Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Vignetering bij een toch niet zo goedkope lens

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Vignetering bij een toch niet zo goedkope lens

    Ik heb een D7000 met de AF-SNikkor 18-200mm.
    Vanaf 70mm krijg ik al last van vignetering in de hoeken.
    Is dat normaal?



    mvg
    Fuji XT-5,Fujinon 16-80,Viltrox 23 F/1.4,fujinon 50-230
    schitterende maltwhisky op de kast

  • #2
    Re: Vignetering bij een toch niet zo goedkope lens

    Ja, er zijn wel meer lenzen die dat hebben, ik heb een 24/120f4.0 op een D3 en die heeft er ook last van.
    Ik gebruik Lightroom 4 en die herkent je lens, na een simpele muisklik is het opgelost.
    Ook andere "lensfouten" worden dan opgelost (vervorming, cromatische abberatie enz.) maar dat doen een aantal camera's ook al als je in jpeg trekt. Als je in raw trekt moet je alles zelf doen.
    D800 en een goed glasservies

    Comment


    • #3
      Re: Vignetering bij een toch niet zo goedkope lens

      Als ik het goed begrijp:Trekken in jpeg en lightroom verbeterd dit automatisch?
      In RAW trekken moet ik dus mijn lens ingeven en foto's zelf aanpassen?

      mvg
      Fuji XT-5,Fujinon 16-80,Viltrox 23 F/1.4,fujinon 50-230
      schitterende maltwhisky op de kast

      Comment


      • #4
        Re: Vignetering bij een toch niet zo goedkope lens

        Ik dacht dat een D7000 met de laatste firmware zelf al correcties uitvoert in de JPEG.
        In lightroom is dat makkelijk te doen onderaan zoals maltje Jozef68 zegt. Gewoon een vinkje aanvetten.
        Je lens wordt dan herkent en de lensfouten (grotendeels) opgelost.
        Hiervoor moet je wel in RAW fotograferen, niet in JPEG.
        Lightroom kan maar een paar correcties uitvoeren in JPEG. Veel lenscorrecties zijn alleen mogelijk in RAW.
        Nikon shooter - Samyang fan

        Comment


        • #5
          Re: Vignetering bij een toch niet zo goedkope lens

          Oorspronkelijk geplaatst door Eanx Bekijk bericht
          Ik dacht dat een D7000 met de laatste firmware zelf al correcties uitvoert in de JPEG.
          .
          Bedoel je dat ik het op het toestel zou moeten zien als ik een foto trek in jpeg?
          Fuji XT-5,Fujinon 16-80,Viltrox 23 F/1.4,fujinon 50-230
          schitterende maltwhisky op de kast

          Comment


          • #6
            Re: Vignetering bij een toch niet zo goedkope lens

            Oorspronkelijk geplaatst door maltje1962 Bekijk bericht
            Als ik het goed begrijp:Trekken in jpeg en lightroom verbeterd dit automatisch?
            In RAW trekken moet ik dus mijn lens ingeven en foto's zelf aanpassen?
            Raw bestanden kun je zien zijn als digitale negatieven. Ze zijn bedoeld om een maximum aan informatie op te slaan. In de camera worden er geen bewerkingen op toegepast. Als je een Raw bestand opent zul je merken dat je meestal geen mooi beeld bekomt. Raw bestanden moeten dus per definitie worden bewerkt in een programma zoals Lightroom. Omdat er zoveel gegevens zijn opgeslagen is de marge om de beelden te bewerken veel groter en kun je dus tot een beter resultaat komen dan met een JPEG bestand.

            JPEG bestanden ondergaan in de camera een reeks bewerkingen. Deze kun je instellen in het menu van je camera. De bestanden worden eveneens gecomprimeerd, hierdoor krijg je een kleiner bestand. Een JPEG beeld zal rechtstreeks uit de camera een mooier plaatje opleveren maar omdat het werd gecomprimeerd is het bereik in nabewerking is veel kleiner.
            Of je rechtstreeks in de camera een lenscorectie kunt instellen in JPEG mode weet ik niet. Daarvoor moet je de mogelijkheden van jou camera eens goed bekijken, maar ik betwijfel het sterk.

            Ben je niet geïnteresseerd in het bewerken van je beelden fotografeer dan in JPEG. Zelfs dan kun je een klein probleem zoals het vignet van je lens eenvoudig corrigeren in LR.

