Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

70-200 l 2,8 of 4,0 voor sportfotografie

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • 70-200 l 2,8 of 4,0 voor sportfotografie

    Beschik over een canon 550D en een 70-200 l 4,0 en maak daar prima (sport)foto's mee. Maar er komen steeds meer avondwedstrijden en dan schiet de 4,0 snel te kort. (Is een amateurclub met dito verlichting). Dus lijkt me een 2,8 de oplossing maar ik heb al erg veel moeite met het scherpstellen van de 4,0 lens dat zal nog moeilijker worden met een 2,8 (neem ik aan). Klopt mijn aanname? en zie ik nog meer over het hoofd. Bedankt voor de info

    Frans

  • #2
    Re: 70-200 l 2,8 of 4,0 voor sportfotografie

    Je geeft stiekem al het antwoord ;-)
    Ik zou als ik jou was eerst de f/4 goed onder de knie zien te krijgen alvorens je geld gaat investeren ;-)

    Comment


    • #3
      Re: 70-200 l 2,8 of 4,0 voor sportfotografie

      Oorspronkelijk geplaatst door Frans1000 Bekijk bericht
      Dus lijkt me een 2,8 de oplossing maar ik heb al erg veel moeite met het scherpstellen van de 4,0 lens dat zal nog moeilijker worden met een 2,8 (neem ik aan). Klopt mijn aanname? en zie ik nog meer over het hoofd.
      Nee, die aanname klopt niet. Niet alleen de sensor, maar ook de AF sensoren, krijgt 1 stop meer licht. Op mijn camera, een Nikon, kan tot absurde duisternis scherptellen met een 70-200 2.8 en dat is dan met isoos boven de 10.000, lenzen die dan minder lichtsterk zijn gaan dan hunten of je moet echt naar een licht plekje zoeken.
      Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

      Comment


      • #4
        Re: 70-200 l 2,8 of 4,0 voor sportfotografie

        Ik gebruik de 70/200 f2.8 ,is zeker een voordeel tegenover de f4 .Dit komt de sluitertijd ten goede en moet de iso niet zo hoog ingesteld worden,maar alles heeft natuurlijk zijn prijskaartje.

        Comment


        • #5
          Re: 70-200 l 2,8 of 4,0 voor sportfotografie

          Oorspronkelijk geplaatst door François01 Bekijk bericht
          Ik gebruik de 70/200 f2.8 ,is zeker een voordeel tegenover de f4 .Dit komt de sluitertijd ten goede en moet de iso niet zo hoog ingesteld worden,maar alles heeft natuurlijk zijn prijskaartje.
          Ik ging (ga) ervanuit dat ik bij F2,8 minder scherptediepte heb dan bij F4 en je dus nog sneller onscherpe foto's hebt. Ik heb met de F 4 lens al vrij veel moeite om de kern (bijv een specifieke speler) scherp te krijgen, tevaak heb ik een scherpe achtergrond en een onscherpe speler. Dat heeft o.a. te maken dat ik soms 'snel' moet afdrukken om eens situatie in beeld te krijgen. Ik begrijp dat dat niet aan de AF van de lens ligt want die is , lees ik hier, snel genoeg. Heeft dus te maken met het feit dat ik de AF niet goed 'im griff' heb. Dus het is niet zozeer de sluitertijd die me parten speelt maar veeleer de AF in combinatie met het diafragma. En de vraag is wordt dat probleem niet groter bij een 2,8 lens of zie ik verbanden die er niet zijn ?

          Comment


          • #6
            Re: 70-200 l 2,8 of 4,0 voor sportfotografie

            Een toestel met betere snellere AF is misschien een optie, i.p.v. een 2.8 een andere body (7D)?

            Comment


            • #7
              Re: 70-200 l 2,8 of 4,0 voor sportfotografie

              Oorspronkelijk geplaatst door Lachofikschiet Bekijk bericht
              Een toestel met betere snellere AF is misschien een optie, i.p.v. een 2.8 een andere body (7D)?
              Is inderdaad een pracht toestel (en nog net betaalbaar voor me) met het verbeterde AF systeem en de betere lichtmeeting (ga zeker kijken in de winkel), dat lost mijn scherpstel probleem dus op, bedankt voor de prima tip. De maxiale ISO is echter gelijk aan mijn huidige toestel, is voornoemd systeem zoveel beter dat het ook mijn tekort aan lichtsterkte in de lens compenseert of blijft dat probleem ?

              Comment


              • #8
                Re: 70-200 l 2,8 of 4,0 voor sportfotografie

                7D lijkt me een verbetering hoor.
                af snelheid en af metingen alleen al.
                op iso zegt de max waarde niks hoor.
                nikon stuff

                Comment


                • #9
                  Re: 70-200 l 2,8 of 4,0 voor sportfotografie

                  Je hoeft het niet altijd op f2.8 te gebruiken maar je hebt wel de optie on naar 2.8 te gaan.
                  Als je snel moet regeren zal je nou eenmaal wat missen, maar om het daarom niet te gaan proberen..!! je wordt er vanzelf beter in

                  Enige wat je tegen kan werpen tegen de 2.8 is de prijs en gewicht.

