Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Sieraden fotograferen

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Sieraden fotograferen

    Mijn vriendin heeft veel ringen en hangers met edelstenen. Een mooi onderwerp om in deze donkere dagen te fotograferen. De resultaten met de 50 mm 1.8 i.c.m. een studioflitsset en lichttent vallen qua scherpte wat tegen. Ik overweeg een macrolens aan te schaffen. Wat is voor dit doel een goede keus, 50 mm of 105mm? Ik kan waarschijnlijk van iemand een Sigma 105 mm macro kopen. Deze lens iseen jaar of 5-6 oud en in zeer goede staat. Wat moet een dergelijke lens nog opbrengen?
    Gegroet Auke
    Nikon en wat toebehoren

    http://smg.photobucket.com/albums/v611/elsadeb/

  • #2
    Re: Sieraden fotograferen

    ik spreek nu niet meteen uit ervaring maar ik denk dat je voor juwelen te fotograferen zeker geen 105mm zult nodig hebben... dan kom je met een 50mm toch wel toe (dat zit je min 19cm van je juwelen wat al redelijk ver is... niet veel reden om nog veel verder te gaan meen ik)
    5DmkIII en wat glas

    Comment


    • #3
      Re: Sieraden fotograferen

      Als je binnen de scherpstelafstand van je 50mm een goede beeldvulling kan krijgen, begrijp ik niet waarom het niet scherp is, maar dat heeft niets met de lens te maken.
      Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

      Comment


      • #4
        Re: Sieraden fotograferen

        Ik heb hetzelfde probleem. Om het onderwerp volledig in beeld te brengen moet je dicht gaan met je 50mm 1.8 waardoor je scherpstelling wat moeilijk wordt.
        Momenteel geen fototoestel meer!

        Comment


        • #5
          Re: Sieraden fotograferen

          elsadeb,
          105mm sigma is een goeie lens, mooi scherp ook voor macro. voor macro 1:1 is de scherpstelafstand 31.2cm , maar dit is wel van CCD tot het voorwerp, als je de lengte van de lens, en het relevante gedeelte van de body er af trekt , samen 19cm , blijf nog 12cm over van lens top tot voorwerp. Als je de lenskap erop wil om reflecties te vermijden dan heb je nog 8.2cm. Net genoeg voor wat extra verlichting of ringflash.
          Met de 1:1 kun je dus beeldvullend onderwerpen fotograferen die 24 x16 mm groot zijn (voor Nikon D70 , Canon is +/- hetzelde). Zijn de voorwerpen groter dan dan hoef je geen 1:1 en wordt de scherpstel afstand ook groter.
          Wil je er meer van weten , ook een foto van de Sigma 105mm dan kun je op mijn site terecht onder de rubriek "lenzen".
          Nikon D800 ,D750, D90, Lenzen: 24-70mm f:2.8; 70-200mm f2.8 VRII; 50mm f1.8; 105mm Macro f:2.8; 70-300mm; 18-105VR

          Comment


          • #6
            Re: Sieraden fotograferen

            Ik ben zelf edelsmid en uit ervaring weet ik dat je sieraden het beste bij daglicht buiten kunt fotograferen.
            Vandaag zou qua licht een mooie dag zijn, maar iets meer bewolkt mag ook.
            Vooral niet flitsen.
            Neem een natuurlijke achtergrond die rustg is en afsteekt, b.v. een steen, een stuk hout enz...
            Met een 50mm moet het zeker lukken en voor een detail kun je hem ook nog omdraaien.
            Ik gebruik mijn 50mm maar ook mijn 100mm macro(beide analoog)
            Succes
            Marlies
            Groetjes Marlies

            https://www.facebook.com/marliesprieckaerts?ref=hl

            Comment


            • #7
              Re: Sieraden fotograferen

              ik zou ook een 105 nemen. omdat je die buiten sierraden ook nog kan gebruiken voor eens een insectje, bloemen....
              allez ik dnek dat die breder inzetbaar is.

              ik heb de sigma 105 f2.8 gehad de ex versie.
              geen klagen van die lens.

              eventueel naddel ervan waren:
              ze wordt langer als je op 1:1 foto's gaat nemen.
              de scherpstelring was wat stroef.
              en de foto's hebben een beetje een kouder gevoel. wat meer blauw erin. een nikkor is warmer.
              een nieuwe sigma kost 409 euro.
              voor eentje die 5-6 jaar oud is zou ik een 150-180 geven.MAX

              Comment


              • #8
                Re: Sieraden fotograferen

                Oorspronkelijk geplaatst door prieckaerts Bekijk bericht
                Ik gebruik mijn 50mm maar ook mijn 100mm macro(beide analoog)
                Wat is een analoge lens

                Comment


                • #9
                  Re: Sieraden fotograferen

                  Oorspronkelijk geplaatst door hvr_oosterzele Bekijk bericht
                  Wat is een analoge lens
                  Een lens die men zowel op een full frame digitaal, analoge als niet full frame digitaal toestel kan gebruiken
                  EN een echte digitale lens voor non full frame kan men niet op een analoog (en dus full frame) toestel gebruiken.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Sieraden fotograferen

                    Sierraden fotografeer je het best als ze gedragen worden door een vrouw die ... euh .. enkel en alleen de sierraden draagt
                    www.Klikkerdeklik.be
                    Waarom een tijger in de tank , als er een ezel achter het stuur zit ...

                    Comment


                    • #11
                      Re: Sieraden fotograferen

                      Bedankt voor de reacties. Ik ga eerst de Sigma 105 maar eens proberen en kijken wat het wordt voor dat ik hem overneem.
                      Gegroet Auke
                      Nikon en wat toebehoren

                      http://smg.photobucket.com/albums/v611/elsadeb/

                      Comment


                      • #12
                        Re: Sieraden fotograferen

                        Oorspronkelijk geplaatst door picasso Bekijk bericht
                        Een lens die men zowel op een full frame digitaal, analoge als niet full frame digitaal toestel kan gebruiken
                        EN een echte digitale lens voor non full frame kan men niet op een analoog (en dus full frame) toestel gebruiken.
                        dus een digitale lens past niet op een digitaal FF toestel

                        Zouden we niet beter die term uit ons vocabulaire schrappen want het houdt echt geen steek.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Sieraden fotograferen

                          Oorspronkelijk geplaatst door hvr_oosterzele Bekijk bericht
                          dus een digitale lens past niet op een digitaal FF toestel

                          Zouden we niet beter die term uit ons vocabulaire schrappen want het houdt echt geen steek.
                          Je hebt gelijk: dat zorgt voor veel verwarring: maar ook de objectiefbouwers gebruiken de aanduiding 'digitaal' te pas en te onpas. Men kan ze beter Full Frame objectieven noemen. Geschikt voor analoge als wel digitale camera's.
                          En laat ze objectieven (vaak de kitlensen) die alleen geschikt zijn voor camera's met een sensor kleiner dan standaard kleinbeeld: semi of Part Frame noemen.

                          Comment

                          Working...
                          X