Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Welk macro objectief voor mijn 60D

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Welk macro objectief voor mijn 60D

    Ik ben nog maar pas begonnen met fotografie en moet nog enorm veel leren en vooral veel oefenen.
    Het fotograferen van insecten spreekt mij wel aan maar hier heb ik nog geen lens voor.
    Wat niet wil zeggen dat ik geen bloemen zal fotograferen.
    Welke lens kan ik best nemen?
    Mijn voorkeur ging een beetje uit naar de Canon EF100 macro IS of de Sigma 150 macro OS.
    Of werken met tussenringen van bijvoorbeeld Kenko in combinatie met mijn EF 100-400 IS of EF 24-105 IS.
    Of een goedkopere macro lens van tokina of tamron?

    Ik hoor en lees verschillende meningen/opmerkingen.

    De sigma zou niet dezelfde scherpte geven dan de canon.
    Voor insecten zou de 150mm toch een minimum zijn, de 100mm meer voor bloemen?
    De sigma zou nog perfect beeld geven met een extender x1.4 of x2.0 wat niet mogelijk zou zijn bij canon.

    Misschien eerst starten met een tussenringenset en achteraf een macro lens nemen?

    Graag hoor ik de ervaringen van personen die met deze lenzen/tussenringen werken of gewerkt hebben.

  • #2
    Re: Welk macro objectief voor mijn 60D

    Van welke regio bent U? Anders mag u mijn 100mm L wel's proeven, ik heb het zelfde toestel als u ook. Ik ben van t'Kortrijkse.
    Ervaring met tussenringen heb ik niet, wat ik wel weet dat ik plan een 150 of 180 OS aan te schaffen (ik wacht op gebruikerservaringen welke meest aansluit bij mijn verwachtingen en prijsverhoudingsgewijs meest waard is voor mij). Macro is dan ook echt wel mijn straatje. In uw geval niet zeker wetend wat je ligt zou ik 's "proeven" eerst (lees lens huren of bruiklenen) om te zien of het is wat je ervan verwacht

    Wat andere merken betreft, macrolenzen zijn allen heel goed en allen enorm scherp, t'zit 'm in details uiteindelijk. Slechte macrolenzen zijn er niet, wel is de ene beter geschikt voor je doel dan de anderen. Ik ging zelf de tamron 90 kopen tot op moment van aankoop de 100L met IS in de aanbieding bleek en met de wetenschap dat de lens zich ook prima gedraagd als portretlens en ik graag vanuit de hand werk (ook macro!!!) dan toch iets opgelegd voor deze! Voor bloemen volstaat korter, voor beestjes lukt het prima met 100mm (of 105 sigma) maar afstand is altijd handig bij schuwe beestjes ALS beestjes je ding zijn!

    Vandaar ook dat ik de langere sigma ook deze met stabilisatie zal gaan, ik koop geen lens voor maar één toepassing, bij mij heeft een lens een hoofddoel maar moet ze zich ook acceptabel gedragen op andere vlakken
    Webstek in opbouw

    Comment


    • #3
      Re: Welk macro objectief voor mijn 60D

      ik gebruik sinds 2 jaar al mijn Canon EF 100mm F2.8 L IS USM Macro en zeer tevreden van. Prima scherpte mooie zachte BG, de IS versie is wel aan te raden je gebruikt hem meer dan je denkt, beestje (insekten) zitten niet altijd op de ideale plek en zal je gemakkelijk uit de hand moeten fotograferen.
      Wat je aanhaalt ivm scherpte daarom ben ik ook vr de Canon gegaan.
      Hier kan je eventueel wat werk zien gemaakt met deze lens : http://ingridvandamme.jalbum.net/
      wat de extender betreft heb ik ook geen ervaring.
      Met je 60D croptoestel is je 100 mm x 1.6 = 160 mm, maar dat wist je waarschijnlijk al wel ;-)

      succes met je zoek werk.
      groetjes Ingrid

      Comment


      • #4
        Re: Welk macro objectief voor mijn 60D

        Sonja, bedankt voor het aanbod maar Kortrijk is toch wel een beetje uit de richting voor mij, ik ben van regio Heist op den Berg.
        Moest je nu die 150 mm OS van Sigma ook hebben dan was ik zeker langs gekomen.

        Ingrid, bij de standaard macro versies zonder is/os zou er vershil in scherpte zitten, bij de nieuwere versies zou dit er bijna niet meer zijn.
        Heb je hier ervaring mee?
        De x1.6 regel bij de cropframe wist ik wel maar het is de bedoeling ooit nog een full frame bijvoorbeelde de 5d te kopen en dan moeten de lenzen ook nog voldoen.

