Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Welk filter voor Nikkor AF-S 70-200mm F2.8 G ED VR II Nano

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Welk filter voor Nikkor AF-S 70-200mm F2.8 G ED VR II Nano

    Na lang aarzelen heb ik uiteindelijk beslist om niet de Sigma 50-150mm 2.8 te kopen voor mijn D90 maar de Nikkor AF-S 70-200mm F2.8 G ED VR II Nano

    Reden is dat ik van plan ben om volgend jaar mijn D90 te vervangen door een Nikon D800E (wegens budgetaire beperkingen kan het niet direct).
    De 70-200 is ondertussen besteld bij Konijnenberg, vraag is nu welk beschermingsfilter gaat er op?.
    Bij konijnenberg wordt het filter : Tiffen 77mm Digital High Transmission Ultra Clear als kit verkocht met de lens, maar omdat het kit niet in voorraad was heb ik de lens afzonderlijk besteld.
    Nu wordt mij aangeraden om niet het Tiffen filter maar het filter :B+W 007 MRC Nano XS-Pro Digital 77 E aan te schaffen.
    Ik heb weinig ervaring met filters, anderzijds omdat de lens vooral buiten zal gebruikt worden, wil ik ze toch enigzinds beschermen.
    Wat is jullie ervaring?
    Nikon D800 ,D750, D90, Lenzen: 24-70mm f:2.8; 70-200mm f2.8 VRII; 50mm f1.8; 105mm Macro f:2.8; 70-300mm; 18-105VR

  • #2
    Re: Welk filter voor Nikkor AF-S 70-200mm F2.8 G ED VR II Nano

    Als je dan toch een in se weinig zinvolle filter op topglas wil schroeven, dan zou ik toch voor een Nikon NC gaan..

    Comment


    • #3
      Re: Welk filter voor Nikkor AF-S 70-200mm F2.8 G ED VR II Nano

      Het glasloze filter heeft voor mij de voorkeur. De zonnekap geeft voor 99% de beste bescherming.
      Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

      Comment


      • #4
        Re: Welk filter voor Nikkor AF-S 70-200mm F2.8 G ED VR II Nano

        Ik heb er hier de Kenko PRO1 D uv (w) 77mm op zitten. Deze is volgens mij 1 van de beste. (en ze is zwart)

        Comment


        • #5
          Re: Welk filter voor Nikkor AF-S 70-200mm F2.8 G ED VR II Nano

          Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
          De zonnekap geeft voor 99% de beste bescherming.
          Dat doe ik ook altijd, zelfs binnen.
          En voor die éne procent heb ik een Hoya HMC er op zitten.
          Ik heb zopas een 24-120 gekocht en daar komt een Hoya protection HD op, een écht protectie filter met gehard glas.
          D800 en een goed glasservies

          Comment


          • #6
            Re: Welk filter voor Nikkor AF-S 70-200mm F2.8 G ED VR II Nano

            Oorspronkelijk geplaatst door henri108 Bekijk bericht
            Deze is volgens mij 1 van de beste. (en ze is zwart)
            zwart filter=lensdop.....
            Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

            Comment


            • #7
              Re: Welk filter voor Nikkor AF-S 70-200mm F2.8 G ED VR II Nano

              Ik bedoel de rand Maar snap de grap wel .

              Comment


              • #8
                Re: Welk filter voor Nikkor AF-S 70-200mm F2.8 G ED VR II Nano

                Oorspronkelijk geplaatst door Beertje2 Bekijk bericht
                B]B+W 007 MRC Nano XS-Pro Digital 77 E[/B]
                Je koopt een peperduur objectief...dus als je een filter wilt gebruiken, mag je niet bezuinigen
                Bovenvermelde B+W of Nikon NC is inderdaad een heel goede keuze

                Comment


                • #9
                  Re: Welk filter voor Nikkor AF-S 70-200mm F2.8 G ED VR II Nano

                  Zonder twijfel Nikon NC.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Welk filter voor Nikkor AF-S 70-200mm F2.8 G ED VR II Nano

                    Iedereen vind dat je beter af bent zonder filter, en dat is wel zo maar aan de andere kant wil ik vooral deze (dure) lens beschermen als ik buiten werk.
                    De lens zal vooral gebruikt worden voor portret fotografie, op een grote diafragma opening (2.8-4.0), en dan zijn stofjes en krassen zeer snel zichtbaar. Ik voel er weinig voor om regelmatig stof of zand van de frontlens te moeten verwijderen.
                    Het blijft een compromis, betere bescherming, maar liefst zo weinig mogelijk kwaliteitsverlies.

