Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

vuurwerk 11/7

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • vuurwerk 11/7



    eerste maal vuurwerk vastgelegd dank zij enkele tips van digital lid

    groetjes

    Heronymus
    Nikon D 300

  • #2
    Re: vuurwerk 11/7

    Niet volgens de regels van de kunst, maar daardoor wel erg speciaal
    Canikon 40D - D200, D300

    Comment


    • #3
      Re: vuurwerk 11/7

      Oorspronkelijk geplaatst door mexicano Bekijk bericht
      Niet volgens de regels van de kunst, maar daardoor wel erg speciaal
      Wat mogen de regels van de kunst dan wel zijn misschien? (Doe ook regelmatig aan vuurwerkfotografie)

      O.T. : Jammer dat er zoveel wind was
      BD0910BE

      Comment


      • #4
        Re: vuurwerk 11/7

        sorry, maar ik laat mij niet ringeloren door regeltjes. ( al zou ik niet weten dewelke )

        er stond idd een ambetante wind maar die kon de pret niet bederven

        toch tof dat je hem speciaal vindt

        't is te nemen of te laten.

        heronymus
        Nikon D 300

        Comment


        • #5
          Re: vuurwerk 11/7

          dag ronny

          wat bedoelt met met regels van de kunst ?

          Vooreerst wil ik stellen dat ik het begrip "regels van de kunst" niet genegen ben: er zijn uiteraard een aantal technische aspecten waarmee je rekening dient te houden: (statief, groothoek, draadontspanner, zo laag mogelijke ISO, manuele instelling, scherpstelling op omega): dit zijn nu eenmaal technische regels die, als je ze niet volgt, het quasi technisch onmogelijk maken om vuurwerk te fotograferen. De rest is kunst op zich zonder regels.

          Als men bedoelt dat de foto niet volgens de regels van de kunst is, meen ik dit te moeten lezen dat je niet goed zit op het vlak van compositie: jouw foto's (ik bespreek hierbij de beide door jou gepste foto's) zijn technisch goed maar zijn beter als ze ruimer omkaderd zouden zijn: een vuurwerk boeket met een achtergrond en publiek geeft een iets beter fotografisch beeld dan een boeket op zich met enkel een zwarte hemel als achtergrond. Ik post er straks nog eentje uit brasschaat zodat je eens kan vergelijken.

          beste groeten,


          luc
          Last edited by luc 1963; 13 juli 2008, 09:31.

          Comment


          • #6
            Re: vuurwerk 11/7

            Oorspronkelijk geplaatst door luc 1963 Bekijk bericht
            Vooreerst wil ik stellen dat ik het begrip "regels van de kunst" niet genegen ben: er zijn uiteraard een aantal technische aspecten waarmee je rekening dient te houden: (statief, groothoek, draadontspanner, zo laag mogelijke ISO, manuele instelling, scherpstelling op omega): dit zijn nu eenmaal technische regels die, als je ze niet volgt, het quasi technisch onmogelijk maken om vuurwerk te fotograferen. De rest is kunst op zich zonder regels.
            Ik baal ook van regeltjes, maar soit. Terzake : f13, 1.6", 200iso en manual exposure kan je uit de exif halen; statief zal TS wel gebruikt hebben, 28mm beschouw ik nog als groothoek. Draadontspanner zijn we niet zeker van. En manual focus weten we ook niet. Voor de rest zijn de "technische" regels gevolgd.

            Oorspronkelijk geplaatst door luc 1963 Bekijk bericht
            Als men bedoelt dat de foto niet volgens de regels van de kunst is, meen ik dit te moeten lezen dat je niet goed zit op het vlak van compositie: jouw foto's (ik bespreek hierbij de beide door jou gepste foto's) zijn technisch goed maar zijn beter als ze ruimer omkaderd zouden zijn: een vuurwerk boeket met een achtergrond en publiek geeft een iets beter fotografisch beeld dan een boeket op zich met enkel een zwarte hemel als achtergrond. Ik post er straks nog eentje uit brasschaat zodat je eens kan vergelijken.
            Smaken verschillen. Ik vind vuurwerk met een flatgebouw of mensen op de achtergrond net vervelend als ze van kortbij geschoten is. Af en toe zie je wel eens fotos van vuurwerk in wereldsteden; een significant gebouw van die grootstad (bvb opera van sydney, eifeltoren, ...) op de achtergrond vind ik dan weer wel kunnen. Als je bij ons (aan de kust of dergelijke) vuurwerk schiet met "decor" staat er steevast een lelijk flatgebouw op de achtergrond of zie je "flitsers" van vuurwerkaanschouwers die beeldjes schieten met hun compactje.

