Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nikon D600: welke (lichtsterke) lens?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Nikon D600: welke (lichtsterke) lens?

    Aangezien ik van plan ben over te schakelen naar Nikon (van Canon 7D + L lenzen), vraag ik hier even advies. Ten eerste, reden voor omschakeling is dat ik absoluut naar fullframe wil gaan en de Canon 6D volgens heel wat previews toch wat teleurstelt tov Nikon. Met de verkoop van mijn huidig materiaal kan ik de Nikon D600 (redelijk) betaalbaar houden. Aangezien ik mijn SLR doorgaans nog uitsluitend gebruik voor binnen-fotografie of fotoshoots, zou ik vooral willen beginnen met een behoorlijke en lichtsterke lens.

    Welke zouden jullie me aanraden? Wil budget toch min of meer onder controle houden, dus bijv de 24-70/F2.8 is toch wat duur in combinatie met body (zit dan al aan 3.200 euro!).
    Gear list : Fujifilm X-T3 + 18-55/2.8-4 + 23/1.4 + 55-200 + 35/2 || Sony rx100m4 || Sony A7III + kitlens + Tamron 28-75/2.8 + fe55/1.8

  • #2
    Re: Nikon D600: welke (lichtsterke) lens?

    Persoonlijk zou ik kiezen voor de 24-70 f2.8, maar als die qua prijs niet in aanmerking komt, is mijn tweede keuze de 24-120 f4.
    Nikon Df

    Comment


    • #3
      Re: Nikon D600: welke (lichtsterke) lens?

      Tamron 24-70 2.8 VC is ook een goede lichtsterke optie en met VR!

      Comment


      • #4
        Re: Nikon D600: welke (lichtsterke) lens?

        Is zoom een vereiste?
        Ik werk zelf enkel met primes in combinatie met de Nikon D700 en dit is een goddelijke combinatie.

        Indien je de 'D' versies neemt ben je gesteld voor de helft van de nieuwprijs van een 24-70.
        Huidige nieuwprijzen bij konijnenberg:

        Nikon 35mm f2.0D - €309


        Nikon 50mm f1.8D - €129


        Nikon 85mm f1.8D - €349


        Al deze lenzen zijn natuurlijk ook 2dehands te vinden, wat je budget ten goede komt.
        flickr
        facebook

        Comment


        • #5
          Re: Nikon D600: welke (lichtsterke) lens?

          Persoonlijk vind ik dat de D versies allemaal wat last hebben van CA, wat totaal niet het geval is bij de G versies. (en ja, ik gebruik ook de 35 f/2 en 85 f/1.8D)
          Ik zou persoonlijk dus eerder de 50 1.8G, 85 1.8G en 28 1.8G nemen.

          Comment


          • #6
            Re: Nikon D600: welke (lichtsterke) lens?

            Oorspronkelijk geplaatst door playerofwar Bekijk bericht
            Persoonlijk vind ik dat de D versies allemaal wat last hebben van CA
            Hier moet ik je wel gelijk in geven.
            Vooral mijn 85 heeft er vrij veel last van.
            flickr
            facebook

            Comment


            • #7
              Re: Nikon D600: welke (lichtsterke) lens?

              Alhoewel ik ook graag werk met primes, is voor het (betalend) werk dat ik op dit moment doe een zoom toch nét iets handiger. Met één body werken maakt het nu eenmaal lastig om vaak van lenzen te veranderen middenin een shoot.

              Hoe zit het trouwens met die D600 nu? Zijn er nog problemen met die sensor of is dat ondertussen van de baan? En is het inderdaad zo dat kwaliteit van deze echt wel de Canon heeft ingehaald. Lees weinig positiefs over de laatste evolutie van Canon, ze zijn precies niet echt meer mee. Mijn Canon 7D is overigens een echt ****terend toestel maar heb de snelle AF en features die deze heeft véél minder nodig dan betere ruis en scherptediepte van een fullframe, vandaar de keuze om te veranderen.
              Gear list : Fujifilm X-T3 + 18-55/2.8-4 + 23/1.4 + 55-200 + 35/2 || Sony rx100m4 || Sony A7III + kitlens + Tamron 28-75/2.8 + fe55/1.8

              Comment


              • #8
                Re: Nikon D600: welke (lichtsterke) lens?

                Moderator Note: Verplaatst van camera's naar objectieven.
                BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

                Comment


                • #9
                  Re: Nikon D600: welke (lichtsterke) lens?

                  Ola,

                  Zoals playerofwar zegt is de Tamron variant een lens om minimaal even uit te proberen! Zeker in de US is deze lens meer en meer een vervanger vd Nikor.
                  Doet qua scherpte echt niet of nauwelijks onder,... veel gunstigere prijs en VR.
                  (Of anders de Nikor 2e hands, of ook erg goed en nóg goedkoper de 28-70 2.8)

                  De 24-120 versie II ken ik persoonlijk niet,.. de eerste versie heb ik ooit 1 week gehad,.. maar damn, heb nog nooit zo'n softe lens gehad!! Was ook heel snel weer terug naar de winkel.

                  Primes zijn super, en genieten ook vaak mijn voorkeur, maar gezien je dus veel in kleine ruimtes schiet zou ik eerder voor een zoom gaan.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Nikon D600: welke (lichtsterke) lens?

                    Ik heb de 85mm 1.8D een half jaar gehad. Deze is vorige week de deur uit gegaan omdat hij mij teveel last had van CA (en iets te lang, maar das DX probleempje he). Heb nu terug een 50mm 1.8G (naast mijn 35 1.8G). Zalig!
                    portret | architectuur | landschap | automotive | bruiloft | product | interieur | evenementen | sport
                    Nikon D610 - glas - licht - pootjes - Facebook

                    Comment


                    • #11
                      Re: Nikon D600: welke (lichtsterke) lens?

