Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

welke lens voor huwelijksreportage

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • welke lens voor huwelijksreportage

    Hallo,

    Binnenkort ga ik een trouw fotograferen als vriendendienst. Ik heb hier geen ervaring mee en vraag me af welk objectief ik het best aanschaf.
    Ik bezit een Nikon D5000 met Nikkor AF-S 18-105mm 3.5-5.6 G. Verder heb ik een Speedlight SB-600.

    Wat raden jullie mij aan?

  • #2
    Re: welke lens voor huwelijksreportage

    Hi,

    kun je vooraf op de locatie(s) wat testfoto's maken?
    Als je b.v. een hoge zaal hebt, is flitsen niet altijd zaligmakend.
    Dan is een lichtsterke lens vaak een betere optie.

    Greetz, Peter
    Nikon D7000+MB-D11|Nikon SB900|Nikkor 16-85 f/3.5-5.6|Nikkor 24-70 f/2.8|Nikkor 35 f/1.8|Nikkor 70-300 f/4.5-5.6|Nikkor 105 f/2.8

    Comment


    • #3
      Re: welke lens voor huwelijksreportage

      Oorspronkelijk geplaatst door Charke Bekijk bericht
      Hallo,

      Binnenkort ga ik een trouw fotograferen als vriendendienst. Ik heb hier geen ervaring mee en vraag me af welk objectief ik het best aanschaf.
      Ik bezit een Nikon D5000 met Nikkor AF-S 18-105mm 3.5-5.6 G. Verder heb ik een Speedlight SB-600.

      Wat raden jullie mij aan?
      ideaal met jouw toestel zou een lichtsterke 17-55mm f2.8 zijn. Daar maak je 90% van de huwelijksbeelden mee
      tweedehands rond 700€
      Last edited by d_oracle; 13 september 2012, 21:28.
      some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
      Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

      Comment


      • #4
        Re: welke lens voor huwelijksreportage

        Oorspronkelijk geplaatst door PeterGD Bekijk bericht
        Hi,

        kun je vooraf op de locatie(s) wat testfoto's maken?
        Als je b.v. een hoge zaal hebt, is flitsen niet altijd zaligmakend.
        Dan is een lichtsterke lens vaak een betere optie.

        Greetz, Peter

        Ja, ik ga vooraf gaan kijken in de kapel en feestzaal zodat ik weet waar ik aan toe ben.
        De lens die ik nu heb, is niet zo lichtsterk, dus ga ik best op zoek naar een lichtsterke lens.

        Comment


        • #5
          Re: welke lens voor huwelijksreportage

          Oorspronkelijk geplaatst door d_oracle Bekijk bericht
          ideaal met jouw toestel zou een lichtsterke 17-55mm f2.8 zijn. Daar maak je 90% van de huwelijksbeelden mee
          tweedehands rond 700€
          of een 24-70 2.8 / 28-75 2.8

          doch TS, mispak je niet, huwelijksfotografie is minder gemakkelijk dan men denkt. En je hebt geen tijd om het nog eens te herdoen. Hou hiermee rekening. Meldt dit ook aan het koppel. Het is voor hen een van de belangrijkste dagen van hun leven. En het zou niet de 1ste keer zijn dat een koppel spijt heeft dat ze geen fotograaf hebben ingehuurd met ervaring. Waarmee ik niet wil zeggen dat je je kans niet kan wagen he maar het is toch een sectie apart heb ik intss zelf ondervonden.
          Website: http://www.svisimaging.be

          Comment


          • #6
            Re: welke lens voor huwelijksreportage

            Ik heb vorige zaterdag als "hulpfotograaf" een 24-70, 70-200 en een 15mm fisheye gebruikt op een huwelijk.

            Zonder flits kan je in heel wat omstandigheden wel foto's maken met een lichtsterke lens, maar de meeste mensen hebben niet graag dat hun gezicht donker op de foto staat.
            Het licht komt zelden van de juiste kant.
            Met invulflits kan je dat probleem oplossen, daarom had ik op beide camera's een flitser staan, en zijn bijna alle foto's ingeflitst.
            Je moet ook rekening houden met de scherptediepte, als je bijvoorbeeld een 85mm f1,2 volledig open zou gebruiken voor alle foto's, dan kan je de sluitertijd waarschijnlijk wel kort genoeg krijgen, maar dan is de scherptediepte veel te klein voor 99% van de foto's.

            Als je buiten foto's maakt dan kan je met een flitser er ook voor zorgen dat de foto's beter worden op een zonnige dag.
            Dan kan je de camera laten onderbelichten zodat de achtergrond niet te fel belicht is, de flitser stel je dan zo in dat het onderwerp zo juist mogelijk belicht wordt.
            Met de juiste instellingen (van camera en flitser) kan je dan foto's maken zonder dat het witte trouwkleed helemaal uitgebrand op de foto staat.
            Daar kan je best eerst wat mee experimenteren, anders mis je op die dag de beste foto's.
            Ik heb vorige zaterdag zelfs foto's gemaakt in tegenlicht, met de zon in beeld (fisheye), waarbij de lucht blauw is op de foto, en de personen die op de foto staan zijn ook netjes belicht door de flitser.
            Op die manier hebben we zefs de familiefoto's (groepsfoto's) gemaakt zodat de familieleden niet recht in de zon moesten kijken.