            Het enige dat ik op de compo zou kunnen aanmerken is dat de crop nogal ongelukkig gekozen is, zo centraal.

            Ik hoop dat we binnenkort te horen krijgen van mexicano wat die regeltjes wel mogen zijn. De vurige mandagen zijn weer bezig, dan kunnen we de theorie aan de praktijk toetsen
            BD0910BE

            Comment


            • #7
              Re: vuurwerk 11/7

              Oorspronkelijk geplaatst door kpr Bekijk bericht
              Ik baal ook van regeltjes, maar soit. Terzake : f13, 1.6", 200iso en manual exposure kan je uit de exif halen; statief zal TS wel gebruikt hebben, 28mm beschouw ik nog als groothoek. Draadontspanner zijn we niet zeker van. En manual focus weten we ook niet. Voor de rest zijn de "technische" regels gevolgd.



              Smaken verschillen. Ik vind vuurwerk met een flatgebouw of mensen op de achtergrond net vervelend als ze van kortbij geschoten is. Af en toe zie je wel eens fotos van vuurwerk in wereldsteden; een significant gebouw van die grootstad (bvb opera van sydney, eifeltoren, ...) op de achtergrond vind ik dan weer wel kunnen. Als je bij ons (aan de kust of dergelijke) vuurwerk schiet met "decor" staat er steevast een lelijk flatgebouw op de achtergrond of zie je "flitsers" van vuurwerkaanschouwers die beeldjes schieten met hun compactje.

              Het enige dat ik op de compo zou kunnen aanmerken is dat de crop nogal ongelukkig gekozen is, zo centraal.

              Ik hoop dat we binnenkort te horen krijgen van mexicano wat die regeltjes wel mogen zijn. De vurige mandagen zijn weer bezig, dan kunnen we de theorie aan de praktijk toetsen

              als de achtergrond uit de spreekwoordelijke rommel bestaat, geef ik toe dat je hem vermijdt: maar als hij bruikbaar is (bv bij vuurwerk in brasschaat, het kasteel op de achtergrond, de vlag op het podium, de bomen, de silhouetten van mensen) vind ik het persoonlijk zonde om hem niet te gebruiken

              Comment


              • #8
                Re: vuurwerk 11/7

                vind het een mooie, zijn net veren van een vogel, wel een beetje jammer van het andere vuurwerkt er onder.
                grt,bouk.
                wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

                Comment


                • #9
                  Re: vuurwerk 11/7

                  Nogal een ongelukkige uitdrukking precies van mijnentwege
                  Ik bedoel enkel maar dat je van vuurwerk zoiets verwacht als datgene op de achtergrond (dus een iets langere sluitertijd)
                  Maar net dit maakt de foto apart

                  @bouk: dit zou ik jammer vinden, waarschijnlijk lijkt de foto dan helemaal niet meer op vuurwerk en dit was ook zo'n beetje wat ik bedoelde
                  Dit kleine detail maakt de foto jnet zo goed
                  Last edited by mexicano; 13 juli 2008, 12:32.
                  Canikon 40D - D200, D300

                  Comment


                  • #10
                    Re: vuurwerk 11/7

                    De wind geeft de foto iets extra, eens iets anders dan de al zoveel geziene vuurwerkfotos.
                    Ik vind het in ieder geval een geslaagde opname, alleen zou ik hem nog iets meer croppen, er zit teveel zwart rond denk ik.
                    popol

                    http://www.fotopopol.be

                    Comment

                    Working...
                    X