Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Minolta 50mm AF - focus probleem (infinity)

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Minolta 50mm AF - focus probleem (infinity)

    Zopas een tweedehands objectief gekocht: een Minolta 50mm AF (f/1.7) voor op m'n nieuwe Sony Alpha.

    Nu, zowel met MF als AF is focussen op objecten verder dan pakweg 2m onmogelijk. Ik vermoed dan ook dat er iets mis is met de lens? Wat zou het kunnen zijn, valt het (zelf) te verhelpen of wie kan me hiermee helpen (en wat kost dat? ).

    Thanks!

  • #2
    Re: Minolta 50mm AF - focus probleem (infinity)

    staat er een Focus-limit switch op en is deze ingeschakeld?

    groeten, robbe
    Prepare thoroughly. Go to the sacred places.
    Wait. Look. Feel.
    Then shoot ! (David Muench)

    Comment


    • #3
      Re: Minolta 50mm AF - focus probleem (infinity)

      Oorspronkelijk geplaatst door robbe852 Bekijk bericht
      staat er een Focus-limit switch op en is deze ingeschakeld?
      *slik* Geen idee, ik zie nergens een switch, dus ik vermoed van niet...

      Deze lens trouwens: http://www.dyxum.com/lenses/detail.asp?IDLens=17

      Comment


      • #4
        Re: Minolta 50mm AF - focus probleem (infinity)

        Draai de lens eens van je toestel.
        Probeer eens hoever je kunt draaien aan de voorste scherpstelring met de hand.
        Helemaal dicht is oneindig.

        Kijk aan de achterkant of er geen deukje inzit (achterste lens komt een stukje uit het objectief bij scherpstellen op oneindig.
        Wil je ook dit soort foto's maken samen met Belgiumdigital?

        Hou dan zeker het Shooting Days en het BD-mededelingen forum in de gaten!

        Comment


        • #5
          Re: Minolta 50mm AF - focus probleem (infinity)

          Oorspronkelijk geplaatst door zunoel Bekijk bericht
          Probeer eens hoever je kunt draaien aan de voorste scherpstelring met de hand. Helemaal dicht is oneindig.
          Dat schijnt te lukken...

          Oorspronkelijk geplaatst door zunoel Bekijk bericht
          Kijk aan de achterkant of er geen deukje inzit (achterste lens komt een stukje uit het objectief bij scherpstellen op oneindig.
          Hier ben ik niet helemaal mee. 't Is m'n eerste DSLR, so bear with me... ;-)

          Ik heb een aantal foto's genomen van de lens in kwestie (handheld shots (met 1 hand dan nog wel), dus geen commentaar op de kwaliteit van de foto's a.u.b., +/- 3Mb/stuk wel...)




          Er nog snel bijvermelden dat focussen op objecten die dichterbij staan wél probleemloos lukt (ook via AF).
          Last edited by cloink; 7 januari 2007, 15:09.

          Comment


          • #6
            Re: Minolta 50mm AF - focus probleem (infinity)

            Oorspronkelijk geplaatst door cloink Bekijk bericht
            Dat schijnt te lukken...


            Hier ben ik niet helemaal mee. 't Is m'n eerste DSLR, so bear with me... ;-)

            Ik heb een aantal foto's genomen van de lens in kwestie (handheld shots (met 1 hand dan nog wel), dus geen commentaar op de kwaliteit van de foto's a.u.b., +/- 3Mb/stuk wel...)




            Er nog snel bijvermelden dat focussen op objecten die dichterbij staan wél probleemloos lukt (ook via AF).
            De problemen van front en backfocus zijn er af en toe nog eens. Mijn 2 Minolta 7D's zijn binnengeweest hiervoor. Hoe heb ik dit gemerkt, nadat ik een 50mm aangeschaft had....
            Zoek het daarom niet direkt in de lens, misschien is het de body. Probeer een 50mm van een fellow-user

            Comment


            • #7
              Re: Minolta 50mm AF - focus probleem (infinity)

              Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
              De problemen van front en backfocus zijn er af en toe nog eens. Mijn 2 Minolta 7D's zijn binnengeweest hiervoor. Hoe heb ik dit gemerkt, nadat ik een 50mm aangeschaft had....
              Zoek het daarom niet direkt in de lens, misschien is het de body. Probeer een 50mm van een fellow-user


              Dat zou niet leuk zijn, de body is een week oud... Ik denk trouwens dat dit het niet is, daar we hier niet spreken over een lichte front/backfocus, maar over effectief out of focus van alles wat verder dan 2m verwijderd is. Hoe verder, hoe erger. Met mijn 18-200 kitlens absoluut geen probleem!

