Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Portretrecht? de ombudsman antwoord ...

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Portretrecht? de ombudsman antwoord ...

    interessant mischien voor wie met vragen zit over straatopnames ...
    (ben wel benieuwd hoe dit in belgie exact (!) in elkaar zit)

    De Volkskrant plaatste onlangs een artikel over de problemen bij de Fortisbank
    met als kop ‘Je leest de angst op de gezichten’. Bij het stuk werd een foto van Martijn Beekman
    geplaatst waarop een motorfiets, drie mensen en een Fortisfiliaal te zien ziijn.
    Eén van de drie afgebeelde personen ontstak in woede toen hij op de foto in de Volkskrant
    werd geattendeerd: “Ik kom geregeld bij die bank. Het personeel kent mij. Ik stond met verbazing
    te kijken naar een man met een fototoestel die ons op de foto zette en zonder een woord
    te zeggen op de motor stapte en verdween. Ik heb helemaal geen angst om Fortis en
    wil niet worden afgebeeld als iemand die mogelijk duizenden euro’s kwijtraakt.
    Ik voel me in mijn hemd gezet. Ik wens niet zo te worden misbruikt.
    Mag de krant zo’n foto zomaar afdrukken zonder mijn toestemming?”
    (lees artikel)

    mm
    ∏__|_ ∏__|_
    "no rules, great shots"
    Book of Fame 2009 - BESTEL HIER

  • #2
    Re: Portretrecht? de ombudsman antwoord ...

    Oorspronkelijk geplaatst door mm Bekijk bericht
    ...
    (ben wel benieuwd hoe dit in belgie exact (!) in elkaar zit)

    ...
    mm
    Zoals steeds op zijn Belgisch met valkuilen en hindernissen zonder sluitend antwoord (heb je trouwens geen 2 formulieren nodig die je kan afhalen bij de politie om straatfotografie te mogen doen???)

    En even over de plas, het zou in London erg moeilijk geworden zijn daar nog foto's te nemen op openbare plaatsen (met tripod) zonder lastige gevallen te worden door de bobby's door hun schrik dat iemand een intercontinentale nucleaire raket op een tripod heeft staan. Het meeste zou te wijten zijn ginds aan het niet genoeg uitleggen van de wetgeving aan de politiemensen door hun oversten. (Heeft Trebs, Rob, daar geen ervaring mee op zijn laatste London trip?)

    Comment


    • #3
      Re: Portretrecht? de ombudsman antwoord ...

      Read the article and looked at the photo.

      Those 3 people in the shot are clearly concerned about being on that photo. The body language says enough.
      In my 'professional' capacity and in that situation of them clearly looking at the photographer, I would have approached the 3 people to tell them exactly what I was doing. If they objected to being on the photo, I would apologize and patiently wait for them to move. Once people are approached and they object, they'd be gone before you walk back to your tripod, leaving the shot clear.

      No matter which side the law falls, politeness and a smile will get you a long way. If you start arguing rights and act in a hostile nature, you'll get nowhere in this game.


      To answer Twizter:

      The same for London, I have been there in the past,with permission to shoot, with huge amounts of gear and met the most obtuse people possible who want to deny me the chance to do my job. Patience and politeness rule. No matter how idiotic people of authority may be. The people I had to deal with there were private security, not Police.

      The community service officers in London are the ones that get in the news, they're the ones who have no discretion when it comes to photography. There are very sensitive areas of London, and pulling out a D3 with 70-200mm would have caused me problems too. They're best avoided OR ask someone first.. Those places are normally guarded by someone who can be asked.

      I was approached at St Pancras by a guy with green flouro jacket and big radio. He asked what I was doing (I was laying on my belly shooting the Eurostar) I explained and showed the shot and he was fine. He even asked why I didn't have a tripod with me.. I jokingly said, the floor was my tripod or anything I could lean on. He laughed, radio'd back to the security room and let me continue.

      Too much text here.

      In short.

      Be polite.
      Smile.
      Use common sense.

      Comment


      • #4
        Re: Portretrecht? de ombudsman antwoord ...

        Oorspronkelijk geplaatst door trebs Bekijk bericht
        Be polite.
        Smile.
        Use common sense.
        Everybody should have that tattooed on their forehead. Suitable for a whole lot more than just photography.
        Last edited by Mountainhunter; 13 augustus 2008, 10:12.
        Sony α 200 --- Minolta 50/F1,7 --- Minolta 24-105/F3,5-4,5D --- Minolta 75-300 F4.5-5.6 New --- Minolta 70-210/F4 --- Minolta 35-70/F4 --- Minolta 3600HS(d) --- Sigma 300 f4 APO --- Sigma 18 f3.5

        Comment


        • #5
          Re: Portretrecht? de ombudsman antwoord ...

          ken men in het nederlands typen?
          dit voor de mensen die niet goed engels kunnen lezen of verstaan
          per defenitie is dit nog steeds een nederlandstalig forum
          ik krijg het er dus van dan men steeds iets moet posten in een andere taal
          engels,duits...
          ik snap daar dus niet veel van

          Comment


          • #6
            Re: Portretrecht? de ombudsman antwoord ...

            amai gert ...
            ik dacht altijd dat dit een "hoofdzakelijk" nederlandstalig forum is.
            ('t begint namelijk al goed met "belgiumdigital ...")

            mm
            ∏__|_ ∏__|_
            "no rules, great shots"
            Book of Fame 2009 - BESTEL HIER

            Comment


            • #7
              Re: Portretrecht? de ombudsman antwoord ...

