Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Aquaruim fotografie

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Aquaruim fotografie

    Hello,

    Ik ben een beginnend persoon die foto's neemt. Fotograaf neem ik zelfs nog niet in de mond. Eén van m'n geliefkoosde onderwerpen (maar ook heel ondankbaar wegens technische onkunde, momenteel) is aquarium fotografie, in hoofdzaak m'n eigen bakken. Als ik m'n camera auto laat doen, is de sluitertijd zo lang dat m'n foto's op een hippieprent lijken. De foto's zijn niet goed omdat de beweging van de vissen er nooit in vastgelegd wordt. Als ik zelf ga shutter tijd instellen op kortere tijden (vanaf +/- 1/200e wordt de beweging vastgelegd) is m'n foto weer veel te donker. Ik heb (nog) geen lichtsterk objectief (18-200 VR momenteel) en gezien ik geen enkele intentie heb om professionele shoots te doen, plan ik niet onmiddellijk om ene aan te schaffen. In de relatief nabije toekomst overweeg ik wel de 105 micro VR van Nikkor, maar da's nog niet aan de orde. (zou die veel uithalen in DIT geval?)

    Ik ben er dus via allerhande sites en een beetje gezond verstand achter gekomen dat ik meer licht nodig heb in de bak om m'n vissen beter te kunnen vastleggen op de gevoelige plaat.

    Wat stellen jullie hiervoor voor? Nogmaals, vandaag heb ik enkel een Nikon D60 en een SB-600. De dure optie (in mijn nederige mening) is aanschaffen van 3 SB-900's zodat eentje de master is en de andere twee slaves. Totalte kostprijs: 1110 euro voor drie flitsers. Da's waaaaaaaaaaaay over budget . De goedkope(re) oplossing, daar ben ik dus vandaag naar op zoek. Ik dacht van een winkel in NL het antwoord gekregen te hebben toen ze me een set van Falcon Eyes aanraadden, maar in de winkel wist de verkoper van dienst me te zeggen dat dat dus NIET zou gaan in samengang met m'n SB-600 op het toestel. Wat ik wel kan doen is m'n SB-600 opofferen, en een voetje opzetten met een contactje die dan die beide externe flitsers zou aansturen. Dan kan ik echter M'n 600 niet meer gebruiken in die setup. Zonde.

    Bij deze nogmaals: ik heb er zelf bijzonder weinig verstand van. Alle tips rond deze opzet en eventuele raad om extra licht in m'n bak te voorzien zijn heel welkom. Mogelijks zullen er ook dingen komen die ik niet graag hoor zoals "je SB-600 was een miskoop jij sloeber", maar die moeten dan maar.

    http://farm4.static.flickr.com/3270/...bcb3af.jpg?v=0 is een voorbeeldje van een foto die qua compositie op niets trekt, maar die wel toont hoe m'n enkele SB-600, met een sync kabeltje boven het aquarium geplaatst, alvast een beginnend resultaat oplevert van waar ik naartoe wil. De kleur is behoorlijk realistisch (op mijn scherm toch), de vis bewoog maar is toch behoorlijk goed vastgelegd -in mijn nederige mening opnieuw-. Bedoeling van die foto is niet in eerste plaats beoordeling te krijgen, maar als iemand de onweerstaanbare drang voelt, ga gerust je gang.

    Alvast bedankt!

    Mvg,
    Koen Eeckhoudt
    2xZ6, 1xD7500, glas, licht :)

  • #2
    Re: Aquaruim fotografie

    Koen,

    aquariumfotografie is een heel moeilijk omdat je :

    1) met weinig licht zit en dus moet gaan flitsen om mooie foto's te maken
    2) met glas zit dat reflecteert en waardoor je moet shooten
    3) je met dieren werkt, dus je hebt niet alles in de hand.