                      Oorspronkelijk geplaatst door SjoerdNikon Bekijk bericht
                      Ik heb de 85mm 1.8D een half jaar gehad. Deze is vorige week de deur uit gegaan omdat hij mij teveel last had van CA (en iets te lang, maar das DX probleempje he). Heb nu terug een 50mm 1.8G (naast mijn 35 1.8G). Zalig!
                      Een 50 mm op ff voor een portret is niet echt flaterend. Ik zou zelfs eerder gaan naar een 135mm dan een 85 op ff.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Nikon D600: welke (lichtsterke) lens?

                        Oorspronkelijk geplaatst door playerofwar Bekijk bericht
                        Een 50 mm op ff voor een portret is niet echt flaterend. Ik zou zelfs eerder gaan naar een 135mm dan een 85 op ff.
                        Daar ben ik het absoluut niet met eens, meer zelfs, 135mm is voor portret helemaal niet flaterend. Het gezicht wordt gewoon platgedrukt door teveel tele, er zit dan helemaal geen diepte meer in het portret.
                        50mm behoudt mooi de normale diepte in het beeld, zoals die ook in werkelijkheid is. Het enige nadeel aan de 50mm is de bokeh, die bij een 85mm wel mooier is (indien dezelfde diafragmawaarden worden gebruikt). Dus voor portret heb je 2 heel gebruikelijke objectieven, ofwel de 50mm die alles weergeeft zoals de werkelijkheid, ofwel de 85mm die een mooiere bokeh weergeeft en waarbij de nadelen van tele nog realief beperkt blijven.

                        @Lapino: Hou er wel rekening mee dat zooms en zeker de 24-70 van nikon (ik spreek uit ervaring) veel meer last hebben van vervorming in het beeld. Als het is voor fotoshoots denk ik dat een prime toch mooiere resultaten gaat opleveren door de veel kleinere scherpte-diepte die ze kunnen hebben. Maar daar zul je zelf zeker achter komen, test gewoon in de winkel meerdere opties. Een zoom is natuurlijk wel handiger, dat is waar.
                        Wat je overschakeling naar Nikon betreft, ik zie dat je toch al wat gerief hebt van Canon dat ook bruikbaar is voor fullframe, dan lijkt het mij toch makkelijker en vooral goedkoper om bij je huidige merk te blijven.
                        Het verschil in beeldkwaliteit tussen een D600 of een 6D ga je nooit kunnen zien (indien je ze toch niet naast elkaar legt). Als je niet overdrijft met je iso waarden, leveren beide toestellen gewoon prima beeldkwaliteit en hoeft de een niet onder te doen voor de ander. Enkel de functionaliteit en hoe het toestel in uw hand ligt, dat gaat het verschil maken! Dat is het belangrijkste, want jij moet er de hele tijd mee werken en dus kies je gewoon hetgeen waar jij je het beste bij voelt. Er bestaan echt geen fullframe camera's met slechte beeldkwaliteit hoor

                        Jasper

                        Comment


                        • #13
                          Re: Nikon D600: welke (lichtsterke) lens?

                          Oorspronkelijk geplaatst door JasperVDH Bekijk bericht
                          Daar ben ik het absoluut niet met eens...
                          Ik ben het dan weer oneens met het feit dat jij het er oneens mee bent Een 50mm op FF is voor portret enkel goed wanneer je een correcte onderwerpsafstand behoudt. Maar uiteindelijk neem je toch voor een close up of portrait shot een lange mm (105+, liefst zelfs 200+) ter hand... Enkel omdat het irreële resultaat een humaan biologische goedkeuring krijgt, steeds opnieuw (commercieel ondersteund). Wil je anderzijds de arty-farty-tour opgaan, dan kan je effectief portretten op 45mm in close-up gaan schieten, liefst met volopen F: you won't be the 1st, you won't be the last... (Vanfleteren-stijl; alsook de stijl van die die hem vooraf gingen).
                          Mocht je al Canon lenzen hebben zie 'k geen reden om over te stappen naar Nikon. Vandaag Nikon, morgen Canon, overmorgen weer Nikon... whatever... Allemaal blablablabla, same ****, different day... Uiteindelijk enkel commercieel gezever gesteund door consumers met 'post-aankoop-stress'. Ik ben ervan overtuigd dat ik met deze 2 merken compleet exact dezelfde resultaten zou kunnen produceren. Al was het maar omdat de impact van postproductie, bijna even groot is geworden in het digitale tijdperk, als de fotografie zelve: geef mij een deftige slr, maar dan ook vooral de zekerheid van PShop, en het komt in orde (ondanks ik geen PShop-artiest ben)...

                          Misschien eens Pentax proberen,
                          F.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Nikon D600: welke (lichtsterke) lens?

                            Een klassieke discussie over de "ideale" brandpuntsafstand, en daarom ook een klassieke link. Zie voor jezelf:
                            BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

                            Comment


                            • #15
                              Re: Nikon D600: welke (lichtsterke) lens?

                              Oorspronkelijk geplaatst door SjoerdNikon Bekijk bericht
                              Ik heb de 85mm 1.8D een half jaar gehad. Deze is vorige week de deur uit gegaan omdat hij mij teveel last had van CA (en iets te lang, maar das DX probleempje he). Heb nu terug een 50mm 1.8G (naast mijn 35 1.8G). Zalig!
                              Vreemd genoeg kent mijn 85/1.8 AFD geen CA, ofwel heb ik een goed exemplaar.
                              Minder glas dan vroeger, maar beter.

                              Comment

                              Working...
                              X