            Met het ingebouwde flitsertje van de camera zal dat niet lukken, die is niet voldoende krachtig.

            Ik zie er hier geregeld die een camera hebben gekocht, en niet echt weten hoe ze ermee moeten werken, en die willen dan meteen een huwelijksreportage maken.
            Ze hebben aan mij al heel dikwijls gevraagd om huwelijksreportages te maken, en ik ben er nooit op ingegaan.
            Vorige zaterdag kon ik mee op stap met iemand die er wel ervaring mee heeft, anders was ik er nooit aan begonnen.
            Nu ben ik dus een keer mee op pad geweest, maar ik zal er nooit alleen aan beginnen...
            http://barthuysmans.smugmug.com/
            BD0338BE

            Comment


            • #7
              Re: welke lens voor huwelijksreportage

              Ik heb verleden jaar (als extra fotograaf) een huwelijk getrokken met een
              35 2.0 en met externe flits. Mensen waren zeer tevreden over de foto. En
              ik ook.

              Comment


              • #8
                Re: welke lens voor huwelijksreportage

                De reacties hierboven bevestigen wat ik heb gehoord, huwelijksfotografie is een moeilijke tak.
                Misschien dat je buiten een extra goede lens nog iemand kent die jou wil/kan helpen.
                Met 2 heb je toch meer kans om de belangrijke momenten goed op de foto te hebben. En het kan nog leerrijk zijn voor beide ook denk ik.
                Er zijn genoeg amateurfotografen (zoals ik) die zoiets altijd wil proberen, dus als je iemand kent met een degelijk toestel staat vragen vrij

                Comment


                • #9
                  Re: welke lens voor huwelijksreportage

                  In bepaalde situaties kan je zeker en vast gaan werken met flits, doch is dit een persoonlijke voorkeur.
                  Bij huwelijken bvb verkies ik om de sfeer een beetje te bewaren van de locatie en dus waar mogelijk met het aanwezige licht te werken.
                  Doch kan je zoals black bandit aanhaalt met een flits gaan werken maar hier moet je dan ook bedreven in zijn om geen standaard-foto's te bekomen qua belichting en dus de sfeer weg te halen.
                  Manueel werken is zo goed als de boodschap in dergelijke situaties.
                  Website: http://www.svisimaging.be

                  Comment


                  • #10
                    Re: welke lens voor huwelijksreportage

                    ik doe morgen een huwelijksreportage met enkel deze lenzen: 24mm f1.4, 85mm f1.8 en 135mm f2.0

                    de 135mm zal waarschijnlijk zelfs niet uit de tas komen. Ik heb 0 flitsen mee op een huwelijk omdat dit zo lelijk is en ik werk enkel met natuurlijk licht. Het klopt dat het licht niet altijd juist valt maar daar moet je mee leren werken en de situatie naar jouw zinnen zien te krijgen.

                    Huwelijks fotografie is inderdaad niet gemakkelijk omdat ze blijkbaar graag donkere gemeentehuizen en donkere kerken bouwen. Dit is niet altijd het geval, ik heb al in kerken gezeten waar er echt enorm veel licht binnenviel. Maar als het een sombere dag is zoals vandaag zal ook dat je niet helpen.
                    UnicornPictures on Facebook & Flickr

                    Comment


                    • #11
                      Re: welke lens voor huwelijksreportage

                      Oorspronkelijk geplaatst door Charke Bekijk bericht
                      Hallo,

                      Binnenkort ga ik een trouw fotograferen als vriendendienst. Ik heb hier geen ervaring mee en vraag me af welk objectief ik het best aanschaf.
                      Ik bezit een Nikon D5000 met Nikkor AF-S 18-105mm 3.5-5.6 G. Verder heb ik een Speedlight SB-600.

                      Wat raden jullie mij aan?
                      Welk objectief een goede keuze is hangt ook af van jou manier van fotograferen. De ene heeft voorkeur voor primes de andere voor zooms. Ik weet niet hoe goed je de basis onder de knie hebt van fotografie, maar gezien je vraagstelling vermoed ik dat dit nog niet geheel het geval is ? Huren is ook een optie ?

                      -Is er nog een pro fotograaf waar je mee kunt lopen ?
                      -Ben je de enige fotograaf ?

