Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Advies aankoop zoom - objectief Nikon D50

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Advies aankoop zoom - objectief Nikon D50

    Hoi Bd'esr,

    Graag had ik van jullie vernomen welke zoomlens ik best aanschaf voor mijn Nikon D50.

    Ik had gedacht aan de volgende:

    -Tamron 70-300/4-5,6 AF LD di Macro met Nikon vatting.
    -Nikon 70-300/4-5,6 AF G.
    -Sigma 70-00/4-5,6 AF DG D Macro met Nikon vatting.

    Deze 3 objectieven komen in aanmerking wegens een beperkt budget, ik weet ook wel dat de licht sterkte een grote rol speelt, maar had graag wat meer info en/of ervaringen gehoord van BD'ers die deze lenzen hebben.

    Greetz
    Krims@nline - A memory in the raw

  • #2
    Re: Advies aankoop zoom - objectief Nikon D50

    Hoi,

    Ik kan alleen maar spreken over de Canon vatting, maar de tamron en sigma zaten ook in mijn lijstje en na veelvuldig lezen kwam de sigma er toch boven uit (vr dit type lens he). Heb nog gn klagen van de sigma.
    square lens produces round picture. or was it ...

    KeeJoZ

    Comment


    • #3
      Re: Advies aankoop zoom - objectief Nikon D50

      Ik heb die Nikkor 70-300G, dit objectief is geen uitblinker in lichtsterkte, maar dat zijn de twee andere ook niet. De scherpte van het objectief is redelijk, maar nu ook niet fantastisch. Gewoonlijk knijp ik het diafragma een beetje dicht en dan worden de resultaten behoorlijk. Dit betekent echter dat je wel al wat licht nodig hebt, om dit objectief te kunnen gebruiken.
      De prijs echter valt heel goed mee, zeker tweedehands. Zou ik hem opnieuw kopen? Ja waarschijnlijk wel, ik gebruik niet zo vaak een tele en meestal met goed licht, dus voor mijn gebruik is het voldoende, maar ik zou dit objectief alleen tweedehands kopen voor +- 80-100€. Nieuw zou ik hem niet kopen, dan zou ik eerder naar de Sigma 70-300 gaan, deze komt er over het algemeen toch iets beter uit dan de Nikkor 70-300. Voorts heeft de Sigma een macro functie en heeft de Nikkor dit niet.

      Comment


      • #4
        Re: Advies aankoop zoom - objectief Nikon D50

        De Nikon 70-300 heb ik gehad en kan ik je afraden. Wide open vind ik de scherpte zeer slecht, maar vanaf f/8 wordt het acceptabel. Ik vind dat er te weinig contrast in de foto's zit en de autofocus is tergend traag. Maar goed, de lens kostte (tot voor kort) dan ook haast niks.
        De Sigma 70-300 heb ik maar één dagje op mijn camera gehad, maar toen had ik voor het eerst een telelens op mijn camera. De resultaten vond ik zeker wel aardig, maar kan er verder niet te veel zinnigs over zeggen. Het is in ieder geval wel een populair lensje.
        De Tamrom 70-300 ken ik niet.

        Wat ik kan aanraden is een tweedehands Nikon 70-210/4-5.6. Het hoeft niet eens de D-versie te zijn. Ik heb zelf de non-D-versie en ben er zeer enthousiast over. De lens is best wel degelijk uitgevoerd en geeft scherpe contrastvolle resultaten, zelfs wide open. Met wat geluk is deze te krijgen voor rond de 100 E. Het verschil tussen 210mm en 300mm is niet zo gek veel.

        Verder heb je nog een tweedehands Nikon 70-210/4 en een Nikon 55-200/4-5.6 DX, maar met beide heb ik geen ervaring.
        D90 | AF-S 12-24/4 | AF-S 18-70/3.5-4.5 | AF-S 35/1.8 | Sigma 30/1.4 | Sigma 50-150/2.8 II | Tamron 17-50/2.8 | SB-600

        Comment


        • #5
          Re: Advies aankoop zoom - objectief Nikon D50

          De Nikon G lens wordt door tamron gemaakt. Tamron zelf heeft de lens iets meer close focus gegeven (dat heet in marketing termen dan al gauw MACRO),
          de Sigma lens is optisch wellicht net een tikkie beter maar doordat het zwaartepunt net zo beroerd is als met eerder genoemde lenzen houd je ze alle 3 niet stil zonder statief, wat 80% van de resultaten geen goed doet.
          De bekende schuifzoom 70-210 levert wat dat betreft betere resulaten, mede doordat je de onbruikbare 300 er gewoon niet op hebt zitten.
          Ook de 55-200 AFS is i een bruikbaar lensje, qua scherpte en kleur eigenlijk zelfs super, je moet alleen de vervorming in photoshop soms even corrigeren.
          Sony en Olympus
          Fotoseries

          Comment


          • #6
            Re: Advies aankoop zoom - objectief Nikon D50

            De D50 is ook te koop met twee kit objectieven:
            de 18-55 en de 55-200. ben je goedkoop klaar.

            Let wel Nikon heeft aanzienlijk betere en duurdere objectieven.
            Er zijn geen antwoorden, alleen keuzes: http://www.hansbraakhuis.nl/

            Comment

            Working...
            X