Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Q: D70 en temperaturen van -20°C, haalbaar?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Q: D70 en temperaturen van -20°C, haalbaar?

    Goeiemorgen/avond,

    ik heb een vraag ivm het gebruik van de Nikon D70 op grote hoogte, en de daarbijhorende lage temperaturen...

    In de zomervakantie van 2005 gaan wij (mijn gezin en ik) de Kilimanjaro beklimmen. Het zou natuurlijk zonde zijn om tijdens zo'n mooie belevenis geen mooie foto's te kunnen trekken... Velen hebben ons echter al aangeraden om ons toestel veilig thuis te laten, en ons te voorzien van wegwerptoestelletjes.

    Maar zowel mijn mama als ik kunnen ons moeilijk verzoenen met dit feit... We hebben nu eens een goeie camera, en dan kunnen/mogen we hem niet gebruiken...

    Toch kunnen we het ons wel voorstellen; de camera zal dan een serieuze tocht moeten ondergaan, van tropisch klimaat onderaan, tot enorme vrieskou op de top...

    Nu is mijn vraag: kan het toestel dit aan, en zonee, bestaat er eventueel een oplossing, zodat we het mits 'bescherming' toch kunnen meedoen...? Ik bedoel, bestaat er een soort 'hoes' die je ook tijdens het fotograferen er rond kunt laten? Want hoe doen die professionele fotografen dat dan, zoals die van National Geographic op de Zuidpool ofzo?

    Alvast bedankt,
    Sara

    [edit] Sorry mods als dit niet op zijn plaats staat, ik ben nieuw hier en ken m'n weg hier nog niet zo goed...
    Last edited by Tiekenei; 28 december 2004, 00:04.
    { Tiekenei.be } : { Tiekenei.blog } - { Tiekenei.phlog }

    Voor moest ge eens goesting en tijd teveel hebben...

  • #2
    Re: Q: D70 en temperaturen van -20°C, haalbaar?

    Dag Sara,
    slaap gerust op je beide oren. De camera moet dit zonder problemen aankunnen. Het is niet dat de spiegel of de sluiter ineens zullen vastvriezen. Maak in elk geval wel dat er geen water (en dan denk ik aan condens) in of bij het toestel geraakt (niet altijd zo goed voor de electronica), wat wil zeggen 's avonds in de tent dien je de camera zo droog mogelijk te houden ( in een tent kan de luchtvochtigheid serieus oplopen - zeker als er meerdere personen in slapen.) Een goede fototas en flink veel silicagel doen wonderen!

    Waar ik mij meer zorgen om maak zijn de batterijen: neem in elk geval één reserve mee, en als je kan meerdere. Zorg dat die allemaal goed opgeladen zijn vóór je aan de trekking begint (er is nergens een stopkontact op de Kilimandjaro ) en maak ook dat de batterijen die niet worden gebruikt op een warme droge plaats zitten (in plastiekzak hermetisch afgesloten in een borstzakje bvb.) Je zal zien dat de autonomie enorm afneemt met het dalen van de temperatuur, maar dat de batterij terug aan kracht wint éénmaal ze terug opgewarmd is.

    Dat is het zowat. Wat die tropische temperaturen betreft zou ik mij al helemaal geen zorgen maken, het is er Borneo niet, en iedere goede camera moet dat zonder problemen aankunnen (en de D70 is een goede camera.)

    In elk geval: veel plezier daar (ben jaloers!) en laat ons eens wat foto's zien, hé?

    PS: moest je nog niet helemaal zeker zijn, dan kun je altijd even naar de Beuckelaer bellen om hun raad te vragen...
    http://www.digifotofreak.nl

    Comment


    • #3
      Re: Q: D70 en temperaturen van -20°C, haalbaar?

