PDA

Volledige versie bekijken : Ontwikkelmateriaal

Rocca
7 november 2006, 18:39
Hallo,

Ik zou voor de avondschool nog producten voor ontwikkeling (ontwikkelaar, stopproduct, fixeer) moeten hebben.
Ook fotopapier moet ik nog aanschaffen.
Kan ik die gewoon bij de fotohandelaar vinden? Waar kan ik ze anders vinden?
Zijn er andere locaties waar ik dergelijk materiaal kan vinden?

p.s.: tips (of dingen waar ik op moet letten) voor de eerste ontwikkelbeurt zijn ook welkom ;)

Rocca
7 november 2006, 18:42
p.s. nr. 2 :p : ik ben van regio Tienen - Leuven - Diest, dus locaties in deze omgeving zou uiteraard het beste zijn.

Arousal
7 november 2006, 18:43
Hallo,

Ik zou voor de avondschool nog producten voor ontwikkeling (ontwikkelaar, stopproduct, fixeer) moeten hebben.
Ook fotopapier moet ik nog aanschaffen.
Kan ik die gewoon bij de fotohandelaar vinden? Waar kan ik ze anders vinden?
Zijn er andere locaties waar ik dergelijk materiaal kan vinden?

p.s.: tips (of dingen waar ik op moet letten) voor de eerste ontwikkelbeurt zijn ook welkom ;)

Bij de betere fotozaak.
Om een idee te geven wat ik gebruikte :

Filmontwikkelaar : T-Max

Papierontwikkeling :

Ontwikkelaar (developer) Agfa Neutol Neutraal
Stopbad : Ilfostop
Fixeer : Agefix

Papier : Ilford Multigrade Pearl

Papier heb je normaal in 2 soorten wat materiaal betreft:

Bariet
PE

Beide in glanzend, parel of mat.

Wat contrast betreft :

Vast contrast (0,1,2....)

Multigrade (variabel met filters)

Van waar ben je ongeveer ?

Arousal
7 november 2006, 18:44
p.s. nr. 2 :p : ik ben van regio Tienen - Leuven - Diest, dus locaties in deze omgeving zou uiteraard het beste zijn.

Ok, je vindt in Leuven veel bij FOTOKAR (ook al geniet hij meer faam dan naam, hij heeft veel in stock)
In Diest vroeger bij Studio 73, maar weet niet dat dat nog zo is...

Rocca
7 november 2006, 18:57
Oke picasso... das al een hele hulp. Bedankt !

parakiet
7 november 2006, 19:07
kent niemand een online winkel waar ze dat gedoe goedkoper aanbieden??

Arousal
7 november 2006, 19:09
Misschien nog even dit : let goed op vervaldatum, dit materiaal gaat niet zo vlot meer over de toonbank.
Vooral bij ontwikkelaar kan je dat ook aan de kleur zien, kleurloos tot lichtbruin ok, te donker bruin :B Neem een bus die wat verder naar achter staat ;)
Stopbad kan je trouwens door gewone azijn vervangen indien niets anders bij de hand ;)
Fixeren is het belangrijker dan stoppen.

Arousal
7 november 2006, 19:10
kent niemand een online winkel waar ze dat gedoe goedkoper aanbieden??

Probeer eens bij Grobet ???

Rocca
7 november 2006, 19:25
Nogmaals Thanx Picasso :G

pcwiet
7 november 2006, 21:13
Informeer anders eens bij Meurs (Hasseltsestraat Diest). Daar kon je vroeger alle producten en papier kopen, inclusief Ilford film op 30-meter rollen en goedkope Oost-duitse produkten. (Sla me dood, maar ik weet van die laatste zelfs de merken niet meer:o). Ik gebruikte zelf vooral Ilford: ID-11, Perceptol en Microphen als filmontwikkelaars. Hypam als film-fixeer. Ik werkte vooral met FP4 en HP5 films. Voor papierontwikeling werkte ik meestal met Bromophen, maar ook af en toe met Agfa-materiaal (maar daarvoor zal ik nog dieper in mijn geheugen moeten graven:rolleyes:) Maar ja, aangezien ik al zo'n 10 jaar geleden gestopt ben met zelf ontwikkelen, weet ik niet of hij nog stock heeft. Want misschien is ie ook al volop de digitale toer op.:confused:

