Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Macrolens voor schaalmodellen

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Macrolens voor schaalmodellen

    Hello,

    ben op zoek naar een nieuwe lens om mijn schaalmodellen van auto's te fotograferen, gaande van 1/87e tot 1/6e (dus zo'n 2,5cm tot een 80cm in grootte).
    Gebruik hier momenteel de klassieke 50mm 1.8 voor, en die werkt prima voor de grotere modellen, maar om details of de kleine modelletjes te trekken geraak ik niet kortbij genoeg, dus dacht ik aan de 100mm 2.8 USM lens.

    Zijn eventueel extension tubes een idee, of kijk ik toch beter uit naar een degelijke makro lens, zo ja, dewelke ?

    Mark
    Fotografie - Tutorials - Schaalmodellen
    Ik doe het met Canon gLas van 24 tot 400mm op FF en enkele lichtpuntjes ...

  • #2
    Re: Macrolens voor schaalmodellen

    Het hangt ervan af hoe frequent je deze foto's neemt, het heeft natuurlijk niet veel zin om voor tien foto's te gaan investeren in lenzen.
    Als je dit echt op regelmatige basis doet is het volgens mij de moeite om een macrolens aan te schaffen maar dan wel een die je nog voor andere dingen ook kunt gebruiken. Je probleem is niet dat je zoals je zegt niet kortbij genoeg geraakt, je geraakt met de 50 1.8 toch tot op 45 cm. Je probleem is de vergroting. Een macrolens gaat je een 1:1 vergroting opleveren zodat je details mooi kunt weergeven. De werkafstand is hier minder van belang, je auto's vliegen toch niet weg. Ik zou je de Sigma 105mm macro 2.8 EX aanbevelen.
    Lichtsterk genoeg om eventueel zonder flitser te kunnen werken indien voldoende externe verlichting voor handen(bureaulamp of zo), vind ik wel belangrijk ivm de reflecties. Ze is haarscherp en het is bovendien een uitstekende portretlens. Betaalbaar op de koop toe. Nadeel : als alle macrolenzen nogal traag, maar met de limit knop kun je ze locken in een bepaald bereik, zodat je enigszins het hunten vermijdt.
    fotosite

    Comment


    • #3
      Re: Macrolens voor schaalmodellen

      Daarvoor heb je inderdaad geen lange macrolens nodig, eigenlijk zou dat ook moeten lukken met een Sigma 50mm f2,8 macro. Hou er dan wel rekening mee dat er door de grotere beeldhoek ook meer dingen op de achtergrond mee in beeld zullen komen.

      Volgende lenzen zijn zeker geschikt:

      Sigma 50mm f2,8 Macro (269 euro)
      Sigma 70mm f2,8 Macro (398 euro)
      Sigma 105mm f2,8 Macro (409 euro)

      Tamron 90mm f2,8 Macro

      Canon 50mm f2,5?? macro + de speciale tussenring (= een vrij dure oplossing)
      Canon 100mm f2,8 macro......

      En voor de héél kleine details is er ook nog een Canon MP-E 65 f2,8 1-5x macrolens (die kost wel zo'n 939 euro ).

      Er zijn nog meer macrolenzen die bruikbaar zijn, en je zal ook een statief nodig hebben.

      Met een wat langere macrolens (150-180mm) kan je met een gewone flitser ook nog voor de belichting zorgen, maar met de kortere zal je dan een schaduw van de lens krijgen. Je kan natuurlijk ook voor ander licht zorgen, als je met een statief werkt hoeft de sluitertijd niet zo kort te zijn, en heb je ook minder lichtsterkte nodig.

      Als je iets meer vergroting wil met je 50mm f1,8 dan kan je ook een tussenring gebruiken. Met een korte (50mm) lens heeft die veel meer effect dan met een lange tele. (Ik had hier ergens een lijst van Canon met de vergrotingsfactor van verschillende lenzen + tussenringen, maar die kan ik niet meer terugvinden .)
      http://barthuysmans.smugmug.com/
      BD0338BE

      Comment


      • #4
        Re: Macrolens voor schaalmodellen

        Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
        Ik had hier ergens een lijst van Canon met de vergrotingsfactor van verschillende lenzen + tussenringen, maar die kan ik niet meer terugvinden
        Hé, zoek nog eens heel goed, want de lijst had ik ook wel eens graag gezien

        groetjes

        neos
        http://www.pbase.com/neos_marc

        www.caridina.be

        Comment


        • #5
          Re: Macrolens voor schaalmodellen

          Vergeet zeker de tokina 100 f/2.8 niet, héle goeie macrolens met een zeer gunstige prijs.
          There is no such thing in anyone's life as an unimportant day. / Alexander Woollcott
          A diplomat is a man who always remembers a woman's birthday but never remembers her age.
          Contra principia negantem disputari non potest. BD Lidnummer : BD0394BE

          Comment


          • #6
            Re: Macrolens voor schaalmodellen

            Bedankt voor de snelle reacties, nu heb ik toch al een idee.

