Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

hulp gevraagd mbt Pentax objectieven

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • hulp gevraagd mbt Pentax objectieven

    Hallo allemaal,

    Ik ben sinds een tijdje in het bezit van een Pentax istDl met een 18-55mm kitlens. Dit is mijn eerste ervaring met een spiegelreflex camera. Ben op zich heel erg tevreden met de camera en met de lens, maar wil nu qua lenzen toch graag wat uitbreiding. Helaas laat mn portomonnee alleen niet zo veel toe op 't moment.

    Ik wil graag macro fotografie gaan doen, en dan met name insecten enzo. Geld voor een goeie nieuwe macro lens heb ik helaas niet. Ik heb dus o.a. gekeken naar tussenringen en voorzetlenzen maar hier lees ik meer slechte dan goeie verhalen over. Ik zou dus liever een goeie tweedehands macro lens aanschaffen maar ben het spoor langzaamaan een beetje kwijt waar ik naar zou moeten kijken.

    - Welke mount zou ik nu moet ik nu hebben? en (wanneer) werkt de AF nu wel/ niet met oude lenzen?
    - Als ik bijv. een oudere 1:2 macro lens zou kopen, krijg ik met zo'n lens dan juist een sterkere vergroting door het verschil in brandpuntsafstand?
    - Wat zou een oudere macro lens mogen kosten?

    Naast een macrolens wil ik ook graag een telelens tot 300 mm ofzo. Mijn oog is hierbij gevallen op de Tamron AF 70-300 mm. Ik heb alwel begrepen dat dit niet de beste lens is die je kunt krijgen maar hij is wel prettig geprijsd. Iemand hier die mischien een beter alternatief weet voor ongeveer dezelfde prijs (rond € 150,- dus)

    Ik hoop dat jullie mij verder kunnen helpen want met alle info die ik op het internet heb gevonden ben ik het overzicht een beetje kwijtgeraakt....
    www.indetailfotografie.nl

  • #2
    Re: hulp gevraagd mbt Pentax objectieven

    Ik heb dezelfde camera en doe heel veel macrofotografie.
    Ik heb nu o.a. een pentax 100mm macrolens 1:2 vergroting en een vivitar 1 serie 70-210mm macro en nog een tokina 80-200 mancro.ditzijn een heel fijne lenzen elk voor zijn eigen doel.
    Maar om te beginnen kan ik je toch voorzetlensjes aanraden, deze zijn voor een heel schappelijke prijs te koop bij fotofilter.nl denk wel aan de goede filtermaat.
    Ik dacht 52mm.
    Ik denk dat je dat beter eerst eens kunt proberen bovendien zijn ze nooit weg want ik gebruik ze soms ook nog op m'n 100mm macrolens of op een andere lens.
    welliswaar met verloopringetjes omdat niet alle lenzen dezelfde filtermaat hebben.
    Je weet dan of je macrofotgrafie leuk vindt en kunt op je gemak via marktplaats enz.. uitkijken naar een goede macrolens.prime altijd meer kwaliteit dan zoom bij macro.
    Als je maar bajonet pakt werkt het altijd heel gemakkelijk.
    ik werk met macro toch altijd in de M stand of de AV stand.
    Mocht je nog vragen hebben stel ze dan gerust.
    Marlies
    Groetjes Marlies

    https://www.facebook.com/marliesprieckaerts?ref=hl

    Comment


    • #3
      Re: hulp gevraagd mbt Pentax objectieven

      Voor de macro. Ik heb een FA100/3.5 liggen waarmee je tot halve grootte kan. Met een voorzetglas kan je daarmee tot 1:1 maar dat heb ik niet. Het is een heel fijn objectief voor z'n bereik en ik was steeds tevreden met de resultaten. Vermits ik echter de insectenwereld ingedoken ben, heb ik me in de plaats een Tamron SP90/2.8 1:1 macro aangeschaft. De FA100/3.5 ligt nu in de kast. Ik betaalde er tweedehands 150 EUR voor (da's ongeveer halve prijs).