      Ik ben net nog op 3500 meter geweest bij -33 graden en dat was geen probleem. Had wel een laagje ijs op mijn statief, en da's geen pretje als je dat met je blote handen moet uit elkaar halen

      Heb er toen deze pano mee kunnen maken:



      Iets groter:

      Grotere versie
      Fuji X-T1 / Fuji X-M1 / Fuji X-30 / Fujinon XT 18-135 / Fujinon XT 35 / Fujinon XC 16-55 / Fujinon XC 55-230 / Fuji EF-X20

      Comment


      • #4
        Re: Q: D70 en temperaturen van -20°C, haalbaar?

        Welkom op BD!

        Het grootste probleem zullen de batterijen vormen, die gaan bij die temperaturen niets meer geven. Zorg ervoor dat je er enkele bij hebt, die je telkens weer opwarmt in de binnenzakken.
        Verder zullen de LCD schermen zeer traag vernieuwen of zelfs compleet blijven stilstaan.
        Nooit het toestel onder de kledij even opwarmen en weer bovenhalen voor enkele foto's, dit geeft zeker condensatie.

        Je kan zelf een tijdelijke hoes maken rond het toestel, eventueel zelfs een dikke handdoek. Maar belangrijk is dat je het toestel in de tas of hoes laat zitten tot het toestel volledig is opgewarmd bij het terug arriveren in de wagen of hotelkamer. Doe je dit niet is de kans op condensatie zeer groot en dat gaat nu eenmaal niet samen met electronica.

        Verder zijn er over de D70 enkele gevallen bekend waarbij de sluiter geblokkeerd open blijft staan door de koude. Men vermoedt hier dat de oorzaak moet liggen bij het verschil in materialen (plastic/metaal krimpt verschillend bij lagere temperaturen). Bij het terug opwarmen is alles weer normaal. Overigens moet je zeer voorzichtig zijn met plastic onderdelen bij dergelijke koude, die worden bijzonder broos en kunnen vlug afbreken (batterijdeurtje en CF-kaartdeurtje?)

        EDIT: damn, eerst 7 uur géén reply's en dan drie tergelijkertijd. Moet toch eens wat sneller leren typen.
        Last edited by Hombre; 28 december 2004, 07:40. Reden: aanvulling
        Hombre

        Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

        Comment


        • #5
          Re: Q: D70 en temperaturen van -20°C, haalbaar?

          Prachtig panorama Steven!

          Dit voorjaar heb ik mijn Coolpix 4500 verschillende dagen gebruikt in Alaska, bij temperaturen tot -30 graden (-47 als je de wind chill meerekent). De camera deed het, maar na een tijd liet de autofocus het afweten, de batterijen zijn zeer snel dood. Daar waar ik met een volle batterij soms een volle dag toekom, lieten ze het hier na 2 of 3 opnamen totaal afweten. Het is dus kwestie van goed te plannen welke opnamen je maakt!

          Zoals hierboven gemeld is het belangrijk je camera te laten opwarmen in (bv.) een afgesloten plastic zak zodat er geen condensatie aan kan komen.

          Tenslotte moet je er ook op letten niet in de buurt van je lens uit te ademen, en ook oppassen dat je handen niet blijven plakken aan metalen stukken, zoals bijvoorbeeld een statief.

          Didier

          Comment


          • #6
            Re: Q: D70 en temperaturen van -20°C, haalbaar?

            Goeiedag,

            Mijn dochter en schoonzoon zijn in november 2004 naar het noorden van Canada geweest, meer bepaald in Churchill. Alles in het kader van fotograferen van ijsberen. de temperatuur was daar ver beneden 0° C (soms -25° C). met de D70 en D100 géén enkel probleem gehad.
            U moet zien welke mooie resultaten!
            Moraal van dit antwoord: meenemen die D70!!!! Niet twijfelen.
            Alles wel degelijk beschermen. batterijen in binnenzak bewaren om ze warm te houden.
            mvg,

            Roland Cuypers

            Comment


            • #7
              Re: Q: D70 en temperaturen van -20°C, haalbaar?

              De koude zal idd het probleem niet zijn, mits de batterijen (= eventuele reservebatterijen) warm opgeslagen worden. Bijvoorbeeld tegen het lichaam aan.

