Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Lenstest of vergelijking

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Lenstest of vergelijking

    Ik heb een testje gedaan met twee lenzen van verschillend merk die ik in mijn bezit heb en ben nog al een beetje verschoten van het resultaat,ik dacht dat een lens niets doet aan kleur of belichting.
    Foto 1 is met een 18-50 mm lens gemaakt en foto 2 met een 28-105 mm lens,beiden zijn op statief gemaakt met dezelfde waarden iso 100 - f8 diafragmavoorkeuze en op 50mm.
    Buiten resize met bdsizer en verscherpen 30% is er aan de foto's niets bewerkt.
    Graag uw oordeel .


    Last edited by DeSwa; 18 september 2006, 19:17.
    Minolta Dynax 5D / Nikon Coolpix 4500/ Panasonic Lumix TZ3 /Sony a550.
    Web-Albums

  • #2
    Re: Lenstest of vergelijking

    De Vivitar is hier duidelijk de betere zou ik zeggen...
    Die met de Sigma is echt overbelicht...
    Zat er niet bij de een een filter op en bij de andere niet?

    Comment


    • #3
      Re: Lenstest of vergelijking

      Oorspronkelijk geplaatst door pol parasol Bekijk bericht
      De Vivitar is hier duidelijk de betere zou ik zeggen...
      Die met de Sigma is echt overbelicht...
      Zat er niet bij de een een filter op en bij de andere niet?
      Ik heb iets aangepast foto 1 is de Sigma en foto 2 is de vivitar,sorry foutje.
      Op beide lenzen zit een filter , op de 18-50 zit een skylight filter en op de 28-50 een UV filter.
      Minolta Dynax 5D / Nikon Coolpix 4500/ Panasonic Lumix TZ3 /Sony a550.
      Web-Albums

      Comment


      • #4
        Re: Lenstest of vergelijking

        Oorspronkelijk geplaatst door DeSwa Bekijk bericht
        Ik heb iets aangepast foto 1 is de Sigma en foto 2 is de vivitar,sorry foutje.
        Op beide lenzen zit een filter , op de 18-50 zit een skylight filter en op de 28-50 een UV filter.
        Krijg je in mijn ogen toch een manke vergelijking. Je had de test toch beter zonder filters gedaan (niet dat die UV filter veel verschil zal maken).
        fotosite

        Comment


        • #5
          Re: Lenstest of vergelijking

          Oorspronkelijk geplaatst door elsan Bekijk bericht
          Krijg je in mijn ogen toch een manke vergelijking. Je had de test toch beter zonder filters gedaan (niet dat die UV filter veel verschil zal maken).
          Ik ga die test nog eens herhalen zonder filters,maar kan overbelichting aan een lens liggen,en filter of niet de lichtmeter van de camera zal daar toch wel rekening mee houden zeker ????
          Minolta Dynax 5D / Nikon Coolpix 4500/ Panasonic Lumix TZ3 /Sony a550.
          Web-Albums

          Comment


          • #6
            Re: Lenstest of vergelijking

            Oef, 1 is dus de Sigma en 2 de Vivitar... Dan versta ik het al beter.
            Ik vond het al héél eigenaardig dat een Vivitar beter zou presteren dan een Sigma.
            En volgens mij is de invloed van een Skylight filter niet neutraal, in tegenstelling tot een UV-filter.

            Comment


            • #7
              Re: Lenstest of vergelijking

              Oorspronkelijk geplaatst door pol parasol Bekijk bericht
              Oef, 1 is dus de Sigma en 2 de Vivitar... Dan versta ik het al beter.
              Ik vond het al héél eigenaardig dat een Vivitar beter zou presteren dan een Sigma.
              En volgens mij is de invloed van een Skylight filter niet neutraal, in tegenstelling tot een UV-filter.
              ik denk dat het aan het objectief ligt. de vivitar heeft waarschijnlijk een diafragma dat niet (altijd) goed functioneert, daar de foto zoveel is overbelicht dat het objectief waarschijnlijk op volle opening heeft gestaan. Mogelijk is de lens niet goed op de camera geplaatst waardoor de contacten niet juist koppelen
              test e.e.a. maar eens uit.
              Nikon D300, Nikon 12-24mm - 18-200VR - Nikon f 2,8/80-200mm - Sigma 70mm macro - Sigma 50-500mm - tamron 1,4 pro converter en verder veel MF Nikon glas, 4 Gitzo's, Tassen en een complete Haselblad en Leica set die met pensioen zijn

              Comment


              • #8
                Re: Lenstest of vergelijking

                Oorspronkelijk geplaatst door pol parasol Bekijk bericht
                Oef, 1 is dus de Sigma en 2 de Vivitar... Dan versta ik het al beter.
                Ik vond het al héél eigenaardig dat een Vivitar beter zou presteren dan een Sigma.
                En volgens mij is de invloed van een Skylight filter niet neutraal, in tegenstelling tot een UV-filter.
                Volgens mij dus ook niet.
                fotosite

                Comment


                • #9
                  Re: Lenstest of vergelijking

                  Oorspronkelijk geplaatst door lichtschrijver Bekijk bericht
                  ik denk dat het aan het objectief ligt. de vivitar heeft waarschijnlijk een diafragma dat niet (altijd) goed functioneert, daar de foto zoveel is overbelicht dat het objectief waarschijnlijk op volle opening heeft gestaan. Mogelijk is de lens niet goed op de camera geplaatst waardoor de contacten niet juist koppelen
                  test e.e.a. maar eens uit.
                  Hier zou je wel eens gelijk kunnen hebben,als ik die lens plaats en gebruik is er overdreven geluid en geklik !
                  Minolta Dynax 5D / Nikon Coolpix 4500/ Panasonic Lumix TZ3 /Sony a550.
                  Web-Albums

                  Comment


                  • #10
                    Re: Lenstest of vergelijking

                    Oorspronkelijk geplaatst door pol parasol Bekijk bericht
                    Oef, 1 is dus de Sigma en 2 de Vivitar... Dan versta ik het al beter.
                    Ik vond het al héél eigenaardig dat een Vivitar beter zou presteren dan een Sigma.
                    En volgens mij is de invloed van een Skylight filter niet neutraal, in tegenstelling tot een UV-filter.
                    Dat kan echter niet zo'n groot verschil teweeg brengen zoals hierboven zichtbaar. Dan praat je eerder of nuances...
                    meer over mijn fotografie is te vinden op
                    http://www.nandoonline.com

                    Comment


                    • #11
                      Re: Lenstest of vergelijking

                      Ik heb vandaag een nieuwe test gedaan zonder en met de filters,met of zonder speelt geen rol,dat blijft allemaal hetzelfde beeld geven.
                      De test gedaan met drie lenzen op 50 mm f8 en iso 100,ik heb telkens één stop verminderd en ben tot de vaststelling gekomen dat de vivitar lens best nog bruikbaar is op voorwaarde telkens 1 stop te onderbelichten zo geeft die lens dan ongeveer hetzelfde resultaat als de sigma 70-50 en de minolta 50 mm lens zonder correctie's.
                      Ik denk niet dat het zin heeft die testfoto's hier te tonen ?
                      Minolta Dynax 5D / Nikon Coolpix 4500/ Panasonic Lumix TZ3 /Sony a550.
                      Web-Albums

                      Comment

                      Working...
                      X