              Weet iemand waarvoor dat "schroefje" aan de achterkant van het objectief dient? Misschien is dat wat?

              En ik zal eens wat sample foto's nemen met de 50mm, eerst in-focus, dan enkele totaal out-focus... (maar nu eerst even snel naar de videotheek, voor ik een boete heb )

              Comment


              • #8
                Re: Minolta 50mm AF - focus probleem (infinity)

                Oorspronkelijk geplaatst door cloink Bekijk bericht


                Dat zou niet leuk zijn, de body is een week oud... Ik denk trouwens dat dit het niet is, daar we hier niet spreken over een lichte front/backfocus, maar over effectief out of focus van alles wat verder dan 2m verwijderd is. Hoe verder, hoe erger. Met mijn 18-200 kitlens absoluut geen probleem!

                Weet iemand waarvoor dat "schroefje" aan de achterkant van het objectief dient? Misschien is dat wat?

                En ik zal eens wat sample foto's nemen met de 50mm, eerst in-focus, dan enkele totaal out-focus... (maar nu eerst even snel naar de videotheek, voor ik een boete heb )
                Mijn body's waren NIEUW!! Heeft niks met ouderdom te maken. Gewoon, slechte calibratie.
                Met de 18-200 zie je dit niet, dieptescherpte maskeert dit eventuele probleem vanwege te weinig lichtsterkte.
                Zet je toestel op statief, en maak een paar opnames, dichtbij, op een meter olf 5, en dan op een verweg positie op verschillende diafragama's. Wide open (1.8) is de lens net iets minder scherp, maar de focus moet wel op de goede plaats liggen.
                Als de lens netjes draait van oneindig tot dichtbij, en er zijn geen beschadigingen te zien, lijkt het mij geen lens probleem. Hetgeen soms stuk gaat aan de oudere minolta lenzen zijn de diaframas, olie op de blade maken dat ze blijven "kleven". Dit leid tot fout belichte foto's, de bladen gaan niet dicht, er komt teveel licht door de lens, en de foto is overbelicht.
                Van waar ben je, ik wil altijd de lens wel eens op en goed body zetten, dan ben je zeker.
                Groeten
                Rudy

                Comment


                • #9
                  Re: Minolta 50mm AF - focus probleem (infinity)

                  Oorspronkelijk geplaatst door cloink Bekijk bericht
                  Weet iemand waarvoor dat "schroefje" aan de achterkant van het objectief dient? Misschien is dat wat?
                  Dat schroefje (enigste sleuf schroefje in de vatting) is de koppeling tusen de body en de lens, die de beweging van de focusmotor (in de body) doorgeeft aan de lens.
                  Draai aan de focusring, en je zult zien dat dat schroefje meedraait. Dit is geen regeling. Al de andere schroefjes horen kruiskopjes te zijn. Zijn die onbeschadigd? of is er al aan gewerkt??

                  Comment


                  • #10
                    Re: Minolta 50mm AF - focus probleem (infinity)

                    Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
                    Als de lens netjes draait van oneindig tot dichtbij, en er zijn geen beschadigingen te zien, lijkt het mij geen lens probleem.
                    Van waar ben je, ik wil altijd de lens wel eens op en goed body zetten, dan ben je zeker.
                    Hij draait (mijns inziens) inderdaad prima van oneindig tot dichtbij. Geen stoefheid, gewoon van kant tot kant... Dus toch maar eens naar de body kijken? Hoe "calibreer" ik zo'n body dan?

                    En ik ben trouwens van Bornem, Antwerpen. Heb hier wel nog een Minolta 7000 AF liggen, enig idee of deze ook een TTL-viewer heeft? Misschien kan ik zo eens kijken of de lens of het toestel is?

                    PS: schroefjes zijn maagdelijk

                    Comment


                    • #11
                      Re: Minolta 50mm AF - focus probleem (infinity)

                      Oorspronkelijk geplaatst door cloink Bekijk bericht
                      Hij draait (mijns inziens) inderdaad prima van oneindig tot dichtbij. Geen stoefheid, gewoon van kant tot kant... Dus toch maar eens naar de body kijken? Hoe "calibreer" ik zo'n body dan?

                      En ik ben trouwens van Bornem, Antwerpen. Heb hier wel nog een Minolta 7000 AF liggen, enig idee of deze ook een TTL-viewer heeft? Misschien kan ik zo eens kijken of de lens of het toestel is?

