Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Rivier Siesta

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Rivier Siesta




    >KLIK HIER VOOR GROTERE VERSIE<


    Over een paar maanden leid ik weer een berenworkshop in Alaska, dus het leek me een goed idee om nog eens door de beelden heen te gaan van de vorige reis. Zoals zo vaak, merkt ik ook deze keer dat er heel wat foto's waren die ik destijds niet in eerste instantie had geselecteerd, maar die ik eigenlijk zeker de moeite waard vond. Tegelijkertijd zat er ook een aantal foto's in mijn selectie waarvan ik nu het idee heb dat ze er niet in thuis horen. Het is interessant om te zien hoe snel je smaak kan veranderen. Dit is een van de foto's die wat mij betreft nog steeds de toets der kritiek kan doorstaan. Ik vond wel dat ik 'm destijds niet zo mooi heb geprocessed, dus dat heb ik opnieuw gedaan, met bijzondere aandacht voor de hoge lichten.

    In plaats van te zitten wachten op het de-zalm-springt-in-de-bek-van-beer-moment, besloot ik mij hier te focussen op de plek met de minste actie: een slapende beer. Wat je niet ziet in deze foto, is dat er op deze lokatie ongeveer dertig bruine beren tegelijkertijd in en rondom het water staan te zoeken/speuren/duiken/vissen naar zalm. Een spektakel van jewelste. Het is dan ook voor de hand liggend om voortdurend de actie te volgen en te proberen de meest spectaculaire momenten vast te leggen. Een slapende beer ergens aan de rand van alle actie is dan ook niet iets waar veel mensen aandacht voor zouden hebben, en toch zag ik onmiddellijk bijzondere mogelijkheden. Om snelle actie te bevriezen, heb je snelle sluitertijden nodig, en dus ziet het opspattende water van deze wilde rivier er meestal in alle foto's hetzelfde uit: bevroren in de lucht - je kunt de druppels vaak tellen. Toen ik deze slapende beer zag, bedacht ik dat het juist veel mooier zou zijn om het water om te toveren in een zachte, dromerige stroom, omdat dat mooi aansluit bij het slapen. Daarvoor had ik uiteraard een langzame sluitertijd nodig, en een goed statief. Midden op de dag is het vaak te licht om een lange sluitertijd te krijgen, dus ik gebruikte een polarisatiefilter om wat licht tegen te houden en selecteerde een klein diafragma. Na het maken van een paar testshots, koos ik uiteindelijk voor een sluitertijd van 0.6 seconden. Dat gaf voldoende blur aan het water, zonder dat het detail volledig verloren ging. Met het eindresultaat ben ik heel tevreden, omdat het een veel origineler beeld is dan de meeste andere foto's die in de loop der jaren in dit gebied gemaakt zijn, en dat is lang niet altijd makkelijk om voor elkaar te krijgen.

    De moraal van het verhaal sluit denk ik goedaan bij wat ik ooit leerde van een landschapsfotograaf: hoe mooi de scène ook is die zich voor je afspeelt, vergeet niet zo nu en dan achterom te kijken - niet zelden gebeuren daar dingen die minstens zo interessant zijn.

    Nikon D2Xs, AF-S VR 70-200/2.8, 1.4x TC, polarisatiefilter, 0.6s @ f/16, ISO 100
    Marsel van Oosten | Squiver Fotoreizen & Workshops

    Alaska | IJsland | Japan | Namibië | Spanje | Turkije | Zambia | Zuid-Afrika

  • #2
    Re: Rivier Siesta

    Deze zag ik al op je site.
    Zeer mooi door de trage sluitertijd
    http://www.photogenique.be

    Comment


    • #3
      Re: Rivier Siesta

      Briljant.

      Groetjes,
      Jolien
      Canon EOS 70D, Canon 100mm f2.8 macro, Canon EF-S 15-85mm, Canon EF 50mm 1.4

      Comment


      • #4
        Re: Rivier Siesta

        Een hele mooie

        Comment


        • #5
          Re: Rivier Siesta

          sprakeloos mooi
          mijn website: www.devid.be - http://500px.com/devid - mijn blog

          IMac/IPad/Mac Air 
          D700 - D300 - D70[IR] 8-500 mm

          Comment


          • #6
            Re: Rivier Siesta

            Ja....

            Zéér mooi deze opname, echt KNAP.
            Je merkt bij de eerste look op de opname dat hierover is nagedacht, nu moet ik het toch gaan geloven dat onze noorder buren dat kunnen...

            Maar nu breng je me natuurlijk al op ideeën hé...

            greets
            Pat
            KEEP THE SPIRIT HIGH AND KEEP ON CAPTURING!!!
            http://www.photopat.be

            Comment


            • #7
              Re: Rivier Siesta

              Topplaat Marsel

              Bedankt ook voor achterliggende verhaal

              Groeten
              Patrick
              We all go a little mad sometimes. Haven't you?
              Eindelijk webstek http://patrickfranqui.zenfolio.com

              Comment


              • #8
                Re: Rivier Siesta

                Vakwerk.
                Vriendelijke groet,

                Jos

                Comment


                • #9
                  Re: Rivier Siesta

                  S C H I T T E R E N D E plaat.
                  Het doodnormale, maar daarom niet minder interessant, waar menig fotograaf zou aan voorbijgaan op een sublieme manier vastgelegd

                  Waar is die genomen? Wolverine Creek, Katmai NP, Brooks River Falls,...? (m'n favorieten voor beren)
                  Nikon D300² met MB-D10, verzameling intelligent Nikkor glaswerk 6 tem 600+ en TC-14E/17E II, SB900²/SB800², R1C1, FlexRing 6400, B&W/Lee/Singh-ray Filters, extra pootjes van Manfrotto/Gitzo/Joby,...
                  "Casu Consulto - Modo Fac"

                  Comment


                  • #10
                    Re: Rivier Siesta

                    Knap
                    Met mijn NIKON in de hand kom ik door het hele land, en nog wat NIKKOR lenzen voor over de grenzen.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Rivier Siesta

                      Fantastische plaat!
                      Groetjes, Beauke
                      Mijn foto's

                      Comment


                      • #12
                        Re: Rivier Siesta

                        Zeer mooi beeld.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Rivier Siesta

                          Top! :g

                          Comment


                          • #14
                            Re: Rivier Siesta

                            KLASSE

                            Comment


                            • #15
                              Re: Rivier Siesta

                              10 plus!

                              Comment

                              Working...
                              X