Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

wat maakt een lens tot 'macro' lens ?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • wat maakt een lens tot 'macro' lens ?

    Hallo iedereen,

    Tijd dat ik nog eens een domme vraag stel hier ...
    Ik ben altijd gefascineerd geweest door macro opnamen van insecten in die mate dat ik het ook wel eens zou willen proberen. Nu zie ik dat men bij sommige lenzen (zelfs de 70-300 van Sigma) ook Macro vermeldt. En bij wat zoeken over macro vond ik een en ander over die 1:1 verhouding, of een 1:2 verhouding etc.
    Ik geraak er echter eerlijk gezegd niet aan uit. Wat maakt nu in feite van een lens een 'macro' lens ? En kan je met een 'gewone' zoomlens geen macro maken ? Zoals gezegd, wellicht een domme vraag, maar ik heb tevergeefs naar het antwoord gezocht (misschien verkeerd gezocht ... ?).

    Bedankt voor de info !

    Ronny
    Canon 7DII/Canon 7D/Canon 400D/EF 70-200 F2.8 L IS II USM/EF 24-70mm F2.8 L II USM/EF 50 mm F1.8 II(BW)/Tamron 17-50 mm F2.8 AF SP Di II (UV)/Sigma 50-150 mm F2.8 EX APO DC HSM (Ultra Clear)/Sigma 70-300 F4-5.6 APO DG Macro - BD0791BE

  • #2
    Re: wat maakt een lens tot 'macro' lens ?

    een echte macrolens is er één die tot vergroting 1/1 of groter gaat.

    Het verschil van zoomlenzen met en zonder macro is dat je met macro je minimum afstand verklein maar niet tot 1/1. Maar zijn dus per definitie geen echte macrolenzen.

    En je kan met behulp van verschillende middelen wel er voor zorgen dat je een grotere vergroting krijgt (tussenringen , voorzetlenzen, enz). Daar is op het forum al veel over geschreven.

    Ik denk dat ik de juiste uitleg geef maar correct me when i'm wrong
    [CENTER] Merkvast? Canon, tamron, sigma, takumar, vivitar, pentax,...... nee niet echt[/url]

    Comment


    • #3
      Re: wat maakt een lens tot 'macro' lens ?

      Hmm bedankt Mutse, maar het is me nog niet echt duidelijk ...
      Die vergroting 1:1, waar wordt die dan gemeten ? Heeft dat te maken met de grootte van de sensor in de camera ?

      Ronny
      Canon 7DII/Canon 7D/Canon 400D/EF 70-200 F2.8 L IS II USM/EF 24-70mm F2.8 L II USM/EF 50 mm F1.8 II(BW)/Tamron 17-50 mm F2.8 AF SP Di II (UV)/Sigma 50-150 mm F2.8 EX APO DC HSM (Ultra Clear)/Sigma 70-300 F4-5.6 APO DG Macro - BD0791BE

      Comment


      • #4
        Re: wat maakt een lens tot 'macro' lens ?

        1:1 is de afbeeldingsmaatstaf, 1 mm van het onderwerp wordt als 1 mm afgebeeld op je sensor (of film )
        Een ander aspect is hoe dicht je moet komen om die vergroting te bereiken. Daar speelt dan weer de brandpuntsafstand van je lens mee (met een 60 mm moet je veel closer komen dan met een 150 mm, maar met beide lenzen kan je tot 1 op 1.
        Met balgen, omkeertubussen en andere voorzetlenzen ga je voorbij de 1 op 1, en kan je dus je onderwerp 'bigger than life' afbeelden.

        Comment


        • #5
          Re: wat maakt een lens tot 'macro' lens ?

