Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Welke Lens Voor Minolta 5d

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Welke Lens Voor Minolta 5d

    Mensen ik heb sinds dit weekend een 5d gekocht,met de standaard lens 3.5\5.6 18 70 wat is jullie ervaring met deze wens wat is zeg maar de sweet spot(scherpste stand)

    Nu wil ik een goede aanvulling hebben op deze lens voor niet al te veel natuurlijk 2ehands geen bezwaar.

    En zou graag jullie ervaring willen weten,perfecte instellingen e.d.
    En wat vinden jullie van de Anti Shake Functie,ik merk zelf nauwelijks verschil,ik schiet zelf aardig scherp met sluitertijd van bv 1/50 of 1/40 en dan zie ik zelf niet het verschil met anti shake aan of uit maar dat kan ook aan mij liggen,bij de genoemde sluitertijden fotografeer ik uit de hand.

    Ik hoor het wel

    Bedankt

  • #2
    Re: Welke Lens Voor Minolta 5d

    Probeer eens met en zonder AS bij 1/8, 1/4, 1/2...
    Als je dan geen verschil ziet, is er toch wel iets mis met je toestel, ofwel heb je een robotarm...
    "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

    Comment


    • #3
      Re: Welke Lens Voor Minolta 5d

      Iemand advies voor mij of ben ik te ongeduldig

      Comment


      • #4
        Re: Welke Lens Voor Minolta 5d

        Sorry hoor maar Antishake werkt perfect bij de sluitertijden die net gezegd waren wat een verschil bv op 1/4 met en zonder antishake maar hoe zit dat nu in de praktijk?

        De stelregel is niet lager uit de hand dan 1\60 en hoe zit dat met de antishake functie tot hoelaag kun je dan nog scherpe platen shieten uit de hand?

        Bedankt hoor

        Comment


        • #5
          Re: Welke Lens Voor Minolta 5d

          Oorspronkelijk geplaatst door jeroni
          De stelregel is niet lager uit de hand dan 1\60 en hoe zit dat met de antishake functie tot hoelaag kun je dan nog scherpe platen shieten uit de hand?
          Stelregel is dat je sluitertijd 1/f is... Met een 400mm lens ga je met 1/60s ook geen scherpe foto's krijgen. AS scheelt ongeveer 2 stops, 1/60 wordt dan dus 1/15. Dit zijn echter maar regeltjes, wat je werkelijk met je sluitertijd kan doen hangt van je hand af, je lens, hoe stil je objecten staan etc.

          Comment


          • #6
            Re: Welke Lens Voor Minolta 5d

            Ik zou een tweedehands Minolta 70-200 f4 kopen. Te vinden voor ongeveer 100€.
            Deze lens met metalen behuizing is nogal aan de zware kant, maar veel scherper dan de nieuwere kunsstofversie (f4-5.6).

            Comment


            • #7
              Re: Welke Lens Voor Minolta 5d

              Ik zit in dezelfde boot...

              Na een Panasonic FZ20 wou ik mijn kans eens wagen met een SLR, omdat je er altijd zo'n mooie foto's van ziet (kleinere DOF/mooiere bokeh is vooral mooi bij portretten of straatfotografie)

              Echter begin ik meer en meer te beseffen dat een vergelijkbare lens quasi onmogelijk is op een DSLR - de FZ20 had een 6-72 F2.8 gestabiliseerd (dus een 35-420 in 35mm termen) - natuurlijk is dit beetje boerenbedrog, want de sensor van de FZ20 had op 100 iso zowat de ruis van m'n minolta op 400 of zelfs 800.

              Wat wel leuk was, is dat je bij bewolkt tot goed weer buiten zonder probleem op 420MM F2.8 uit de hand een foto kon trekken en nog een relatief deftig resultaat hebben:



              Nu kan ik dat laatste kleine stukje Tele wel missen, maar zou toch graag terug een alles-in-een lens hebben. Gaat een Tamron of Sigma 18-200 (weliswaar met gebruik hogere iso om de hogere F te compenseren) gelijkaardige/betere resultaten halen dan wat ik met zo'n FZ20 kon doen? Ik besef wel dat ik iets minder bereik zal hebben. Er is ook de Tamron 18-300 maar dat lijkt mij een zwaar compromis.

              Wat ik in de FZ20 wel miste was dynamiek - de foto's waren ok maar er was amper aan te knutselen met PSP wegens beperkt contrast... vandaar de overstap naar DSLR. De FZ20 was ook zeer traag qua focus waardoor ik mooie momenten miste.

              Graag uw opinie!

