Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Canon 17-85 IS geeft error 99

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Canon 17-85 IS geeft error 99

    Ik heb een vreemd probleem. Ik heb deze 17-85mm lens nu net iets meer dan een jaar en net 2 weken geleden kreeg ik voor het eerst een error 99 op het display.
    De Camera-Lens combinatie heeft er al redelijk wat avonturen opzitten met temperaturen rond de -20 graden, woestijnzand, fotografie op volle zee en op het strand.... Er zitten dan ook al danig wat stofjes in de lens.

    De camera EOS 350D werkt totaal niet op AF stand. Soms kan ik niet doordrukken en blijft de lens zoeken met telkens een klap naar de positie 'infinity'. Als ik dan toch kan doordrukken is het alsof de spiegel niet terugklapt. Een foto wordt er niet genomen.
    Als ik op MF werk, dan blijft de viewfinder steeds donker, net alsof ik met diafragma preview werk. Een foto nemen lukt, maar is zeer moeilijk, want de sluitertijden gaan nu zeer snel boven de seconde.

    Ik leef en werk in China en in een winkel vlak bij mijn woning beweren ze dat de USM motor stuk is en dat daardoor de lens een error geeft. Ik kan de camera hier binnendoen voor reparatie, maar is het de moeite om de lens te laten repareren? Kunnen ze ook het stof uit de lens halen?
    Canon EOS 5D mkII + EF 24-105mm f/4 L IS USM + EF 70-300 f/4-5.6 DO IS USM
    Fujifilm X-E1 + XF18-55mmF2.8-4 R LM OIS

  • #2
    Re: Canon 17-85 IS geeft error 99

    Niemand een mening. Loont het de moeite om deze lens voor herstelling binnen te sturen als je weet dat de USM motor stuk is?
    Canon EOS 5D mkII + EF 24-105mm f/4 L IS USM + EF 70-300 f/4-5.6 DO IS USM
    Fujifilm X-E1 + XF18-55mmF2.8-4 R LM OIS

    Comment


    • #3
      Re: Canon 17-85 IS geeft error 99

      Die 17-85 kan nog niet zo heel oud zijn, dus zal het toch nog beter zijn om ze te laten nazien dan ze te vervangen.
      Probeer te weten te komen of ze vaste (forfetaire) prijzen hanteren, dan weet je wat je kan verwachten. Als de herstelling dan toch duurder zou uitvallen, vraag dan om je te verwittigen zodat je zelf kan beslissen of de herstelling nog rendabel is ten opzichte van de aankoopprijs.
      http://barthuysmans.smugmug.com/
      BD0338BE

      Comment


      • #4
        Re: Canon 17-85 IS geeft error 99

        Hallo, ik heb sinds kort net hetzelfde probleem met mijn Eos 400D met 17-85 IS.
        Ik kreeg eerst af en toe een ERR99, wist eerst niet waarom. Uit en aan en weer verder schieten...
        Tot op een dag bijna continu deze error verscheen, ben ik tot de constatatie gekomen dat het diagfragma meestal vastzit en niet correct wil openen en sluiten. Stel de camera maar eens in op manueel diafragma en test verschillende standen met de diafragma testknop op de lens. Eerst was dit probleem enkel van 17 tot 30mm, de week erna over het gehele bereik! En nu wil ie ook niet meer correct autofocussen. Blijkbaar is dit toch wel een veelvoorkomend probleem, als ik de forums mag geloven, het betreft bij mij ook een wat oudere lens, waarschijnlijk een van de eerste series. Buiten garantie dus! Nu zoek ik nog de beste manier om dit te repareren. ROFA in Nederland schijnt goed(koop) te zijn...? Canon zelf zou te duur zijn?

        Contactjes zijn gereinigd, batterijen eens vervangen, ander geheugenkaartje, allemaal niets geholpen natuurlijk! Andere lenzen werken nog perfect op mijn body.

        Heeft iemand iets gelijkaardigs meegemaakt, wat staat ons te doen?

        Thx !

        Comment


        • #5
          Re: Canon 17-85 IS geeft error 99

          Oorspronkelijk geplaatst door Uytterhoeven Bekijk bericht
          Ik heb een vreemd probleem. Ik heb deze 17-85mm lens nu net iets meer dan een jaar en net 2 weken geleden kreeg ik voor het eerst een error 99 op het display.
          De Camera-Lens combinatie heeft er al redelijk wat avonturen opzitten met temperaturen rond de -20 graden, woestijnzand, fotografie op volle zee en op het strand.... Er zitten dan ook al danig wat stofjes in de lens.

          De camera EOS 350D werkt totaal niet op AF stand. Soms kan ik niet doordrukken en blijft de lens zoeken met telkens een klap naar de positie 'infinity'. Als ik dan toch kan doordrukken is het alsof de spiegel niet terugklapt. Een foto wordt er niet genomen.
          Als ik op MF werk, dan blijft de viewfinder steeds donker, net alsof ik met diafragma preview werk. Een foto nemen lukt, maar is zeer moeilijk, want de sluitertijden gaan nu zeer snel boven de seconde.

