Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

batterijen in handbagage

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: batterijen in handbagage

    Oorspronkelijk geplaatst door guido1956 Bekijk bericht

    Maar als ik het goed begrijp: geen batterijen dus in de 'cheched bagage'......dan moet ik dus de batterijen die in de Pezzllamp (2stuks) zitten er uit halen en deze ook in de handbagage steken, en ook afplakken dus.

    .
    Toegegeven, het kan verwarrend zijn, maar je moet onderscheid maken tussen RESERVEbatterijen en batterijen IN een toestel.

    RESERVEbatterijen moeten in handbagage (of in jaszak, sacoche, ...).

    Toestellen met daarin batterijen mogen wel in de checked bagage.

    Apparaten met daarin de batterijen :

    YES YES YES NO NO Portable electronic devices (including medical devices) containing lithium metal or lithium
    ion cells or batteries, such as watches, calculating machines, cameras, cellular phones, lap-top
    computers, camcorders, etc., when carried by passengers or crew for personal use (see 2.3.5.9).
    Batteries must not exceed 2 g for lithium metal batteries and 100 Wh for lithium ion batteries.
    1 YES = Permitted in or as carry-on baggage
    2 YES = Permitted in or as checked baggage
    3 YES = Permitted on one's person

    Reservebatterijen voor dergelijke apparaten :

    YES NO YES NO NO All spare batteries, including lithium metal or lithium ion cells or batteries, for such portable
    electronic devices must be carried in carry-on baggage only. These batteries must be individually
    protected to prevent short circuits.
    Je ziet daar de tweede optie is NO (dus niet toegelaten in checked in bagage ).

    Je Petzl lamp met daarin de lithium batterij(en) mag gerust in de koffer die in de laadruimte gaat. De batterijen moeten dus IN het toestel zitten. Let op : toestel apart en batterijen apart dan worden de batterijen beschouwd als reservebatterijen (en moeten ze dus mee als handbagage beveiligd zoals beschreven). Ik kan mij perfect voorstellen dat sommigen zullen denken dat het veiliger is als de batterijen voor de reis even uit het toestel worden gehaald maar is dus strijdig met de voorschriften.
    Last edited by Empe; 1 september 2015, 17:58.

    Comment


    • #17
      Re: batterijen in handbagage

      wat is de reden dat batterijen in een toestel wel mogen en los niet? Ik heb toch ook al gehad dat mijn batterijen (in een klok) spontaan begonnen te lekken.

      Comment


      • #18
        Re: batterijen in handbagage

        Oorspronkelijk geplaatst door fhuppel Bekijk bericht
        wat is de reden dat batterijen in een toestel wel mogen en los niet? Ik heb toch ook al gehad dat mijn batterijen (in een klok) spontaan begonnen te lekken.
        Een lekkende alkalinebatterij (of zink-koolstof) (type AAA. AA, C, D, 9V blok...) zorgt niet voor brand, een lithium-ion accu kan wel in brand vliegen bij kortsluiting of beschadiging.
        Als een lithium-ion accu in het apparaat zit waarvoor ze ontworpen is, dan wordt de kans op beschadiging een heel stuk kleiner dan wanneer ze los wordt meegenomen.
        Bij zowat elke camera-accu wordt standaard een beschermkapje geleverd om de contacten af te schermen zodat de kans op kortsluiting heel wat kleiner wordt.
        Dat kapje kan je dus best altijd gebruiken als de accu niet in de camera of de lader zit.

        Een AA Nimh-accu zal bij kortsluiting ook heel heet worden, maar de kans dat die in brand vliegt is wel een stuk kleiner omdat de energiedichtheid kleiner is dan die van lithium-ion, maar ook omdat de gebruikte metalen in de accu veel minder gevaarlijk zijn dan het lithium van een lithium-ion accu.
        Maar als je de AA accu's in stevige doosjes bewaart, dan is dat nog veiliger dan dat je ze alleen maar bij elkaar houdt met een elastiekje.
        Die doosjes zijn niet zo duur, en ook erg handig (deze gebruik ik zelf, ik heb er ooit andere gehad, maar deze zijn een heel stuk degelijker http://www.dx.com/nl/p/abs-aaa-aa-ba...4#.VeXu5jYVhhE ).

        De platte lithium-polymeer accu's (die in bijna elke drone worden gebruikt) zijn veel gevaarlijker.
        Als die niet op de juiste manier behandeld worden, dan vliegen die gegarandeerd in brand.
        Een onbalans waarbij een cel een te hoge spanning krijgt tijdens het laden, of waardoor een cel in een pakketje een negatieve lading krijgt tijdens het ontladen is erg gevaarlijk.
        Ook als de cel doorprikt wordt, of bij kortsluiting is de kans op brand erg groot. https://www.youtube.com/watch?v=gisdMQbtJqk
        Als die in brand vliegen, dan gaat dat gewoonlijk heel snel en hevig.
        Daarom worden er voor die accu's ook speciale beschermzakken verkocht die ervoor zorgen dat er geen vlammen naar buiten komen als zo'n accupack in brand vliegt.
        Er komt dan nog wel veel rook uit (die rook is giftig, ze zullen de ventilatie op de hoogste snelheid moeten zetten om de gassen zo snel mogelijk weg te krijgen), maar dat is nog altijd minder erg dan dat een vliegtuig in brand vliegt tijdens de vlucht...
        Dit is zo'n "Lipo-Bag" http://www.dx.com/nl/p/king-size-240...6#.VeXxmTYVhhE .
        Je kan zo'n zak ook gebruiken voor lithium-ion accu's, maar omdat de cellen van zo'n accu gewoonlijk al in een stevig accu pack zitten is de kans op beschadiging zo al een stuk kleiner.
        Bij de meeste Lithium-polymeer accu packs zijn de platte cellen gewoon op elkaar gekleefd, door trillingen kunnen die ook beschadigd raken, en dus brand veroorzaken.
        Een lithium-ion cel is opgerold, daardoor is die een stuk steviger dan een opgevouwen lithium-polymeer cel.

        Aanpassing:
        AA/AAA doosjes zijn hier goedkoper http://www.nkon.nl/powerpax-cases/do...atterijen.html
        Let wel op de verzendkosten, bij DX zijn die inbegrepen, maar dan moet je ook wel veel langer wachten op de levering (van Nederland naar België gaat veel sneller dan vanuit China)...
        Last edited by Black B@ndit; 1 september 2015, 20:13.
        http://barthuysmans.smugmug.com/
        BD0338BE

        Comment


        • #19
          Re: batterijen in handbagage

          Bedankt voor je uitleg. Weeral wat bijgeleerd.

          Comment


          • #20
            Re: batterijen in handbagage

            Ook hier, prima bijdrage, bedankt Black B@andit.

            Comment


            • #21
              Re: batterijen in handbagage

              idem; zoals steeds helder en duidelijk.
              Sony RX10 Mark IV
              nog een fijne dag verder!
              Guido

              Comment

              Working...
              X