              Comment


              • #8
                Re: Welke Lens Voor Minolta 5d

                Als je alles in één wil, dan is de Tamron 28-300 zeker geen slechtere keuze dan de 18-200. Integendeel zelfs. De 28-300 kan je trouwens later ook nog op full frame gebruiken als je dat later zou willen. Omgerekend heb je dan 44-450, wat aardig in de buurt zit van de FZ20.
                Van beide lenzen zijn voldoende tests te vinden (bv. www.dyxum.com).

                Voordeel van een dslr is in elk geval dat je daarna nog altijd op andere lenzen (of bodies) kan overstappen als je dat wil...
                "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

                Comment


                • #9
                  Re: Welke Lens Voor Minolta 5d

                  Zou een Sigma 70-300 (De APO/DG versie) veel beter zijn dan zo'n 18-200 of 28-300 compromis?

                  "Buiten" kan ik het wel stellen met een 70 aan de wijde kant - dan stap je toch gewoon wat achteruit indien nodig

                  Ik lees veel goede zaken over de 70-300, zeker voor het gevraagde geld, plus deze is iets sneller dan de megazooms.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Welke Lens Voor Minolta 5d

                    Bij zooms moet je altijd in het achterhoofd houden dat het een compromis is. Naarmate hij een groter zoombereik bestrijkt, moeten er meer "trucs" uitgehaald worden om dit te bereiken. Die trucs hebben vaak tot gevolg dat dergelijke lenzen in beeldkwaliteit wat achterblijven. In het engels zeggen ze dan : "there's no such thing as a free lunch".
                    Er zijn best wat sites te vinden waarin de lenzen die je nu noemt worden besproken. http://www.photozone.de heeft in de sectie reviews een tamron en de sigma staan. In http://http://www.ephotozine.com/equipment/tests/ kun je kiezen voor interchangeable lenses. Ook daar kun je wat testen vinden. We horen wel wat het geworden is....
                    Van Minolta X-700 en een hoop glas via 7Xi naar 7D

                    Comment


                    • #11
                      Re: Welke Lens Voor Minolta 5d

                      Sigma 70-300 APO DG - besteld, nog niet binnen...

                      Toch nog relatief mooie snelheid tov de "megazooms", en genoeg range - ik hoop dat de Minolta AS + iso 400-800, de "feel" van de panasonic een beetje benadert - AS+iso settings zouden de verloren f-stops toch goed moeten maken hoop ik...

                      Het blijft voor mij een tijdje "proberen" - lukt het niet, of is het niet wat ik verwachtte er van, dan doe ik binnen een jaartje alle spullen terug weg op ebay en zoek ik mij een "FZ40" of zo!

                      Comment


                      • #12
                        Re: Welke Lens Voor Minolta 5d

                        OK, net het ding gaan ophalen bij onze fotovrienden "G...." in "'t stad" - eerste foto's genomen vanop mijn hoog appartementje op deze donkere dag, en toch vrij tevreden van het resultaat.

                        De minolta AS werkt naar behoren, net zoals ik gewoon ben geweest op de Panasonic. ISO 200/400 lost naar de tele kant alle lichtproblemen wel op.

                        Verbazend genoeg kan je goed "uit de hand" schieten, zelfs naar 200-300mm toe.

                        Nu is het wachten op de 1ste trip buiten bij goed weer... dan hopelijk wat leuke candids!

                        Comment


                        • #13
                          anti shake functie van de 5D

                          Hier een voorbeeldfoto die ik maakte in Aquatopia in Antwerpen,
                          om mijn, toen nog nieuwe, toestel te testen (met de kitlens).

                          EXIF... (anti-shake aan) (uit losse hand)
                          shutter speed : 1/4 sec
                          F stop : 3.5
                          ISO speed : 800
                          focal length : 18 mm

                          Last edited by dg; 15 april 2006, 23:53.
                          David Gyselaers | fotoclub Omni-Foto Diepenbeek

                          Comment


                          • #14
                            Re: Welke Lens Voor Minolta 5d

                            1/4... damn

                            Jij hebt stalen armen?

                            Comment


                            • #15
                              Anti Shake

                              Oorspronkelijk geplaatst door TonioRoffo
                              Jij hebt stalen armen?
                              Nee, toch niet ... dit is het werk van die anti-shake functie op mijn toestel.
                              Ik had wel graag stalen armen gehad ...
                              dan kon ik zelfs nachtopnames maken zonder statief .
                              David Gyselaers | fotoclub Omni-Foto Diepenbeek

                              Comment

                              Working...
                              X