PDA

Volledige versie bekijken : Opnieuw starten...

sugar
23 oktober 2006, 19:43
Stel voor dat iemand al je materiaal overneemt, en dat je helemaal opnieuw kan beginnen, wat zou je dan anders doen als nu?

Misschien kunnen anderen iets leren uit onze fouten in het verleden?

sugar

sugar
23 oktober 2006, 19:45
Wat mijzelf betreft :

Geen impulsieve aankopnen (vooral mijn statief, dat heb ik teveel onvoorbereid gekocht ) :red:
de meeste lenzen tweedehands kopen, met wat geduld vind je alles tweedehands

sugar

JLP
23 oktober 2006, 20:44
Meer tweedehands kopen, eigenlijk is het belachelijk dat ik destijds 1500 euro voor een D70 heb betaald, terwijl die camera's zo snel evalueren. Ik had beter een 2ehands kunnen kopen. Dan had ik meer geld over voor nog meer lenzen.

CPU
23 oktober 2006, 21:10
Ik zou m'n materiaal niet meer bij de lokale fotoboer kopen, maar bij een winkel zoals konijnenberg. Dat had al VEEL geld bespaard waarmee ik ander leuks kon kopen.

Voor de rest heb ik niet veel 'spijt' :rolleyes:

Black B@ndit
23 oktober 2006, 21:18
Ik ben begonnen met goedkope lenzen (waarbij ik de 75-300 véél te veel betaald had, en er heel veel op verloren heb:rolleyes: ), en die heb ik achteraf toch allemaal vervangen door lenzen die toch heel wat beter presteren (maar die helaas ook heel wat duurder zijn).

Als ik dus opnieuw moest beginnen, en ik had geld genoeg, dan kocht ik terug hetzelfde materiaal dat er nu in mijn fototas zit.

Het zou dus heel stom zijn om alles te verkopen en daarna alles weer nieuw te moeten kopen:clown: .

Ik heb nu een goed setje bij elkaar, en daarmee doe ik wel verder;) .

DimiDub
23 oktober 2006, 21:35
ik zou niks boven f 2.8 kopen :p en dat is nu (nog) niet het geval :o

vriendelijke groeten, dimidub

pol parasol
23 oktober 2006, 22:04
terug naar Pentax...
Heb er nog steeds spijt van dat ik mijn in een wedstrijd gewonnen D70 met kitlens niet onmiddellijk doorverkocht heb. Dat heeft me al veel geld gekost aan 2de batterij, lenzen (5) en flitsers (2). Ondertussen ligt die fantastische Pentax glasbatterij (24 mm f2.8, 50mm 1.4, 100 mm macro, 70-200 f4 powerzoom, 28-80 f2.8-4, 135 f2.5, 500mm f4) daar te roesten...

guRuh
24 oktober 2006, 13:13
Ik zou niets veranderen, en dat maakt mij zo gelukkig.

Schoon hé!

linda16093
24 oktober 2006, 13:24
Wat mijzelf betreft :

Geen impulsieve aankopnen (vooral mijn statief, dat heb ik teveel onvoorbereid gekocht ) :red:
de meeste lenzen tweedehands kopen, met wat geduld vind je alles tweedehands
sugar

is exact wat ik doe, en mijn toestel is nog altijd hetzelfde als 3 jaar terug, geen nieuwste model kopen maar wachten tot het nieuwe toestel in prijs daalt omdat er een nog nieuwer model op de markt komt

keejoz
24 oktober 2006, 14:59
Hetzelfde als nu.
veel lezen, een keuze maken, niet meer terugkijken en doorgaan met het gekochte materiaal....

makes me happy, keeps me happy

Franciskine
24 oktober 2006, 15:06
Ik zou direct topmateriaal kopen, liever wachten en sparen tot je het kan betalen dan direct het goedkoopste te zoeken . . . wat niet betekent dat het niet 2de hands mag zijn he . . . ;)

rikketik
24 oktober 2006, 18:22
Ik zou direct topmateriaal kopen, liever wachten en sparen tot je het kan betalen dan direct het goedkoopste te zoeken . . . wat niet betekent dat het niet 2de hands mag zijn he . . . ;)

:D :D :D :rolleyes:

JePe
24 oktober 2006, 18:48
Stel voor dat iemand al je materiaal overneemt, en dat je helemaal opnieuw kan beginnen, wat zou je dan anders doen als nu?

sugar

Gaat ge overstappen naar Nikon ;)

drh
24 oktober 2006, 19:11

sugar

Ik kocht een klikklak, scheelt een boel geld en een hernia.:clown:

GastheerG
24 oktober 2006, 19:26

Ach een aantal jaren terug is alles (2 Nikon pro body´s en een badkuip vol met lenzen) gestolen.

