Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

aankoop 50-500mm

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • aankoop 50-500mm

    Ik ben van plan om mij volgend voorjaar een nieuwe lens aan te schaffen, een
    sigma 50-500mm F4-6.3 EX APO. Met eventueel 2,0 x converter EX DG.
    Zijn er mensen hier op dit forum die daar ervaring mee hebben, en het eventueel zelf gebruiken? Zo ja, wat zijn jullie ervaringen? is het het een goede aankoop? en kwaliteit foto's?....etc... Alle reakties van harte welkom, iedereen bedankt bij voorbaat.
    Groeten Franky
    Nikon D200 - Sigma 120-300mm f2.8 - 1.4 TC - Sigma 18-200mm f3.5-6.3 - Tamron macro 90mm f2.8

  • #2
    Re: aankoop 50-500mm

    Die 2.0 converter zou ik maar zo laten. Je gaat sowieso naar F13 en dan moet je echt wel veel licht hebben, een behoorlijk stevig statief en heel veel geduld zijn ook nodig. Je moet hoedanook manueel focussen (met de Sigma EX converters toch), je onderwerp vinden is niet zo eenvoudig : een vogeltje dat effe verspringt en je kan opnieuw beginnen. Foto's nemen moet gebeuren met opgeklapte spiegel of met de timerfunctie en 2 sec is lang niet altijd genoeg om het spul stil te krijgen. Hou er rekening mee dat je op een camera met 1.5 cropfactor bezig bent op 1500mm.
    De 1.4 converter is doenbaar maar ook enkel vanop statief en als het echt niet anders kan.
    Wat de lens op zich betreft : mij ga je daar geen slecht woord over zeggen.
    Als je foto's wil zien : onderstaande link brengt jeop mijn site en de foto's onder "Natuur" zijn voor 80% met de 50-500 genomen.
    fotosite

    Comment


    • #3
      Re: aankoop 50-500mm

      waarom zou je op zo n kanon nog een 2* bijgooien?
      wil je vanuit je zetel 1km verder een meesje fotograferen ofzo bij klaarlichte dag?
      ik zou al zeer tevreden zijn met een Bigma als bereik, maar ik krijg geen respons meer van mn aanbieder, dus zal ik mss voor die 100-300 gaan die ik ook aangeboden gekregen heb met een 1,4 converter
      One life, live it!
      vernieuwde site: natuurbeeld

      Comment


      • #4
        Re: aankoop 50-500mm

        En waarvoor heb je 1500mm nodig?

        Met die 2x zit je al ruim boven de F8 (F11 of F13) en de autofocus zal dus niet meer werken. Je moet dan al manueel gaan scherpstellen, bovendien heb je heel veel licht nodig. Dit lijkt me geen interessante combinatie.. zeker niet als je bewegende voorwerpen wilt fotograferen.

        Ik denk dat dit meer frustraties dan geslaagde foto's met zich zel meebrengen. Maar ik heb er geen ervaring mee..

        Michiel
        Canon R | Leica Q
        EF 35mm F1.4 L | RF 50mm F1.2 L | EF 85mm F1.2 L | EF 135mm F2.0 L
        Manfrotto statiefjes | Elinchrom, Canon en Yongnuo lichtjes
        [/COLOR]

        Comment


        • #5
          Re: aankoop 50-500mm

          Oorspronkelijk geplaatst door MichielBrugge Bekijk bericht
          En waarvoor heb je 1500mm nodig?

          Met die 2x zit je al ruim boven de F8 (F11 of F13) en de autofocus zal dus niet meer werken. Je moet dan al manueel gaan scherpstellen, bovendien heb je heel veel licht nodig. Dit lijkt me geen interessante combinatie.. zeker niet als je bewegende voorwerpen wilt fotograferen.

          Ik denk dat dit meer frustraties dan geslaagde foto's met zich zel meebrengen. Maar ik heb er geen ervaring mee..

