Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

advies vervanging lenzen

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • advies vervanging lenzen

    Hallo,


    Momenteel heb ik volgende lenzen:

    - EF-s 18-55 3.5-5.6
    - EF 35-70 3.5-4.5
    - EF 75-300 4-5.6

    Ik zou graag tot een 'compromis' willen komen zeg maar, en slechts 2 lenzen overhouden (bij voorkeur met USM).
    Aangezien ik overweeg om een 70-200 f2.8 L USM aan te schaffen verlies ik met deze wel 100mm (misschien op te lossen met de 1.4 Extender?)

    Graag jullie advies en mogelijke combinaties (ook zonder de 70-200 en misschien wat uitleg indien mogelijk bij de keuze opties)

    Alvast bedankt voor jullie deskundige hulp.


    mvg,
    2 x 60D + 1 BG-E9 / EF-S 15-85 IS USM / 70-200 f2.8 L/ EF 100 f2.8 L IS Macro / SPEEDLITE 430 EX II/ MANFROTTO 055CXPRO3 + VANGUARD GH-200 PISTOL GRIP

  • #2
    Re: advies vervanging lenzen

    Mijn ervaring is dat je altijd iets van groothoek kan gebruiken als je op stap bent. Ik denk dat je met je huidige set dan ook geregeld teruggrijpt naar de 18-55 als er een van de andere twee op het toestel zit. Met een 70-200 kan je een schitterende (maar dure) f2.8 combinatie maken door een 24-70L erbij te nemen, maar 24mm x1.6 is onvoldoende als groothoek op jouw toestel. Daarom, als je bij Canon blijft, zou ik je aanraden om de 17-85IS eens uit te proberen. En een 1.4x teleconverter is beslist een goed idee als je besluit om die 70-200 aan te schaffen.

    Als alternatief voor die 17-85 zie ik nog de (relatief dure) 17-55/2.8 en eventueel een lens in hetzelfde bereik van Sigma of Tamron. Ik weet dat ze bestaan, maar ik heb de ontwikkelingen van hun lenzen met kleinere beeldcirkel niet zo goed gevolgd, dus wellicht kan iemand anders je daarbij helpen mocht je dat overwegen.

    Succes !

    Ow ja, als je een 24-70L (of een 70-200IS) zou willen uitproberen, mag je gerust eens langskomen.
    Pieter
    --
    Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

    Comment


    • #3
      Re: advies vervanging lenzen

      Oorspronkelijk geplaatst door Pieter G. Bekijk bericht
      Mijn ervaring is dat je altijd iets van groothoek kan gebruiken als je op stap bent. Ik denk dat je met je huidige set dan ook geregeld teruggrijpt naar de 18-55 als er een van de andere twee op het toestel zit. Met een 70-200 kan je een schitterende (maar dure) f2.8 combinatie maken door een 24-70L erbij te nemen, maar 24mm x1.6 is onvoldoende als groothoek op jouw toestel. Daarom, als je bij Canon blijft, zou ik je aanraden om de 17-85IS eens uit te proberen. En een 1.4x teleconverter is beslist een goed idee als je besluit om die 70-200 aan te schaffen.

      Als alternatief voor die 17-85 zie ik nog de (relatief dure) 17-55/2.8 en eventueel een lens in hetzelfde bereik van Sigma of Tamron. Ik weet dat ze bestaan, maar ik heb de ontwikkelingen van hun lenzen met kleinere beeldcirkel niet zo goed gevolgd, dus wellicht kan iemand anders je daarbij helpen mocht je dat overwegen.

      Succes !

      Ow ja, als je een 24-70L (of een 70-200IS) zou willen uitproberen, mag je gerust eens langskomen.

      Bedankt Pieter ,

      ik zie inderdaad mogelijkheden in wat je voorstelt, met de 17-85 IS USM verlies ik een halve stop (4-5.6) ten opzichte van de huidige 18-55 (3.5-5.6)maar dat is waarschijnlijk niet zo erg denk ik, en deze lens is ondanks de IS geen L-'glas'.