Wat ik daar van geleerd heb? Goede alarminstallatie!

Voor mij is m´n lenzenarsenaal ook niet een bevroren iets. Ik koop ieder jaar wel twee drie tweedehands lensjes. Speel daar wat mee en doe ze weer weg. Als je tweedehands lenzen (zeker Nikon en Canon) weer wilt verkopen laat je daar nauwelijks iets op. Voor mij is een fotouitrusting ook niet een statisch iets. Laat het maar "bewegen".

sugar
25 oktober 2006, 06:31
Gaat ge overstappen naar Nikon ;)

Neen. Absoluut niet, bij Nikon vind ik mijn gading niet qua lenzen (ik zou vooral de 24TSE missen)

Ik constateer alleen dat ik digitaal werk met Canon zowat alles wat ik gekocht heb opnieuw heb verkocht (16-35L, 24-70, 70-200ISL, 50L, 10-22 EF-S, 24-105 IS) en dat de enige lens die ik nu nog heb die ik drie jaar geleden ook had de 85L is.

sugar

azhrarn
25 oktober 2006, 07:30
Opnieuw beginnen.
Ik ben opnieuw begonnen. Vroeger had ik een verzameling Minolta apparatuur waar je u tegen zei. Geldgebrek (student-zijnde) betekende consessies maken en niet de beste lenzen kopen, of de grootste flitsers. Miskoop was een 300mm f/5,6 van het merk Revue. Dat doe ik dus nooit meer.

Ik ben dus opnieuw begonnen en nu met Canon. Geen spijt van - heb er ook lang over gedaan om een keuze te maken. Dat telt ook voor het statief. Geen impulsieve 'manfrotto-aankoop-omdat-iedereen-hem-heeft', maar gekozen voor een Gitzo... :p

Als ik nog een keer opnieuw zou moeten beginnen zou ik weer voor 20D kiezen (euh, nu dus de 30D ;) )
Enige 'foute' keuze was de EFs 17-85mm f/4-5,6 IS USM. Hoewel ik er mooie foto's mee geschoten heb, zou ik direct voor de EF 17-40mm f/4L gaan. :green:

En in tegenstelling tot Sugar ga ik lekker voor die rode L lenzen :clown:

Roland Cuypers
25 oktober 2006, 17:38
Opnieuw beginnen...

Neen, al mijn aankopen waren doordacht.

Meer dan een fortuin(tje) spendeerde ik aan Nikonapparatuur gedurende meer dan 30 jaar.
Updaten van mijn spullen is dus een regel geworden.
Nooit ben ik in de steek gelaten door Nikon, ik blijf dus fideel aan het merk.

mvg,

Roland

Gigi
25 oktober 2006, 17:51
Eind vorig jaar alles verkocht.
Verkocht D100 / Nikkor 18-70 / Sigma 70-200 / TC14 / TC20

In het begin van het jaar opnieuw begonnen.
Gekocht D200+17-55

Wim 76
27 oktober 2006, 15:37
Zeer gelukkig met mijn Nikon D50. Ik ben nog steeds van oordeel dat het een goede keuze was. Toen ik de camera kocht twijfelde ik sterk tussen de D50 en de Pentax Ist DL en indien ik nu opnieuw voor de keuze stond, zou het opnieuw gaan tussen Nikon en Pentax.

Cookie
27 oktober 2006, 22:15
Meer tweedehands kopen, eigenlijk is het belachelijk dat ik destijds 1500 euro voor een D70 heb betaald, terwijl die camera's zo snel evalueren. Ik had beter een 2ehands kunnen kopen. Dan had ik meer geld over voor nog meer lenzen.