    Je weet dus al dat je meer licht moet hebben en dat je daarvoor moet flitsen. Of je dat nu doet met een SB of met een studioflitser is eigenlijk gelijk. Alleen is een studioflitser meestal sterker (SB richtgetal = 30, FE 300 AD richtgetal = 55) + je hebt daar lichtvormers (lees : softbox) voor zodat je je licht kunt spreiden.

    waarom is flitsen bij aqua nu zo moeilijk ?

    - Als je enkel van voorflitst, dan krijg je een heel platte foto welke bevreemdend overkomt omdat we normaal nooit een aqua met frontlicht zien.
    - Als je enkel van bovenflitst, dan krijg je weer zware schaduwen onder stenen, planten en vissen. Maar das wel de makkelijkste oplossing
    - ideaal is dus gedeeltelijk boven (hoofdflits) en gedeelte vanvoor flitsen (invulflits). Maar das de moeilijkste oplossing.

    concreet over je SB.

    Je kan ook een sofbox kopen (neem dan een strip van 30*120 cm bvb of evt zelf maken) en hang daar je SB flitser in. Dan is je licht iig al gespreid en is het maar de vraag of die sterk genoeg is. Die softbox hang je dan boven je bak en je flitst maar net genoeg bij om je vissen 'te bevriezen', zo hou je het effect het natuurlijkst.

    op cichlidforum zitten er wel een paar die dit onder de knie hebben dacht ik
    A forum community dedicated to Cichlid Fish owners and enthusiasts. Come join the discussion about breeding, health, behavior, housing, adopting, care, classifieds, and more!


    En anders hoor ik het wel

    Greetz
    stefan
    --
    Play Drakensang - a free online mmorpg

    Comment


    • #3
      Re: Aquaruim fotografie

      Oorspronkelijk geplaatst door Perrush Bekijk bericht
      Die softbox hang je dan boven je bak en je flitst maar net genoeg bij om je vissen 'te bevriezen', zo hou je het effect het natuurlijkst.
      Bedankt voor de uitleg. Hetgeen je beschrijft is precies wat ik wil bereiken. Voldoende licht om de vissen te bevriezen, maar niet ZO veel dat ze er bleekjes uitzien.

      Misschien ga ik eens op jacht naar zo'n softbox waarin ik m'n SB-600 kan steken, als 'budget' oplossing. Indien die niet voldoet, kan ik nog altijd opteren om een Falcon Eyes set aan te schaffen natuurlijk.

      Mvg,
      Koen
      2xZ6, 1xD7500, glas, licht :)

      Comment


      • #4
        Re: Aquaruim fotografie

        weet niet of dit ook enigzins opgaat bij aquaria, maar is qua prijs zeker te proberen (enkel de verlichting dan natuurlijk. eventueel derde lampje langs boven?

        http://forum.belgiumdigital.com/f20/...io-153699.html
        Alpha 100 | 17-70mm 4.5-5.6 | 75-300mm 4.5-5.6 | Minolta 50mm 1.8 | Tamron 17-50mm 2.8 | Metz Mecablitz 48 AF-1

        Comment


        • #5
          Re: Aquaruim fotografie

          Oorspronkelijk geplaatst door D_Reamzzz Bekijk bericht
          weet niet of dit ook enigzins opgaat bij aquaria, maar is qua prijs zeker te proberen (enkel de verlichting dan natuurlijk. eventueel derde lampje langs boven?

          http://forum.belgiumdigital.com/f20/...io-153699.html

          Funny you should mention it... Zonder die post te lezen, had ik dat geprobeerd... Ik had echter eventjes niet nagedacht bij 't feit dat zoiets GIGANTISCH warm wordt. Ik had zo'n lamp bovenop m'n aquarium geZET, op de dekruit tussen voor en achterkant (steunbalk die de voor en achterkant bij mekaar houdt). Resultaat: ik was op weg om m'n cam te halen (licht genoeg dacht ik bij mezelf) en de bovenkant van de aquarium is gewoon rats in twee gebarsten. How dumb one can be

          Toch bedankt voor de tip! Ik ben van plan om op m'n andere aquaria verder te testen met m'n bouwlampen, zei het dan wel met een buffertje tussen de lamp en de aquarium zelf
          Last edited by eeckhoudtje; 16 november 2008, 19:27. Reden: typo
          2xZ6, 1xD7500, glas, licht :)

          Comment


          • #6
            Re: Aquaruim fotografie

            Oorspronkelijk geplaatst door KoenEeckhoudt Bekijk bericht
            Bedankt voor de uitleg. Hetgeen je beschrijft is precies wat ik wil bereiken. Voldoende licht om de vissen te bevriezen, maar niet ZO veel dat ze er bleekjes uitzien.