      Wat heeft die niet wat duurdere macro-objectieven wel hebben. 1:1 dus, en ook geen focus limiter, i.e. een switch waarmee je voorkomt dat de scherpstelring helemaal ronddraait bij AF. Zo een switch kan AF een stuk sneller maken. Maar voor macro ga je toch meestal manueel scherpstellen. Ook geen AF/MF stand op het objectief zoals de meeste 1:1, dus moet je op de body de switch doen (moet je anders toch ook). Voordeel van de AF-stand op het objectief is dat bij AF geen enkele ring langs buiten draait, wat het objectief vasthouden makkelijker maakt. Maar opnieuw... bij macro is MF aangeraden.

      Wat betreft brandpuntsafstand en vergroting. 1:1 is bij alle objectieven dezelfde vergroting. Alleen zal je bij een 50mm 1:1 een ander perspectief hebben dan bij een 100mm 1:1 of een 200mm 1:1. Dit omdat je bij kortere brandpunten dichterbij moet/kan kruipen. Bij langere brandpunten hoef (en kan) je zo dicht niet, wat meer werkafstand toelaat. Vooral handig om schaduw van de fotograaf te vermijden en je onderwerpen minder snel te laten opschrikken.

      Voor telezooms zou ik een zoom tot 300mm eerlijk gezegd mijden. De DA50-200 is m.i. een eerlijk objectief voor z'n prijs, ik denk dat dat voor Pentax de beste optie is voor een budget telezoom. Als je 200mm te kort vind (da's dezelfde beeldhoek als een 300mm in de 35mm kleinbeeldfilmdagen), kan je nog een vaste 300 aanschaffen, maar mss is de DA50-200 met een Tamron 1.4x teleconverter combineren een flexibeler alternatief. Heb je steeds de keuze tussen bereik en redelijke kwaliteit. Dan ga je mss wel een 100 EUR meer kwijt zijn.

      Als je die Tamron bvb met de FA100/3.5 macro gebruikt maak je er een 140mm met 1:1.4 van. Ook handig. Ik gebruik die zelf vaak op m'n Tamron macro om wat groter te kunnen.

      hth, Wim
      Life's Pentaxic! (Pentax K-3II (+grip) + 20-tal objectieven, Pentax Q, 2 flashkes, een hoop filters en andere accessories, teveel tassen en statieven, en dan nog een fameuze digidoka)

      Comment


      • #4
        Re: hulp gevraagd mbt Pentax objectieven

        Wat betreft brandpuntsafstand en vergroting. 1:1 is bij alle objectieven dezelfde vergroting.
        Op zich begrijp ik dit, maar maar wanneer je nu een oude macro lens (bedoelt voor analoge camera's) met vergroting 1:2 gebruikt op een digitale camera, wordt deze vergrotingsverhouding dan niet groter? Dit omdat de brandpuntsafstand anders is voor digitale camera's?

        Voor telezooms zou ik een zoom tot 300mm eerlijk gezegd mijden.
        Waarom zou je een zoom tot 300 mm mijden? Ik had mijn oog overigens juist op die Tamron laten vallen omdat die ook voor macro te gebruiken is (ook 1:2 weliswaar). Ik neem aan dat die Pentax 50-200 geen macro functie kent? (of een andere 70-300 pentax lens mischien?)

        Is iemand overigens ook bekend met die "lens reversing ring adapters" om je standaard lens omgekeerd te gebruiken als voor macro fotografie? Zou dat een (tijdelijke) oplossing voor mij kunnen zijn om toch macro te kunnen fotograferen? En zo ja, is de standaard 18-55 mm Pentax lens daar dan ook geschikt voor?