                    Nikon NC vind ik niet bij Konijnenberg op 77mm,er staat trouwens bij dat je door gebruik van dit filter "specifieke kleurtonen" krijgt, maar dat wil ik net niet, enkel beschermen.
                    Ik denk dat het dan maar de B+W zal worden, maar misschien geeft die ook wel 'specifieke kleurtonen"....
                    Nikon D800 ,D750, D90, Lenzen: 24-70mm f:2.8; 70-200mm f2.8 VRII; 50mm f1.8; 105mm Macro f:2.8; 70-300mm; 18-105VR

                    Comment


                    • #11
                      Re: Welk filter voor Nikkor AF-S 70-200mm F2.8 G ED VR II Nano

                      Oorspronkelijk geplaatst door Beertje2 Bekijk bericht
                      Iedereen vind dat je beter af bent zonder filter, en dat is wel zo maar aan de andere kant wil ik vooral deze (dure) lens beschermen als ik buiten werk.
                      alleen in extreme omstandigheden
                      Oorspronkelijk geplaatst door Beertje2 Bekijk bericht
                      De lens zal vooral gebruikt worden voor portret fotografie,
                      vriendelijker modellen zoeken, die met dingen naar je fooien.
                      Oorspronkelijk geplaatst door Beertje2 Bekijk bericht
                      op een grote diafragma opening (2.8-4.0), en dan zijn stofjes en krassen zeer snel zichtbaar..
                      met een minimale scherpstelafstand van zoiets van 1meter vallen die toch gewoon weg in de scherptediepte.

                      klik
                      klik
                      Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                      Comment


                      • #12
                        Re: Welk filter voor Nikkor AF-S 70-200mm F2.8 G ED VR II Nano

                        Oorspronkelijk geplaatst door Beertje2 Bekijk bericht
                        Iedereen vind dat je beter af bent zonder filter, en dat is wel zo maar aan de andere kant wil ik vooral deze (dure) lens beschermen als ik buiten werk.
                        De lens zal vooral gebruikt worden voor portret fotografie, op een grote diafragma opening (2.8-4.0), en dan zijn stofjes en krassen zeer snel zichtbaar. Ik voel er weinig voor om regelmatig stof of zand van de frontlens te moeten verwijderen.
                        Het blijft een compromis, betere bescherming, maar liefst zo weinig mogelijk kwaliteitsverlies.

                        Nikon NC vind ik niet bij Konijnenberg op 77mm,er staat trouwens bij dat je door gebruik van dit filter "specifieke kleurtonen" krijgt, maar dat wil ik net niet, enkel beschermen.
                        Ik denk dat het dan maar de B+W zal worden, maar misschien geeft die ook wel 'specifieke kleurtonen"....

                        Ik heb de B&W mrc 77mm (niet de nano) op mijn canon 17-55 gehad en was er niet tevreden van. Er zat iets over de foto's waar ik niet van hield. Heb toen zoals ik op mijn sigma 17-70 had de tiffen 77mm Digital High Transmission Ultra Clear gekocht en deze was perfect (alleen zilver van kleur). De B&W is ook een "UV" filter en de tiffen een gewone clear filer (clear - filter is wel contradictorisch). Op mij sigma 70-200 OS stond een sigma filter bij aanschaf maar die laat ik er af en eerlijk gezegd gebruik ik ook in 99% vd gevallen de zonnekap zonder filter.
                        Design is destiny in my hands, fate in your eyes.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Welk filter voor Nikkor AF-S 70-200mm F2.8 G ED VR II Nano

                          En dan de miserie van het vastziiten als ze uit alu. zijn gemaakt ipv messing, koop liever een ander meer bruikbaar gadget,acc. Grt
                          https://ggpics.be/

                          Comment


                          • #14
                            Re: Welk filter voor Nikkor AF-S 70-200mm F2.8 G ED VR II Nano

                            Oorspronkelijk geplaatst door Beertje2 Bekijk bericht
                            Nikon NC vind ik niet bij Konijnenberg op 77mm,er staat trouwens bij dat je door gebruik van dit filter "specifieke kleurtonen" krijgt, maar dat wil ik net niet, enkel beschermen.
                            Waarschijnlijk een fout op hun site, De Nikon NC filters zijn zo neutraal als maar kan, en zeer goed gecoat om geen ongewenste schitteringen
                            of weerkaatsingen te veroorzaken, Ik gebruik ze zelf reeds jaren, en ze zijn uit hetzelfde glas gemaakt als deze die vast zitten ingebouwd
                            in de peperdure 400-500 en 600mm objectieven.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Welk filter voor Nikkor AF-S 70-200mm F2.8 G ED VR II Nano

                              Nadat ik afgelopen donderdag een 2e hands Nikon 70-200mm VR1 van een ander forumlid heb gekocht, was ik ook aan twijfelen of ik er een filter op zou zetten, en zo ja, welke.
                              Na wat rond gelezen te hebben heb ik me deze middag in een winkel vlak over de grens de Nikon NC 77mm filter besteld (gebaseerd op de positieve commentaren), en kan ik hem binnen een dag of 2 gaan afhalen.
                              De Nikon filter is dan misschien wat duurder dan de andere merken maar, zoals Roland al zei, je koopt een dure lens en dan zou je bezuinigen op een filter, dewelke je normaal gezien jaren zal gebruiken.
                              Het is uiteindelijk maar een éénmalige uitgave (in normale omstandigheden toch).

                              Comment

                              Working...
                              X