Mijn gedacht ook. Die conclusie heb ik tamelijk snel getrokken : mijn D70 is ook het enige wat ik nieuw heb gekocht.
Al mijn analoge spullen, dokamateriaal, objectieven zijn 2de handszaken en ik heb daardoor een pak geld kunnen uitsparen.

K-2
27 oktober 2006, 22:31
Ik hou wel van wat verandering af en toe, en ik koop graag eens een lens om ze te leren kennen. Valt ze mee, dan hou ik ze; valt ze (voor mijn behoeften) tegen, dan vertrekt ze weer...

Ik zou het dus net hetzelfde doen, want zonder af en toe iets te kopen (en mogelijk weer te verkopen) had ik veel minder kunnen genieten van wat er op de markt is.

Wel is het zo dat ik enkel iets nieuw koop als ik er zeker van ben dat die aankoop een keuze voor een langere periode wordt. Drie kwart van mijn lenzen zijn bv. tweedehands, maar aan de meesten kon je niet eens zien dat ze ooit uit de verpakking geweest waren :G .

Het enige wat ik nu meteen zou doen: er zou van in het begin een hoger aandeel primes in het lenspakket zitten, en dan voor f/1.4 en f/2.0. Maar als ik niet eerst een aantal andere dingen had getest, had ik de vergelijking prime/niet-prime moeilijker kunnen maken; dus wat geweest is, was nuttig en goed. ;)

hvr_oosterzele
27 oktober 2006, 22:53
Op DSLR vlak beklaag ik mij weinig. Wat ik echter niet meer zou kopen zijn die P&S cameraatjes zoals m'n S70 (destijds 800€ betaald :B). Veel liever een 400D als klein toestel.

enero
27 oktober 2006, 23:01
Zou juist hetzelfde doen. Dus vooral weer investeren in toplenzen en als de tijd rijp is, en zeker niet overhaast, een upgrade van de body, alhoewel dit voor mij ondergeschikt is. Om de 6 maand is er wel een nieuwe of geupgrade camera maar dat stoort mij niet.

Groetjes,
Pol.

polvda
30 oktober 2006, 21:41
terug naar Pentax...
Heb er nog steeds spijt van dat ik mijn in een wedstrijd gewonnen D70 met kitlens niet onmiddellijk doorverkocht heb. Dat heeft me al veel geld gekost aan 2de batterij, lenzen (5) en flitsers (2). Ondertussen ligt die fantastische Pentax glasbatterij (24 mm f2.8, 50mm 1.4, 100 mm macro, 70-200 f4 powerzoom, 28-80 f2.8-4, 135 f2.5, 500mm f4) daar te roesten...

K100D of K10D kopen !
Of : hoeveel voor de lensjes ?

pol parasol
30 oktober 2006, 21:47
K100D of K10D kopen !
Of : hoeveel voor de lensjes ?
Ja maar, ik gebruik dat glas nog wel op de analoge MF pentaxen hoor !
Maar uiteraard veel minder frequent dan vroeger...

polvda
30 oktober 2006, 23:11
Ja maar, ik gebruik dat glas nog wel op de analoge MF pentaxen hoor !
Maar uiteraard veel minder frequent dan vroeger...

Je weet toch dat je al dat Pentax glas op alle Pentax DSLR's kan gebruiken !? M, A, of FA maakt niet uit. Zelfs de oudste M42's. Met "in body Shake Reduction" of Vibratie Reductie zoals het bij Nikon noemt.

sugar
30 oktober 2006, 23:25
Je weet toch dat je al dat Pentax glas op alle Pentax DSLR's kan gebruiken !? M, A, of FA maakt niet uit. Zelfs de oudste M42's. Met "in body Shake Reduction" of Vibratie Reductie zoals het bij Nikon noemt.

Niet met Vibration Reduction zoals Nikon dat noemt dahct ik :p:clown:

Maar we gaan die discussie niet hier beginnen stel ik voor

pol parasol
30 oktober 2006, 23:28
Uiteraard weet ik dat. Maar ik zit nu eenmaal met die D70...

elsan
31 oktober 2006, 06:20
Niet direct een overweging die helemaal past in het kader van opnieuw starten, maar eentje die stilaan meer vorm aanneemt bij mij :
mijn D50 verkopen en vervangen door een S2/S3 als tweede body naast de D200. Dom idee ?

