Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

verloopfilters

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • verloopfilters

    hallo,
    zou uw me kunnen helpen met een verloopfilter het is de bedoeling om het te gebruiken om landschappen te fotograferen. Ik heb er totaal geen ervaringen mee. Alle tips zeer welkom.
    En nog iets totaal anders weet er iemand waar ze workschops geven rond fotografie in de streek rond Roeselare.
    groetjes

  • #2
    Re: verloopfilters

    Hallo,

    Alvoor je een verloopfilter aanschaft is 1 ding belangrijk.
    De filtermaat.
    Je wilt namelijk niet voor elk objectief een aparte verloopfilter kopen.

    Het meest handige is in mijn optiek een grijsverloopfilter aan te schaffen voor met name landschappen. Groot voordeel is dan dat je de voorgrond goed belicht krijgt zonder problemen met uitgevreten luchten.

    Dat is vandaag de dag in het digitale tijdperk de belangrijkste toepassing van de verloopfilter.
    Ik ben op zoek naar een MB-20.

    Comment


    • #3
      Re: verloopfilters

      Oorspronkelijk geplaatst door hortanse Bekijk bericht
      hallo,
      zou uw me kunnen helpen met een verloopfilter het is de bedoeling om het te gebruiken om landschappen te fotograferen. Ik heb er totaal geen ervaringen mee. Alle tips zeer welkom.
      En nog iets totaal anders weet er iemand waar ze workschops geven rond fotografie in de streek rond Roeselare.
      groetjes
      Zelf heb ik een adapter van Cokin + verschillende adapterringen voor mijn verschillende objectieven.
      Je hoeft dus maar 1 adapter te kopen en, indien je die filter(s) op meerdere objectieven met verschillende diameters wilt gebruiken, moet je dus per objectief slechts een adpaterring bij kopen.

      In Roeselare heb je toch de club "Knipooge". Ze vergaderen iedere eerste zondag van de maand. Ik zou daar eens mijn licht opsteken

      Grtz, RF
      Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
      Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

      Comment


      • #4
        Re: verloopfilters

        Ik ben ook oop zoek naar zo'n filter. Vraag mij alleen af waar je de camera de belichting op laat meten.
        Op de lucht of op de voorgrond?
        "The important thing is not the camera but the eye..............

        but the camera helps "

        Comment


        • #5
          Re: verloopfilters

          Je moet het verschil meten tussen de lucht en de grond. Dus volledig richten in het luchtgedeelte (ik zet mijn Canon in AV - mode). Onthoud de sluitertijd. Richt hierna volledig naar de grondgedeelte en controleer de sluitertijd. Je weet nu dus het verschil in F-waarden tussen de lichte en donkere gedeelte van je te nemen foto. Als het verschil nu groter is dan ca. 7 stops (dynamisch bereik van digitale camera's), dan moet je dit zien terug te brengen met GND filters om overbelichting van het luchtgedeelte te voorkomen.
          Canon 450D | Canon 50D | Canon 10-22 mm f/3.5-4.5 USM | Canon 17-55 2.8 IS USM | Canon EF-S 18-200mm F/3.5-5.6 IS | Speedlight 430EX | Cokin Z-PRO (100mm) Filter System
          http://www.flickr.com/photos/dollias/

          Comment


          • #6
            Re: verloopfilters

            Hallo,

            twee bekende systemen van filters die je voorop je lens plaatst : Cokin en Lee filters. Zoek even op beide namen in dit forum en je zal reeds veel info vinden alsook plaatsen waar je deze kan aankopen bv via het web.

            Ik heb Lee en ben uiterst tevreden over de digital starter kit met een breedbeeld-adapter. Cokin heeft filters van meerdere prijs- en gebruikersniveaus heb ik gezien.

            groet
            Nikon D7000 17-55/2.8 - 70-200/2.8 VR - 18-200 VR - 105 VR Micro - 12-24/4 - 18-70 ED - 50/1.8 - 85/1.4 SB - 28DX/800/900 - TC-14EII - DR6 - Feisol CT-3372LV - Cullmann MB8.5

            Comment

            Working...
            X