga je maar een klein gedeelte vh hoofd scherp krijgen en al de rest wordt wazig.

                      Voor macroshots moet je meestal wel dichtknijpen, F11/F16 om een redelijke scherptediepte te bekomen.

                      Ook onthouden dat 1/3 vd scherptediepte voor het focuspunt ligt en 2/3 achter. Voor macroshots wordt dit eerder 50/50.

                      Sluitertijd dient enkel om beweging te bevriezen. Dus beweging vd camera+lens of bijvoorbeeld spelende kinderen. Voor een statisch onderwerp kan je genoeg hebben aan 1/125 maar voor spelende kinderen ga je best richting 1/1000s. Dus je ISO moet omhoog om die hoge sluitertijden te halen.
                      De brandpuntsafstand speelt ook een rol hierin. Een 500mm lens kun je heel moeilijk stabiel houden. De regel is : sluitertijd= 1/brandpuntsafstand x cropfactor. Bij lenzen met optische stabilisatie kan je sluitertijd dan weer omlaag, ik geloof dat je 3 tot 4 stops kunt winnen.
                      Last edited by alex606; 19 februari 2013, 18:54.
                      Canon 6D / Samyang 14/2.8 / Canon 28-135 IS USM / Sony A6400 / Sony 200-600 / Sony 16-50
                      Mijn bird foto's en urbex foto's

                      Comment


                      • #12
                        Re: welke lens bij landschappen?

                        Playerofwar merci :-) ...
                        Alex alvast bedankt hier kan ik alweer heel wat verder mee met al deze uitleg! Ik zal echt veel moeten oefenen voor er iets deftig uitkomt! Het moeilijkste vind ik nog steeds foto's inschatten of ze nu goed zijn of niet, ik heb nog veel te leren! Maar stapje per stapje komen we er wel.
                        Heb ondervonden dat een close up van mijn orchidee echt nier gemakkelijk is dus zal maar eerst wat eenvoudigere dingen proberen.
                        nog 1 vraagje is het het beste dat je altijd je flits dichtlaat en probeert te spelen met iso, sluitertijd en diafragma of is het soms wel goed dat je in donkerdere situaties toch die flits opendoet?
                        canon 1100 D canon 18-55 mm 3.5-5.6 en canon 55-250 mm 4-5.6 IS

                        Comment


                        • #13
                          Re: welke lens bij landschappen?

                          Oorspronkelijk geplaatst door alex606 Bekijk bericht
                          ..........

                          Voor landschappen/architectuur/interieur moet je echt niet dichtknijpen, F5.6 is meer als voldoende. F11/F16 is voor niks goed, je verliest alleen aan scherpte door diffractie.
                          hier stel ik toch een ? bij hoor.
                          grt,bouk.
                          wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                          http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                          https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

                          Comment


                          • #14
                            Re: welke lens bij landschappen?

                            Ik stel daar ook een serieus ? bij.
                            Diffractie is in de realiteit serieus overroepen. Als je die lens-test-websites bekijkt lijkt alles zo dramatisch maar op een echte foto, ook op een afdruk op A3+ merk je er niets van. Vergeet gewoon al dat miere.... en die labwaarnemingen en je krijgt meer zin om uw materiaal te gebruiken waarvoor het gemaakt is. F11 is geen probleem.

                            Comment


                            • #15
                              Re: welke lens bij landschappen?

                              Ik heb zelf geruime tijd geleden de test gedaan met mijn 35mm en rond f/11 (f8-f14) krijg ik meestal de beste landschapsfoto's. Ik heb toen alles van f/2 tot f/16 doorlopen. Met statief, mirror lock en afstandbediening.

                              Ik heb de indruk dat kleuren meer tot hun recht komen bij langere sluitertijd, ondanks identieke belichting (bv f/11, 1s tov f/2, 1/40). Of beeld ik me dat in?
                              Fuji X-T3 | 12 f2 | 23 f1.4 | 35mm f2 || Canon in de kast

                              Comment

                              Working...
                              X