Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Belangrijkste accesoires

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Belangrijkste accesoires

    Ik ben net in het DSLR wereldje gestapt en ben me nog volop aan het informeren over wat wel en wat niet mag/moet/...
    Ik heb een Canon Eos 450D met de bijpassende Canon EF-S 18-55 f3.5-5.6 IS en Canon EF-S 55-250 4-5.6 IS lenzen erbij aangeschaft. Een statief had ik al voor men point en shooter (de Velbon CX-444). Vandaag heb ik ook men rugzak (de Naneu Pro Military Alpha L) geleverd gekregen om hem degelijk te beschermen. Nu ben ik nog aan het denken wat ik allemaal zeker nog nodig heb om zonder zorgen op stap te kunnen gaan.
    Ik hou me vooral bezig met (amateur) fotografie van alles die ik tegenkomen en naar mijn zin fotowoordig materiaal is :-)
    als extra accesoires had ik nog gedacht aan:
    -extra batterij
    -reinigingssetje (met zo'n blaaserke enzo)
    -geheugenkaartje
    -polarisatiefilter
    -een lens met vaste (kleine) brandpunsafstand en lage f-waarde (vb 50mm (of kleiner) en f1.8)

    Zijn er dingen die jullie overbodig achten of dingen die ik zeker nog moet bijhalen?

    In ieder geval bedankt voor de tips (/kritiek ) !
    Last edited by R3dw0lF; 5 januari 2009, 22:11.
    Canon Eos 450D | Canon EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 IS | Canon EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 IS | Sigma DC 17-70mm f/2.8-4.5
    Flickr here and many more to come!

  • #2
    Re: Belangrijkste accesoires

    Een goede camerariem bv een Blackrapid of een Optech USA, die maken het dragen van de camera een stuk plezieriger.

    Een statief voor PS kan daar ook een DSLR op? Passen zal het wel, maar heeft het ook nut?
    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

    Comment


    • #3
      Re: Belangrijkste accesoires

      Hoi

      het nuttigste dat ik ooit gekocht heb is mijn opzetflitser! Die ingebouwde speeltjes zijn echt niet veel waard!

      grz
      Twee Olympus bakjes; Enkele Olympus en Sigma bokalen variërend van 14 tot 200mm; Wat lichtjes en een zakje bijhorend speelgoed.

      Comment


      • #4
        Re: Belangrijkste accesoires

        Statief, afstandbedieningske en een waterpaske zijn mijn meest gebruikte accesoires.
        Portfolio, workshops & fotoreizen: www.bartheirweg.com - Beeldenbank: library.bartheirweg.com

        Comment


        • #5
          Re: Belangrijkste accesoires

          Als ge grotere(lees zwaardere) lenzen gebruikt raad ik ook een grip aan. Ik zou niet meer zonder kunnen zelf bij mijn 50mm blijft deze erop staan.

          Comment


          • #6
            Re: Belangrijkste accesoires

            De extra accessoires een keer dat je de basis hebt zijn volgens mij de volgende :

            Op-Tech strap, onbetaalbaar nuttig vind ik.
            externe flitser, koop gelijk de 580EXII
            minstens één extra batterij, eigenlijk nog beter een grip met 2 batt.
            2x 4gb geheugenkaartje (beter twee kleintjes dan een grote)
            50mm 1.8 om mee te spelen, kost niets en is heel tof om mee te werken
            b+w of Hoya Polarisatie filter
            Afhankelijk van wat je fotografeert een remote shutter control
            blaasbalgje (Giotto Rocket of zoiets)
            microvezel doekje
            als je veel buiten werkt een echt leder zeemvel, kan enorm veel water opvangen voordat je camera nat wordt.
            Grijskaart kan ook nuttig zijn, of een Expodisc

            Dat lijkt me zowat het belangrijkste op korte duur.

            Mark
            Fotografie - Tutorials - Schaalmodellen
            Ik doe het met Canon gLas van 24 tot 400mm op FF en enkele lichtpuntjes ...

            Comment


            • #7
              Re: Belangrijkste accesoires

              Oorspronkelijk geplaatst door * Fuse * Bekijk bericht
              Statief, afstandbedieningske en een waterpaske zijn mijn meest gebruikte accesoires.
              vandaag waterpasding gezien in een tijdschrift voor 9 euro.
              3 waterpasjes in een doorzichtige kubus. Je schijft het in je flitsschoen en rechtzetten maar.
              Zo snel ik een oplossing heb voor de batterijproblemen koop ik er mij zo eentje denk ik

              ohja: reinigingssetje vind ik extra gewicht als je gewoon gaat fotowandelen. Dat kan je best in zo stofvrij mogelijke omgevingen doen, en dat is vaak thuis. Dus dat hoeft niet mee volgens mij. Dat doekje voor je lenzen kan wel handig zijn.

              mijn standaard strap voldoet voor mij, dus heb ik geen extra, maar canon ken ik niet op dat gebied.

              Verder staat het meeste hierboven al.
              hoe meer f**k hoe meer vreugd

              **=ol

              Comment


              • #8
                Re: Belangrijkste accesoires

                Bij landschappen en close up is een statief zowat het nuttigste wat je kan gebruiken, maar voor het algemene fotowerk zijn er handigere, compactere zaken (je hebt ten slotte is op je beide lenzen) die sneller een uitbreiding geven aan je mogelijkheden. Indien je dus hoofdzakelijk statische taferelen wil doen, koop een degelijk statief, meer vrijheid: een flitser...
                En over zo'n reinigingssetje en een kaartje moet je zeker niet twijfelen...
                Twee Olympus bakjes; Enkele Olympus en Sigma bokalen variërend van 14 tot 200mm; Wat lichtjes en een zakje bijhorend speelgoed.