              Waar je wel heel veel rekening mee moet houden is de luchtvochtigheid. Als je de Kilimanjaro bewandelt, dan zul je eerst door een tropisch bos moeten lopen alvorens je bij het alpiene landschap bent. Hier zal de luchtvochtigheid enorm zijn. De eerste dag (of 2 dagen, afhankelijk van de route) loop je namelijk door de jungle! Dan kan het ook flink regenen!
              Technisch perfect is onbelangrijk, als de foto maar goed is.
              --------

              Comment


              • #8
                Re: Q: D70 en temperaturen van -20°C, haalbaar?

                Hartelijk bedankt iedereen!

                Ik ben al wat gerustgesteld!

                Vanavond dit alles eens voorleggen aan mama, en dan maar beginnen batterijen inslaan zeker

                @ MarcFoto,
                bedankt voor de tip, zal het telefoonnr eens opzoeken, en zal de mama eens doen bellen.

                @ StevenVW,
                hopelijk kunnen we daar even mooie foto's maken!
                { Tiekenei.be } : { Tiekenei.blog } - { Tiekenei.phlog }

                Voor moest ge eens goesting en tijd teveel hebben...

                Comment


                • #9
                  Re: Q: D70 en temperaturen van -20°C, haalbaar?

                  Wat condens bescherming betreft, kijk eens bij www.ewamarine.com , zij hebben een tas waar je het toestel waterdicht in kan steken en van waaruit je kan fotograferen.
                  Twee voordelen: het toestel blijft beter warm en is beschermd tegen water. (de tas is eigenlijk bedoeld om met het toestel te duiken en kost iets in de orde van grootte van een 200€ dacht ik)
                  Verder zou ik verdeelt over het gezin ook een aantal wegwerpcamera's meenemen, baat het niet het schaadt ook niet.
                  Succes
                  Albums
                  Geluk moet je niet zoeken, geluk vindt jou.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Q: D70 en temperaturen van -20°C, haalbaar?

                    Het geschetste probleem van die sluiter heb ik vorig jaar ondervonden met mijn F80 bij het winterkamperen in de Vogezen. Dat probleem is niet meer goed gekomen. Ze hebben de sluiter uiteindelijk moeten vervangen.

                    Dus: batterijen warm houden (in de pull en 's nachts in de slaapzak) en in de fototas voldoende silicagel stoppen tegen condensatie.

                    Als je wil vermijden dat je met blote handen aan uw materiaal moet werken, overweeg dan eens de aanschaf van heel dunne handschoenen. In verschillende winkels wordt dat verkocht en dit valt goed mee van prijs.

                    Ondertussen heb ik mij een licht statief aangeschaft dat meekan in/op de rugzak. 't Is een goed compromis tussen prijs/kwaliteit ... nl. Velbon CX mini.


                    Greetinz,
                    WDW

                    p.s. Hoe maak je van verschillende foto's één panoramafoto maken?

                    Comment


                    • #11
                      Re: Q: D70 en temperaturen van -20°C, haalbaar?

                      Ulead cool 360 en Ulead cool 360 viewer
                      Groeten Leon
                      http://www.flickr.com/photos/8323118@N08/
                      Panasonic DMC-FZ200 -DMC FZ1000 BD0365BE

                      Comment


                      • #12
                        Re: Q: D70 en temperaturen van -20°C, haalbaar?

                        Oorspronkelijk geplaatst door WDW

                        p.s. Hoe maak je van verschillende foto's één panoramafoto maken?
                        Ik heb de mijne gemaakt met arcsoft panoramamaker. Gratis gekregen op Photokina
                        Fuji X-T1 / Fuji X-M1 / Fuji X-30 / Fujinon XT 18-135 / Fujinon XT 35 / Fujinon XC 16-55 / Fujinon XC 55-230 / Fuji EF-X20

                        Comment

                        Working...
                        X