          Ik leef en werk in China en in een winkel vlak bij mijn woning beweren ze dat de USM motor stuk is en dat daardoor de lens een error geeft. Ik kan de camera hier binnendoen voor reparatie, maar is het de moeite om de lens te laten repareren? Kunnen ze ook het stof uit de lens halen?
          Puur theoretische diagnose:

          Problemen met diafragmaring (donker beedl)word door Canon als module (ring) vervangen>> niet duur
          Indien dan de autofocus ook nog stuk blijkt te zijn, wat niet zeker is, als je diafragma toe blijft gaat ook de af niet meer goed.

          Problemen met de AF unit (usm module) >deze word door Canon kompleet vervangen>> duur


          lens moet kompleet gereinigd en gecalibreerd worden>> "tussenin prijs"

          Zand en vervuiling zijn de oorzaak >> geen garantie
          Tweedehandsprijs>>> onder de 300 euro
          Herstelling zou wel eens in de buurt kunnen komen.

          Comment


          • #6
            Re: Canon 17-85 IS geeft error 99

            Oorspronkelijk geplaatst door Master-K Bekijk bericht
            Tot op een dag bijna continu deze error verscheen, ben ik tot de constatatie gekomen dat het diagfragma meestal vastzit en niet correct wil openen en sluiten. Stel de camera maar eens in op manueel diafragma en test verschillende standen met de diafragma testknop op de lens. Eerst was dit probleem enkel van 17 tot 30mm, de week erna over het gehele bereik!
            Thx !
            Hetzelfde fenomeen : Err99 met de 17-85mm, ook eerst op korte brandpuntsafstanden. Manueel instellen en de DOF-knop gebruiken verklapt dat het aan het diafragma ligt. f=10 was plots nog donkerder dan f=22.

            Op andere lens lijkt op 't eerste zicht niks aan de hand. De lens in kwestie is al bijna 4 jaar oud. Zal ze missen, want heeft toch flink zijn best gedaan...
            The only time you have too much fuel is when you are on fire

            Comment


            • #7
              Re: Canon 17-85 IS geeft error 99

              Oorspronkelijk geplaatst door StevenD Bekijk bericht
              Hetzelfde fenomeen : Err99 met de 17-85mm, ook eerst op korte brandpuntsafstanden. Manueel instellen en de DOF-knop gebruiken verklapt dat het aan het diafragma ligt. f=10 was plots nog donkerder dan f=22.

              Op andere lens lijkt op 't eerste zicht niks aan de hand. De lens in kwestie is al bijna 4 jaar oud. Zal ze missen, want heeft toch flink zijn best gedaan...
              zoek eens even verder op het forum, ik heb al ergens een reactie geplaatst waarin ik een link geef over hoe ik mijn 17-85 gerepareerd heb.
              voor 20 a 25 euro onderdelen en enkele uurtjes werk is het gefixt.

              Comment


              • #8
                Re: Canon 17-85 IS geeft error 99

                Oorspronkelijk geplaatst door Jer0en Bekijk bericht
                zoek eens even verder op het forum, ik heb al ergens een reactie geplaatst waarin ik een link geef over hoe ik mijn 17-85 gerepareerd heb.
                voor 20 a 25 euro onderdelen en enkele uurtjes werk is het gefixt.




                Vandaag nog eentje met succes herstelt.

                Comment


                • #9
                  Re: Canon 17-85 IS geeft error 99

                  Hey JerOen

                  Waar koop jij je onderdelen voor reparatie? Ik heb contact opgenomen met Canon en met fotokonijnenberg, maar zij leveren geen onderdelen. Ik heb mijn lens uiteen gehaald en weet welk onderdeel ik moet vervangen (aperture flex, onderdeel voor scherpstelling), maar waar kan ik dit nu kopen?

                  Alvast bedankt voor je reactie!
                  Last edited by Woody_4; 11 maart 2011, 15:44.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Canon 17-85 IS geeft error 99

                    ebay !

                    Comment


                    • #11
                      Re: Canon 17-85 IS geeft error 99

                      Ok, bedankt, ik zal eens zoeken...

                      Comment


                      • #12
                        Re: Canon 17-85 IS geeft error 99

                        Oorspronkelijk geplaatst door Woody_4 Bekijk bericht
                        aperture flex, onderdeel voor scherpstelling)
                        ... je bedoelt de diafragmaflexkabel ...die gaan bij dit type lens allemaal kapot na x keren buigen ... ze zijn ook per 10 te koop (niet via ebay) .... en ze zijn zelfs herstelbaar ... link hier op BD te vinden ... op te merken is nog dat je geen error 99 krijgt wanneer je via Av volopen werkt ... het contact op de diafragmamodule wordt dan niet bediend en alzo geen feedback naar de stuurprint ... dus de lens is volopen nog bruikaar ( dit als noodoplossing op vakantie )

                        Comment

                        Working...
                        X