Arousal
7 november 2006, 21:31
Weet zelfs niet dat Meurs er uberhaupt nog is :confused:
Is dat merk niet TETANOL ?

pcwiet
7 november 2006, 21:41
Weet zelfs niet dat Meurs er uberhaupt nog is :confused:
Is dat merk niet TETANOL ?
Die was er tot enkele maanden geleden toch zeker nog (ik kom nog zelden in de Diestse binnenstad:o): Meurs Guy foto Bvba Hasseltsetraat 6 013 33 70 13. Tetenal is idd ook een naam van ontwikkel-chemicalin die bij me een belletje doet rinkelen:G.

JanMetDePet
7 november 2006, 21:45
Als het niet te ver is...bij Bartok in Hasselt...en deze hanteert ook nog redelijke prijzen. Wij hebben er met de avondles al ons materiaal gehaald.

pol parasol
7 november 2006, 21:53
Koop je producten in poeder dat je moet aanlengen met water, zo blijft het langer vers.
En als je niks vindt kun je nog altijd bij de drogist de ingredienten apart kopen en zelf mengen. Zo deed m'n vader het vroeger met puike resultaten. Recepten vind je wel op internet, zelfs van de klassieke Kodak-chemicalin. Heb trouwens nog een boek met recepten in.

Rocca
7 november 2006, 22:05
Goh ... hier komen echt leuke reacties op...
Waar is de tijd toch heen eigenlijk h, als je dit allemaal leest. Tegenwoordig is het maar knopje drukken, kijken of 't goed is en eventueel aanpassen :cool:

Vind het wel leuk dat we met avondschool nog ontwikkelen. Zit nu reeds een hele week verdomd ongeduldig te wachten naar het resultaat van mijn opdracht... Het heeft wel iets zo... die spanning... zolang de resultaten dan maar zullen meevallen, is het geen probleem.

In elk geval allen bedankt voor de hulp. Zal zeker morgen een aantal winkels contacteren met de gekregen informatie.

pol parasol
7 november 2006, 22:13
Hier het recept voor Kodak D-25 ultrafijnkorrelontwikkelaar:

750cc water 40 50 C
7,5 gr. metol
100gr. natriumsulfiet sic.
15 gr. natriumbisulfiet
daarna water met ph 7,3 toevoegen tot 1000cc.

D25 veroorzaakt een gevoeligheidsverlies dat je moet compenseren door 50% over te belichten. Om de ontwikkeltijd te beperken wordt ontwikkeld op 24C gedurende 24 minuten voor hooggevoelige films (Tri-X) of 14 minuten voor laaggevoelige films.

JanMetDePet
8 november 2006, 09:57
Goh ... hier komen echt leuke reacties op...
Waar is de tijd toch heen eigenlijk h, als je dit allemaal leest. Tegenwoordig is het maar knopje drukken, kijken of 't goed is en eventueel aanpassen :cool:

Vind het wel leuk dat we met avondschool nog ontwikkelen. Zit nu reeds een hele week verdomd ongeduldig te wachten naar het resultaat van mijn opdracht... Het heeft wel iets zo... die spanning... zolang de resultaten dan maar zullen meevallen, is het geen probleem.

In elk geval allen bedankt voor de hulp. Zal zeker morgen een aantal winkels contacteren met de gekregen informatie.

