Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

de term "een scherp exemplaar"

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • de term "een scherp exemplaar"

    Ik hoor hier vaak de term "het betreft een scherp exemplaar" voorbij waaien (vooral in het forum "Aangeboden"). Wat ik me nu al altijd heb afgevraagd: hoe weet je dat?
    Kan je in de winkel vragen voor een "scherp exemplaar" van een bepaald type lens? Ik kan me moeilijk inbeelden dat iemand een onscherp exemplaar zou willen. Hoe zit het dan met online winkels?
    Kan je dat eigenlijk testen of je een scherp, minder scherp of gewoon onscherp exemplaar hebt? Het gaat toch meestal om (heel) veel geld en dan heb je liever een goeie te pakken me dunkt.
    Ik weet het, misschien een onnozele en misschien ook wel een beginnersvraag, maar ik reken op al die jaren ervaring samen hier op het forum
    http://www.jonasdegent.be/

  • #2
    Re: de term "een scherp exemplaar"

    de onscherpe exemplaren zijn goedkoper
    ik heb nog nooit een onscherp item te koop zien staan
    Nikonian

    Comment


    • #3
      Re: de term "een scherp exemplaar"

      Ik denk ook dat het om een "verkoopstruuk" gaat. Hoewel...
      van bepaalde objectieven (of fabrikanten) wordt gezegd dat de "Quality Control" niet optimaal is, en dat er dus goede, en minder goede exemplaren van de band rollen. Dat "scherp exemplaar" zou dat wel eens kunnen suggereren.
      BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

      Comment


      • #4
        Re: de term "een scherp exemplaar"

        Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
        Hoewel...
        van bepaalde objectieven (of fabrikanten) wordt gezegd dat de "Quality Control" niet optimaal is, en dat er dus goede, en minder goede exemplaren van de band rollen. Dat "scherp exemplaar" zou dat wel eens kunnen suggereren.
        klopt, de zgn Maandagochtend modellen.
        grt,bouk.
        wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
        http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
        https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

        Comment


        • #5
          Re: de term "een scherp exemplaar"

          Een lens is een mechanisch item, er zijn altijd variaties tussen verschillende exemplaren. Bij heel kritische reviews kopen (of krijgen?) ze ook meestal meer dan één exemplaar, om zeker te zijn dat hun bevindingen (slecht of goed) weldegelijk representatief zijn voor het product. Je zou in theorie naar een grote winkel kunnen gaan en van een welbepaalde lens al hun exemplaren even proberen en met een testchart een foto nemen en dan kritisch gaan vergelijken. De ene lens heeft ietsjes front focus, de andere iets backfocus.. de één zal net iets scherper zijn, de andere misschien iets minder last van CA... Bij kwaliteitslenzen zullen die variaties echter zeer klein, zelfs verwaarloosbaar zijn. Een bepaald type lens staat voor een bepaalde kwaliteitsnorm (en dus slechts zeer kleine afwijkingen).

          Indien ze vermelden bij 2dehands dat het een "scherp" exemplaar is, zou ik daar weinig waarde aan hechten. Test ze zelf even uit voor je ze koopt en maak voor jezelf uit of die lens voldoet aan je verwachtingen.

          M
          Canon R | Leica Q
          EF 35mm F1.4 L | RF 50mm F1.2 L | EF 85mm F1.2 L | EF 135mm F2.0 L
          Manfrotto statiefjes | Elinchrom, Canon en Yongnuo lichtjes
          [/COLOR]

          Comment


          • #6
            Re: de term "een scherp exemplaar"

            Bij tweedehands kijk ik altijd naar...waarom gaat het objectief weg?


            Als ik "een scherp exemplaar heb" zou ik deze niet weg doen, tenzij ik een "nog scherper exemplaar" heb weten te bemachtigen (of opvolger)...

            Daarbij kan het scherpe exemplaar op zijn camera, wel eens helemaal niet zo scherp zijn op jouw camera.

