Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Messen slijpen, maar hoe?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #46
    Re: Messen slijpen, maar hoe?

    Ziet er redelijk simpel uit in gebruik.
    Canon EOS Digital
    BD0479BE

    Comment


    • #47
      Re: Messen slijpen, maar hoe?

      Woensdag dat Lansky setje binnen gekregen en natuurlijk sofort aan de slag ermee.
      Met één mes had ik rij veel werk maar dat ik verwacht, maar achteraf sneed het bijzonder goed.
      Mijn aardappelschiller en koksmes waren redelijk snel enorm scherp, precies alsof ze nieuw waren.

      Conclusie: dat Lansky setje van € 41,00 is zeer zeker zijn geld waard.
      Tommie1 en RBD, bedankt voor de goede tips.

      En diegenen die zich vragen stellen of een mesje slijt bij het schillen van aardappelen, wees er maar zeker van dat het slijt.
      Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
      Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

      Comment


      • #48
        Re: Messen slijpen, maar hoe?

        Succes en veel plezier er mee.

        Je zal merken dat eens een goed mest deftig op hoek staat, het echt wel lang scherp blijft.
        Maar regelmatig eens over het wetstaal halen blijft nuttig.

        Dat is ook wat beenhouwers of koks doen: jaarlijks bij de slijper voor de juiste hoeken, en meermaals dagelijks over het wetstaal.

        Comment


        • #49
          Re: Messen slijpen, maar hoe?

          Mijn vader één van zijn stielen was haar knippen en de baard afdoen met een scheermes. Dat mes ging om te slijpen over een steen natgemaakt met water en ook zo een object met leer had hij. Zijn controle was één haartje tussen de vingers nemen en gewoon bij de aanraking met het scheermes was het haartje gekortwiekt. Ikzelf heb nu een toestelletje met drie verschillende steentjes die draaien in water, doch ik krijg de messen niet in de staat dat ze nieuw waren. Slijpen zal dus wel echt een ambacht zijn en blijven.

          Comment

          Working...
          X