Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

balhoofd keuze

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • balhoofd keuze

    Afgelopen weekend heb ik de Novoflex Magicball in mijn handen gehad. Leuk ding.
    En daarna wat verder gekeken dan mijn neus lang is. Het resultaat: ik wil mijn Manfrotto 322RC2 grip vervangen voor een echt balhoofd.

    Met interesse rondgekeken en gezocht in het forum. Maar ik ben er nog niet uit. De keuze waarvoor ik sta is:

    RRS BH-40LR
    Markins Q3 Emille
    Markins M10
    Acratech Ultimate Ballhead

    Het zijn allemaal goede balhoofden - elk met zijn eigen voor en nadelen.

    Daarnaast wil ik gebruik gaan maken van een L-bracket voor mijn 20D met BG-E2 en iets in de trend van die Wimberly lensplates (of vergelijkbaar)

    Tot nu toe neig ik geheel naar RRS (ook voor lensplates en L-bracket)... maar is dat terecht? Het is ook de duurste keuze uit wat ik uitgezocht heb - met dien verstande dat het een aankoop voor het leven is.

    Het doel is allround (van macro tot (toekomstig) extreem tele - met andere woorden, ik zou nooit meer de noodzaak hoeven voelen om een andere balhoofd te moeten kopen. Het geheel komt op mijn Gitzo G2220 explorer clasic statiefje.

    De Magicball van Novoflex is een mooi ding, maar ik ben bang dat ik daar spijt van ga krijgen.

    Tips en adviezen zijn welkom en worden vertrouwelijk behandeld


    ... en dan kan t.z.t. de Manfrotto 322RC2 in de verkoop
    Last edited by azhrarn; 4 maart 2007, 20:13. Reden: roundup
    meer over mijn fotografie is te vinden op
    http://www.nandoonline.com

  • #2
    Re: balhoofd keuze

    Ik gebruik de Markins M20 en ben daar zeeer tevreden over Staat op de Gitzo 1325

    Comment


    • #3
      Re: balhoofd keuze

      en ik heb er me net enen besteld
      mm
      ∏__|_ ∏__|_
      "no rules, great shots"
      Book of Fame 2009 - BESTEL HIER

      Comment


      • #4
        Re: balhoofd keuze

        Ik gebruik de Markins M10 op de Gitzo G1227mk2 met Markins tussenring (middenkolom Gitzo valt weg). Een prachtig geheel, mooi afgewerkt en een zeeeeer stabiele combinatie. Maar: mijn zwaarste lens is de Nikkor 17-55. Op mijn D200 zit een baseplate van Kirk. Alles besteld bij Nikonians.

        Algemene indruk Markins: perfecte afwerking, licht, stevig als een rots.
        "Er is een grote norse neger in mij neergedaald die van binnen dingen doet die niemand ziet ook ik niet want donker is het daar en zwart."
        Lucebert Nederlands dichter en beeldend kunstenaar (1924 - 1994)
        Uit: Apocrief

        Comment


        • #5
          Re: balhoofd keuze

          Ik gebruik een Markins M20 (met Markins base plate, middenzuil vervalt) op een Gitzo 1327.
          Op mijn D200 zit altijd een kirk L-bracket gemonteerd.
          Dit is een zeer stabiele en relatief lichte combinatie.
          De afwerking van Markins is zeer goed.
          Ik denk dat je het beste voor Markins of RRS kunt gaan als je topmateriaal wil.
          Het type hangt af van je maximale gewicht wat je erop wil plaatsen.
          Last edited by Psychonaut; 15 november 2006, 14:34.
          Van alles...

