Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Welke telezoom ?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Welke telezoom ?

    Hoi aan alle lezers..

    Sinds enige tijd werk ik met een 5DMkII en ben een zeer tevreden gebruiker.
    In de nabije toekomst wil ik ook een telezoom objectief aanschaffen maar ben verloren gelopen in het bos.
    (zie in het bos geen bomen meer. of hoe was dat spreekgezegde weer)
    Hieronder staan objectieven die op mijn keuzelijstje staan en tracht hier veel info te vinden.
    Dus laat maar komen die info , goede raad en ervaringen ...

    Drie mogelijkheden.......

    Canon EF 100-400mm f/4.5-5.6 L IS USM

    Canon EF 70-200mm f/4.0 L IS USM
    Met 2.0 extender wordt dit f/5.6 met IS en zit ik eigenlijk minder goed dan de 100-400 , maar wel met vast f/getal

    Canon EF 70-200mm f/2.8 L USM (de IS versie is me te duur )
    Met 2.0 extender wordt deze f/4.0 zonder IS en hier heb ik het voordeel van f/2.8 zonder ext. en 4.0 met ext. MAAR geen IS

    Zit ik hier juist met mijn omrekening van f/getal of horen deze bij de 1.4 extender , want dan komt het met de 2.O extender
    nog negatiever uit denk ik..

    Ik zou later de extender aanschaffen want dat is ook een behoorlijk duur ding.
    En hoe zit het met de communicatie tussen lens en body als de extender er tussen staat ?

    En dan is er ook nog de Canon EF 28-300mm f3.5-5.6 L IS USM , maar die is me voorlopig te duur , maar ervaringen met deze zijn welkom ...

    Met alle dank op voorhand,
    Grts Peter
    Last edited by Peter EOS-500D; 19 augustus 2010, 06:56. Reden: tekst aangepast
    grts Peter
    BD1754BE / Body & glass

  • #2
    Re: Welke telezoom ?

    Bij mij wordt de lichtsterkte met 2 stoppen verlaagd met een 2x converter.
    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

    Comment


    • #3
      Re: Welke telezoom ?

      op zoomlenzen raad ik je geen 2x extender aan omwille van de slechte beeldkwaliteit en de tragere Af
      wat betreft de keuze tussen 100-400 en 70-200 hangt af van de situatie
      ervaring met de 100-400 heb ik niet, heb ze wel getest op scherpte toen ik voor keuze stond een aankoop te doen tussen deze (100-400) en de 400 prime.
      ben dan toch voor de 400 prime gegaan om dat ze toch iets scherper oogte en de zeer snelle Af.
      wel handig zo een zoom maar voor mijn doel (vogels) is de 400 prime meestal nog te kort zeker op ff

      greets
      je hebt teveel scherptediepte als je het graag weinig wil, en te weinig als je er graag veel van had gehad
      www.korandoke.be

      Comment


      • #4
        Re: Welke telezoom ?

        f4 x 2 = f8.
        Canon-man. Concerten en natuur.
        Foto's : http://www.flickriver.com/photos/23084668@N07/sets/

        Comment


        • #5
          Re: Welke telezoom ?

          Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
          Bij mij wordt de lichtsterkte met 2 stoppen verlaagd met een 2x converter.
          Klopt, dus:

          Oorspronkelijk geplaatst door Peter EOS-500D Bekijk bericht
          Canon EF 70-200mm f/4.0 L IS USM
          Met 2.0 extender wordt dit f/5.6 met IS en zit ik eigenlijk minder goed dan de 100-400 , maar wel met vast f/getal
          Dit wordt dus F/8 ipv F/5.6. Je zal geen AutoFocus meer kunnen gebruiken.