            Ook betwijfel ik dat de verkoper meer objectieven van exact hetzelfde soort heeft en dus enkel kan oordelen over de scherpte van zijn objectief en zijn eigen waardeoordeel daarover. Maar bovenstaande vraag is voor mij het belangrijkst...met name bij lenzen die redelijk recent zijn. Als ie zo scherp is...waarom moet ie dan weg??
            Mijn objectieven zijn all round...

            Comment


            • #7
              Re: de term "een scherp exemplaar"

              Is in dat geval zeker een goede koop, let er ook op dat er 'vanaf dag één een UV filter op gezeten heeft' en zeker dat die 'er nooit meer af geweest is'.

              Bepaalde zaken zijn waarschijnlijk waar, maar andere zijn even waar als die wagen die 'juist uit de garage gereden werd op zondag om naar de kerk te gaan - als het niet regende', die tien jaar oud is en slechts 8000 km heeft enz...

              Geïnteresseerd in een tweedehands? Afspraak maken met de verkoper, beetje testen of alles soepel loopt en de foto's op het eerste gezicht goed zijn, prijs afspreken (60à70% van de huidige nieuwwaarde als ze inderdaad perfect oogt), betalen en succes ermee!
              Canon EOS R6 systeemcamera met RF 50 1.8 STM + RF 25-105 F/4 IS 'L' USM, + EF-RF-adapters en een paar heel goede EF 'L' objectieven

              Comment


              • #8
                Re: de term "een scherp exemplaar"

                de specimengevoeligheid verschilt per producent.

                Stanley Kubrick bestelde in zijn tijd van elke lens die hij nodig had voor zijn films 10 exemplaren. Hij testte die en behield de goede.

                Dat ging ook om Nikkors, Schneiders, Zeis,...
                The Knight That Says Ni...kon

                Comment


                • #9
                  Re: de term "een scherp exemplaar"

                  Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
                  Ik denk ook dat het om een "verkoopstruuk" gaat. Hoewel...
                  van bepaalde objectieven (of fabrikanten) wordt gezegd dat de "Quality Control" niet optimaal is, en dat er dus goede, en minder goede exemplaren van de band rollen. Dat "scherp exemplaar" zou dat wel eens kunnen suggereren.
                  Verre van een verkoopstruc, bij sigma kan je beter testen voor verkoop !
                  Er zijn vele slechte in omloop en niet elk objectief is 'scherp'.

                  Bij Nikon zelf zou dit probleem kleiner zijn.


                  mvg
                  glenn
                  Mijn site...
                  vandaelefotografie.be
                  * BD0916BE *

                  Comment


                  • #10
                    Re: de term "een scherp exemplaar"

                    Degene die hier zeggen dat er geen verschillende exemplaren zijn qua scherpte in dezelfde modellen hebben het volledig mis !
                    Ik spreek uit ervaring, namelijk eind vorig jaar kocht ik mij een Canon 500mm f4 IS lens nieuw bij een gekende zaak. Ik heb deze lens drie weken gebruikt en kwam toch steeds tot dezelfde vastelling, de lens was niet scherp !
                    Af adjust uitgevoerd met de "Lens Align" maar nog steeds geen scherpe foto's, alhoewel de lens en het toestel wel op de juiste plaats focuste had ik steeds iets softe beelden.
                    Bovenstaande probleem zie je enkel door de ervaring denk ik omdat de scherpte in de foto toch op de juiste plaats ligt maar toch ietwat soft is (ik weet niet hoe het anders te omschrijven)
                    Uiteraard ben ik na een drietal weken terug gegaan met de lens en zoals elke goede zaak betaamd heb ik een andere lens gekregen en is de oude teruggestuurd naar Canon.
                    Datzelfde euvel heb ik ondervonden met een Canon 100-400, een zoomlens is daar nog gevoeliger aan, maar ook dat probleem is opgelost geraakt !

                    grts
                    Sieg
                    Voor meer foto's ; www.sieg.be

                    Comment


                    • #11
                      Re: de term "een scherp exemplaar"

                      Oorspronkelijk geplaatst door Mordred Bekijk bericht
                      Verre van een verkoopstruc, bij sigma kan je beter testen voor verkoop !
                      Er zijn vele slechte in omloop en niet elk objectief is 'scherp'.

