Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

VR altijd aan?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • VR altijd aan?

    Heb een Nikkon 18-200. Hebben jullie de VR altijd aan? Ik vind zelf namelijk dat zeker bij mensen die ik van ver dichtbij haal dat ze niet echt heel scherp zijn.

    Ken Rockwell zegt de VR altijd aan te zetten...

    Wat zeggen jullie?

  • #2
    Re: VR altijd aan?

    Juist voor het telebereik is de VR aan te raden omdat je dan langere tijden kunt gebruiken. Maar een vaste hand is en blijft een vereiste en heel erg tele en werken uit de hand is zelf met VR niet de allerbeste combinatie. Als je geen statief gebruikt, moet je op zijn minst toch ergens steun zoeken voor de hand die je camera vasthoud (een lantarenpaal of een hek, noem maar op).

    Ik heb de VR op de 70-200/2.8 vrijwel altijd aanstaan, behalve als ik vanaf statief werk want dan is VR juist contraproductief. Op de 24-120 gebruik ik de VR minder vaak. Waarom daar dan niet? Geen flauw idee... Misschien omdat ik een vrij vaste hand heb en denk dat ik geen VR nodig heb bij 120 mm...

    Groeten, Miriam

    Comment


    • #3
      Re: VR altijd aan?

      VR dien om bewegingsonscherpte zoveel mogelijk te compenseren.
      Het is dus aan te raden bij grote brandpuntafstanden en kleine sluitertijden.

      Het gaat je wel niet helpen als de onscherpte komt bij verkeerde focus of bij de softspots van je lens.

      Als je op 200 mm fotografeerd met je diafragma vol open ga je zo wie zo minder scherpe foto's hebben.
      Wil je ook dit soort foto's maken samen met Belgiumdigital?

      Hou dan zeker het Shooting Days en het BD-mededelingen forum in de gaten!

      Comment


      • #4
        Re: VR altijd aan?

        Zijn er mensen,uit het Antwerpse,die de Nikon AFS DX VR 18-200mm 3.5-5.6G.hebben.'k Zou deze eens graag proberen.Zef woon ik in Deurne.
        'k Geef hier heel graag commentaar, thuis moet ik zwijgen.

        Comment


        • #5
          Re: VR altijd aan?

          Oorspronkelijk geplaatst door Macroshopper
          Zijn er mensen,uit het Antwerpse,die de Nikon AFS DX VR 18-200mm 3.5-5.6G.hebben.'k Zou deze eens graag proberen.Zef woon ik in Deurne.
          ik woon in Lint, we kunen eens afspreken, mij geen probleem. Ik waarschuw je, het is een goed lenske!!

          Comment


          • #6
            Re: VR altijd aan?

            VR staat meestal aan, echter, bij panning ed zet ik em uit ....

            Comment


            • #7
              Re: VR altijd aan?

              Oorspronkelijk geplaatst door Rudy
              ik woon in Lint, we kunen eens afspreken, mij geen probleem. Ik waarschuw je, het is een goed lenske!!
              Geloof hem maar, want wat hij ervoor heeft gelaten

              You don't like my pics? Zero sugar, zero taste...
              [...dwarsliggers houden de sporen recht...]
              Imagening the world with Nikon and Tamron stuff


              Comment


              • #8
                Re: VR altijd aan?

                Theoretisch gezien zou de VR een miniem verlies aan scherpte veroorzaken. In de praktijk heb ik daar nog niets van ondervonden. VR vreet wel batterijen. Dat is voor mij een reden om VR af en toe af te leggen.
                Minder glas dan vroeger, maar beter.

                Comment

                Working...
                X