          Dus kan ik met geen van mijn lenzen een macro-foto maken, als ik het goed begrijp ?
          En in welke mate wordt een objectief dan aangepast om de titel 'macro' te krijgen ? Je hebt bijvoorbeeld de sigma 70-300 .... macro, terwijl andere lenzen dat niet vermelden.
          Of kan je dat zelf 'berekenen', rekening houdend met de zoomfactor en de minimale scherpstelafstand ? 't Is precies niet echt makkelijk
          Sorry voor de vele vragen, maar ik probeer het zo goed mogelijk te begrijpen

          Ronny

          Update : van mijne sigma 50-150 vond ik "Maximale beeldvergroting 1:5.3", voor de tamron "Maximale beeldvergroting 1:4,5" is dat dan goed voor macro of net niet ? Moet het onder de 1 zitten of erboven qua verhouding ?
          Last edited by fotomanneke; 21 januari 2007, 16:19.
          Canon 7DII/Canon 7D/Canon 400D/EF 70-200 F2.8 L IS II USM/EF 24-70mm F2.8 L II USM/EF 50 mm F1.8 II(BW)/Tamron 17-50 mm F2.8 AF SP Di II (UV)/Sigma 50-150 mm F2.8 EX APO DC HSM (Ultra Clear)/Sigma 70-300 F4-5.6 APO DG Macro - BD0791BE

          Comment


          • #6
            Re: wat maakt een lens tot 'macro' lens ?

            Macro wordt een beetje een marketingslogan. In een ver verleden spraken ze van macro vanaf 1:2 (dus 2 mm wordt afgebeeld als 1 mm). Voor mij is 1:4 géén macro, maar je kan met deze lens wel vrij dichtbij fotograferen. 't is maar wat je ermee wil doen, hé.

            Comment


            • #7
              Re: wat maakt een lens tot 'macro' lens ?

              Dus als ik het goed begrijp, is het hoe kleiner de verhouding hoe beter ? M.a.w. 1:2 is minder 'macro' dan 1:5.3, niet ?
              'macro vanaf 1:2', betekent dat je na de ":" naar hogere of naar lagere getallen moet ? Ik veronderstel hogere, niet ?
              Zou ik daarmee insecten kunnen fotograferen of ben ik totaal verkeerd aan het denken ?
              Last edited by fotomanneke; 21 januari 2007, 16:53.
              Canon 7DII/Canon 7D/Canon 400D/EF 70-200 F2.8 L IS II USM/EF 24-70mm F2.8 L II USM/EF 50 mm F1.8 II(BW)/Tamron 17-50 mm F2.8 AF SP Di II (UV)/Sigma 50-150 mm F2.8 EX APO DC HSM (Ultra Clear)/Sigma 70-300 F4-5.6 APO DG Macro - BD0791BE

              Comment


              • #8
                Re: wat maakt een lens tot 'macro' lens ?

                'k heb 'n nikkor 60 mm micro van 1:1, maar daarmee kan ik echt niet van die vliegen fotograferen als ware 't enge monsters, zoals ik die hier al regelmatig heb voorbij zien komen

                'k zou ook wel 'ns willen weten wat voor lenzen of voorzetdingen die macrofotografen precies gebruiken

                Comment


                • #9
                  Re: wat maakt een lens tot 'macro' lens ?

                  Bij zoomtele objectieven bedoelen ze met de macro aanduiding dat je met een 400mm objectief op 2,50 meter bij het onderwerp scherp kan stellen in plaats van vier meter. Dat schept verwarring. En het is ook geen macro. Ik vind 1:1 maar net macro. Vroeger werkte ik met een balgapparaat en daar mee kreeg je echte macro tot 4:1 mee. Je moest lang belichten, dus je maakte opname van dode onderwerpen: weinig interresant. Je wist ook niet precies hoeveel licht er op de film viel, dus je maakte veel opnamen.

                  Comment


                  • #10
                    Re: wat maakt een lens tot 'macro' lens ?