Ik heb juist hetzelfde gevoel...alvorens ik aanving met de avondles stond ik er nogal weigerachtig tegenover om ook nog analoog te gaan werken. Ondertussen is mijn mening serieus veranderd en vind ik minstens evenveel plezier in analoog als in digitaal.
Je gaat gewoonweg meer nadenken over de foto die je gaat nemen...niet zo van...ik zal er maar een paar meer nemen zodat er minstens 1 goede tussenzit.

Grt,
JanMetDePet

parakiet
8 november 2006, 16:20
ik begin analoog zelfs leuker te vinden :o

Rocca
9 november 2006, 07:11
Voila ... mijn eerste ontwikkelbeurt is achter de rug :D

De producten heb ik gevonden bij foto leeman op het gouden kruispunt in Winge. Prima service trouwens :G

Het ontwikkelen zelf ging uiteindelijk prima! Het rolletje oprollen in het donker en zo ... spannend maar goed gelukt.
Achteraf wat smossen met de mengsels en de graden (20) ... maar dat is ook geweldig goed gelukt zodat ik nu met veel plezier en voldoening mijn negatieven kan bestuderen :p

Cookie
9 november 2006, 08:18
Misschien nog even dit : let goed op vervaldatum, dit materiaal gaat niet zo vlot meer over de toonbank.
Vooral bij ontwikkelaar kan je dat ook aan de kleur zien, kleurloos tot lichtbruin ok, te donker bruin :B Neem een bus die wat verder naar achter staat ;)
Stopbad kan je trouwens door gewone azijn vervangen indien niets anders bij de hand ;)
Fixeren is het belangrijker dan stoppen.

Zelfs azijn is niet nodig. Gewoon zuiver water, voldoende kiepen (meer dan met gebruik van stopbad) en regelmatig water verversen.
Je stopbad is toch ook wel belangrijk als je een overontwikkeling wil vermijden.
Zolang er ontwikkelproduct op je film achterblijft, blijft dit werken met risico tot bovenvermeld resultaat als gevolg.

Coon
9 november 2006, 19:17
Aha gevonden!

(Rocca, jij bent toch de geheimzinnige poster van in de klas h)

Blij te horen dat het ontwikkelen goed verlopen is. Ik kijk er ook naar uit om mijn eerste film te ontwikkelen maar ja, ik moet hem eerst vol schieten h :-) Van't weekend eens een pogingske wagen zie!

c u

Coon

Rocca
9 november 2006, 20:28
Ha, je hebt em ... nu kan ik beginnen zoeken wie precies coon is... :D

(Veel fotoplezier en tot volgende week :G )

Arousal
9 november 2006, 20:32
Zelfs azijn is niet nodig. Gewoon zuiver water, voldoende kiepen (meer dan met gebruik van stopbad) en regelmatig water verversen.
Je stopbad is toch ook wel belangrijk als je een overontwikkeling wil vermijden.
Zolang er ontwikkelproduct op je film achterblijft, blijft dit werken met risico tot bovenvermeld resultaat als gevolg.

Jij hebt het over film h, eigenlijk gaat het over papierontwikkeling ;)

Arousal
9 november 2006, 20:34
ik begin analoog zelfs leuker te vinden :o

Heb avonden en dagen in de doka gesleten, vind achter de pc met een muziekje, zonder die vieze produkten toch leuker hoor, en beter voor het milieu... alhoewel...

parakiet
10 november 2006, 08:01
Heb avonden en dagen in de doka gesleten, vind achter de pc met een muziekje, zonder die vieze produkten toch leuker hoor, en beter voor het milieu... alhoewel...

waarschijnlijk omdat chemisch ontwikkelen nieuw voor me is.
ik spreek wel van zwart/wit.

Joost
10 november 2006, 08:48
waarschijnlijk omdat chemisch ontwikkelen nieuw voor me is.
Welnee, ik doe het pas 30 jaar en vind het nog steeds leuk :D . Wel vaak met een muziekje erbij in de doka trouwens. Tip: www.apug.org