Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Chromatische aberratie lens kwaal of defect

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Chromatische aberratie lens kwaal of defect

    Hallo,

    Ik vroeg me af of CA (de paarse randjes) die ontstaan bij een lens nu een lens kwaal zijn of dat het komt omdat je bv een oudere lens op digi SLR zet ?

    -Kan het erger worden als je een lens laat vallen ?
    -Als je het hebt kan het dan verholpen worden, denk het niet want lees hier dat zelfs nieuwe lenzen het ook hebben.
    -Is het een lens/cam combinatie of een lens die het heeft heeft het altijd ?

    En heeft iemand een voorbeeld van "dit is te erg" en "dit kan nog door de beugel" ofwel wat zie je terug op een afdruk ? Het is voor mij allemaal nieuw maar ik kwam het toevallig tegen naar een zoektocht voor een eventuele kitlens vervanging.

    Heeft sigma dit bv meer als Nikon of heeft een tele het meer als een wide ?

    tnx voor de antwoorden.

  • #2
    Re: Chromatische aberratie lens kwaal of defect

    Bij digitale toestelen heb je eigenlijk dubbel last: van de ca van het objectief en van de eigenschappen van de sensor. Wie het meeste last veroorzaakt is niet altijd duidelijk, maar het is wel een goede reden om aan een objectief bij digitale fotografie hogere eisen te stellen dan aan bij film.

    Op dit forum zijn al ladingen berichten over dit onderwerp geschreven, dus verder verwijs ik naar de zoekfunctie.

    Groeten, Miriam

    Comment


    • #3
      Re: Chromatische aberratie lens kwaal of defect

      Jeps ik heb ook gezocht maar niet mijn specifieke vragen gevonden. Ik weet hoe het ontstaat (natuurkundig lens bla bla) maar ik wilde graag info over mijn vragen

      Comment


      • #4
        Re: Chromatische aberratie lens kwaal of defect

        Laat maar een voorbeeld zien, dan krijg je hiervast wel te horen of het aanvaardbaar is of niet. Geef niet alleen een verkleinde foto, maar ook een deelweergave op 100% van één van de hoeken. En vergeet ook niet om er bij te vermelden welke camera en welk objectief je hebt gebruikt.

        Groeten, Miriam

        Comment


        • #5
          Re: Chromatische aberratie lens kwaal of defect

          Kwaal of defect? Het wordt er juist door fabrikanten expres ingebracht. Het grote voordeel is dat je dan zo'n speciaal brilletje je foto in 3D kunt bekijken.


          Als je een lens hebt die geen ca heeft kun je het effect altijd nog achteraf met software nabootsen:
          Get the latest feature info from our tech-obsessed editors with breaking news, in-depth reviews, hands-on videos, and our insights on future products.

          Comment


          • #6
            Re: Chromatische aberratie lens kwaal of defect

            Oorspronkelijk geplaatst door mvdh
            Laat maar een voorbeeld zien, dan krijg je hiervast wel te horen of het aanvaardbaar is of niet. Geef niet alleen een verkleinde foto, maar ook een deelweergave op 100% van één van de hoeken. En vergeet ook niet om er bij te vermelden welke camera en welk objectief je hebt gebruikt.

            Groeten, Miriam
            Ik zal eens zoeken naar een foto waar het inzit.

            Comment


            • #7
              Re: Chromatische aberratie lens kwaal of defect

              Hier is er eentje :

              Genomen tijdens valavond met de 28mm 1.4 op 1/10 en 2.8 uit de hand genomen. Kwaliteit is matig, maar hier zie je goed de CA daar waar er een groot contrast is : takken(blaadjes) / lucht. De 28mm 1.4 heeft in deze omstandigheden ook dit probleem, zoals veel andere lenzen op digitale camera's. Deze lens is hier uiteraard niet in de juiste omstandigheden(context) gebruikt.

              Groetjes,
              Pol.
              Leeft en LAAT LEVEN !

              Comment


              • #8
                Re: Chromatische aberratie lens kwaal of defect

                Dit heb ik met een lens ervaren wat is jullie mening, te veel of gebruikelijk bij zo'n situatie ? Het is gewoon een uitsnede van een grote foto.


                Last edited by Wopper; 6 maart 2006, 20:38.

                Comment


                • #9
                  Re: Chromatische aberratie lens kwaal of defect

                  Mijn ervaring met CA is dat het bij alle merken kan voorkomen.Dus ook sigma en ook nikon.Volgens mij is het een lensfout die versterkt wordt als je meer pixels op je sensor hebt zitten.
                  Wanneer CA makkelijk is te verwijderen met PS vind ik het nog niet zo'n probleem, Wanneer de randjes groter zijn en dus ook in het donkere gedeelte van je foto doorgedrongen zijn (bv jouw takken) heet het dacht ik purple fringing en dat is haast niet te corrigeren en dus teveel voor mijn ghoesting...
                  Groetjes Edwin
                  Mijn Foto's

                  Comment


                  • #10
                    Re: Chromatische aberratie lens kwaal of defect

                    Ben er wel achter inmiddels dat het een eigen mening is van mensen die het erg of niet erg vinden.

                    Dit ziet er op 13*18 best uit.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Chromatische aberratie lens kwaal of defect

                      Niks mis mee zou ik zeggen, ik heb al erger gezien
                      Groeten, David

                      Comment


                      • #12
                        Re: Chromatische aberratie lens kwaal of defect

                        Zo meen je dat, het is dus een serieus probleem bij camera's ? Want ik krijg het ook niet goed weg in CS2...heb ff zitten oefenen.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Chromatische aberratie lens kwaal of defect

                          Mijn bescheiden interpretatie (maar ik ben geen expert hee): het is een "fact of life". Afhankelijk van de kwaliteit van de lens zal het meer of minder opvallen, maar het zal er altijd wel een beetje zijn. Afhankelijk van het onderwerp, maar vooral van de toeschouwer, zal dit storend zijn. En ja, tegenwoordig kijken we op pixelniveau, dus vinden we het sneller storend.

                          Suggestie: doe zoals ik, word iets realistischer in uw verwachtingen Voor de meeste foto's en de gangbare afdrukformaten of weergaves op een beeldscherm zal het geen probleem zijn, en in uitzonderlijke gevallen heb je inderdaad nog Photoshop (is wel geen "single click" proces, maar kom, je moet er iets voor over hebben). O ja, en er is ook nog zwart-wit natuurlijk!
                          Groeten, David

                          Comment


                          • #14
                            Re: Chromatische aberratie lens kwaal of defect

                            Haha zwart wit haha dat is wel leuk

                            Heb nog wat tooltjes gevonden


                            Comment


                            • #15
                              Re: Chromatische aberratie lens kwaal of defect

                              in NC 4.4 (ook al iets eerder dacht ik) zit er een tool om CA te verwijderen
                              wel enkel voor NEF's

                              zelf nog niet gebruikt/nodig gehad
                              Nikon D700 & D70 | Nikkor AF-S 17-35 2.8 + 50 1.8 + 105 2.8 macro + 18-200 VR II
                              Sigma 100-300 F4 EX APO HSM| Nikon SB-800 | Manfrotto 479B | Albums: Fototime| 500px

                              Comment

                              Working...
                              X