              Dit is wat sofam erover schrijft.

              Maar zoals Trebs vermeld, "Beleefd zijn, Lach vriendelijk, Gebruik gezond verstand."
              Met die drie dingen kom je al een heel eind en bedenk zelf als fotograaf soms eens of je zelf op die wijze in beeld wil gebracht worden.

              Zelf heb ik nog maar een keer problemen gehad met een ijverige security agent die mij kwam vertellen dat ik niet mocht fotograferen in de stadsfeestzaal (architectuur), en dat terwijl iedereen daar met z'n compact loopt te flitsen. Zijn reden "het mag niet met prof materiaal".
              Na de vriendelijke uitleg dat deze foto bedoeld was voor een opdracht voor de avonschool fotografie en vertoon van de studentenkaart wat het ok.
              Vriendelijke groeten,Raf

              www.rafvandenbogaert.be

              Comment


              • #8
                Re: Portretrecht? de ombudsman antwoord ...

                voor 't gemak van volgen, hier de tekst:

                Recht op afbeelding

                Zonder de toestemming van de afgebeelde persoon mag u geen foto, tekening, schilderij,...
                maken, reproduceren, publiceren, meedelen aan het publiek,...

                Het recht op afbeelding is enkel van toepassing op personen, die geïndividualiseerd
                kunnen worden door bijvoorbeeld het gezicht en die herkend kunnen worden door anderen.

                Het recht op afbeelding geldt tot twintig jaar na de dood van de afgebeelde persoon.

                De toestemming kan zowel mondeling als schriftelijk gegeven worden. Een stilzwijgende toestemming
                kan volstaan indien uit de omstandigheden ondubbelzinnig kan worden afgeleid dat
                de afgebeelde persoon zijn toestemming heeft gegeven. Aangezien het recht op afbeelding
                restrictief wordt geïnterpreteerd raden we u aan, om bewijsproblemen te vermijden,
                om met de afgebeelde persoon een schriftelijke overeenkomst te sluiten, waarin u
                duidelijk omschrijft voor welke doeleinden de afbeelding gebruikt kan worden.
                Sofam heeft daartoe een modelovereenkomst opgesteld die gratis ter beschikking gesteld wordt van haar leden.

                Voor minderjarigen is de toestemming van één van de ouders of voogd noodzakelijk.
                Bij overledenen wordt de toestemming door de erfgenamen gegeven.

                Bij personen, die in de openbare belangstelling staan (de Eerste Minister, burgemeesters, zangers,…)
                wordt de toestemming tot publicatie van hun afbeelding vermoed voor zover deze afbeeldingen
                werden genomen tijdens de uitoefening van hun openbare activiteit.
                mm
                ∏__|_ ∏__|_
                "no rules, great shots"
                Book of Fame 2009 - BESTEL HIER

                Comment


                • #9
                  Re: Portretrecht? de ombudsman antwoord ...

                  Oorspronkelijk geplaatst door trebs Bekijk bericht
                  Be polite.
                  Smile.
                  Use common sense.
                  inderdeed
                  www.fotofolio.be

                  Comment


                  • #10
                    Re: Portretrecht? de ombudsman antwoord ...

                    Oorspronkelijk geplaatst door Mountainhunter Bekijk bericht
                    Everybody should have that tattooed on their forehead. Suitable for a whole lot more than just photography.
                    you mean, on the insides of their eyelids?
                    pixelpusher

                    Comment


                    • #11
                      Re: Portretrecht? de ombudsman antwoord ...

                      Toch nog even aanvullen, want anders kan je bij niet één manifestatie of gebeurtenis nog een foto maken en publiceren...

                      Ook gewone burgers moeten soms aanvaarden dat ze in het kader van actualiteitsverslaggeving gefilmd of gefotografeerd worden, bijvoorbeeld bij een openbare manifestatie. Beeldjournalisten kunnen immers altijd opnamen maken van een openbare plaats, mét de personen die zich daar op dat moment bevinden, bijvoorbeeld in een justitiepaleis. Voor actualiteitsbeelden en opnames van een massa geldt het portretrecht dus niet. Maar er blijven grenzen. Een beeld reproduceren van iemand in een situatie die zijn reputatie kan schaden (bijvoorbeeld iemand die een private club verlaat), zou kunnen leiden tot een veroordeling. Het is ook verboden om iemands beeld te publiceren in een denigrerende context. Ook iemand die erg goed herkenbaar is of het belangrijkste onderwerp vormt van de afbeelding, zou zijn recht op afbeelding kunnen
                      inroepen.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Portretrecht? de ombudsman antwoord ...

                        wat is je bron hiervan, festina?

                        mm
                        ∏__|_ ∏__|_
                        "no rules, great shots"
                        Book of Fame 2009 - BESTEL HIER

                        Comment


                        • #13
                          Re: Portretrecht? de ombudsman antwoord ...

                          Oorspronkelijk geplaatst door mm Bekijk bericht
                          wat is je bron hiervan, festina?

                          mm
                          http://www.pers-gerecht.be/pdf.php?l...a97e5295a1d5d5

                          Comment

                          Working...
                          X