Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nikkor lenzen en teleconvertoren

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Nikkor lenzen en teleconvertoren

    Hallo,

    ik zou graag een degelijke maar betaalbare telelens willen aankopen voor mijn D90 Nikon, als het kan met een teleconvertor voor uitbreiding tele.
    Mogelijke opties zijn (o.a.) AF-S DX Nikkor 50 - 300 mm VR of AF-S Nikkor 70-300 mm VR. Deze laatste is een FX lens geschikt voor full frame maar kan ook gebruikt worden op DX-camera's.
    Nu lees ik dat deze laatste op een DX-camera in dit geval een equivalent bereik heeft analoog met 105-450 mm. Maar klopt dit wel? Ik dacht dat DX- en FX-lenzen speciaal zo ontworpen waren dat het beeld ofwel een klassiek negatiefformaat bedekte bij FX, ofwel bij de DX een kleinere sensor (zogenaamde crop factor 1,5). M.a.w. dat als je een FX-lens gebruikt op een DX-camera de brandpuntsafstand dezelfde blijft (300 mm) en je enkel minder beeld op de sensor krijgt.

    Klopt dit?

    En dan nog: kan je deze lenzen gebruiken met een teleconvertor 1,4 of 1,7? Of zijn convertoren niet compatibel met zoomlenzen?

    Alvast bedankt voor de reactie.
    Nikon D40 - Nikon D90 - Nikon SB-800 - AF-S Nikkor 50 mm 1.4G - AF-S Nikkor 18-55 mm G II ED - AF-S Nikkor 55-200 mm G ED VR - Tamron SP 10-24 mm

  • #2
    Re: Nikkor lenzen en teleconvertoren

    tc enkel op primes (toch voor goede werking soms passen ze gewoon niet.
    70-300 nikon gaat id crop leveren met resultaat 105-450.
    (kijk ook naar tamron 70-300 vc iets beter.)
    nikon stuff

    Comment


    • #3
      Re: Nikkor lenzen en teleconvertoren

      Oorspronkelijk geplaatst door david_ve Bekijk bericht
      tc enkel op primes (toch voor goede werking soms passen ze gewoon niet.
      70-300 nikon gaat id crop leveren met resultaat 105-450.
      (kijk ook naar tamron 70-300 vc iets beter.)
      Je kan prima teleconverters gebruiken op lenzen die geen primes zijn, geen idee waar je dat vandaan haalt!

      Teleconverters zijn alleen maar nuttig indien de lens meer detail kan oplossen dan de sensor. Dus als de lens in staat is scherpere foto's te maken dan de sensor van de camera toelaat. Dat is meestal niet het geval bij goedkopere lenzen. Teleconverters werken dus best op duurdere lenzen en dan enkel op lenzen in het telebereik. Bvb een 70-200, 120-300, 200-400 en de teleprimes 300/400/500/600mm. Met een 55-300 of 70-300 zal je geen autofocus meer hebben en zal de beeldkwaliteit niet over naar huis te schrijven zijn.

      Lenzen worden altijd uitgedrukt in 'fullframemm's'. Dus een 55-300 of een 70-300 zullen min of meer hetzelfde beeld opleveren op 300mm, ook al is de ene gemaakt voor DX en de andere voor FX.
      70D / 450D / Sigma 10-20mm f/4-5.6 HSM / 18-55IS / 50mm f1.8 II / 430EXII / Sigma 120-300mm f/2.8 OS / Kenko Pro 300 1.4x DG / Sigma 2x APO DG / Flickr / 500px / lsfotografie.webs.com

      Comment


      • #4
        Re: Nikkor lenzen en teleconvertoren

        Oorspronkelijk geplaatst door Fojotobo Bekijk bericht
        Hallo,

        ik zou graag een degelijke maar betaalbare telelens willen aankopen voor mijn D90 Nikon, als het kan met een teleconvertor voor uitbreiding tele.
        Mogelijke opties zijn (o.a.) AF-S DX Nikkor 50 - 300 mm VR of AF-S Nikkor 70-300 mm VR. Deze laatste is een FX lens geschikt voor full frame maar kan ook gebruikt worden op DX-camera's.
        Nu lees ik dat deze laatste op een DX-camera in dit geval een equivalent bereik heeft analoog met 105-450 mm. Maar klopt dit wel? Ik dacht dat DX- en FX-lenzen speciaal zo ontworpen waren dat het beeld ofwel een klassiek negatiefformaat bedekte bij FX, ofwel bij de DX een kleinere sensor (zogenaamde crop factor 1,5). M.a.w. dat als je een FX-lens gebruikt op een DX-camera de brandpuntsafstand dezelfde blijft (300 mm) en je enkel minder beeld op de sensor krijgt.

        Klopt dit?

        Alvast bedankt voor de reactie.
        Kijk hier eens (even laten opladen) KLIK

        En dan nog: kan je deze lenzen gebruiken met een teleconvertor 1,4 of 1,7? Of zijn convertoren niet compatibel met zoomlenzen?
        Je kan niet zomaar een TC tussen lens en boddy plaatsen, en dat heeft niets te zien met of het een zoom af een prime objectief is,
        bij sommige objectieven kan je zware schade toebrengen omdat de glaselementen elkaar kunnen raken, een 70-200 f2.8 Bv.
        doet het perfect met een TC, ook een 105mm macro en verder alle dure teleobjectieven klik HIER

        Comment


        • #5
          Re: Nikkor lenzen en teleconvertoren

          Oorspronkelijk geplaatst door LaurentS Bekijk bericht
          Lenzen worden altijd uitgedrukt in 'fullframemm's'.
          De brandpuntafstand wordt altijd uitgedrukt in de brandpuntsafstand, omdat geen lenzenontwerper kan vermoeden waar een lens voor wordt gebruikt.
          Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

          Comment


          • #6
            Re: Nikkor lenzen en teleconvertoren

            Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
            , omdat geen lenzenontwerper kan vermoeden waar een lens voor wordt gebruikt.
            De geleverde beeldcirkel kan soms een belletje doen rinkelen

            mvg
            I may disapprove of what you say, but I will defend to the death your right to say it (Evelyn Beatrice Hall)

            Comment


            • #7
              Re: Nikkor lenzen en teleconvertoren

              Oorspronkelijk geplaatst door hotmijl Bekijk bericht
              De geleverde beeldcirkel kan soms een belletje doen rinkelen
              Oh ja? Ik kan hem toch ook gaan gebruiken op een kleinere sensor????m Maar de dan heeft de brandpuntsafstand alleen iets met het glas te maken...
              Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

              Comment


              • #8
                Re: Nikkor lenzen en teleconvertoren

                Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
                Oh ja? Ik kan hem toch ook gaan gebruiken op een kleinere sensor?
                Oorspronkelijk geplaatst door hotmijl Bekijk bericht
                De geleverde beeldcirkel kan soms een belletje doen rinkelen
                Ik doelde op het omgekeerde: lenzen bedoeld voor crops gaan soms niet op FF.
                ... maar nevermind, 't is geen polemiek waard, hoor.

                mvg
                I may disapprove of what you say, but I will defend to the death your right to say it (Evelyn Beatrice Hall)

                Comment

                Working...
                X