        Dat een 100mm macro misschien wat weinig is om insecten te fotograferen kan ik wel begrijpen.
        Ik dacht iets gelezen te hebben dat je perfect een TC van x2 op de sigma 150 mm OS macro kan plaatsen voor een nog grotere zoom.
        En dat dit bij de canon 100 mm IS macro niet zou lukken, zou problemen geven met de contactpunten ofzo.
        Blijkbaar zou dit bij de canon dan toch lukken mits tussenplaatsen van een tussentube van bijvoorbeeld 12mm.
        Dit zijn de tubes die je ook kan gebruiken om macro te fotograferen met een standaard lens.
        Ga je hiermee je beeld niet verzieken?
        De volledige opzet van de canon lens, canon tc en canon tube kost wel een stuk meer dan.
        Terwijl de sigma macro lens blijkbaar goed zou werken met een sigma of kenko tc van x2.
        Canon lijkt me een ietwat bizare opzet die nog het duurst is ook om tot een totale zoom van 200mm te komen,
        bij de sigma opzet heb je al goedkoper een totaal van 300mm.

        Wie heeft er ervaring met de canon of sigma opzet met de tc's?
        Is er echt zo'n kwaliteitsverschil tussen de canon en sigma lens?

        Comment


        • #5
          Re: Welk macro objectief voor mijn 60D

          Ik heb vorige week ook een macro lens gekocht, na het lezen van diverse fora was ik gewoon erg nieuwsgierig geworden of dit wat voor me is. Ik heb echter een wat andere keuze gemaakt en tweedehands een Sigma 50mm f/2.8 macro EX DG gekocht om twee redenen. Ten eerste natuurlijk de macro mogelijkheid, de lens krijgt zeer goede kritieken ondanks dat hij al wat ouder is. Ten tweede wilde ik eens kijken hoe een 50mm prime , want dat is het in feite ook, op mijn croptoestel (EOS 500D) me zou gaan bevallen (had tot op heden alleen maar zoomlenzen).

          De lens bevalt me tot op heden prima, hij is inderdaad zeer geschikt voor fotografie van bloemen en voor portretfotografie, de resultaten zijn vlijmscherp. Daarnaast is hij lichtsterker dan mijn andere lenzen en dat merk ik toch ook wel, vooral binnen. Voor insecten is hij inderdaad wat lastiger, je moet wat meer geluk hebben aangezien je erg dichtbij moet komen (tot op enkele centimeters afstand), en dat is lastig maar uitdagend. Tevens hierbij het nadeel van de lens dat het automatisch scherpstellen erg traag gaat, ga wat meer oefenen met handmatig scherpstellen.

          Heb ik eigenlijk ook nog een derde reden voor deze lens. Ik heb hem voor € 135 kunnen kopen, voor dat geld een zeer goede investering lijkt me en mocht macro fotografie niets voor me zijn...

          Ik kan me volledig voorstellen dat je voor 100-180mm macro lenzen gaat, dit zijn toch fijnere allround macro lenzen met een prettiger bereik, zeker op crop x1,6. Ik kan je alleen meegeven de mogelijkheid om zeer goedkoop te starten met macro fotografie en ik kan je tevens vertellen dat de Sigma lens een zeer degelijke bouw heeft met zeer goede image quality, doet niet onder aan Canon lenzen!

          Comment


          • #6
            Re: Welk macro objectief voor mijn 60D

            Ik vind persoonlijk de IS niet zo belangrijk op een macro objectief.
            De IS gaat enkel horizontale (van links naar rechts) en verticale (van boven naar onder) bewegingen stabiliseren. Bij de beperkte DOF van macro fotografie ga je eerder 'fouten' maken (in scherpte) door naar voor en achter te bewegen, waardoor het scherpstel punt veranderd. Dit vertaald zich op 1:1 vergroting en diafragma 8 op een volledig mislukt beeld bij het bewegen van zelf slechts enkele millimeters. uiteraard als je hem als low light portret lens gaat gebruiken is de IS wel handig.
            Last edited by Amaryd; 20 juli 2012, 10:13.
            Flickr
            Canon 600d + 18-55mm + 55-250mm + 100mm USM

            Comment


            • #7
              Re: Welk macro objectief voor mijn 60D

              De IS ervaar ik als erg handig als ik Macro's uit de hand schiet. Gebruik zelf zelden tot nooit een statief. Ik ben er ieder geval erg content mee.
              Zelf gebruik ik de 100L ook voor andere dingen dan alleen Macro. Portreten bijvoorbeeld.