                    Euh, nu moet ik eerlijk bekennen dat ik het totaal niet meer snap
                    Binnenuit vermeldt nu 4:1 terwijl er daarnet over 1:2 werd gesproken ... Sorry folks, now i am loosing it
                    Canon 7DII/Canon 7D/Canon 400D/EF 70-200 F2.8 L IS II USM/EF 24-70mm F2.8 L II USM/EF 50 mm F1.8 II(BW)/Tamron 17-50 mm F2.8 AF SP Di II (UV)/Sigma 50-150 mm F2.8 EX APO DC HSM (Ultra Clear)/Sigma 70-300 F4-5.6 APO DG Macro - BD0791BE

                    Comment


                    • #11
                      Re: wat maakt een lens tot 'macro' lens ?

                      Je kan't volgens mij beschouwen als :
                      - gewone foto .... 1:5
                      - dichtbij foto .... 1:3 a 1:4 is zeker goed genoeg als je echt dichtbij bloemen of muntstukken o.i.d. wil fotograferen. Je kan al behoorlijk dichtbij.
                      - macro foto 1:1 en met wat goede wil 1:2. Dat wil dus zeggen dat een speldekop van 1mm ook als 1 mm op je sensor komt .... zo' sensor is zo'n 16 mm hoog (dacht ik) dus 16 speldenkoppen op mekaar, en hele foto is vol :-) Vergroot dat op papier, of op een PC scherm, en je hebt wel degelijk monsters van sprinkhanen of kevers ....
                      Wil je echter monsters van bladluizen dan moet nog meer gaan vergroten, en kom je al snel met balgen en tussenringen om 2:1 of meer te halen.

                      Wat echter ook mee telt is dat een objectief altijd fouten bevat. Het beeld is nooit echt 100% correct. Voor deze macro lenzen is er echter ook op gelet dat vooral het "dichtbij" gebied echt goed is. Dat kan als gevolg hebben dat er wat meer afwijking is op het "veraf" gebied .... maar dat compromis moet je er dan ook bij nemen.
                      Dus als je die macro wil kopen om vooral landschap of portrait foto's te maken, en 1 of 2 keer een libel ......
                      ---
                      darix
                      afdruk vinger in aanslag!(DB0197BE)
                      D70s

                      Comment


                      • #12
                        Re: wat maakt een lens tot 'macro' lens ?

                        De volgorde van de cijfertjes is belangrijk, 4 op 1 wil zeggen dat je onderwerp 4 maal groter wordt afgebeeld dan het in werkelijkheid is. en 1 op 2 wil zeggen dat het voorwerp half zo groot op je sensor komt (1/2 weet je wel). Je moet het bekijken als breuken (zoals in de lagere school )
                        Inderdaad als je met een 1 op 1 macro een klein object fotografeert, blijft het relatief klein, bv als je een euromuntstuk fotografeert en je maakt een 100 % afdruk, dan zou de munt perfect moeten passen op de foto.
                        Last edited by pocket; 21 januari 2007, 17:38.

                        Comment


                        • #13
                          Re: wat maakt een lens tot 'macro' lens ?

                          Aha, hebbes ! dus geen van mijn lenzen is er geschikt voor, dat moest ik weten, en nu heb ik ineens de verklaring van hoe het nu zit met een macro lens

                          Allemaal bedankt !

                          UPDATE : bij het surfen vond ik op deze website



                          een goede en volledige bespreking van het begrip 'macrofotografie'. Misschien kan het anderen ook interesseren ...
                          Last edited by fotomanneke; 21 januari 2007, 18:18.
                          Canon 7DII/Canon 7D/Canon 400D/EF 70-200 F2.8 L IS II USM/EF 24-70mm F2.8 L II USM/EF 50 mm F1.8 II(BW)/Tamron 17-50 mm F2.8 AF SP Di II (UV)/Sigma 50-150 mm F2.8 EX APO DC HSM (Ultra Clear)/Sigma 70-300 F4-5.6 APO DG Macro - BD0791BE

                          Comment

                          Working...
                          X