          Oorspronkelijk geplaatst door Peter EOS-500D Bekijk bericht
          Canon EF 70-200mm f/2.8 L USM (de IS versie is me te duur )
          Met 2.0 extender wordt deze f/4.0 zonder IS en hier heb ik het voordeel van f/2.8 zonder ext. en 4.0 met ext. MAAR geen IS
          Dit zou dus F/5.6 worden. Da's nog degelijk. Of je IS nodig hebt is afhankelijk van de onderwerpen die je fotografeert. Bv voor macro en stilzittende vogeltjes is dit interessant. Voor bewegende objecten is dit nutteloos.

          Oorspronkelijk geplaatst door Peter EOS-500D Bekijk bericht
          En hoe zit het met de communicatie tussen lens en body als de extender er tussen staat ?
          Geen probleem, wordt mooi aangeduid wat je mm's zijn, en welke extender er gebruikt wordt.

          De vraag is dus of je effectief met een 2.0x extender wil werken. Ik hoorde al vaak negatieve ervaringen hierover. Ik gebruik sporadisch de 1.4x en dit valt goed mee. Daarbij verlies je maar 1 stop.
          Canon EOS 5DmkII | Canon Speedlight 580EX | Canon 50mm F1.4 - Canon 24-70mm F2.8 L - Canon 70-200mm F2.8 IS L

          Comment


          • #6
            Re: Welke telezoom ?

            OK ... extender 2.0 geschrapt ....

            nu de rest nog en zo komen we er wel ....

            allen al bedankt tot hiertoe .

            Grts Peter
            grts Peter
            BD1754BE / Body & glass

            Comment


            • #7
              Re: Welke telezoom ?

              Mijn persoonlijke ervaringen met de 70-200 F2.8 zijn heel goed.
              Op een FF (die je hebt zag ik) kan je deze heel goed als portret lens gebruiken. Prachtige DOF door de F/2.8. "Retescherp" waar het moet zijn, zou monica het omschrijven
              Ook voor low-light is de F/2.8 heel goed bruikbaar (ik gebruik die voor de grotere concerten).
              Voor sport (wielrennen) heb ik ze ook al af en toe gebruikt, ook daarvoor had ik ook voldoende mm's vond ik.
              Deze lens, eventueel in combinatie met 1.4x, is een topper.
              Canon EOS 5DmkII | Canon Speedlight 580EX | Canon 50mm F1.4 - Canon 24-70mm F2.8 L - Canon 70-200mm F2.8 IS L

              Comment


              • #8
                Re: Welke telezoom ?

                Allen zijn top lenzen.
                De keuze ligt waarvoor je ze wil gebruiken. Als het de bedoeling is om meestaal foto's te maken voorbij de 200mm ga dan zonder twijfel voor de 100-400.
                Werk je echter merendeels onder de 200mm zou ik voor een 70-200 gaan.

                Comment


                • #9
                  Re: Welke telezoom ?

                  waarvoor moet ze dienen ?

                  Comment


                  • #10
                    Re: Welke telezoom ?

                    Oorspronkelijk geplaatst door Tunie Bekijk bericht
                    Allen zijn top lenzen.
                    De keuze ligt waarvoor je ze wil gebruiken. Als het de bedoeling is om meestaal foto's te maken voorbij de 200mm ga dan zonder twijfel voor de 100-400.
                    Werk je echter merendeels onder de 200mm zou ik voor een 70-200 gaan.
                    Interessant .. als ik dan evt. een 1.4 extender bij aanschaf kom ik ook al een eindje verder, tot een goede 280mm is wel geen 400 en eigenlijk maar 80mm winst .. hmmm

                    kwa f/getal zit ik dan nog wel redelijk ..

                    Bij de 2.8 wel beter dan de 4.O uiteraard ..

                    De 100-400 heeft wel IS en de andere combinatie niet ..

                    De IS op de 2.8 maakt hem wel duur hoor, de vorige versie was veel goedkoper ... weeral hmmm

                    Er blijft al wel niet veel meer over hee .....
                    grts Peter
                    BD1754BE / Body & glass

                    Comment


                    • #11
                      Re: Welke telezoom ?

