Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Digitaal reflex + Macro + Dia = DIA SCANNER !!!

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Digitaal reflex + Macro + Dia = DIA SCANNER !!!

    Ik heb een digitaal toestel, liefst een reflex...
    Ik schaf mij een macro lens aan, liefst een 1:1 of in het slechtste geval een 1:2....
    Ik maak een kleine opstelling en fotografeer de dia met een aangepaste lichtbron er achter...

    Resultaat : IK HEB EEN DIA SCANNER

    Iemand hier ooit mee geëxperimenteerd ??? Graag jullie bevindingen, tips&tricks,....
    Don't worry, Be happy... and take great shots !

  • #2
    Re: Digitaal reflex + Macro + Dia = DIA SCANNER !!!

    laat ons eens even die opstelling bekijken

    1 foto zegt meer dan 1000 woorden
    thnkx/EOS 600D 18/55 lens EF 90/300

    Comment


    • #3
      Re: Digitaal reflex + Macro + Dia = DIA SCANNER !!!

      andere mogelijkheid:

      >ik heb een digitale cam + statief
      >ik heb een diaprojector
      >ik heb een projectiescherm

      resultaat: ik heb OOK een diascanner

      en omgekeerd?
      wat als ik een digitaal beeld graag op diafilm zou hebben?

      mm
      ∏__|_ ∏__|_
      "no rules, great shots"
      Book of Fame 2009 - BESTEL HIER

      Comment


      • #4
        Re: Digitaal reflex + Macro + Dia = DIA SCANNER !!!

        Dat is bruikbaar, lees wel, bruikbaar.
        1) je moet wel een heel lichtrijke, egale achtergrond hebben en je moet eens proberen met
        a) blauwe hemel
        b) witte hemel
        c) Binnenshuis naar een witte muur, scherm
        d) een projectielamp opzetten naar een wit scherm en zo je diq fotograferen.

        2) het projecteren van een dia en die fotograferen geeft een heel wat slechtere kwaliteit dan 1) omdat je licht niet overal even hel zal zijn. Je krijgt vignetering en wel in een hoge graad.
        2) evenals in 1) bij gebruik van een projectielamp, krijg je kleurverschuivingen ...

        Al bij al, kan je met gebruik van 1, tamelijk goede beelden maken, en je werkt ze het beste manueel bij in PS.
        https://www.fotospotter.be
        Je suis content d’être heureux

        Comment


        • #5
          Re: Digitaal reflex + Macro + Dia = DIA SCANNER !!!

          Voor mijn manuele camera vroeger had ik een speciale diaduplicator.
          Dit is een soort lens (balg) waar achteraan een dia in paste met een wit mat plastiek difuserplaatje erachter.

          Je zette deze lens op de camera, dia erin, naar een lichtbron richten en shoot.

          Werkte redelijk goed maar men had wel een sterke studiolamp nodig (of direct richten naar de zon).
          Wil je ook dit soort foto's maken samen met Belgiumdigital?

          Hou dan zeker het Shooting Days en het BD-mededelingen forum in de gaten!

          Comment


          • #6
            Re: Digitaal reflex + Macro + Dia = DIA SCANNER !!!

            Je bent niet de eerste die dat bedenkt



            Het lijkt een goede oplossing, maar in de praktijk kleven er toch wel een paar flinke nadelen aan. Zo krijg je te maken met objectieven die bedoeld zijn voor 3D-objecten en niet geoptimaliseerd zijn voor het platte 2D-vlak. Dat betekent dat de scherpte in de hoeken kan achterblijven. Je krijgt ook te maken met eventuele vervorming en het zal vrij moeilijk zijn om precies het gehele beeld van de dia vast te leggen - niet meer en ook niet minder. Door de manier waarop een camera met contrasten omgaat zal de doortekening van de heel lichte en heel donkere partijen in een dia waarschijnlijk minder fraai worden overgenomen dan bij een echte diascanner.

            Het probleem van de juiste lichtsoort is overigens vrij gemakkelijk op te lossen door flitslicht te gebruiken.

            Voor incidenteel gebruik is de camera als vervanger van een scanner zeker geen gek idee, maar voor wie regelmatig dia's moet omzetten naar een digitaal bestand zal de scanner toch noodzakelijk blijven.