                      Bij Nikon zelf zou dit probleem kleiner zijn.


                      mvg
                      glenn
                      Dus als iemand bij zijn "Aangeboden" ad vermeldt: scherp exemplaar, dan moeten wij dat zomaar geloven? Ik niet hoor, en zoals een andere poster heeft gesuggereerd: eerst uittesten!
                      Trouwens, is het niet zo dat indien een objectief scherp is op, zeg maar, jouw 400D, dit ook scherp is (of zou moeten zijn) op mijn 7D? (op het laatste toestel beschik je wel over "bijregelmogelijkheden" via MA)
                      BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

                      Comment


                      • #12
                        Re: de term "een scherp exemplaar"

                        Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
                        Trouwens, is het niet zo dat indien een objectief scherp is op, zeg maar, jouw 400D, dit ook scherp is (of zou moeten zijn) op mijn 7D? (op het laatste toestel beschik je wel over "bijregelmogelijkheden" via MA)
                        Wel of niet scherp is iets geheel anders als B/F focus, een lens die last heeft van B/F focus kan perfect zijn, maar op de verkeerde plaats.
                        Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                        Comment


                        • #13
                          Re: de term "een scherp exemplaar"

                          Oorspronkelijk geplaatst door Mordred Bekijk bericht
                          Verre van een verkoopstruc, bij sigma kan je beter testen voor verkoop !
                          Er zijn vele slechte in omloop en niet elk objectief is 'scherp'.
                          Dan heb ik door de hof te winnen met een Sigma 1.4 een 'scherp exemplaar' met bewijs.

                          Comment


                          • #14
                            Re: de term "een scherp exemplaar"

                            Oorspronkelijk geplaatst door philippeDeli Bekijk bericht
                            Is in dat geval zeker een goede koop, let er ook op dat er 'vanaf dag één een UV filter op gezeten heeft' en zeker dat die 'er nooit meer af geweest is'
                            Dan weet je in ieder geval zeker dat die persoon geen benul heeft van "scherpe fotos"

                            Comment


                            • #15
                              Re: de term "een scherp exemplaar"

                              Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
                              Dus als iemand bij zijn "Aangeboden" ad vermeldt: scherp exemplaar, dan moeten wij dat zomaar geloven? Ik niet hoor, en zoals een andere poster heeft gesuggereerd: eerst uittesten!
                              Trouwens, is het niet zo dat indien een objectief scherp is op, zeg maar, jouw 400D, dit ook scherp is (of zou moeten zijn) op mijn 7D? (op het laatste toestel beschik je wel over "bijregelmogelijkheden" via MA)
                              Ik zeg toch niet dat je die moet geloven, ik zeg enkel dat er idd scherpe en 'on'scherpe objectieven in omloop zijn.

                              En zoals dat objectief bv scherp is op mijn d300 dan MOET die ook scherp zijn op een d80, dat klopt toch wel denk ik dan
                              (alleen zijn er bv uitsluitend DX lenzen ook die niet (verminderd) werken op FF, maar dat is totaal iets anders)
                              Alleen kan een ander toestel deze misschien minder goed verwerken, maar kan van scherp glas geen onscherp maken of omgekeerd hoor.
                              Ik test trouwens zelf ALTIJD mijn lenzen als ik ze koop en raad dat zeker ook iedereen aan. Als je niet mag/kan testen is dit zeer verdacht.
                              Daarom bestel ik ook niet zomaar een lens op een of andere site online. . .


                              mvg
                              glenn
                              Mijn site...
                              vandaelefotografie.be
                              * BD0916BE *

                              Comment

                              Working...
                              X