Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Groothoek Lens voor Nikon?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Groothoek Lens voor Nikon?

    Hallo,

    Ik ben momenteel in bezit van een Nikkor 24-120 VR en een Tamron 70-300 lens voor mijn D50. Nu heb ik al willen merken dat het mij eerder voorkomt dat ik wat meer groothoek zou willen. Mijn eerste idee was om mijn 24-120 VR te wisselen voor een 18-200 VR, maar ik heb mij recentelijk bedacht: misschien is het beter om gewoon een aparte groothoek bij te kopen.

    Ik zou de lens dan ook indoor willen gebruiken, dus een korte brandpunts-afstand laat ook tragere sluitertijden toe zonder bewegingsonscherpte te introduceren, maar aangezien de meeste groothoeklenzen geen VR hebben denk ik dat ik ook moet kijken om een lichtsterk objectie aan te schaffen? Feit is dat ik met mijn 24-120 op 24mm de VR duidelijk z'n werk hoor doen wanneer ik indoor fotos maak...

    Mijn budget ligt rond de 500 Euro, maar ik kan wel nog enkele maanden wachten, dus als er misschien nog interessantere alternatieven in de pijplijn zitten kan ik daar wel op wachten. De objectieven die denk ik aan mijn eisen kunnen voldoen staan hieronder. Ik heb een voorkeur voor de Tamron 15-50...

    Tokina 12-24/4.0
    Tamron 11-18/4.5-5.6
    Tamron 17-50/2.8
    Sigma 12-24/4.5-5.6
    Sigma 15-30/3.5-4.5

    Typfoutje verbeterd
    Last edited by Fieldmarshall; 17 oktober 2006, 11:03.
    ---
    Pogingen om iets op de gevoelige plaat/sensor vast te leggen:
    http://picasaweb.google.com/arnout.swinnen

  • #2
    Re: Groothoek Lens voor Nikon?

    Ik denk dat de meeste posters wel een Tokina zullen aanraden, deze krijgt op de meeste forums wel de beste kritieken algemeen. De prijs is bovendien nog vrij acceptabel.
    Minder glas dan vroeger, maar beter.

    Comment


    • #3
      Re: Groothoek Lens voor Nikon?

      tamron 15-50 bestaat niet echt, wel de 17-50...
      binnenkort komt er een tokina 16-50 2.8, misschien dus even wachten...

      You don't like my pics? Zero sugar, zero taste...
      [...dwarsliggers houden de sporen recht...]
      Imagening the world with Nikon and Tamron stuff


      Comment


      • #4
        Re: Groothoek Lens voor Nikon?

        Oorspronkelijk geplaatst door ajuin Bekijk bericht
        tamron 15-50 bestaat niet echt, wel de 17-50...
        Inderdaad, typfoutje
        Oorspronkelijk geplaatst door ajuin Bekijk bericht
        binnenkort komt er een tokina 16-50 2.8, misschien dus even wachten...
        Dat zou interessant zijn, als ze tenminste geen 1000 Euro gaat kosten
        ---
        Pogingen om iets op de gevoelige plaat/sensor vast te leggen:
        http://picasaweb.google.com/arnout.swinnen

        Comment


        • #5
          Re: Groothoek Lens voor Nikon?

          Ik heb onlangs de Sigma 12-24 een paar dagen kunnen gebruiken en ik vond de resultaten echt wel heel goed. In elk geval stukken beter dan een Tamron 11-18 of Sigma 10-20, vooral wat vervormingen betreft. (Vandaar dat ik er ondertussen eentje gekocht heb ; spijtig genoeg nog onderweg ...)

          http://www.photozone.de/8Reviews/len...4556/index.htm
          "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

          Comment


          • #6
            Re: Groothoek Lens voor Nikon?

            moet het een zoomlens zijn?

            Indien niet kan ik je de Sigma 20mm 1.8 aanraden, misschien niet zo wijd maar super lichtsterk, en super scherp. Voor voorbeelden kan je een kijkje nemen op mijn website, de last uploads zijn allemaal met deze lens genomen.
            Tommy
            My homepage : www.digitalviolence.be

            Comment


            • #7
              Re: Groothoek Lens voor Nikon?

              Oorspronkelijk geplaatst door ajuin Bekijk bericht
              binnenkort komt er een tokina 16-50 2.8, misschien dus even wachten...
              Dat 'binnenkort' lijkt erg rekbaar bij Tokina.
              Bij de Photokina in Keulen was deze lens zelfs nog niet te zien, de vertegenwoordiger wist evenmin van toeten noch blazen...
              Minder glas dan vroeger, maar beter.

              Comment


              • #8
                Re: Groothoek Lens voor Nikon?

                Beste lichtsterke betaalbare groothoek is imho de Sigma 14mm f 2.8. Die is 2de hands heel betaalbaar te vinden (tss de 500 à 600 euro)

                Comment


                • #9
                  Re: Groothoek Lens voor Nikon?

                  Beste lichtsterke betaalbare groothoek is imho de Sigma 14mm f 2.8. Die is 2de hands heel betaalbaar te vinden (tss de 500 à 600 euro)
                  Mmm.. kun je daar wat voorbeelden van laten zien ?
                  It's the mind and heart behind a camera that matters, not the gear.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Groothoek Lens voor Nikon?





                    Comment


                    • #11
                      Re: Groothoek Lens voor Nikon?

                      Thx, ziet er niet slecht uit (toch moeilijk te beöordelen op zo'n klein formaat). Alleen de prijs he !
                      It's the mind and heart behind a camera that matters, not the gear.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Groothoek Lens voor Nikon?

                        Oorspronkelijk geplaatst door Jazzaddict Bekijk bericht
                        Beste lichtsterke betaalbare groothoek is imho de Sigma 14mm f 2.8. Die is 2de hands heel betaalbaar te vinden (tss de 500 à 600 euro)
                        Zat er op foto 3 in het dak echt een welving, of is dit vervorming door de lens ?
                        "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

                        Comment


                        • #13
                          Re: Groothoek Lens voor Nikon?

                          Ik vind het ook moeilijk oordelen op zo'n kleine beelden. Ik had liever een uitsnede gezien aan 100%. Vooral voor dat laatste beeld denk ik dat dat nog eens zou kunnen tegenvallen.
                          Minder glas dan vroeger, maar beter.

                          Comment

                          Working...
                          X