Roland Cuypers
31 oktober 2006, 17:17
@Elsan,

Helemaal géén dom idee hoor!

mvg,

Roland

Fullator
1 november 2006, 14:39

sugar

Ik zou al wat ik nu heb opnieuw aanschaffen. Maar wél direct in de beste apparatuur investeren. Door langzaam alles op te bouwen en met minder te beginnen, heb ik veel geld weggegooid en minder betrouwbaar of degelijk materiaal gekocht. Gelukkig heb ik daar een deel van kunnen recupereren.

Wat ik nu heb is tops, maar ik mag er niet aan denken wat er zou gebeuren als ik het zou kwijtraken.

mic
1 november 2006, 19:40
Wat ik zou doen?
Awel, da's volledig anders idd.
Ik zou geen DSLR meer kopen.:eek:
Nu heb ik een DSLR en een kleine prosumer...
Ik merk dat ik vooral de laatste twee jaar de kleine meer en meer gebruik en dat grote ding thuis laat.
Ok, voor een bruiloft enz kan je niet anders.. Maar voor de gewone fotografie gebruik ik meer 't kleine geval.
Dus ik zou waarschijnlijk geen spiegelreflex meer kopen maar een goede en wat duurdere prosumer die snel zou zijn, een goede beeldkwaliteit en geen ruis had.
Voor de rest heb ik geen behoefte aan zware koeibellen en tientalle lezen mee te sleuren.
Een klein handig ding dat in m'n jaszak past.
Dat zou ik doen als ik opnieuw zou beginnen...
Idd, vier jaar gelden heb ik aan de body 1500 euro gegeven, dan nog flits, tas, geheugen, enz... enz... Veel te duur voor wat ik het nu nog gebruik.
Die fout zou ik nu niet meer maken...
Maar ja, da's voor iedereen verschillend he?:green:

dvcgraphics
1 november 2006, 21:35
Ik had een 350D gekocht en was erg tevreden, maar nu ik de 400D heb vind ik die toch heel wat beter. (groter scherm, mijn voorhoofd raakt dat kleine knopje niet meer van de '115 sec opname' enz..
Maar qua lenzen had ik eerst een 18-55 en een 70-300
nu ga ik het verkopen en wil ik een 200-500 en heb ik een 18-200 gekocht.
Scheelt veel qua lenzen wisselen en stof.

sugar
1 november 2006, 21:54
Ik had een 350D gekocht en was erg tevreden, maar nu ik de 400D heb vind ik die toch heel wat beter. (groter scherm, mijn voorhoofd raakt dat kleine knopje niet meer van de '115 sec opname' enz..
Maar qua lenzen had ik eerst een 18-55 en een 70-300
nu ga ik het verkopen en wil ik een 200-500 en heb ik een 18-200 gekocht.
Scheelt veel qua lenzen wisselen en stof.

Stof?

Ik snap niet hoe iedereen daar zo paniekerig over doet...

Ik doe niet anders dan wisselen (heb 7 primes en 1 zoom)

sugar

mexicano
1 november 2006, 22:10

sugar

D200 met Nikkor 35mm 2.O kopen en hiermee minstens 6 maanden mee leren werken zonder gebruik van enige andere lens,
daarna Micro 60 2.8 :G en 85mm 1.8 :love: aanschaffen (m.a.w géén prosumer en zoomlenzen meer)

dvcgraphics
1 november 2006, 22:13
Stof?

Ik snap niet hoe iedereen daar zo paniekerig over doet...

Ik doe niet anders dan wisselen (heb 7 primes en 1 zoom)

sugar

ik bedoelde zand, ik woon in Blankenberge :rolleyes:

dvcgraphics
1 november 2006, 22:33
Wat ik zou doen?
Awel, da's volledig anders idd.
Ik zou geen DSLR meer kopen.:eek:
Nu heb ik een DSLR en een kleine prosumer...
Ik merk dat ik vooral de laatste twee jaar de kleine meer en meer gebruik en dat grote ding thuis laat.
Ok, voor een bruiloft enz kan je niet anders.. Maar voor de gewone fotografie gebruik ik meer 't kleine geval.
Dus ik zou waarschijnlijk geen spiegelreflex meer kopen maar een goede en wat duurdere prosumer die snel zou zijn, een goede beeldkwaliteit en geen ruis had.
Voor de rest heb ik geen behoefte aan zware koeibellen en tientalle lezen mee te sleuren.
Een klein handig ding dat in m'n jaszak past.
Dat zou ik doen als ik opnieuw zou beginnen...
Idd, vier jaar gelden heb ik aan de body 1500 euro gegeven, dan nog flits, tas, geheugen, enz... enz... Veel te duur voor wat ik het nu nog gebruik.
Die fout zou ik nu niet meer maken...
Maar ja, da's voor iedereen verschillend he?:green:

