Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Sportfotografie met primes ?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Sportfotografie met primes ?

    Hello,

    heb eigenlijk een kleine vraag over het fotograferen van wagens op circuit, als ik het gebruik van mijn 70-200 F4 nakijk tijdens mijn panning shots zit ik meestal op tussen de 70mm en de 100mm, nu dacht ik deze lens te vervangen door de IS versie die er volgende maand aankomt ... maar ik heb dit weekeinde nog eens met mijn 50mm 1.8 lens foto's gemaakt ... en die zijn toch echt wel scherp, scherper dan mijn 17-55 IS 2.8 lens, die zo'n 10 keer meer kost.

    Mijn vraag is nu, kan ik eventueel met een 100mm 2.8 Macro lens ook panning shots maken (misschien zelfs een 85mm 1.8 erbij nemen), de macro lens kan ik dan ook gebruiken om mijn modelauto's te fotograferen, scherpstellen lukt met deze lens tot zo'n 30cm afstand heb ik gelezen, en beide lenzen zouden zeer scherp moeten zijn.

    Is de AF snelheid van de 100mm 2.8 en de 85mm 1.8 te vergelijken met die van de 70-200 f4 L, dit is natuurlijk wel belangrijk om foto's op circuit te maken ... of toch slikken en gelijk naar de 70-200 f2.8 versie gaan ?

    Als het budget er was zou ik het wel weten, maar ja ...

    Mark
    Fotografie - Tutorials - Schaalmodellen
    Ik doe het met Canon gLas van 24 tot 400mm op FF en enkele lichtpuntjes ...

  • #2
    Re: Sportfotografie met primes ?

    Oorspronkelijk geplaatst door LamboCars Bekijk bericht
    Hello,

    heb eigenlijk een kleine vraag over het fotograferen van wagens op circuit, als ik het gebruik van mijn 70-200 F4 nakijk tijdens mijn panning shots zit ik meestal op tussen de 70mm en de 100mm, nu dacht ik deze lens te vervangen door de IS versie die er volgende maand aankomt ... maar ik heb dit weekeinde nog eens met mijn 50mm 1.8 lens foto's gemaakt ... en die zijn toch echt wel scherp, scherper dan mijn 17-55 IS 2.8 lens, die zo'n 10 keer meer kost.

    Mijn vraag is nu, kan ik eventueel met een 100mm 2.8 Macro lens ook panning shots maken (misschien zelfs een 85mm 1.8 erbij nemen), de macro lens kan ik dan ook gebruiken om mijn modelauto's te fotograferen, scherpstellen lukt met deze lens tot zo'n 30cm afstand heb ik gelezen, en beide lenzen zouden zeer scherp moeten zijn.
    Is de AF snelheid van de 100mm 2.8 en de 85mm 1.8 te vergelijken met die van de 70-200 f4 L, dit is natuurlijk wel belangrijk om foto's op circuit te maken ... of toch slikken en gelijk naar de 70-200 f2.8 versie gaan ?

    Als het budget er was zou ik het wel weten, maar ja ...

    Mark
    Wat raar dat je 70-200 niet snel genoeg is. Kun je niet omhoog met je ISO? Al is het maar naar 400..dan moet het toch snel genoeg kunnen. Ik zou persoonlijk niet kiezen voor een prime, zeker niet bij bewegende objecten. Ik heb er geen ervaring mee, maar het lijkt me dat je erg gebonden bent.
    Misschien kun je het eerst met een goedkope prime proberen om te zien of het je bevalt. Als dat zo is kun je alsnog een duurdere lens aankopen.

    Succes
    EOS 300D,EOS 1DMKII, 580EX II Flitser,Canon 70-200 mm L F4, 18-55mm 1:3.5-4.5, 28-105mm 1:3.5-4.5 Canon en 70-300 mm Tamron 1:4.5-5.6

    Comment


    • #3
      Re: Sportfotografie met primes ?

      De 70-200 2.8 is sneller en scherper dan de f4 heb ik ondervonden! Hoe het zit met de AF-snelheid bij de primes die je opnoemt weet ik niet, maar ik ben vrij zeker dat je qua scherpte met primes altijd beter zal zitten...