      Misschien is de Sigma 17-70 f2.8-4.5 DC Macro een alternatief, maar geen USM hier en ook niet echt een speciale lens.

      De EF 16-35mm f/2.8L USM lijkt me ook wel wat , maar dan zit ik weer met een 'opening' van 35mm naar de 70-200L f2.8 toe.


      mvg,
      2 x 60D + 1 BG-E9 / EF-S 15-85 IS USM / 70-200 f2.8 L/ EF 100 f2.8 L IS Macro / SPEEDLITE 430 EX II/ MANFROTTO 055CXPRO3 + VANGUARD GH-200 PISTOL GRIP

      Comment


      • #4
        Re: advies vervanging lenzen

        Even een duwtje omhoog.

        Hallo,


        Zijn er buiten Pieter geen mensen die enige tips kunnen geven, alternatieven voor de genoemde lenzen? Buiten Canon nog interessante lenzen in de genre van de 17-85 IS USM? Omtrent deze laatste zijn de meningen ook wat verdeeld. Misschien wat lichtsterker met zelfde bereik?

        Alvast bedankt


        mvg,
        2 x 60D + 1 BG-E9 / EF-S 15-85 IS USM / 70-200 f2.8 L/ EF 100 f2.8 L IS Macro / SPEEDLITE 430 EX II/ MANFROTTO 055CXPRO3 + VANGUARD GH-200 PISTOL GRIP

        Comment


        • #5
          Re: advies vervanging lenzen

          Binnenkort komt er van Sigma een nieuwe 18-200 f3,5-5,6 OS, met beeldstabilisatie dus. Dan heb je het volledige bereik in één lens. Maar zoals bij de meeste superzooms valt het af te wachten hoe ze optisch presteert, en heel erg lichtsterk is ze ook al niet. Je moet dan niet veel materiaal meesleuren, als je op reis gaat kan dat wel eens handig zijn.


          Maar meestal wordt er aangeraden om toch maar te kiezen voor zoomlenzen met een kleiner zoombereik, omdat die optisch heel wat beter zijn.

          Als je echt een zoombereik wil van 17 of 18mm tot zo'n 70mm, dan zal de Canon 17-85 IS geen slechte keuze zijn.

          Ik heb zelf toch maar gekozen voor de combinatie 17-40 f4 L en een 24-105 f4 L IS. Dat beide lenzen elkaar voor een groot deel overlappen is geen enkel probleem, eerder een voordeel. Beide lenzen zijn optisch heel goed, en de autofocus werkt heel snel. Maar ze zijn niet goedkoop.
          http://barthuysmans.smugmug.com/
          BD0338BE

          Comment


          • #6
            Re: advies vervanging lenzen

            Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
            Als je echt een zoombereik wil van 17 of 18mm tot zo'n 70mm, dan zal de Canon 17-85 IS geen slechte keuze zijn.
            Maar zoals je reeds zei, niet overdreven lichtsterk

            Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
            Ik heb zelf toch maar gekozen voor de combinatie 17-40 f4 L en een 24-105 f4 L IS. Dat beide lenzen elkaar voor een groot deel overlappen is geen enkel probleem, eerder een voordeel. Beide lenzen zijn optisch heel goed, en de autofocus werkt heel snel. Maar ze zijn niet goedkoop.

            Inderdaad ook een mogelijke combinatie maar aangezien ik graag zou terug komen op 2 lenzen en ik wel veel interesse heb voor de Canon 70-200 f2.8 L USM valt deze combi er toch een beetje buiten vooral omdat de 2de lens die je voorstelt slechts tot 105mm gaat. Dan zou ik nog op zijn minst een 100-300 er moeten bijnemen en dan zit ik weer met 3 lenzen.


            mvg,
            2 x 60D + 1 BG-E9 / EF-S 15-85 IS USM / 70-200 f2.8 L/ EF 100 f2.8 L IS Macro / SPEEDLITE 430 EX II/ MANFROTTO 055CXPRO3 + VANGUARD GH-200 PISTOL GRIP

            Comment

            Working...
            X