            Groeten, Miriam

            Comment


            • #7
              Re: Digitaal reflex + Macro + Dia = DIA SCANNER !!!

              Dank voor al jullie reacties !

              Betreffende het reeds bestaand systeem: dit is inderdaad hetzelfde als mijn opstelling, zei het wel in een meer professionele uitvoering ...
              Enkel één bedenking hierbij: ik moet het geheel goed afdekken (zoals een balg het doet in feite) om reflecties of lichtinval op de gefotografeerde kant van de dia te vermijden. Een soort via 'DIA BLUR' ipv een 'LENS BLUR'.

              De discussie rond het licht dan: na heel wat experimentatie daarmee blijkt dat het gebruik van de flits (extern of zelfs de ingebouwde) voldoende licht geeft indien op een wit karton gereflecteerd. Dat blad moet wel iets verder verwijderd zijn van de dia. Dit om geen schaduweffect te krijgen en de korrel niet te zien te krijgen (door de dia héén !)
              Gezien de macro lens een mooie blur geeft op die afstand ondervindt je daar wel geen probleem van. Resultaat: een mooie en egale belichting.

              Indien dit alles in RAW wordt gefotografeerd, kan er nadien nog heel wat bijgewerkt worden met de gepaste RAW-convertor.

              Ideaal is het om het geheel met de computer te verbinden en via Remote Capture (standaard in het Zoombrowser pakket van de 350D) de plaatjes te registreren. Dit gaat snel en moet je niet swappen met CF kaart, terwijl je onmiddellijk de resultaten kunt zien !

              Eén probleem nog wel : negatieven.... Dit lukt wel, maar ik heb nog niet de juiste instellingen en verwerkingsprocedure gevonden om tot goede resultaten te komen. Na inversie van de kleuren moet nog flink bijgewerkt worden. Hoe doen ze dat dan met een standaard scanner ?

              LAAT DE REACTIES MAAR KOMEN !
              Don't worry, Be happy... and take great shots !

              Comment


              • #8
                Re: Digitaal reflex + Macro + Dia = DIA SCANNER !!!

                Oorspronkelijk geplaatst door MM
                andere mogelijkheid:

                >ik heb een digitale cam + statief
                >ik heb een diaprojector
                >ik heb een projectiescherm

                resultaat: ik heb OOK een diascanner

                en omgekeerd?
                wat als ik een digitaal beeld graag op diafilm zou hebben?

                mm

                Hmmm.... ook geprobeerd, maar dan heb je wel andere problemen:
                1- je fototoestel en projector zijn niet 100% in lijn, dus krijg je vervorming van het beeld (kan wel in PS met perspectief gecorrigeerd worden)
                2- het licht: is niet egaal genoeg ! Het menselijk oog past zich wel een en ZIE je het niet echt. Je fototoestel echter wel.... met vignettering als gevolg
                3- je fotografeert ook je projectiescherm... met al z'n defekten en korrel...
                Don't worry, Be happy... and take great shots !

                Comment


                • #9
                  Re: Digitaal reflex + Macro + Dia = DIA SCANNER !!!

                  Heeft iemand soms een voorbeeld van een 'gescande' dia ? Liefst ééntje gescand met behulp van een flatbed scanner en ééntje met zo'n 'professioneel' diascannertje ? Graag eveneens info daarbij posten over de scanresolutie en het type diafilm (om de korreligheid te kunnen inschatten).

                  THKS !
                  Don't worry, Be happy... and take great shots !

                  Comment


                  • #10
                    Re: Digitaal reflex + Macro + Dia = DIA SCANNER !!!

                    Ik ben er ook al mee aan het experimenteren geweest. Het fotograferen van dia's gaf geen goed resultaat, teveel vervorming van het projectiescherm, korrel van het scherm, vignettering, ...
                    Nu zet ik de dia op een lichtbak en fotografeer ik die met een macrolens. Resultaten zijn redelijk goed, al moet ik nog iets vinden om het strooilicht dat op de dia valt te vermijden. Een soort balg zou inderdaad niet slecht zijn.
                    Probeer volgende week eens een paar resultaatjes online te zetten.
                    Heb hetzelfde systeem ook geprobeerd voor filmnegatieven, maar ik heb nog niet de juiste WB gevonden, kleuren staan altijd zeer blauw en slappekes.
                    Ooit heb ik eens dia's ingescand op een normale scanner zonder lamp in het deksel maar met een speciaal prisma, en dat gaf een enorme CA.