      Voor je modelauto's kan je ook een tussenring aanschaffen, werkt héél goed met je 70-200

      Comment


      • #4
        Re: Sportfotografie met primes ?

        Oorspronkelijk geplaatst door Robbert Bekijk bericht
        Misschien kun je het eerst met een goedkope prime proberen om te zien of het je bevalt.
        Hij zegt toch dat hij met de 50mm 1.8 gewerkt heeft, een goedkopere prime vind je niet hoor
        (waarmee ik niet wil zeggen dat het een slecht lensje is, alles behalve!)

        Comment


        • #5
          Re: Sportfotografie met primes ?

          Oorspronkelijk geplaatst door Robbert Bekijk bericht
          Wat raar dat je 70-200 niet snel genoeg is. Kun je niet omhoog met je ISO? Al is het maar naar 400..dan moet het toch snel genoeg kunnen. Ik zou persoonlijk niet kiezen voor een prime, zeker niet bij bewegende objecten. Ik heb er geen ervaring mee, maar het lijkt me dat je erg gebonden bent.
          Misschien kun je het eerst met een goedkope prime proberen om te zien of het je bevalt. Als dat zo is kun je alsnog een duurdere lens aankopen.

          Succes
          Heb geen enkel probleem met de snelheid van de 70-200 f4, die is bloedsnel, maar ik dacht eventueel aan primes om nog scherper te werken, beperkt natuurlijk altijd, maar misschien toch nog net iets scherper.

          Of zoals ook vermeld, de 70-200 f2.8 (non IS kost ongeveer zoveel als de f4 IS versie !?), maar hoe werkt dat met die tussenringen dan ? Kan je dan korterbij AF gebruiken ?
          Als ik het goed zie kan de 70-200 maar van minstens 1m20 focus nemen, da's een beetje ver hé, verkleint dit dan met een tussenring ?

          Heb al veel foto's genomen van echte auto's, maar modelauto's (of macro fotografie) is nog totaal nieuw voor mij.

          Mark
          Fotografie - Tutorials - Schaalmodellen
          Ik doe het met Canon gLas van 24 tot 400mm op FF en enkele lichtpuntjes ...

          Comment


          • #6
            Re: Sportfotografie met primes ?

            Oorspronkelijk geplaatst door Tony smeT Bekijk bericht
            Hij zegt toch dat hij met de 50mm 1.8 gewerkt heeft, een goedkopere prime vind je niet hoor
            (waarmee ik niet wil zeggen dat het een slecht lensje is, alles behalve!)
            Ik bedoelde met diverse andere lenzen. Prime 100mm, 120mm..dat stond er niet echt helder geef ik toe. Heeft de veel duurdere Canon 2.8 70-200 mm lens niet ook als nadeel dat hij veel zwaarder is dan de F4 versie. Ik heb de Sigma 70-200 2.8 EX kunnen proberen en die woog 1300 gram..dat maakt het uit de hand fotograferen wel een stuk moeilijk..kan een overweging zijn.
            EOS 300D,EOS 1DMKII, 580EX II Flitser,Canon 70-200 mm L F4, 18-55mm 1:3.5-4.5, 28-105mm 1:3.5-4.5 Canon en 70-300 mm Tamron 1:4.5-5.6

            Comment


            • #7
              Re: Sportfotografie met primes ?

              Oorspronkelijk geplaatst door LamboCars Bekijk bericht
              maar hoe werkt dat met die tussenringen dan ? Kan je dan korterbij AF gebruiken ?
              Als ik het goed zie kan de 70-200 maar van minstens 1m20 focus nemen, da's een beetje ver hé, verkleint dit dan met een tussenring ?
              Inderdaad! De minimum focus-afstand verkleint waardoor je kleinere objecten kan fotograferen. Je hebt ook lichtverlies uiteraard maar meestal doe je zoiets toch met statief.

              Oorspronkelijk geplaatst door Robbert Bekijk bericht
              Heeft de veel duurdere Canon 2.8 70-200 mm lens niet ook als nadeel dat hij veel zwaarder is dan de F4 versie. Ik heb de Sigma 70-200 2.8 EX kunnen proberen en die woog 1300 gram..dat maakt het uit de hand fotograferen wel een stuk moeilijk..kan een overweging zijn.
              Gewicht is recht evenredig met de prijs, ongeveer het dubbele dus
              Persoonlijk vind ik meer gewicht een voordeel naar stabiliteit toe...

