Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Lens portretfotografie

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Lens portretfotografie

    Hey, ik heb een Canon 500d met kitlens 18-55 en vroeg mij af of dit geschikt is voor portretfotografie. Welke lens is eventueel beter voor portretten?

    Alvast bedankt!

  • #2
    Re: Lens portretfotografie

    Ik zou zeggen: probeer het eens!

    Wil je minder scherptediepte dan kun je denken aan een 50mm objectief. Wil je meer face shots dan is een 85 ook geschikt.
    Sony en Olympus
    Fotoseries

    Comment


    • #3
      Re: Lens portretfotografie

      Regel 1: blijf minstens 1 meter van je model weg!
      Kom je te dicht dan zal het gezicht vervormd op de foto staan!

      In de praktijk komt dat er dan op neer dat je kitlens bruikbaar is vanaf +- 50mm en hoger (veel speling is dat dus nie).
      Maar de DOF (scherptediepte) zal ook niet zo vet zijn met de kitlens.

      In regel is elke lens groter dan 50mm al goed.

      Zelf heb ik een 50mm prime (vast brandpunt = geen zoom dus) met een F van 1,4 (kost 400 euro dacht ik)
      Alternatief kan je ook de 50mm F1,8 kopen en die gaat rond de 90 euro zijn denk ik.

      Met die F1,4 of 1,8 lenzen kan je die mooie wazige achtergronden maken.

      Wel moet ik een randopmerking maken.
      Met je kitlens zal je meer fotos maken waarbij de scherpte van het model goed zit.
      Werk je met bv de 1,4 op volledig open diafragma dan is het serieus veel moeilijker om de scherpte mooi op de ogen te kijgen!!
      En moet je dus meer aandacht besteden hieraan.

      Ander voordeel op werken met een groot diafragma is dat je met veel minder licht kan werken zonder te moeten flitsen.

      Comment


      • #4
        Re: Lens portretfotografie

        Oorspronkelijk geplaatst door xafke Bekijk bericht
        Wel moet ik een randopmerking maken.
        Met je kitlens zal je meer fotos maken waarbij de scherpte van het model goed zit.
        Totaal verkeerd geformuleerd. Als je met hetzelfde diafragma werkt als met je kitlens, dan gaat dit helemaal niet op.
        Sterker nog... als je met een 50mm 1.8 binnen het bereik van je kitlens zou blijven, dan is die 50mm nog een stuk scherper ook.
        Last edited by danielsl; 22 november 2010, 02:16.
        D7000 + 35mm 1.8 + 50mm 1.8 + 85mm 1.8 + 100mm 2.8 / Fuji X-E1 + 18-55mm

        Comment


        • #5
          Re: Lens portretfotografie

          Omdat je toch al de kitlens hebt, en daar kun je heus wel portretten mee maken, zou je
          kunnen overwegen om de 85 1.8 prime te kopen. Dat is een heel goede portretlens.

          Comment

          Working...
          X