                      Op tweakers hebben ze een topic over dit soort fotografie en je vind daar aardig wat tips


                      Persoonlijk meermaals gevraagd om dit soort momenten vast te leggen, maar ik durf het nog niet aan. Als de tijd het toe laat binnen kort eens mee lopen met een professional. Aan mijn spullen ligt het niet 5D III en II, maar ervaring om dit soort momenten vast te leggen wel
                      Ik zou er niet zo makkelijk over denken van doen we zomaar even. Fotograferen van huwelijken is echt een vak en totaal iets anders dan leuke familie kiekjes

                      Comment


                      • #12
                        Re: welke lens voor huwelijksreportage

                        Oorspronkelijk geplaatst door Apple Bekijk bericht
                        Persoonlijk meermaals gevraagd om dit soort momenten vast te leggen, maar ik durf het nog niet aan. Als de tijd het toe laat binnen kort eens mee lopen met een professional. Aan mijn spullen ligt het niet 5D III en II, maar ervaring om dit soort momenten vast te leggen wel
                        Ik zou er niet zo makkelijk over denken van doen we zomaar even. Fotograferen van huwelijken is echt een vak en totaal iets anders dan leuke familie kiekjes
                        het is gewoon even stilstaan bij de momenten die je zeker moet hebben. Voor de rest valt het op zich wel mee.
                        Ik heb al huwelijken gedaan met een 40d en 2 of 3 2.8 zoomlenzen en zelfs met dat materiaal ben ik er gekomen.
                        Ok, iso staat wel op de hoogste stand in sommige gevallen maar ruisreductie toepassen, kan zonder enig probleem in de nabewerking (met mate)
                        Doch staat er wel een 7d & 5d III op de planning als deze vragen nog meer volgen, dit voor de betere iso-kwaliteit
                        Website: http://www.svisimaging.be

                        Comment


                        • #13
                          Re: welke lens voor huwelijksreportage

                          Heb één keer een huwelijk gedaan, omdat de ingehuurde fotografe amper wist hoe haar camera werkte en achteraf niet de beloofde reportage kon leveren. Ik had de camera's mee voor het feest in de avond, maar uiteindelijk de hele dag gedaan. Met het materiaal dat k bezit kan ik prima uit de voeten kan het ook wel beetje bedienen. Mijn beperking was wel de ervaring. De juiste momenten vinden en zien...., hierdoor paar momenten gemist. Niet zo heel erg, maar hier merkte ik wel aan mij zelf gebrek aan ervaring ;-)
                          Om ervaring op te doen op bruiloften ben ik gevraagd om eens paar keer mee te gaan met een ervaren bruidsfotograaf.

                          Het goed vast leggen van een bruiloft is een echt vak daar ben ik die dag wel achter gekomen !!

                          Zelf gebruikte ik die dag een 5D II met de 16-35 II en 50 f/12 /430EXII en een 7D met de 70-200 II /430EXII
                          7D inmiddels verruild voor een 5D III en hoop binnenkort de 24-70 II op te kunnen halen

                          Het is en blijft voor mij een hobby. ;-)
                          -----------------

                          Wat ik niet zogoed kan opmaken uit de vraag van TS. Wat het budget is ?
                          Last edited by Apple; 17 september 2012, 05:59.

                          Comment


                          • #14
                            Re: welke lens voor huwelijksreportage

                            Oorspronkelijk geplaatst door Oli Bekijk bericht
                            ik doe morgen een huwelijksreportage met enkel deze lenzen: 24mm f1.4, 85mm f1.8 en 135mm f2.0

                            de 135mm zal waarschijnlijk zelfs niet uit de tas komen. Ik heb 0 flitsen mee op een huwelijk omdat dit zo lelijk is en ik werk enkel met natuurlijk licht. Het klopt dat het licht niet altijd juist valt maar daar moet je mee leren werken en de situatie naar jouw zinnen zien te krijgen.

                            Huwelijks fotografie is inderdaad niet gemakkelijk omdat ze blijkbaar graag donkere gemeentehuizen en donkere kerken bouwen. Dit is niet altijd het geval, ik heb al in kerken gezeten waar er echt enorm veel licht binnenviel. Maar als het een sombere dag is zoals vandaag zal ook dat je niet helpen.

                            Hmmm... ieder z'n meug natuurlijk maar ik zou niet graag een bruidsshoot doen zonder een externe flitser mee te hebben. Ondanks dat míjn voorkeur ook uitgaat naar werken met natuurlijk licht....

                            Lichtsterk glas (f2.8 of lichtsterker) bij bruiloften is wat mij betreft een must have, evenals een externe flitser, om eventueel in te kunnen flitsen. Wat ik verder altijd bij me heb zijn kleurgels. Dit geeft mij de mogelijkheid om mijn flitslicht aan te passen aan het omgevingslicht, bijvoorbeeld bij (te weinig) lampverlichting in donkere zaaltjes. Verder is back-up wat mij betreft een must have. Dus... 2 camera's, 2 externe flitsers en meerdere lenzen in bereik van groothoek tot (licht) tele.
                            www.indetailfotografie.nl

                            Comment


                            • #15
                              Re: welke lens voor huwelijksreportage

                              Ik zou ook richting 17-55 2.8 denken, en een 85 1.8G of zo, daar kan je al zeer veel mee doen.

                              Comment

                              Working...
                              X