                Comment


                • #9
                  Re: Belangrijkste accesoires

                  Tis geen noodzaak, maar als je je lenzen wilt beschermen, misschien uv filter op je lens zetten ?
                  Vooral batterijgrip en externe flitser bieden je een enorme upgrade.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Belangrijkste accesoires

                    ik zie het voordeel van een batterij grip niet meteen in... ik heb er één, maar ga ze enkel opzetten als ik een model-shoot doe... nooit voor andere situaties...

                    idemdito voor een polar filter... heb ze ook, een goede is vrij duur, maar ik gebruik hem amper één keer per jaar... heel specifiek...

                    extra batterij en geheugen kaartjes zijn geen luxe, 't is gewoon een must...
                    een goede camera riem is wel een goede tip!

                    en een 50mm lensje is best leuk om mee te spelen... om te leren... en erg scherp...
                    some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
                    Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

                    Comment


                    • #11
                      Re: Belangrijkste accesoires

                      Oorspronkelijk geplaatst door Psychodweep Bekijk bericht
                      Vooral batterijgrip bieden je een enorme upgrade.
                      Wat upgrade een grip aan een camera, behalve gemaK?
                      Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                      Comment


                      • #12
                        Re: Belangrijkste accesoires

                        Vooral batterijgrip
                        Is heel leuk om mee te werken, maar om daar je eerste investering in te doen?

                        Tis geen noodzaak, maar als je je lenzen wilt beschermen, misschien uv filter op je lens zetten ?
                        Is wel nog een hele nuttige aanvulling! (zandkorreltje op je lens, er over met doekje, krasje, nieuw filterke... voor 20 euro kun je nog altijd geen kitlensje kopen é, filterke wel...

                        to in den droai é
                        Twee Olympus bakjes; Enkele Olympus en Sigma bokalen variërend van 14 tot 200mm; Wat lichtjes en een zakje bijhorend speelgoed.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Belangrijkste accesoires

                          Oorspronkelijk geplaatst door JvanKnal Bekijk bericht
                          Is heel leuk om mee te werken, maar om daar je eerste investering in te doen?



                          Is wel nog een hele nuttige aanvulling! (zandkorreltje op je lens, er over met doekje, krasje, nieuw filterke... voor 20 euro kun je nog altijd geen kitlensje kopen é, filterke wel...

                          to in den droai é
                          een zachtborsteltje voor zandkorrels doet ook al wonderen en voorzichtig zijn ook

                          Comment


                          • #14
                            Re: Belangrijkste accesoires

                            Oorspronkelijk geplaatst door JvanKnal Bekijk bericht
                            Is heel leuk om mee te werken, maar om daar je eerste investering in te doen?
                            Ik vond (en vind nog altijd) van wel, ik heb indertijd bij mijn 350D onmiddellijk de grip bijgekocht, en later bij mijn beide 40D's ook, de twee batterijen zorgen ervoor dat je zo goed als nooit 'droog' zult vallen, en als je in portrait mode werkt is de extra ontspanknop en instelwieltje heel nuttig.
                            Met de kitlenzen valt het nogal mee, maar als je wat zwaardere lenzen gaat monteren zorgt de grip voor een betere balans vind ik, ze blijven er bij mij dan ook altijd opstaan, behalve voor rig shots als elke extra gram er eentje te veel is

                            Oorspronkelijk geplaatst door JvanKnal Bekijk bericht
                            Is wel nog een hele nuttige aanvulling! (zandkorreltje op je lens, er over met doekje, krasje, nieuw filterke... voor 20 euro kun je nog altijd geen kitlensje kopen é, filterke wel...
                            In zo'n geval zou ik het blaasbalgje gebruiken, veel veiliger. Nu heb ik ook wel UV filters op al mijn lenzen staan, maar er zijn verschillende mensen die helemaal geen filter willen gebruiken.

                            Er is duidelijk verschil in fotografie, bij mij zal de polar filter zo goed als altijd gebruikt worden al het zonnig is buiten, de onderdrukking van de reflecties is gewoon nodig in sommige gevallen.

                            Mark
                            Fotografie - Tutorials - Schaalmodellen
                            Ik doe het met Canon gLas van 24 tot 400mm op FF en enkele lichtpuntjes ...

                            Comment


                            • #15
                              Re: Belangrijkste accesoires

                              Ik betwist zeker niet het nut van een grip, 'k zou der zelf ook heel graag eentje hebben! Vooral met mijn 70-200 in portretstand zou dit heel wat angenamer werken en zeker ook stabieler. Maar voor ts die werkt met relatief lichte objectieven denk ik dat het voordeel relatief klein is.
                              Met mijn oly e-300 heb ik ooit op tentenkamp een hele week gefotografeerd (meer dan 300 foto's) op één batterij. Zelfs enkele licht ingeflitst bij het kampvuur (is wel niet echt gelukt). Ik weet wel niet wat het effect van die IS is op je levensduur. Maar gewoon een reserve batterij verwisselen kan ook reeds soelaas bieden.
                              De tijd die het duurt om van batterij te wisselen kun je moeilijk bezwaarlijk noemen, geheugenkaarten wisselen duurt minstens even lang hé. Maar dat bij zware objectieven je toestel beter hanteerbaar is, is zeker waar. Enkel om die reden ga ik mij er ooit ook een aanschaffen!

                              mvg
                              Twee Olympus bakjes; Enkele Olympus en Sigma bokalen variërend van 14 tot 200mm; Wat lichtjes en een zakje bijhorend speelgoed.

                              Comment

                              Working...
                              X