                      PS: schroefjes zijn maagdelijk
                      Ik werk in Temse, daar ligt ook nog een 7d op mijn bureau, kan je prima testen, niet ver, mail me maar.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Minolta 50mm AF - focus probleem (infinity)

                        Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
                        Ik werk in Temse, daar ligt ook nog een 7d op mijn bureau, kan je prima testen, niet ver, mail me maar.
                        Da's inderdaad erg dichtbij. Zal je morgen een mailtje sturen.

                        Zonet de lens getest op de Minolta 7000 AF en die heeft blijkbaar nog ergere focus-problemen, doch eenzelfde trend: geen focus mogelijk op objecten die verder verwijderd zijn dan pakweg 2m.

                        Wat zou dit kunnen veroorzaken, mocht het toch de lens zijn?

                        Comment


                        • #13
                          Re: Minolta 50mm AF - focus probleem (infinity)

                          Oorspronkelijk geplaatst door cloink Bekijk bericht
                          Da's inderdaad erg dichtbij. Zal je morgen een mailtje sturen.

                          Zonet de lens getest op de Minolta 7000 AF en die heeft blijkbaar nog ergere focus-problemen, doch eenzelfde trend: geen focus mogelijk op objecten die verder verwijderd zijn dan pakweg 2m.

                          Wat zou dit kunnen veroorzaken, mocht het toch de lens zijn?
                          Als hete cht de lens is, de eerste keer dat ik dat zie, maar dan vrees ik voor een pertotal, waar heb je hem gekocht?

                          Comment


                          • #14
                            Re: Minolta 50mm AF - focus probleem (infinity)

                            Wanneer de lens jarenlang op een Minolta AF body heeft gestaan, dan heeft ook het diafragma jarenlang volledig opengestaan. In veel gevallen (en zeker wanneer de lens te warm is bewaard) is het smeervet uitgelopen op de diafragmablaadjes. Als je dan een opname met deze lens maakt blijft het diafragma op 1.7 staan. Op www.dyxum.com staat haarfijn in stapjes met de foto's erbij hoe je de lens demonteert en reinigt.
                            Maar nu komt de kat op de koord : als je de lens terug monteert kan je de tubus met de groffe schroefdraad op 3 manieren terug in de behuizing schroeven.(3 posities 120° van elkaar verschoven) Slechts 1 manier is de juiste. Doe je het verkeerd dan verlies je ofwel instelling op oneindig, ofwel instelling dichtbij.
                            Ik heb de hele operatie ook 2 maal moeten uitvoeren alvorens de lens terug juist in elkaar zat.
                            Alvorens de tubus er uit te draaien moet je met een viltstift een merkteken maken. Dat bespaart je later veel gepuzzel.
                            Aan mijn lens zie je ook geen enkel krasje op de kruisschroefjes.
                            Kwestie van de juiste schroevendraaier te gebruiken.
                            Ik heb met de hele klus ongeveer 4 uur bezig geweest en wil er nooit meer opnieuw aan beginnen.
                            De prijzen op Ebay.de zijn ondertussen van 100 naar 70€ gedaald voor een 50/1.7.

                            www.dyxum.com bij "downloads". De file voor reparatie van de 50/1.7 :Service Minolta 50-17.zip
                            De volledige servicemanual voor de KM7D kan je er ook vinden en zelfs de beschrijving van de herstelling bij "first black frame" staat er volledig met onderdeelnummers en detailfoto's bij.
                            Last edited by notex; 7 januari 2007, 23:21.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Minolta 50mm AF - focus probleem (infinity)

                              Wat je beschrijft lijkt sterk op wat mijn Minolta 24-105mm is overkomen. Tijdens gebruik is ie plots gebinnen raar doen. Bleek dat plots enkel wat binnen de 5m lag, scherp te krijgen was. De focusring kon niet meer over het hele eind draaien/scherpstellen - ook al leek ie dat zichtbaar (op de lens) wel te doen. Waarschijnlijk ergens een blocage in de lens - ik ben er niet aan beginnen te prutsen, en enkel als portretlens gebruiken is ook een beetje beperkt... Voor liefhebbers, ze ligt hier trouwens nog

                              Ik hoop dat het bij jou toch aan de body ligt - want die heb je wslk nog onder garantie.
                              Fotograaf uit winterslaap ;-)
                              7DII, Canon EF 400/5.6, Zeiss ZE 35/f2, Canon EF 85/f1.8 en Canon EF 135/f2

                              Comment

                              Working...
                              X