Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Keuze tussen 85 1.8 en 135 2L

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Keuze tussen 85 1.8 en 135 2L

    Moesten jullie op fullframe kunnen kiezen tussen een 85 1.8 voor €300 (+ €450 in je zak) of een 135 2L voor €750, welke zouden jullie verkiezen als enige portretlens?
    Het is nu eens een gewone prime met een L ter vergelijking, beiden met supersnelle AF.
    Welke zijn de essentiële verschillen? Misschien de 85mm wegens meer standaard afstand (135mm meer candid afstand en minder in gebruik?)
    Last edited by PurePhotography; 16 oktober 2010, 14:41.

  • #2
    Re: Keuze tussen 85 1.8 en 135 2L

    Ik heb zowel de 135 F2 L USM als de 85 F 1,2 L USM maar voor studiowerk is de 135 in mijn geval aan de lange kant, dus zou ik kiezen voor de 85mm die (bijna) vast gemonteerd is op mijn 5d MII
    Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

    Comment


    • #3
      Re: Keuze tussen 85 1.8 en 135 2L

      De 135 is op FF echt een magische lens, die 85mm natuurlijk ook, maar kan niet tippen imo aan de 135. Daarom zou ik persoonlijk opteren voro een 135, maar uiteraard moet je ook nadenken in welke omstandigheden je gaat werken en het aantal mm's.

      Comment


      • #4
        Re: Keuze tussen 85 1.8 en 135 2L

        Welke lenzen gebruik je nu?
        Als je lenzen hebt die je op 85 of 135mm kan zetten, dan weet je zelf direct welke brandpuntsafstand voor jou de beste is voor portretfotografie (er zal wel ergens een "slachtoffer" rondlopen waarop je die brandpuntsafstand kan testen).

        De 135mm f2 L heeft een wat zachtere achtergrond dan de 85mm f1,8, maar eigenlijk valt die bij de 85mm ook wel best mee (ik heb al veel slechtere achtergronden gezien, zelfs bij veel duurdere lenzen).

        Beide lenzen hebben een heel snelle AF, ze zijn allebei bruikbaar voor portret, sport (binnen en buiten), concertfotografie.....
        Ze zijn ook allebei heel waardevast, bij de 85mm moet je wel zelf een zonnekap kopen, die is er niet standaard bij (bij een tweedehands zit die er meestal wel bij).

        Ik kan ook niet kiezen, en daarom heb ik ze allebei. Maar sinds ik de 70-200 f2,8 L IS II heb komen ze wel wat minder uit de fototas. Alleen bij optredens met heel weinig licht, of voor de foto's met een zo klein mogelijke scherptediepte worden die lenzen nog gebruikt. Die 70-200 f2,8 L IS II is op f2,8 even scherp als die twee primes, en de achtergrond ziet er ook heel erg goed uit. Voor portretfotografie zal je trouwens niet altijd werken met het diafragma volledig open, als je een gezicht helemaal scherp op de foto wil, dan heb je met 85mm f1,8 en 135mm f2 veel te weinig scherptediepte.
        Je kan zo wel eens foto's maken, maar heel wat modellen hebben toch liever dat hun gezicht helemaal scherp op de foto staat.
        http://barthuysmans.smugmug.com/
        BD0338BE

        Comment

        Working...
        X