                  Comment


                  • #10
                    Re: 70-200 l 2,8 of 4,0 voor sportfotografie

                    Het probleem zoals ik het lees is dat de AF op de 550D niet in staat is jouw onderwerp altijd te volgen, de 7D kan dit indien juist ingesteld wel. Voor sport is een 550D minder geschikt (lastiger resultaat te boeken). De AF van de 7D kan in zones worden ingesteld speciaal voor bewegende onderwerpen en de AF-punten (19) zijn crosstype d.w.z. wanneer een AF-punt focus verliest neemt een ander (correct ingesteld) het over. Je bent nu in het bezit van de f4 L met USM en diemoet dat makkelijk aan kunnen. Indien ik dit probleem zou hebben zou ik in ieder geval een 7D serieus overwegen en uiteraard zelf testen. Iets wat je mogelijk al geprobeerd hebt is in Av op f4 fotograferen kijken of AF ISO en sluiter het onderling wel kunnen uitvechten i.c.m. spotlichtmeting en focus op servo. Wanneer je nog licht over hebt f8 op Av (meer scherptediepte en minder kans op onscherpte onderwerp).
                    Last edited by Lachofikschiet; 26 augustus 2012, 20:30.

                    Comment


                    • #11
                      Re: 70-200 l 2,8 of 4,0 voor sportfotografie

                      Oorspronkelijk geplaatst door Lachofikschiet Bekijk bericht
                      Het probleem zoals ik het lees is dat de AF op de 550D niet in staat is jouw onderwerp altijd te volgen, de 7D kan dit indien juist ingesteld wel. Voor sport is een 550D minder geschikt (lastiger resultaat te boeken). De AF van de 7D kan in zones worden ingesteld speciaal voor bewegende onderwerpen en de AF-punten (19) zijn crosstype d.w.z. wanneer een AF-punt focus verliest neemt een ander (correct ingesteld) het over. Je bent nu in het bezit van de f4 L met USM en diemoet dat makkelijk aan kunnen. Indien ik dit probleem zou hebben zou ik in ieder geval een 7D serieus overwegen en uiteraard zelf testen. Iets wat je mogelijk al geprobeerd hebt is in Av op f4 fotograferen kijken of AF ISO en sluiter het onderling wel kunnen uitvechten.
                      Ga dinsdag gelijk kijken bij mijn fotoboer (niet schrikken is de mediamarkt!!!), neem mijn lens mee en laat mijn vrouw rondrennen door de zaak en die wil wel lopen want die hoopt dat ik geen nieuw toestel koop!). Maar serieus hoe meer ik lees hoe enthousiaster ik word. Denk dat ik inderdaad eerst mijn scherpstel probleem onder normale omstandigheden moet oplossen en dan is de 7D een prachtoptie. Merk inderdaad dat mijn 550 soms moeite heeft een bewegend onderwerp te volgen, stelt dan voortdurend bij en pakt dan vaak een ander punt (overigens wel messcherp ook op 200mm). Ik hou je op de hoogte, zover bedankt voor de prima tip

                      Comment


                      • #12
                        Re: 70-200 l 2,8 of 4,0 voor sportfotografie

                        De 550D is een prima toestel enkel wat jij er van verlangt is wat hoog gegrepen. Bekijk ook de f2.8 optie nog eens,mijn inbreng is enkel wat ik denk en dat is met of zonder f2.8 heb je een snellere AF nodig voor dit soort fotografie. Ik heb zelf ook de f4 L en ja uit de hand op 200mm de onderschrift van een nummerbord op 15m haarscherp! Verdiep je voor je naar de winkel gaat even op youtube oid in het AF systeem dan heb je al een beeld van wat mogelijk is. Zelf vorige week met de 7D (bij de MM!!!! ) gespeeld, overweldigend die mogelijkheden.
                        Last edited by Lachofikschiet; 26 augustus 2012, 20:46.

                        Comment


                        • #13
                          Re: 70-200 l 2,8 of 4,0 voor sportfotografie

                          in 'aangeboden' is een 7D regelmatig tweedehands te vinden. Nu, bij een goede fotoboer is hij niet zo heel erg duur meer.
                          Qua AF: ik heb zelfs de indruk dat zijn AF nog verbeterd is met de nieuwste firmware.

                          Ik heb een 70-200 f4 IS omdat ik de f2.8 destijds een stuk te zwaar (en te duur) vond. Met de f/4 IS kun je nog makkelijk uren rondwandelen.
                          Heb nog geen scherpstelproblemen voorgehad.
                          Canon EOS R6 systeemcamera met RF 50 1.8 STM + RF 25-105 F/4 IS 'L' USM, + EF-RF-adapters en een paar heel goede EF 'L' objectieven

                          Comment


                          • #14
                            Re: 70-200 l 2,8 of 4,0 voor sportfotografie

                            Oorspronkelijk geplaatst door Frans1000 Bekijk bericht
                            Ik ging (ga) ervanuit dat ik bij F2,8 minder scherptediepte heb dan bij F4 en je dus nog sneller onscherpe foto's hebt.
                            Als jede 2.8 op het zelfde diafragma gebruikt als de f4 lens heb je dezelfde scherptediepte en een betere AF.
                            Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                            Comment


                            • #15
                              Re: 70-200 l 2,8 of 4,0 voor sportfotografie

                              Ik ben indertijd ook overgestapt van een 500d naar een 1d3 omwille van de basketbalfoto's die ik maakte van de kinderen in slecht verlichtte zalen. Met de 500d en eerst ook met de 1d3 stond er een 50-150 f/2.8 lens van sigma op. Deze was snel genoeg, maar vertoonde vignettering op de 1d3 (welke een aps-h sensor heeft). Later is er dan een 70-200 ISII f/2.8 lens van Canon bijgekomen. En ik moet zeggen, er zijn zalen geweest waar ik deze lens zelfs terzijde liet liggen voor een prime 85mm f/1.8 omwille van het slechte licht.
                              Dus een 7d zal zeker een hele vooruitgang zijn tov een 550d, maar verwacht ook geen wonderen.
                              Fotografie is leren kijken.
                              http://johanluyckx.weebly.com

                              Comment

                              Working...
                              X