              Comment


              • #8
                Re: Sportfotografie met primes ?

                Een groot deel van mijn sportfotografie doe ik met primes. Zeker als ik redelijk kan voorspellen waar de actie zal plaatsvinden. Op een circuit is dat zowat altijd het geval. Maar dat heb je al gemerkt door de diverse EXIF-gegevens te bestuderen. Bij schaatsfotografie gebruik ik zelfs amper AF, gewoon scherpstellen op het juiste punt in de bocht en je werkt supersnel. Alleen bij wielerfotografie waar je vaak niet weet op welk punt iemand langs gaat komen is het handig om een zoom te hebben.
                Je keuze voor primes voor circuitwerk kan ik dus alleen maar begrijpen en je er gelijk in geven.

                Comment


                • #9
                  Re: Sportfotografie met primes ?

                  Een prime zal wel lukken, maar vergeet het gebruik van een macrolens voor sportfotografie.
                  Macrolenzen zijn pathetisch trage autofocuslenzen. Je zou eventueel een 135/2.8 mm kunnen overwegen of de 100 mm /2.0, of als het budget het toelaat, een 135/2.0 of een 200/2.8

                  sugar
                  "I tried to shoot rulers, but my printer has some serious backfocus "

                  http://supermasj.zenfolio.com

                  Comment


                  • #10
                    Re: Sportfotografie met primes ?

                    Oorspronkelijk geplaatst door sugar Bekijk bericht
                    Een prime zal wel lukken, maar vergeet het gebruik van een macrolens voor sportfotografie.
                    Macrolenzen zijn pathetisch trage autofocuslenzen.
                    Je zou eventueel een 135/2.8 mm kunnen overwegen of de 100 mm /2.0, of als het budget het toelaat, een 135/2.0 of een 200/2.8

                    sugar
                    Ik heb al een paar keer spijt gehad dat ik alleen maar de 150mm macro bijhad tijdens een wandeling. Hier vlakbij spelen ze wel eens met van die kleine cross-autootjes en bootjes(schaalmodellen met benzinemotor), en elke keer dat ik die tegenkom probeer ik daarvan foto's te maken met de 150mm + 1,4x extender. Er zit dan maar een heel klein percentage tussen dat bruikbaar is. Als ik dezelfde actie met de 100-400 kan fotograferen, dan zitten er veel meer scherpe foto's tussen.
                    Een lens met vast brandpunt focust over het algemeen wel sneller (als het geen macrolens is), maar ik gebruik toch graag een zoomlens voor sportfotografie. Dan kan je als het nodig is snel even een close-up maken, of de foto helemaal anders kadreren zonder dat je eerst een lens moet wisselen.
                    Op een race-circuit komt iedereen ongeveer op dezelfde manier door de bocht, en dan kan je wel makkelijker met een prime werken. Bij motorcross gebruiken ze wel eens de hele breedte, en dan is het al wat moeilijker met een prime (voor motorcross is een 70-200 ideaal).
                    http://barthuysmans.smugmug.com/
                    BD0338BE

                    Comment


                    • #11
                      Re: Sportfotografie met primes ?

                      Ik heb naast de 70-200 F/2.8 de 85 F/1.8 en kan dus beiden vergelijken.
                      Ik moet stellen dat de laatste inderdaad een zeer snelle AF heeft en zeer scherp is. Gezien jouw bereik (tussen 70-100) lijkt de 85 mm zeer zeker het overwegen waard. Geloof er eentje tegengekomen te zijn bij aanbod, dacht ik. Voor de prijs (tweedehands 250-300 euro) kan je het zeker niet laten.
                      De 70-200 is anderzijds een dijk van een lens; snelle focus, scherp, mooie kleuren én de flexibiliteit van een zoom...
                      Mocht je willen, mag je mijn 85mm altijd eens komen testen.
                      Programmers are in a race with the Universe to create bigger and better idiot-proof programs, while the Universe is trying to create bigger and better idiots. So far the Universe is winning - Rich Cook

                      Comment

                      Working...
                      X