            Misschien nog even enkele bijkomenende informatie, ik gebruik een lichttent voor de modellen (heb er zo'n kleine 500, en er komen er elke maand bij), een tent van 80x80x80 cm voor de modellen tot 1/18e, en voor de grotere behelp ik mij met een groot achtergrond doek tegen een muur op te spannen, werkt prima.

            Als belichting heb ik drie spots met speciale lampen (5000 K - 150W) en gebruik natuurlijk een statief, dus met lange belichtingstijden.

            Het zou natuurlijk interessant zijn om de lens ook nog voor andere dingen te kunnen gebruiken.

            Mark
            Fotografie - Tutorials - Schaalmodellen
            Ik doe het met Canon gLas van 24 tot 400mm op FF en enkele lichtpuntjes ...

            Comment


            • #7
              Re: Macrolens voor schaalmodellen

              Oorspronkelijk geplaatst door LamboCars Bekijk bericht
              Het zou natuurlijk interessant zijn om de lens ook nog voor andere dingen te kunnen gebruiken.

              Mark
              Alle macrolenzen, behalve de Canon MP-E 65 kan je ook voor andere onderwerpen gebruiken. De MP-E 65 kan niet scherpstellen op oneindig, die kan je dus niet gebruiken voor de gewone foto's.

              Hou er wel rekening mee dat de autofocus van een macrolens niet erg snel is (meestal zelfs erg traag), en dat kan soms wel een probleem zijn.
              http://barthuysmans.smugmug.com/
              BD0338BE

              Comment


              • #8
                Re: Macrolens voor schaalmodellen

                Vergeet niet dat een voorzetlens op je 50mm een goedkope oplossing is!
                Ik ben erg in mijn nopjes met de veelzijdigheid van de Sigma 17-70 die bijna tot aan de frontlens scherpstelt: macro aan 17mm is zeker voor schaalmodellen een plus (grote scherptediepte).
                PENTAX-IstD,IstDS,K100D,K10D, K5, K1 en 50 analoge Pentaxen en de nodige lenzen) BD0376BE

                Comment


                • #9
                  Re: Macrolens voor schaalmodellen

                  Als je er niet te veel geld wil aan geven, dan denk ik dat een voorzetlens op die 50 mm de goedkoopste oplossing is , een set tussenringen kan ook als je die tweede hands kan vinden.
                  Beste maar duurste zijn natuurlijk die macro lenzen, alhoewel ik zelf eigenlijk geen verschil zie tussen een opname van een bloemetje met mijn "minolta 50 mm lens f 1.7" met een voorzetlens er op of met mijn "tamron 90 mm macro f 2:8"
                  Minolta Dynax 5D / Nikon Coolpix 4500/ Panasonic Lumix TZ3 /Sony a550.
                  Web-Albums

                  Comment


                  • #10
                    Re: Macrolens voor schaalmodellen

                    Schaalmodellen he,
                    Zet je die gewoon buiten in de tuin/op het balkon of heb je er binnenhuisstandje met voetje en lamp(en) enz. voor gemaakt?

                    Comment


                    • #11
                      Re: Macrolens voor schaalmodellen

                      Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                      Hou er wel rekening mee dat de autofocus van een macrolens niet erg snel is (meestal zelfs erg traag), en dat kan soms wel een probleem zijn.
                      Ik vind dit bij de Canon 100mm USM macro nogal meevallen eigenlijk, zeker als je de limiter erop zet. De USM van de Canon is in ieder geval vééééél sneller dan de Tamron 90mm. Sterker nog, sinds ik de Canon macro heb schiet ik 90% van mijn close-up & macroshots zelfs met AF, in combinatie met de AF-servo van de 40D

                      Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                      Met een wat langere macrolens (150-180mm) kan je met een gewone flitser ook nog voor de belichting zorgen, maar met de kortere zal je dan een schaduw van de lens krijgen.
                      Om dit probleem tegen te gaan heb ik een Lumiquest Ultrasoft gekocht waarmee ik het licht meer naar beneden kan richten. Maakt voor TS overigens natuurlijk niet uit omdat hij over een lichttent beschikt.
                      www.indetailfotografie.nl

                      Comment


                      • #12
                        Re: Macrolens voor schaalmodellen

                        Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                        Hou er wel rekening mee dat de autofocus van een macrolens niet erg snel is (meestal zelfs erg traag), en dat kan soms wel een probleem zijn.
                        het zijn schaal modellen dus ze zullen niet snel out of focus rijden dus de snelheid van de AF is voor zijn fotografie niet echt van belang
                        ---------------- Ik doe niet meer mee

                        Comment

                        Working...
                        X