              Comment


              • #8
                Re: Welk macro objectief voor mijn 60D

                Ik kan dit enkel beamen, ook ik gebruik mijn 100L met IS heel vaak uit de hand en ja absoluut ook voor macro's! Iemand die zegt dat de IS niet nodig is voor macro heeft het nog niet geprobeerd volgens mij misschien omdat het met een niet gestabilisserde lens idd vrijwel onmogelijk is, de IS is een erg grote troef ook bij macro! Ga maar's insecten benaderen in struikgewas met een statief aan je toestel ... met een poot effe duwen in de struiken om pekkel aan grond te zetten en dan 's kijken of je insect er nog zal zitten ... mijn L laat mij toe mezelf stabiel op te tellen als zijnde persoonssttief en het beeld gewoon uit de hand te nemen ja, zelfs van op minimumafstand! Ook voor snel bewegende insecten die zenuwachtig van bloem naar bloem fladderen waar je geen tijd krijgt statief op te stellen ... Meerdere toepassingen waar IS echt een bonus is bij macro!
                Webstek in opbouw

                Comment


                • #9
                  Re: Welk macro objectief voor mijn 60D

                  Ter verbetering: Blijkbaar gebruikt het IS systeem van Canon 5 axissen inclusief een axis om beweging van voor naar achter te compenseren.
                  Dus het kan wel gemakkelijer zijn uit de hand te trekken met de IS variant.

                  bron: http://forums.dpreview.com/forums/re...ssage=41386008
                  Image stabilization for macro is technically problematic; at high subject magnifications the IS doesn't just have to take into account the angular movement of the lens due to camera shake, but the translational movement of the lens's entrance pupil relative to the subject too.

                  As far as I'm aware, the only systems that promise to do this are the E-M5's '5-axis' IS and Canon's 'Hybrid IS', that's used in its 100mm F2.8 L IS USM Macro lens and several of its compacts. The Panasonic 45mm F2.8 OIS doesn't do this, and as a consequence OIS has very little effect at close focus distances. The Canon IS Macro lens does better, but even then the IS system is much less effective at close distances than it is in normal use.
                  Flickr
                  Canon 600d + 18-55mm + 55-250mm + 100mm USM

                  Comment


                  • #10
                    Re: Welk macro objectief voor mijn 60D

                    Ingrid, bij de standaard macro versies zonder is/os zou er verschil in scherpte zitten, bij de nieuwere versies zou dit er bijna niet meer zijn.
                    Heb je hier ervaring mee?
                    nee tot mijn spijt kan ik je hiermee niet helpen.

                    ik gebruik ook vaak mijn 100 L uit de hand en zonder IS moet je dan toch een zeéér goede vaste hand hebben vr macro.
                    groetjes Ingrid

                    Comment


                    • #11
                      Re: Welk macro objectief voor mijn 60D

                      Heb de IS wel eens uit gezet. En merkte toch een merkbaar verschil ;-)
                      Voordeel van de IS versie je kunt het uitzetten. En bij de Non IS kun je niet zomaar even de IS aan zetten.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Welk macro objectief voor mijn 60D

                        Uit mij eigen ervaring weet ik dat de effectiviteit van IS of VR in het nabijgebeid beperkt is, namelijk ongeveer 1 stop.

                        Het maakt veel voor de beeldvorming uit of je een 100 mm of een 150 mm hebt. Ik vind 100 mm op APS-C prima maar op FF minder geschikt. Als je overweegt te gaan overstappen naar FF dan zou ik eerder voor de Sigma gaan.
                        Voor fotoworkshops. fotocursussen en fotoweken: www.annohuidekoper.nl

                        Comment


                        • #13
                          Re: Welk macro objectief voor mijn 60D

                          Oorspronkelijk geplaatst door Amaryd Bekijk bericht
                          Ik vind persoonlijk de IS niet zo belangrijk op een macro objectief.
                          De IS gaat enkel horizontale (van links naar rechts) en verticale (van boven naar onder) bewegingen stabiliseren.
                          Volgens mij is dit objectief het eerste met een nieuwe IS die ook kantelbewegingen corrigeert. Ik heb dit ergens gelezen, maar geen idee waar.
                          Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                          Comment


                          • #14
                            Re: Welk macro objectief voor mijn 60D

                            @Reinier: die sigma macro lens voor 135 euro, dat is natuurlijk ook goed om mee te starten. Maar aan deze prijs ga je ze niet dikwijls vinden denk ik.

                            Blijkbaar zijn er heel wat mensen die de 100mm IS van canon hebben, heb al veel goede reakties over die lens gehoord.
                            Nog maar weing mensen gehoord die de sigma 150mm OS gebruiken. Deze zou ik anders wel eens willen zien/testen moest dat mogelijk zijn.

                            Vandaag dan maar een tussenringenset gaan halen, hier kan ik al mee starten.
                            Dan heb ik nog wat meer bedenktijd of ik de canon 100mm IS of de sigma 150mm OS ga nemen.

                            Comment

                            Working...
                            X