                      Ik ga redelijk wat in de natuur wandelen en daar kom je al wel eens beestjes tegen hee ...
                      Ook ga ik nogal eens naar autosport kijken, dus dat ook ...
                      En ik vlieg zelf en kom al eens op fly-inns en luchthavens groot en klein ...

                      ps. dit weekend allen naar zoersel/oostmalle voor vliegtuigen
                      grts Peter
                      BD1754BE / Body & glass

                      Comment


                      • #12
                        Re: Welke telezoom ?

                        Oorspronkelijk geplaatst door Peter EOS-500D Bekijk bericht
                        Ik ga redelijk wat in de natuur wandelen en daar kom je al wel eens beestjes tegen hee ...
                        Ook ga ik nogal eens naar autosport kijken, dus dat ook ...
                        En ik vlieg zelf en kom al eens op fly-inns en luchthavens groot en klein ...

                        ps. dit weekend allen naar zoersel/oostmalle voor vliegtuigen
                        Als ik dit hier lees is mijn antwoord zonder twijfel: 100-400.
                        Uit eigen ondervinding weet ik dat 200 (280)mm veel te kort is voor diertjes te fotograferen tijdens het wandelen. Zelfs 400mm is nipt.
                        En voor autosport is iets meer tele ook wel welkom.

                        De keuze van f2.8 of f4 is vrij snel gemaakt vind ik persoonlijk. Als je de DoF van f2.8 niet nodig hebt moet je enkel maar kijken hoeveel je extreem slechte lichtsituaties hebt (concerten) valt dit best mee kan je zonder problemen voor f4 gaan.
                        In deze vaste f4 catergorie heb je dan ook nog de Sigma 100-300 f4. Minder ver dan de 100-400 maar wel beter dan een 70-200 +1.4tc.

                        Bekijk eens rustig je foto's en zie op welke mm's jij het meeste werkt, dan zal je er wel uitkomen. Alle voorgestelde lenzen zijn top, het is enkel kijken welke je nodig hebt.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Welke telezoom ?

                          Oorspronkelijk geplaatst door Peter EOS-500D Bekijk bericht
                          Ik ga redelijk wat in de natuur wandelen en daar kom je al wel eens beestjes tegen hee ...
                          Ook ga ik nogal eens naar autosport kijken, dus dat ook ...
                          En ik vlieg zelf en kom al eens op fly-inns en luchthavens groot en klein ...

                          ps. dit weekend allen naar zoersel/oostmalle voor vliegtuigen
                          Zou toch maar een 100-400 nemen, geen ideale lens (welke is dat wel ?) maar de beste all-round
                          Het gewicht valt mee, maar het is een dikke toeter

                          Comment


                          • #14
                            Re: Welke telezoom ?

                            Bedankt allemaal voor jullie reacties hoor.
                            Ik weet voorlopig voldoende..

                            Grts Peter
                            grts Peter
                            BD1754BE / Body & glass

                            Comment


                            • #15
                              Re: Welke telezoom ?

                              Oorspronkelijk geplaatst door Peter EOS-500D Bekijk bericht
                              Ik ga redelijk wat in de natuur wandelen en daar kom je al wel eens beestjes tegen hee ...
                              Ook ga ik nogal eens naar autosport kijken, dus dat ook ...
                              En ik vlieg zelf en kom al eens op fly-inns en luchthavens groot en klein ...

                              ps. dit weekend allen naar zoersel/oostmalle voor vliegtuigen
                              Ik zeg 100-400L. Een zeer mooi bereik voor jou beoogde gebruik en goede optische kwaliteit

                              Ik heb deze lens nu ook een paar jaar en doe deze toch zeker niet meer weg. 't Is gewoon een ideaal ding.
                              www.indetailfotografie.nl

                              Comment

                              Working...
                              X