            Comment


            • #7
              Re: Vignetering bij een toch niet zo goedkope lens

              Oorspronkelijk geplaatst door maltje1962 Bekijk bericht
              Bedoel je dat ik het op het toestel zou moeten zien als ik een foto trek in jpeg?
              Ik heb net ff gekeken naar de info over de bewuste firmware update, maar men spreekt enkel over distortions, niet over vignetering.

              Gewoon in RAW schieten en het vinkje aanvinken in lightroom.
              Nikon shooter - Samyang fan

              Comment


              • #8
                Re: Vignetering bij een toch niet zo goedkope lens

                Veel lenzen hebben last van vignetering bij maximaal (of groot) diafragma. Een beetje knijpen (een stop of 2) lost het meestal op.
                D40+D7000 /veel glas en metaal /2 ogen

                Comment


                • #9
                  Re: Vignetering bij een toch niet zo goedkope lens

                  Bedankt

                  Oorspronkelijk geplaatst door ISO200 Bekijk bericht
                  Raw bestanden kun je zien zijn als digitale negatieven. Ze zijn bedoeld om een maximum aan informatie op te slaan. In de camera worden er geen bewerkingen op toegepast. Als je een Raw bestand opent zul je merken dat je meestal geen mooi beeld bekomt. Raw bestanden moeten dus per definitie worden bewerkt in een programma zoals Lightroom. Omdat er zoveel gegevens zijn opgeslagen is de marge om de beelden te bewerken veel groter en kun je dus tot een beter resultaat komen dan met een JPEG bestand.

                  JPEG bestanden ondergaan in de camera een reeks bewerkingen. Deze kun je instellen in het menu van je camera. De bestanden worden eveneens gecomprimeerd, hierdoor krijg je een kleiner bestand. Een JPEG beeld zal rechtstreeks uit de camera een mooier plaatje opleveren maar omdat het werd gecomprimeerd is het bereik in nabewerking is veel kleiner.
                  Of je rechtstreeks in de camera een lenscorectie kunt instellen in JPEG mode weet ik niet. Daarvoor moet je de mogelijkheden van jou camera eens goed bekijken, maar ik betwijfel het sterk.

                  Ben je niet geïnteresseerd in het bewerken van je beelden fotografeer dan in JPEG. Zelfs dan kun je een klein probleem zoals het vignet van je lens eenvoudig corrigeren in LR.
                  Fuji XT-5,Fujinon 16-80,Viltrox 23 F/1.4,fujinon 50-230
                  schitterende maltwhisky op de kast

                  Comment


                  • #10
                    Re: Vignetering bij een toch niet zo goedkope lens

                    Oorspronkelijk geplaatst door mnoach Bekijk bericht
                    Veel lenzen hebben last van vignetering bij maximaal (of groot) diafragma. Een beetje knijpen (een stop of 2) lost het meestal op.
                    Zeg maar gerust dat elke lens er in meer of mindere mate last van heeft, zelfs de alleduurste die je kan vinden.
                    Een lens die gemaakt is voor een full-frame DSLR zal er doorgaans minder last van hebben op een crop-camera.
                    http://barthuysmans.smugmug.com/
                    BD0338BE

                    Comment


                    • #11
                      Re: Vignetering bij een toch niet zo goedkope lens

                      heb je er nog een UV filter opgedraaid ? Dan kan dat ook de oorzaak zijn ....

                      Comment


                      • #12
                        Re: Vignetering bij een toch niet zo goedkope lens

                        Oorspronkelijk geplaatst door PhilippeVDP Bekijk bericht
                        heb je er nog een UV filter opgedraaid ? Dan kan dat ook de oorzaak zijn ....
                        Vanaf 70mm

                        Knappe uv filter die op 18-200 zo dik is dat die op 70mm nog donkere hoeken geeft
                        Zelfs met een standaard uv filter mag 18mm geen probleem zijn, tenzij je filters stackt.
                        Nikon shooter - Samyang fan

                        Comment


                        • #13
                          Re: Vignetering bij een toch niet zo goedkope lens

                          Oorspronkelijk geplaatst door Eanx Bekijk bericht
                          Vanaf 70mm

                          Knappe uv filter die op 18-200 zo dik is dat die op 70mm nog donkere hoeken geeft
                          Zelfs met een standaard uv filter mag 18mm geen probleem zijn, tenzij je filters stackt.
                          ik ken zijn expertise ni ... voor 't zelfde geld knijpt hij op 18mm telkens het diafragma dicht en doet hij dat niet op 70mm...

                          Comment

                          Working...
                          X