Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

1:2 lens

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • 1:2 lens

    Tot mijn analoge verzameling behoort nog zo'n lichtsterke rokkor MF 55mm 1:2 lens. Ooit heb ik er bij maanlicht prachtige portretten mee gemaakt.

    Die lichtsterke lenzen zijn verdwenen sinds het digitale tijdperk.
    Heeft dit iets te maken met cropfactor??
    Of te duur, of wat is de reden?

    Thx

  • #2
    Re: 1:2 lens

    Euh, misschien begrijp ik je verkeerd, maar zowel Nikon als Canon hebben toch de goedkope 50mm 1.8 lens? En verder nog wel wat minder goedkope die een stuk lichtsterker zijn.

    Comment


    • #3
      Re: 1:2 lens

      @ bart30d

      ja, akkoord, zelfs 1:4 is nog in de maak.

      Maar 50mm, 1:2 zie je niet meer.

      Comment


      • #4
        Re: 1:2 lens

        Nikon heeft toch de AF60/2.8D micro, AF105/2.8D micro, AF200/4D micro en dat zijn allemaal lenzen van 1:1, lichtsterk en dubbel zoveel macro range zonder met tussenringen te moeten werken. En nu ook de VR versie in 105mm.
        Frans.

        Comment


        • #5
          Re: 1:2 lens

          Misschien bedoelt Oehoe een lens met een f-waarde van 1.2, die is lichtsterker dan een 1.8 of een 2.8.
          Canon heeft pas een 50mm 1.2 gemaakt... kost wat maar dan heb je ook wat...

          Comment


          • #6
            Re: 1:2 lens

            Bestond er destijds ook niet een 50mm 1.0? Heel duur dacht ik.
            ______
            www.vue.photo

            Comment


            • #7
              Re: 1:2 lens

              Comment


              • #8
                Re: 1:2 lens

                das pas een lens hè.
                grt,bouk.
                wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

                Comment


                • #9
                  Re: 1:2 lens

                  Jammer dat ie van Canon is

                  Comment


                  • #10
                    Re: 1:2 lens

                    Ik heb nu ontdekt dat deze lens zelfs bij konijn voorhanden is.

                    Ik ga daar eens naar kijken tussen kerst en nieuwjaar (enkele dagen vrij).

                    Mijn 1D Mark II N gebruik ik meestal alleen langs de voetbalvelden.
                    Mogelijk een mooie aanwinst.

                    Comment


                    • #11
                      Re: 1:2 lens

                      Canon had er in de tijd zelfs eentje, 50mm F0,95 lichtsterker dan in werkelijkheid

                      Comment


                      • #12
                        Re: 1:2 lens

                        Oorspronkelijk geplaatst door oehoe Bekijk bericht
                        Tot mijn analoge verzameling behoort nog zo'n lichtsterke rokkor MF 55mm 1:2 lens. Ooit heb ik er bij maanlicht prachtige portretten mee gemaakt.

                        Die lichtsterke lenzen zijn verdwenen sinds het digitale tijdperk.
                        Heeft dit iets te maken met cropfactor??
                        Of te duur, of wat is de reden?

                        Thx
                        Dat heeft denk ik eerder te maken met de voorliefde voor zooms bij veel fotografen. En het steeds meer inbouwen van techniek vreet ook plek, plek die je hard nodig hebt bij een extreem lichtsterke lens. Verder is AF bij weinig licht nog altijd een fractie minder precies dan de mens, zeker als er verschillende mogelijke scherpstelpunten zijn. Dus een 1.2 lens zou voor veel mensen nogal wat teleurstellingen qua scherpte opleveren.
                        Ik gebruik regelmatig een Porst 1.2/55 op mijn Pentax DSLR. Vooral bij concertfotografie is deze heel interesant. In het schemerdonker kun je dan nog fotograferen, weliswar met 3200 ASA.

                        Comment


                        • #13
                          Re: 1:2 lens

                          Je kan trouwens nog steeds een 50 mm1/.0 kopen, de Leica M Noctilux. Sinds kort ook bruikbaar op een digitale camera, de M8.

                          50 mm/1.2 vind je vandaag de dag alleen nog bij Canon, net uitgebracht. Canon heeft ook nog een 85mm/1.8.
                          Maar ik vermoed dat de hele reeks 50mm/1.4 lenzen die je bij zowel Nikon als Canon kan kopen ook wel zullen volstaan...

                          sugar
                          "I tried to shoot rulers, but my printer has some serious backfocus "

                          http://supermasj.zenfolio.com

                          Comment


                          • #14
                            Re: 1:2 lens

                            Ik gebruik nog af en toe een nikkor 50mm f 1.2 AIS. Enkel met MF.

                            Comment


                            • #15
                              Re: 1:2 lens

                              Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
                              Canon had er in de tijd zelfs eentje, 50mm F0,95 lichtsterker dan in werkelijkheid
                              Carl Zeiss heeft zelfs een F0.8 gehad
                              Wordt gebruikt in Barry Lydon
                              flickr

                              Comment

                              Working...
                              X