          Comment


          • #6
            Re: balhoofd keuze

            Hier een Markins M10 op een 1228 en 1325.
            Op mijn D200 staat ook een Kirk L-bracket. (wil hem niet meer missen)
            Tevreden over heel de lijn, alleen zou ik nu een M20 kopen omdat je dan zeker geen problemen krijgt als je naar zware tele's gaat (+3kg) maar de M10 houd nu ook de 200-400 in bedwang.
            BD0497BE : Nikon body + glas
            www.RudyVerrijt.info

            Comment


            • #7
              Re: balhoofd keuze

              Oorspronkelijk geplaatst door mm Bekijk bericht
              en ik heb er me net enen besteld
              mm
              Ge gaat daar geen spijt van hebben

              Comment


              • #8
                Re: balhoofd keuze

                Heb sinds enkele maanden ook een Markins M20 juweeltje in combinatie met Wimberley plates en Gitzo 1325, tot op heden geen seconde beklaagd van deze toch dure aanschaf. Heeft mijn stoutste dromen overtroffen.
                Last edited by jpjp; 15 november 2006, 21:00.

                Comment


                • #9
                  Re: balhoofd keuze

                  Ik heb momenteel een Gitzo G1277 balhoofd waar ik niet tevreden over ben; ik ben dus ook een beetje aan't rondkijken naar iets nieuw.
                  Wat ik me afvraag bij het lezen van de specificaties van balhoofden is hoe subjectief de maximale draagkracht wordt gemeten.
                  Bij RRS lijkt dat een stuk conservatiever te zijn dan bij Markins.
                  Zie bijvoorbeeld naar JePe die een Markins M20 (draagkracht: 45 kilo) aanraadt boven de M10 (draagkracht: 40 kilo) voor tele's van meer dan 3 kilo.
                  Is er iets zinnigs af te leiden uit die zogenaamde maximum load?

                  Jeroen
                  http://www.jvermeulen.be

                  Comment


                  • #10
                    Re: balhoofd keuze

                    Ik heb zowel de RRS BH-55 PRO als de Novoflex Magicball. Die Novoflex is idd een leuk ding maar kan niet tegen een RRS op. Het grootste nadeel van de Magicball is de matige werking van de friction control. Met de BH-40 heb ik geen ervaring maar die zou ook zeer goed zijn volgens talloze reviews.

                    Comment


                    • #11
                      Re: balhoofd keuze

                      Naar het schijnt zijn de balhoofden van FLM ook uitstekend, voornamelijk de FLM Centerballs CB 58FTQR - A (€ 299, -) + een snelwisselplaatje aan €48,-.

                      cfr http://www.versandhaus-foto-mueller....gelkoepfe.html

                      Ik heb er al zeer goede recensies over gelezen.
                      Minder glas dan vroeger, maar beter.

                      Comment


                      • #12
                        Re: balhoofd keuze

                        Oorspronkelijk geplaatst door JePe Bekijk bericht
                        Hier een Markins M10 op een 1228 en 1325.
                        Op mijn D200 staat ook een Kirk L-bracket. (wil hem niet meer missen)
                        Tevreden over heel de lijn, alleen zou ik nu een M20 kopen omdat je dan zeker geen problemen krijgt als je naar zware tele's gaat (+3kg) maar de M10 houd nu ook de 200-400 in bedwang.
                        De maximale workload van een M10 is toch voldoende voor een tele die een kilo'tje of meer weegt? Wat kannie hebben/ Bijna 40 kg? De meeste handzame statieven redden dat niet eens...

                        Oorspronkelijk geplaatst door jpjp Bekijk bericht
                        Heb sinds enkele maanden ook een Markins M20 juweeltje in combinatie met Wimberley plates en Gitzo 1325, tot op heden geen seconde beklaagd van deze toch dure aanschaf. Heeft mijn stoutste dromen overtroffen.
                        Winberley past dus ook op die balhoofden? Ik vroeg het me af, want het was me niet helemaal duidelijk. RRS, Kirk, Wimberley.. allemaal hetzelfde systeem dus?