            Misschien ga ik eens op jacht naar zo'n softbox waarin ik m'n SB-600 kan steken, als 'budget' oplossing. Indien die niet voldoet, kan ik nog altijd opteren om een Falcon Eyes set aan te schaffen natuurlijk.

            Mvg,
            Koen
            Wat mij ook een probleem blijkt, is de verontreiniging in het water bij gebruik van flitsen, deze kleine deeltjes lichten namelijk overdreven op bij het flitsen, en zijn in sommige gevallen erg storend, doe ook eens een test met een polarisatiefilter en polarisatiefolie vóór je lampen en of flitsen, kan soms wonderen doen
            Last edited by Guest42; 16 november 2008, 19:38.

            Comment


            • #7
              Re: Aquaruim fotografie

              Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
              Wat mij ook een probleem blijkt, is de verontreiniging in het water bij gebruik van flitsen, deze kleine deeltjes lichten namelijk overdreven op bij het flitsen, en zijn in sommige gevallen erg storend, doe ook eens een test met een polarisatiefilter en polarisatiefolie vóór je lampen en of flitsen, kan soms wonderen doen
              De deeltjes in het water zijn wat mij betreft eerder persoonlijke smaak. Ik vind het een aquariumfoto heel wat mooier maken, maar weinigen treden me bij in die mening. Ik vind zo'n opgekuiste aquarium foto er niet "echt" uit zien...

              Ivm polarisatie: doel je dan op reflectie van de vensters die minder zouden zijn? Ik had daar ook al over nagedacht na dat gelezen te hebben in een boek...

              Nogmaals een ferme bedankt aan iedereen die hier antwoord op de vragen van een newbie. Ik wou dat ik dit forum wat vroeger had ontdekt
              2xZ6, 1xD7500, glas, licht :)

              Comment


              • #8
                Re: Aquaruim fotografie

                Oorspronkelijk geplaatst door KoenEeckhoudt Bekijk bericht
                Ivm polarisatie: doel je dan op reflectie van de vensters die minder zouden zijn? Ik had daar ook al over nagedacht na dat gelezen te hebben in een boek...
                Neen, gaat eerder over de diepere kleurweergave, maar ook de glansplekjes van je lichten/flitsen op de glanzende schubben van de vissen, natuurijk heb je dan nog wat meer licht nodig, maar zet eens een polarisatiefliter op je camera, en verdraai deze eens op zicht, je zal meteen zien wat ik bedoel, maar dan kan je ook nog eens met gepolariseerd licht gaan werken, maar dat is dan terug een stuk moeilijker te doen en te beoordelen.

                Comment


                • #9
                  Re: Aquaruim fotografie

                  Misschien eens een idee om eens samen te komen voor aquarium fotografie? Dan kunnen we ervaringen delen en elkaar tips geven en trucs aanleren.

                  Ik zou hier graag het initiatief nemen

                  MVG,

                  Comment


                  • #10
                    Re: Aquaruim fotografie

                    Daar sluit ik me zeker bij aan. Hoewel het dan in mijn geval eerder tips ontvangen dan geven zal zijn! Ik kan wel alvast zeggen hoe het niet moet
                    2xZ6, 1xD7500, glas, licht :)

                    Comment


                    • #11
                      Re: Aquaruim fotografie

                      btw: www.aquatic-photography.com is een zware aanrader als je wilt zien wat er mogelijk is



                      in die link moet je maar es een paar Picture of the Month threads aanklikken. Mogelijks moet je wel registreren alvorens je ze te zien krijgt, maar daar zitten echt SCHITTERENDE plaatjes bij
                      2xZ6, 1xD7500, glas, licht :)

                      Comment


                      • #12
                        Re: Aquaruim fotografie

                        Hey, welkom op het forum.