          Michiel
          Ik wel
          Daarom dat ik TS direct die 2.0 converter afgeraden heb.(post #2)
          Op de 70-200 EX werkt die dan weer wel uitstekend, al heb je natuurlijk altijd wat verlies.
          fotosite

          Comment


          • #6
            Re: aankoop 50-500mm

            Ik hoop maar 1 ding.... dat dit niet een nieuwe "Steve B" is.
            Trigger-happy: Nikon, Sig, LowePro, nog wa stuff
            MySite - All your base are belong to us - What you say

            Comment


            • #7
              Re: aankoop 50-500mm

              Oorspronkelijk geplaatst door TedereTijger Bekijk bericht
              Ik hoop maar 1 ding.... dat dit niet een nieuwe "Steve B" is.
              Toevallig zat ik er ook aan te denken...
              Minder glas dan vroeger, maar beter.

              Comment


              • #8
                Re: aankoop 50-500mm

                Oorspronkelijk geplaatst door TedereTijger Bekijk bericht
                Ik hoop maar 1 ding.... dat dit niet een nieuwe "Steve B" is.
                Is Steve B een rapper?

                Comment


                • #9
                  Re: aankoop 50-500mm

                  eerder een "trager"

                  Comment


                  • #10
                    Re: aankoop 50-500mm

                    Haha, ik kende deze Steve B niet, maar 23seconden zoeken leverde een best humoristische thread op. Dit ruikt inderdaad een beetje naar het voorgenoemde geval.

                    Michiel
                    Canon R | Leica Q
                    EF 35mm F1.4 L | RF 50mm F1.2 L | EF 85mm F1.2 L | EF 135mm F2.0 L
                    Manfrotto statiefjes | Elinchrom, Canon en Yongnuo lichtjes
                    [/COLOR]

                    Comment


                    • #11
                      Re: aankoop 50-500mm

                      50-500mm en dan nog 2x??

                      LUI?!?!?!?

                      Comment


                      • #12
                        Re: aankoop 50-500mm

                        Later als ik groot ben, zou ik mij ook zo'n lens willen aanschaffen. Als je nu bvb een winterkoninkje willen fotograferen dat 30 m verder zit, lukt dat dan perfect om een beeldvullende foto te krijgen met deze lens ? Denk niet dat het hier over lui zijn gaat, maar gewoon niet weten wat je met deze lens kan bereiken. Net zoals ik...
                        Hilde

                        Comment


                        • #13
                          Re: aankoop 50-500mm

                          De meeste van die fantastische foto's van vogels en dergelijke zin gemaakt met als hoofdingredient: GEDULD.

                          De fotograaf gebruikt in heel veel gevallen niet meer dan een 300mm/f4 prime met een 1,4x teleconverter of zo (wel beste kwaliteit).
                          Vervolgens trekt hij/zij enkele weken uit om een foto te maken, bestudeert het gedrag, kijkt hoe en wanneer ze eten. Vervolgens gaat hij/zij dagen achter een stuk in een gecamoufleerde schuilhut op een geschikte plaats zitten te wachten op hét moment. De foto's zijn vaak genomen van hooguit enkele meters afstand (of in de dierentuin...).

                          Kijk maar eens bij de pro's, bijvoorbeeld www.moosepeterson.com.

                          Comment


                          • #14
                            Re: aankoop 50-500mm

                            Later als ik groot ben, zou ik mij ook zo'n lens willen aanschaffen. Als je nu bvb een winterkoninkje willen fotograferen dat 30 m verder zit, lukt dat dan perfect om een beeldvullende foto te krijgen met deze lens ? Denk niet dat het hier over lui zijn gaat, maar gewoon niet weten wat je met deze lens kan bereiken. Net zoals ik...
                            Met citaat antwoorden
                            Blijf maar dromen... Op 30m afstand krijg je geen enkele vogel beeldvullend op plaat (tenzij een condor of zo ) zelfs niet met een 1000 mm. Zoals hier al gesteld werd is de enige oplossing geduld, geduld en nog eens geduld. Ikzelf werk met een 100-400mm en om bijvoorbeeld een roodborstje beeldvullend te fotografen, dan sta ik +/- op 3 m van het vogeltje...dus 30m vergeet het maar
                            meer foto's op http://www.flickr.com/photos/8416810@N06/

                            Comment


                            • #15
                              Re: aankoop 50-500mm

                              Thanks BV72 en Flitske ! Met dit antwoord komen we al een stuk verder... ('k droom liever over andere dingen )
                              Hilde

                              Comment

                              Working...
                              X