                    Smt.
                    Nikon met enkele bijhorende vensters (op de wereld) Flickr

                    Comment


                    • #11
                      Re: Digitaal reflex + Macro + Dia = DIA SCANNER !!!

                      Oorspronkelijk geplaatst door summit
                      Ik ben er ook al mee aan het experimenteren geweest. Het fotograferen van dia's gaf geen goed resultaat, teveel vervorming van het projectiescherm, korrel van het scherm, vignettering, ...
                      Nu zet ik de dia op een lichtbak en fotografeer ik die met een macrolens. Resultaten zijn redelijk goed, al moet ik nog iets vinden om het strooilicht dat op de dia valt te vermijden. Een soort balg zou inderdaad niet slecht zijn.
                      Probeer volgende week eens een paar resultaatjes online te zetten.
                      Heb hetzelfde systeem ook geprobeerd voor filmnegatieven, maar ik heb nog niet de juiste WB gevonden, kleuren staan altijd zeer blauw en slappekes.
                      Ooit heb ik eens dia's ingescand op een normale scanner zonder lamp in het deksel maar met een speciaal prisma, en dat gaf een enorme CA.

                      Smt.
                      Ik post morgen een foto van mijn opstelling..... Als jullie beloven niet in lach te schieten bij het zien ervan, ik heb de Fisher-Technik doos van mijn zoon weggekaapt "voor het goede doel"....
                      Don't worry, Be happy... and take great shots !

                      Comment


                      • #12
                        Re: Digitaal reflex + Macro + Dia = DIA SCANNER !!!

                        Ik heb een diascanner maar die werkt niet meer onder windows 2000 of xp, en epson maakt maar geen driver daarvoor (filmscan 2000)
                        Ben ook wel een beetje geïnteresseerd in jou opstelling.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Digitaal reflex + Macro + Dia = DIA SCANNER !!!

                          Oorspronkelijk geplaatst door force
                          laat ons eens even die opstelling bekijken

                          1 foto zegt meer dan 1000 woorden
                          Hier gaan we dan met de foto's van de opstelling:





                          Simpel neiwaar ? Maar bij het nemen van de foto's moet ik het geheel tussen de lens en de dia afdekken... anders belicht ik de dia langs de verkeerde kant...

                          Resultaten van deze opstelling:





                          Mijn persoonlijke bevindingen: is bruikbaar, maar zoals in één van de reacties te lezen valt: er is te veel verlies in de donkere zones en de dia's komen nogal 'hard' over....

                          Comments please ....
                          Don't worry, Be happy... and take great shots !

                          Comment


                          • #14
                            Re: Digitaal reflex + Macro + Dia = DIA SCANNER !!!

                            Oorspronkelijk geplaatst door VinceMesch
                            Hier gaan we dan met de foto's van de opstelling:

                            Simpel neiwaar ? Maar bij het nemen van de foto's moet ik het geheel tussen de lens en de dia afdekken... anders belicht ik de dia langs de verkeerde kant...

                            Resultaten van deze opstelling:
                            Mijn persoonlijke bevindingen: is bruikbaar, maar zoals in één van de reacties te lezen valt: er is te veel verlies in de donkere zones en de dia's komen nogal 'hard' over....

                            Comments please ....
                            Ik vind het een sublieme opstelling en het resultaat mag er ook meer dan wezen ! Bedankt voor deze tip, ik ga dit ook eens proberen thuis. Moet wel mijn dochter dan van haar lego-blokken wegkrijgen :-)

                            Comment


                            • #15
                              Re: Digitaal reflex + Macro + Dia = DIA SCANNER !!!

                              Oorspronkelijk geplaatst door ct54332
                              Ik vind het een sublieme opstelling en het resultaat mag er ook meer dan wezen ! Bedankt voor deze tip, ik ga dit ook eens proberen thuis. Moet wel mijn dochter dan van haar lego-blokken wegkrijgen :-)
                              Gewoon wachten totdat ze s'avonds naar bed is gegaan .... Enig nadeel: zo rommelen in de lego-bak maakt véél lawaai

                              Succes !
                              Don't worry, Be happy... and take great shots !

                              Comment

                              Working...
                              X