                        Oorspronkelijk geplaatst door vermeulen Bekijk bericht
                        Ik heb momenteel een Gitzo G1277 balhoofd waar ik niet tevreden over ben; ik ben dus ook een beetje aan't rondkijken naar iets nieuw.
                        Wat ik me afvraag bij het lezen van de specificaties van balhoofden is hoe subjectief de maximale draagkracht wordt gemeten.
                        Bij RRS lijkt dat een stuk conservatiever te zijn dan bij Markins.
                        Zie bijvoorbeeld naar JePe die een Markins M20 (draagkracht: 45 kilo) aanraadt boven de M10 (draagkracht: 40 kilo) voor tele's van meer dan 3 kilo.
                        Is er iets zinnigs af te leiden uit die zogenaamde maximum load?

                        Jeroen
                        Dat vroeg ik me dus ook af. Volgens mij moet je een aardig eind kunnen komen met een M10.

                        Oorspronkelijk geplaatst door hvr_oosterzele Bekijk bericht
                        Ik heb zowel de RRS BH-55 PRO als de Novoflex Magicball. Die Novoflex is idd een leuk ding maar kan niet tegen een RRS op. Het grootste nadeel van de Magicball is de matige werking van de friction control. Met de BH-40 heb ik geen ervaring maar die zou ook zeer goed zijn volgens talloze reviews.
                        Die friction control had ook mijn twijfels. Dat is iets dat bij het minste of geringte van zijn setpoint afschiet...

                        Oorspronkelijk geplaatst door vantje Bekijk bericht
                        Naar het schijnt zijn de balhoofden van FLM ook uitstekend, voornamelijk de FLM Centerballs CB 58FTQR - A (€ 299, -) + een snelwisselplaatje aan €48,-.

                        cfr http://www.versandhaus-foto-mueller....gelkoepfe.html

                        Ik heb er al zeer goede recensies over gelezen.
                        FLM. Ik heb ervan gehoord - maar niet voldoende. Ik zal eens verder kijken dan de balhoofden die ik opgesomd heb...


                        NA dit alles gelezen te hebben (en meer) denk ik nu toch stiekem om voor een M10 te gaan. De Q3 Emille is een lichtere uitvoering, maar als ik tot in de verre toekomst ermee door wil gaan, kan ik beter die paar euro's meer uitgeven voor een hogere workload.
                        Denk ik.

                        Of toch die RRS?

                        Moeilijk...

                        Alvast bedankt voor het meedenken...
                        meer over mijn fotografie is te vinden op
                        http://www.nandoonline.com

                        Comment


                        • #13
                          Re: balhoofd keuze

                          Oorspronkelijk geplaatst door azhrarn Bekijk bericht



                          FLM. Ik heb ervan gehoord - maar niet voldoende. Ik zal eens verder kijken dan de balhoofden die ik opgesomd heb...



                          Moeilijk...

                          Alvast bedankt voor het meedenken...
                          Is een workload van 15 kg niet voldoende?
                          De allerzwaarste tele's (400/2.8 of 600/4) wegen misschien in de buurt van de 5 kg + een body van maximaal 1.5 kg = nog altijd minder dan 7 kg.
                          En dan spreken we van toch wel een extreem zware combinatie.
                          Ik heb de FLM mogen bewonderen op de Photokina van jongsleden en ik was zwaar onder de indruk van de precisie en afwerkingskwaliteit van het geheel.
                          Minder glas dan vroeger, maar beter.

                          Comment


                          • #14
                            Re: balhoofd keuze

                            Lees dit hier eens : http://www.outbackphoto.com/the_bag/...ods/essay.html

                            Die Burzynski is wel knap .

                            Comment


                            • #15
                              Re: balhoofd keuze

                              Oorspronkelijk geplaatst door azhrarn Bekijk bericht
                              ...
                              Winberley past dus ook op die balhoofden? Ik vroeg het me af, want het was me niet helemaal duidelijk. RRS, Kirk, Wimberley.. allemaal hetzelfde systeem dus?...
                              Alvast bedankt voor het meedenken...
                              Klopt, allemaal van het Arca Swiss type.

                              Comment

                              Working...
                              X