                        Blijkbaar ben ik hier niet de enige "aquarium-freak"


                        Ik stel meestal m'n camera zo in:
                        - ISO 800
                        - F5.6 (groter gaat niet)
                        - sluitersnelheid zo snel mogelijk (meestal 1/40

                        Dat gaat goed als ik traagzwemmende vissen wil fotograferen zoals Maanvissen.
                        Of m'n Ancistrus dolichopterus die bijna niet beweegt.

                        Wil ik echter snelle visjes fotograferen, zoals H. callistus flits ik met de interne flits.
                        SOms geeft dat een mooi resultaat, soms weer niet.


                        Off topic: wat voor vissen/aquaria heb je allemaal? :P

                        grts
                        Groetjes

                        CANON EOS 450D + 18-55 IS + 55-250IS + Speedlite 420Ex + RC1

                        Comment


                        • #13
                          Re: Aquaruim fotografie

                          12 cyphotilapia gibberosa die te koop staan (lees: frontosa's)
                          20 troheussen die momenteel in een te kleine bak zitten wegens kapot gemaakt grote bak met foto's dervan te pakken (dat verhaaltje doe'k wel es op die werkgroep die we gaan organiseren )
                          5 scalaars (maanvissen) die besproken zijn door mennen nonkel omdat ze hun bak hier aan't ontgroeien zijn
                          een community (lees: overschotbakje die historisch gegroeid is) met daarin N. Pulcher, N. Brichardi, N. Tetracanthus, ...
                          en dan in elk van de bakken nog de gebruikelijke pleco's
                          M'n fronts gaan dus weg, de tropheussen krijgen hun bak. Verder zou'k na de verhuis nog willen m'n kleinere bakken (80 en 160 liter) willen vervangen door wat grotere.

                          Jij?


                          Back on topic: tropheussen fotograferen met de instellingen die je aanhaalt ==> streepjes op de foto. Beesten zitten geen twee seconden stil

                          We moeten van die werkgroep es werk maken
                          Last edited by eeckhoudtje; 17 november 2008, 19:28.
                          2xZ6, 1xD7500, glas, licht :)

                          Comment


                          • #14
                            Re: Aquaruim fotografie

                            Ah, vooral Afrikane dus..

                            Ik heb nen 180liter bak me:
                            - 2 scalares
                            - 7 Hypessobrycon callistus
                            - Kopel Ancistrus
                            - 8 Otocinclus affinis
                            - Paar endlerguppen en 1 ramirezi vrouwke die weg gaan

                            En in een 60cm bakje momenteel een stuk of 10 jongen van Apistogramma cacatuoides.


                            Ja, zou idd wel leuk zijn. :P
                            Groetjes

                            CANON EOS 450D + 18-55 IS + 55-250IS + Speedlite 420Ex + RC1

                            Comment


                            • #15
                              Re: Aquaruim fotografie

                              Oorspronkelijk geplaatst door KevinC1991 Bekijk bericht
                              Ah, vooral Afrikane dus..

                              Ik heb nen 180liter bak me:
                              - 2 scalares
                              - 7 Hypessobrycon callistus
                              - Kopel Ancistrus
                              - 8 Otocinclus affinis
                              - Paar endlerguppen en 1 ramirezi vrouwke die weg gaan

                              En in een 60cm bakje momenteel een stuk of 10 jongen van Apistogramma cacatuoides.

                              Ja, zou idd wel leuk zijn. :P
                              Yup, vooral afrikanen... het water hier uit de kraan is er namelijk perfect voor
                              2xZ6, 1xD7500, glas, licht :)

                              Comment

                              Working...
                              X