        Als je maar bajonet pakt werkt het altijd heel gemakkelijk.
        Als ik het goed begrijp zijn alle mounts van Pentax bajonet tenzij er "screwmount" bij staat?
        www.indetailfotografie.nl

        Comment


        • #5
          Re: hulp gevraagd mbt Pentax objectieven

          Oorspronkelijk geplaatst door Agent-orange Bekijk bericht
          Op zich begrijp ik dit, maar maar wanneer je nu een oude macro lens (bedoelt voor analoge camera's) met vergroting 1:2 gebruikt op een digitale camera, wordt deze vergrotingsverhouding dan niet groter? Dit omdat de brandpuntsafstand anders is voor digitale camera's?
          Da's één van de meest voorkomende misverstanden in de digitale wereld. Macro-vergroting is een optische ratio die de grootte van het onderwerp met de grootte van de projectie ervan op het gevoelige oppervlak vergelijkt. De brandpuntsafstand is een fysische eigenschap van de constructie van het objectief, ongeacht de body die je erachter hangt. De projectie die een objectief met een gegeven brandpuntsafstand geeft op een APS-C sensor of op een kleinbeeldnegatief is even groot (dus de optische vergroting is dezelfde), alleen registeert een APS-C sensor er een kleiner stukje van.
          Als je dat kleinere stukje even groot gaat afdrukken als je foto van kleinbeeldnegatief gaat die kever inderdaad groter op de foto staan, maar die vergroting is ontstaan in het afdrukproces niet eerder.


          Oorspronkelijk geplaatst door Agent-orange Bekijk bericht
          Waarom zou je een zoom tot 300 mm mijden? Ik had mijn oog overigens juist op die Tamron laten vallen omdat die ook voor macro te gebruiken is (ook 1:2 weliswaar). Ik neem aan dat die Pentax 50-200 geen macro functie kent? (of een andere 70-300 pentax lens mischien?)
          Instapzooms tot 300mm zijn bijna allemaal optische compromissen. Behoorlijk donker op 300mm en meestal niet scherp. Zooms tot 200mm zijn meestal helderder en scherper omdat de optische constuctie minder extremen moet dekken. Natuurlijk zijn er uitzonderingen. Een donkere 300mm gaat om behoorlijke sluitertijd te krijgen heel vaak met grootste diafragma-opening worden gebruikt, en op die stand heb je het meeste strooilicht in je objectief. Bij minder goede zooms wil dat zeggen dat ze onscherpe resultaten geven. Sluit het diafragma een beetje en 't is al stukken beter, maar dan verlies je natuurlijk nog meer licht en wordt je sluitertijd een risico? Ik weet dat een minderwaardige telezoom (een Tamron 90-300) steeds mijn grootste frustratie was. De Sigma EX 70-200/2.8 was dan ook het eerste objectief waar ik geld tgaan smeet. 't Is en blijft natuurlijk relatief waaraan je je kan ergeren...
          Over de DA50-200, die is blijkbaar maar 1:4. De telezooms van Pentax hebben voor zover ik weet geen 1:2 macro, maar mss is de aangekondigde DA70-300 wel zo één. Daarop is het echter 10tg1 nog een jaartje wachten.

          Oorspronkelijk geplaatst door Agent-orange Bekijk bericht
          Is iemand overigens ook bekend met die "lens reversing ring adapters" om je standaard lens omgekeerd te gebruiken als voor macro fotografie? Zou dat een (tijdelijke) oplossing voor mij kunnen zijn om toch macro te kunnen fotograferen? En zo ja, is de standaard 18-55 mm Pentax lens daar dan ook geschikt voor?
          Ja, ik heb er zo eentje. Maar niet ideaal voor de 18-55 helaas, tenzij je met de beperkingen kan leven. Die omkeerring zorgt ervoor dat je geen enkele comunicatie tss je body en je objectief meer hebt. Dat wil zeggen dat je alles manueel moet instellen, inclusief het diafragma met de diafragmaring. Bovendien moet je dat manueel sluiten voor je het licht meet en de foto maakt. Je kan de diafragmahefboom bewegen om je objectief te openen voor manuele scherpstelling (voor een stuk dichter of verder kruipen, scherpstelring heeft maar een beperkt bereik meer) en m'n lossen om de foto te maken, maar bij objectieven zonder diafragmaring ga je steeds op het kleinste diafragma moeten werken vermits je die manueel enkel op 't grootste en op 't kleinste kan zetten. Objectieven met diafragmaring laten veel meer flexibiliteit toe. Een spotgoedkope 50mm zal al een stuk handiger zijn (vb de M50/2).