Heb je toevallig geen 200-500mm te koop voor en prijsje:D

azhrarn
2 november 2006, 12:02
Niet direct een overweging die helemaal past in het kader van opnieuw starten, maar eentje die stilaan meer vorm aanneemt bij mij :
mijn D50 verkopen en vervangen door een S2/S3 als tweede body naast de D200. Dom idee ?

Ik sprak vandaag een collega die de (trotse) bezitter is van een D70 met 70-200 f2,8 VR, een SB600 en wat kitlenzenspul.
Het trotse is met reden tussen haakjes, want de prijzen van Nikon zijn schijnbaar dermate hoog geworden dat hij nu, achteraf, spijt heeft dat hij geen Canon heeft gekozen. Reden: prijzen, groter lenzenaanbod... (zijn woorden, niet die van mij :clown: )
Zo zie je maar weer.

Xarder
2 november 2006, 12:37
Ik heb het precies andersom gedaan dan de meesten en daar heb ik nog steeds geen spijt van. Ik zou het weer op dezelfde manier doen. Ik heb een goede body (duurdere) gekocht en ben begonnen met de kitlens en de 50mm en daar een tijdje mee gestoeid. Een 2e hands goedkope 55-200 lens van Sigma erbij gekocht en zeker niet altijd slechte resultaten mee behaald. Later de tele uitgebreid naar 300mm maar weer goedkoop. Zodra ik weer geld had ben ik begonnen met uitbreiden en upgraden en verkopen. En dat doe ik indien mogelijk nog steeds :). Zodra ik iets zie wat ik mis of wat een verbetering betreft en ik kan het betalen, vervang ik maar bij voorkeur wel 2e hands. De enige lens die ik nieuw heb gekocht is de 10-20 van Sigma maar dat was omdat ik die heel graag wilde hebben en vrijwel niet 2e hands te krijgen is :).

Gr. X.

marbico
2 november 2006, 19:39
Ik heb eerst alles van Nikon gekocht , D 70 met enkele lenzen en wat groots van Sigma, toen alles opgeruimd en alles weer nieuw van Canon gekocht, 20D met enkele lenzen waaronder de 70-200 2.8 , 2 maanden later weer alles verkocht en weer allles van Nikon gekocht, D2X met enkele lenzen waaronder de 70-200 2.8, was nu eindelijk zover dat ik echte lenzen erbij wilden kopen zoals de 400 mm 2.8 en de 200 mm 2.0, gaan de gekken ineens de prijzen met 10 tallen % verhogen zodat ze nu helemaal onbetaalbaar zijn geworden.
Denk dat ik alles weer opruim en weer Canon gaat kopen!!!!!

azhrarn
4 november 2006, 15:32
Ik heb eerst alles van Nikon gekocht , D 70 met enkele lenzen en wat groots van Sigma, toen alles opgeruimd en alles weer nieuw van Canon gekocht, 20D met enkele lenzen waaronder de 70-200 2.8 , 2 maanden later weer alles verkocht en weer allles van Nikon gekocht, D2X met enkele lenzen waaronder de 70-200 2.8, was nu eindelijk zover dat ik echte lenzen erbij wilden kopen zoals de 400 mm 2.8 en de 200 mm 2.0, gaan de gekken ineens de prijzen met 10 tallen % verhogen zodat ze nu helemaal onbetaalbaar zijn geworden.
Denk dat ik alles weer opruim en weer Canon gaat kopen!!!!!

Als dit geen geldverspilling is, dan weet ik het niet meer. Nikon - Canon - Nikon - en weer Canon? De prijsverhoging kan ik me als reden vorostellen (tenzij je al een hele glasbak in bezit hebt), maar waarom in eerste instantie al de jojo beweging van Nikon naar Nikon via Canon? :confused: