PDA

Volledige versie bekijken : Concertfotografie : Ruis

mexicano
5 december 2006, 08:35
Graag jullie medewerking om tips te verzamelen om (zoveel mogelijk) ruis te vermijden. Ook realistisch blijven en bvb geen ISO 200-400 suggereren ;)

mm
5 december 2006, 09:04
dingen die ik dikwijls doe:

1. een fractie overbelichten en in conversie/postproces terugtrekken.
2. (bij rawconversie) de schaduwen/zwarten laten dichtlopen
3. bij rood licht (ongelooflijke ruis-generatoren) die ruis uitbuiten
en voor zwart-wit gaan. (spelen met WB!)

mm

Jazzaddict
5 december 2006, 10:08
Met een Fuji S3 foto's maken. Een 100% crop op ISO 1600 - onbewerkt :D

http://homepage.mac.com/poetie/.Public/MF/CropWeb.jpg

Godi
5 december 2006, 10:13
@ mm: overal wordt er beweerd om je foto onder te belichten en jij spreekt hier over overbelichting... heb ik iets gemist dan?

Tony smeT
5 december 2006, 10:21
1. een fractie overbelichten en in conversie/postproces terugtrekken.Dan kan je toch net zo goed de iso een fractie lager zetten en normaal belichten tijdens het fotograferen??

Met een Fuji S3 foto's maken. Een 100% crop op ISO 1600 - onbewerkt :DTsja, alle detail gaat dan ook wel verloren, kijk maar eens naar de snor of de wenkbrauwen! :B

De enige tip die ik verder nog zou weten is lichtgevoelige prime-lenzen gebruiken (2.0; 1.8; 1.4) zodat je de sluitertijd hoog kan houden bij lage iso...

mexicano
5 december 2006, 10:25

Impressionant :G :D en dat ding accepteert nog Nikon-lenzen bovendien; het overwegen waard voor een volgende body (de S4 dan allicht)

Jazzaddict
5 december 2006, 10:27
Impressionant :G :D en dat ding accepteert nog Nikon-lenzen bovendien; het overwegen waard voor een volgende body (de S4 dan allicht)

S4 werd nooit gemaakt, momenteel zitten ze aan S5 - leverbaar vanaf maart/april 2007. Hoe dan ook als je ergens nog een S3 kunt op de kop tikken moet je het zeker doen. Net voor ze uit roulatie werden genomen, gingen die voor slechts 1000 euro over de toonbank.

tbotten
5 december 2006, 10:46
Tja, als je een VR-lens hebt zou ik zeggen VR activeren zodat je de sluitertijd wat kan verlengen om zo te vermijden dat je in hogere ISO's moet gaan.

Misschien dat de professionele flitsers onder ons een flitstip hebben om wat extra licht te genereren? miss een rear curtain sync flash? > sorry, ben ook geen echte expert in flitsen (bij mij staat ie meestal op automatisch)...

Of anders een S3 kopen zoals Jazzaddict mooi toont :-)

T.

hvr_oosterzele
5 december 2006, 10:48

Alhoewel, "onbewerkt"?

"If you scan down the gray patch comparison you can see that from ISO 100 to 400 noise levels are as good as identical and at ISO 800 and 1600 the S3 Pro appears cleaner. Look at the detail crop however and the reason becomes evident, the S3 Pro's aggressive high ISO noise reduction takes its toll on image detail, while areas of continuous tone are smooth, detail is lost elsewhere in the image. It's a tradeoff that Fujifilm should perhaps have left in the hands of the photographer (user controllable noise reduction)."

mm
5 december 2006, 11:34
@ mm: overal wordt er beweerd om je foto onder te belichten en jij spreekt hier over overbelichting... heb ik iets gemist dan?

Dan kan je toch net zo goed de iso een fractie lager zetten en normaal belichten tijdens het fotograferen??

't is een truukje hé. in principe moet je altijd goed belichten.
bij concertshoots doe je de lichtmeting op dat deel van je onderwerp dat juist moet belicht zijn. de ruis neem je (ik) er voor lief erbij.
als je dan toch wil je ruis beperken is dit een truukje. die "fractie" gaat dan over 0.1-0.3 stops hé, zeker geen volle stop!

bij camera's waar je de iso-waarde per 1/2 of 1/3 stop kunt aanpassen
moet je eens checken naar de performantie op ruis-vlak (http://www.sesee.com/Photo/Exports/1DsII-ISO-Noise.gif)... (dit topic (http://forum.belgiumdigital.com/showthread.php?t=138004))

mm

hvr_oosterzele
5 december 2006, 11:46

Lees dit eens : http://www.luminous-landscape.com/tutorials/expose-right.shtml

Jazzaddict
5 december 2006, 12:00
Dan kan je toch net zo goed de iso een fractie lager zetten en normaal belichten tijdens het fotograferen??

Tsja, alle detail gaat dan ook wel verloren, kijk maar eens naar de snor of de wenkbrauwen! :B

De enige tip die ik verder nog zou weten is lichtgevoelige prime-lenzen gebruiken (2.0; 1.8; 1.4) zodat je de sluitertijd hoog kan houden bij lage iso...

Zo kan je alles op de helling zetten, en de forumonderdelen "fotodiscussien en showcase' best afschaffen, want hoe kun je nu foto's beoordelen op bvb ruis als ze gepost worden op de maximum toegelaten afmetingen :B :bom:

JurgenTn
5 december 2006, 12:01
Je zult altijd wel wat last hebben van ruis. Maar zoals eerder aangehaald, lichtmeten op wat belangrijkst is. Soms kan je versteld staan van welke instellingen je toch nog kunt gebruiken.
Ik heb geen IS, gebruik wel 2.8 (AV-mode) maar dan vanaf monopod op gevoeligheid van 800. Zodra ik merk dat ik iets meer licht heb, is het wat afwegen naar gelange de scene hé. Terug naar 400 voor statische scenes (behoud van sluitersnelheid op de limiet) of diafragma stop dicht draaien (naargelange de nodige dieptescherpte van de scene). En bij ballet-scenes wordt het wat toegeven ten voordele van sluitersnelheid. Het is dus uiteraard constant afwegen.
En achteraf in CS2 voorzichtig een ruisfilter (per kleur) toepassen met behoud (en licht opscherpen) van details. Vooral kijkend naar wat het blauwe kanaal (uiteraard RGB) nodig heeft.

Grts,
Jurgen

PS: er staan enkele fotos van de operette "Orfeus" op het forum. Als je wil geef ik je via pm een link naar andere, meer kritische opnames.

Dirtyharry71
5 december 2006, 13:08
Graag jullie medewerking om tips te verzamelen om (zoveel mogelijk) ruis te vermijden. Ook realistisch blijven en bvb geen ISO 200-400 suggereren ;)

spot of CW metering gebruiken

kleinste f-waardes gebruiken zoals 1.8 van de 50mm

zelf gebruik ik ni veel de flits

vragen dat ze een goeie frontbelichting doen, dan kan ISO zakken

in CS2 gebruik ik NoiseNinja plug-in, maar wel subtiel zodat er detail blijft in 't gezicht

Digipics357
5 december 2006, 13:14

Nen overstap naar Canon overwegen !

MVG, Jeff

Tony smeT
5 december 2006, 18:07
Zo kan je alles op de helling zetten, en de forumonderdelen "fotodiscussien en showcase' best afschaffen, want hoe kun je nu foto's beoordelen op bvb ruis als ze gepost worden op de maximum toegelaten afmetingen :B :bom:
Dat kan je inderdaad niet, maar de vraag gaat hier over ruis in de foto's, niet in de verkleinde weergaven. Voor een 900x600 webfoto heb jij inderdaad wel een stapje voor want je toestel doet automatisch al een ruisonderdrukking, maar dat is een functie die ik liever zelf bepaal of ze uitgevoerd wordt! Doet de S3 dit trouwens ook ineens op de RAW als ik vragen mag?

Black B@ndit
5 december 2006, 21:53
Als je echt het beste toestel wil (wat ruis betreft) dat er op dit ogenblik te koop is, dan zal je een Canon EOS 5D moeten kopen. Bij de hoogste iso-waarden is er geen betere (volgens de tests die ik gelezen heb).

Een lichtsterkere lens zorgt er ook voor dat de sluitertijd korter wordt, en dan kan je de iso ook wat lager zetten. Maar je moet meestal ook nog genoeg scherptediepte behouden, en dan moet het diafragma toch weer wat verder dicht (het is dus niet echt gemakkelijk:rolleyes: ).

Ik ben zelf tevreden over de iso 800 en 1600 van mijn 20D, alles kan natuurlijk beter, maar van de foto's die gemaakt zijn op iso 1600 kan ik zonder problemen een mooie print maken op A4 of 20x30cm. Daarvoor hoef ik er vooraf geen ruis uit te halen, want die zie je toch niet. Dat is wel op voorwaarde dat de foto juist belicht uit de camera komt, want als je ze lichter moet maken dan krijg je wel veel ruis.
Goed belichten is dus noodzaak bij concertfotografie.

Doc_Holiday
6 december 2006, 09:09
Voor prints is de 400D ook wel goed, maar op het scherm zie ik toch wel redelijk wat ruis bij iso 1600 en veel rood licht :(