          Oorspronkelijk geplaatst door Agent-orange Bekijk bericht
          Als ik het goed begrijp zijn alle mounts van Pentax bajonet tenzij er "screwmount" bij staat?
          Screwmount of M42. Voor een volledige referentie van de K-vatting (de Pentax-moeder-bajonet voor 35mm objectieven en de recente APS-C objectieven) zie: http://kmt.bdimitrov.de

          hth, Wim
          Life's Pentaxic! (Pentax K-3II (+grip) + 20-tal objectieven, Pentax Q, 2 flashkes, een hoop filters en andere accessories, teveel tassen en statieven, en dan nog een fameuze digidoka)

          Comment


          • #6
            Re: hulp gevraagd mbt Pentax objectieven

            De DA50-200 is m.i. een eerlijk objectief voor z'n prijs, ik denk dat dat voor Pentax de beste optie is voor een budget telezoom.
            Hoe lijkt je deze. Die is namelijk iets vriendelijker geprijsd (zoals ik al zei is mn budget best beperkt op het moment). Is dit dezelfde lens als de Pentax 50-200mm? Volgens Kieskeurig.nl komen alle specificaties namelijk overeen...

            En dan mischien een voordelig voorzetlensje er voorop voor macro (totdat ik een echte macro lens kan kopen...)

            En bij die voorzetlensjes, moet ik daar nog ergens op letten? Ben op Ebay wel wat hele goedkope setjes tegengekomen, is dat wat of moet ik deze setje snel vergeten....
            www.indetailfotografie.nl

            Comment


            • #7
              Re: hulp gevraagd mbt Pentax objectieven

              De lens waar je het over hebt ken ik niet, wat ik wel weet is dat je met die voorzetlensjes op moet passen. Ik ken het merk niet, de Ace lensjes die ik heb en die te koop zijn bij fotofilter.nl kennen in ieder geval geen of nauwelijks vertekening in de hoeken en zijn naar mijn smaak redelijk geprijsd. Ik dacht zo'n € 25,- en de verzendkossten zijn lager want ze gaan per brievenbuspost.
              Marlies
              Groetjes Marlies

              https://www.facebook.com/marliesprieckaerts?ref=hl

              Comment


              • #8
                Re: hulp gevraagd mbt Pentax objectieven

                Oorspronkelijk geplaatst door Agent-orange Bekijk bericht
                Hoe lijkt je deze. Die is namelijk iets vriendelijker geprijsd (zoals ik al zei is mn budget best beperkt op het moment). Is dit dezelfde lens als de Pentax 50-200mm? Volgens Kieskeurig.nl komen alle specificaties namelijk overeen...
                Idd, krak hetzelfde objectief!

                Oorspronkelijk geplaatst door Agent-orange Bekijk bericht
                En dan mischien een voordelig voorzetlensje er voorop voor macro (totdat ik een echte macro lens kan kopen...)

                En bij die voorzetlensjes, moet ik daar nog ergens op letten? Ben op Ebay wel wat hele goedkope setjes tegengekomen, is dat wat of moet ik deze setje snel vergeten....
                Kan ik je niet bij helpen, want daar heb ik geen ervaring mee. xcusi...

                Wim
                Life's Pentaxic! (Pentax K-3II (+grip) + 20-tal objectieven, Pentax Q, 2 flashkes, een hoop filters en andere accessories, teveel tassen en statieven, en dan nog een fameuze digidoka)

                Comment

                Working...
                X