Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Ik mis scherpte ...

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Ik mis scherpte ...

    Excuus voor als ik het verkeerd plaats, maar een moderator is zo snel .. die verplaatst 't wel ..


    Ik mis scherpte.


    "Ik mis scherpte" was enige tijd terug een commentaar op een macrofoto die ik plaatste.
    Maar voor mijn ogen, op mijn PC, in mijn camera bij het maken van de opname, was het schérp, zo scherp als ik dacht dat ik maar kon zijn.
    In de discussie die zich daarop ontspon, in mijn reactie op het "niet onscherp zijn", gaf ik volgens één der respondanten aan inderdaad de factoren aan te geven die scherpte/onscherpte veroorzaken/veroorzaakten.
    Verdere discussie/wisseling van meningen bleef uit.
    Ik gaf overigens onder andere aan dat de kwaliteit van de ter beschikbare objectieven en camera de súbjectieve meningvorming over wat wel of niet scherp was konden beïnvloeden.
    (Fotografie is tóch een kwestie van geld ! Éch' wél ! )

    Enkele weken terug mocht ik het toelatingsexamen tot het rijk der senioren succesvol afleggen: Ik kocht een leesbril.
    Bij het meten van de functiomaliteit van mijn ogen bleek óók dat ik bijna een bril nodig had voor het zien op grote afstand. De afwijking in het zien was net niet voldoende voor een bril voor, bijv. , het autorijden.
    Nu is het zo dat datzelfde zien op oneindig nodig is voor het fotograferen: Het oculair vereist dat het oog zich correct instelt op zien op oneindig.

    "Ik mis scherpte ".
    Het geeft wellicht aan wat ontbreekt aan mijn gezichtsvermogen, en wat mist aan de weemoed en empathie van de criticasters ....

    P.S.
    Uiteraard kan ik het oculair van de camera bijstellen, maar dat is geen panacée
    Je portret: Als ik een foto van je maak, op film ga schilderen met licht,// In gedachten kus ik dan schijnbaar je ogen, je mond, jóu,// En met elke straal, streel ik teder je gezicht.

  • #2
    Re: Ik mis scherpte ...

    [Mod-LesC]Verplaatst van Fotobeoordeling naar Algemeen. In Fotobeoordeling moet je namelijk je foto's laten zien, hier kun je discussiëren over de praktijk en theorie van de fotografie.[/Mod]
    BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

    Comment


    • #3
      Re: Ik mis scherpte ...

      ... dit gaat waarschijnlijk over de waterlelie ?

      grts
      Sieg
      Voor meer foto's ; www.sieg.be

      Comment


      • #4
        Re: Ik mis scherpte ...

        Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht
        ... dit gaat waarschijnlijk over de waterlelie ?

        grts
        Sieg
        Nee, over hoe ik betreur dat dus mijn gezichtsvermogen achteruit is gegaan, en dat mogelijk mijn hobby beïnvloedt.
        En ja, ook wel een beetje een oproep dat men, als men kritiek wil uitoefenen, even nadenkt, en invoelt.
        Er kan namelijk veel meer aan de hand zijn, dan waar men in eerste instantie - niet - aan denkt.

        Zojuist nog weer eens een boek over fotografie doorgenomen, las ik ook daarin - wat ik overigens wel al stelde - dat objectieven van een betere en superieure kwaliteit "aan de prijs" zijn.
        Een foto maakt de fotograaf, kwa compositie, belichting, maar de scherpte wordt óók bepaald door de kwaliteit van de objectieven die hij zich kan veroorloven.
        En dus ook door het gezichtsvermogen, dat achteruitgegaan, de scherpte negatief kan beïnvloeden.

        Naast de teleurstelling dus toch niet zo perfect te zien, en mijn hobby niet zo goed te kunnen uitoefenen als ik zo graag zou willen, dus een oproep om empathie.
        Een beetje vriendelijkheid, begrip, kost niets, maar is onbetaalbaar.
        Je portret: Als ik een foto van je maak, op film ga schilderen met licht,// In gedachten kus ik dan schijnbaar je ogen, je mond, jóu,// En met elke straal, streel ik teder je gezicht.

        Comment


        • #5
          Re: Ik mis scherpte ...

          Oorspronkelijk geplaatst door JohnB Bekijk bericht
          ... Naast de teleurstelling dus toch niet zo perfect te zien, en mijn hobby niet zo goed te kunnen uitoefenen als ik zo graag zou willen, dus een oproep om empathie.
          Een beetje vriendelijkheid, begrip, kost niets, maar is onbetaalbaar.
          Als de beoordelaars op dit forum, rekening moeten houden met de mankementen (of ongemakken) die de topicstarter eventueel zou kunnen hebben, dan kunnen ze best beginnen met oefeningen "op eieren lopen".
          Vriendelijke groet,

          Jos

          Comment


          • #6
            Re: Ik mis scherpte ...

            Oorspronkelijk geplaatst door JohnB Bekijk bericht
            En dus ook door het gezichtsvermogen, dat achteruitgegaan, de scherpte negatief kan beïnvloeden.
            Ik fotografeer net zo scherp met en zonder bril. Scherpte wordt de camera en lens bepaald en ik nzonder bril wel zien waarop ik scherpstel en met de inzoom funktie kan ik op het display ook nog zien of het echt scherp is geworden.
            Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

            Comment


            • #7
              Re: Ik mis scherpte ...

              Helemaal akkoord, Jos. We hebben meer dan ooit de mogelijkheid om onze foto's ter plaatse al te beoordelen. In veel gevallen kunnen we opnieuw proberen tot het goed zit.

              Daar tegenover staat dat er hier soms wel overdreven technisch beoordeeld wordt, en dat heeft ook weinig nut vind ik. Ik zie soms foto's die de HoF in geschreeuwd worden omdat de scherpte extreem goed is, terwijl het beeld saai en banaal is.

              Maar uiteindelijk is het een kwestie van smaken en kleuren hé jongens
              Over het algemeen niet snel onder de indruk.

              Comment

              Working...
              X