Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Het verhaal van de camerasensor en de laserstraal

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Het verhaal van de camerasensor en de laserstraal

    Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
    Inderdaad een verhaal, daarvoor moet je al een stilstaande laser klasse 4 hebben,
    zoals een helium Neon gaslaser wat volgens mij verboden is bij optredens enz.
    Nee, hoor. Klasse 4 wordt niet gebruikt. Maar een klasse 2 lasers is al voldoende om schade te veroorzaken.
    meer over mijn fotografie is te vinden op
    http://www.nandoonline.com

    Comment


    • #17
      Re: Het verhaal van de camerasensor en de laserstraal

      Oorspronkelijk geplaatst door azhrarn Bekijk bericht
      Nee, hoor. Klasse 4 wordt niet gebruikt. Maar een klasse 2 lasers is al voldoende om schade te veroorzaken.
      Als die klasse 2 ook schade kan veroorzaken, waarom laten ze die dan toe op evenementen waar honderden (duizenden) toeschouwers blootgesteld worden aan die laserstralen?
      Is de wetgeving dan eigenlijk niet streng genoeg?
      Misschien dat sommigen het niet zo nauw nemen met het vermogen van die lasers, als de show er maar goed uitziet?...
      Het is ook mogelijk dat sommige van die apparaten niet voldoen aan de normen (en dus teveel vermogen leveren), maar wie kan dat controleren?

      Een laser die de sensor van de camera beschadigt, die zou ik persoonlijk ook liever niet in mijn eigen ogen laten schijnen.

      Op heel wat Chinese webshops kan je lasers ("zaklampmodel") bestellen in verschillende kleuren (en sterktes), soms wordt aangegeven dat die in bepaalde landen verboden zijn, maar in alle andere landen kan je die toch gemakkelijk importeren.
      Er zitten wat dat betreft al veel teveel "gaten" in de wereldwijde wetgeving, en dat maakt het gevaarlijk als iemand die niet weet wat de gevaren zijn met zo'n ding begint te spelen.

      Een voorbeeldje van zo'n laser: http://www.youtube.com/watch?v=EzY30Ah8bKY
      Pocket laser burner writes on a popsicle stick by burning the wood!More #WorldScott #laser vids → http://d.ro/lasers ←Here is another #burning laser: demonst...
      Last edited by Black B@ndit; 2 september 2014, 19:37.
      http://barthuysmans.smugmug.com/
      BD0338BE

      Comment


      • #18
        Re: Het verhaal van de camerasensor en de laserstraal

        Ik weet niet of het artikel ook daadwerkelijk gelezen wordt, maar ik heb duidelijk vermeld dat het voornamelijk ligt aan de langere sluitertijd. Dat geeft de tijd om in te branden. De ogen van bezoekers zullen nooit voldoende lang op dezelfde plek gericht zijn. Maar het zou me niet verbazen als oogschade toch hier en daar kan gebeuren.
        Welke klasse er gebruikt wordt weet ik niet, noch welke voorschriften er voor dergelijke lasers gelden. Ga er maar vanuit dat het wettelijk toegestaan is om ze te gebruiken. Het resultaat voor de sensor heeft verder geen toelichting nodig. Een gewaarschuwd mens telt voor twee.

        Ik heb geen idee of er twijfels zijn aan mijn ervaring, maar ik proef hier een zekere scepsis. Dat vind ik niet erg, dat moet ieder voor zich weten. En wie zich geroepen vind om het verder uit te zoeken, gaat uw gang. Het enige dat ik hoop is dat ik een volgende 'slachtoffer' op zijn minst een keer voorkomen heb.
        meer over mijn fotografie is te vinden op
        http://www.nandoonline.com

        Comment


        • #19
          Het verhaal van de camerasensor en de laserstraal

          Ik heb er toch mijn bedenkingen bij dat je met zo een batterijtje zo een vermogen kan genereren Bart. Onze yag lasers hadden een paar Kw nodig gewoon om producten te voorzien van wat tekst.
          Als je zo een ding zou kunnen kopen, heb je toch een gevaarlijk wapen in handen, en kan je op meters afstand iemand zijn eigendom in de fik steken.
          Doet mij denken aan die filmpjes waar ze met enkele gsm's een ei koken, of popcorn maken.....
          Zou dat eens met eigen ogen willen zien, ik twijfel er niet aan, dat het kan, maar een handlaser met zo een kleine batterij, daar heb ik bedenkingen bij.

          Comment


          • #20
            Re: Het verhaal van de camerasensor en de laserstraal

            Zolang een laser roteerd doormiddel van een wiggel of roterende polygon is de mogelijke schade aan het gezichtveld gering. Veel hangt ook van de golflengte en vermogen af. Mensen die hier dagelijks mee werken zoals ik hebben een cursus laserveiligheid genoten en worden jaarlijks aan een een gezichtveldcontrole onderworpen. Dit komt omdat wij ook vaak met stilstaande laserstralen werken. Normaal moeten wij speciale brillen aandoen die bepaalde golflengtes afbuigen. Zeker bij swir rond de 1440nm. Opletten dus, groen zit rond de 532 nm en blauw rond de 488nm. Het blijft een triest verhaal om te lezen.
            Bezoek onze website: Studio Vanbilloen Facebook groep: https://www.facebook.com/groups/studio.fotografie.hulp/ | Facebookgroep Studiofotografie materiaal 2eHands/

            Comment


            • #21
              Re: Het verhaal van de camerasensor en de laserstraal

              Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
              ....................................
              Zou dat eens met eigen ogen willen zien, ik twijfel er niet aan, dat het kan, maar een handlaser met zo een kleine batterij, daar heb ik bedenkingen bij.
              'k Heb vroeger ooit zo'n klein groen laserpennetje van 100mW gekocht. Daarmee brandt je vlot hele kleine gaatjes in een blad schrijfpapier. Daar zitten twee AAA batterijen in.
              Het is een Classe IIIb
              De lasers die staalplaten snijden zijn heel gevaarlijk. Die zitten in het infra rood gebied. De laserstraal is voor onze ogen onzichtbaar. Je "ziet" dus niet dat je gevaar loopt
              Last edited by Skitch; 2 september 2014, 21:05. Reden: Edit : Classe IIIb
              " In de fysica kun je niet bewijzen dat een theorie juist is. Je kunt alleen aantonen dat ze fout is. " (Céline Broeckaert & Frank Vestraete)

              Comment


              • #22
                Re: Het verhaal van de camerasensor en de laserstraal

                Oorspronkelijk geplaatst door azhrarn Bekijk bericht
                Zoiets heet alleen geen zonnebril maar een laserbril die een specifieke golflengte licht filtert. Bij elke manier van werken met een niet afgeschermde laserbundel is het verplicht een dergelijke bril te dragen. Dit gebeurt dagelijks op mijn werk.
                Inderdaad, een laserbril, dit was dus een lapsus. Ten andere, je ziet maar heel weinig door dergelijke bril.
                Leeft en LAAT LEVEN !

                Comment


                • #23
                  Re: Het verhaal van de camerasensor en de laserstraal

                  Een laser waarmee staalplaten worden gesneden heeft inderdaad een heel wat groter vermogen.
                  Op het werk hebben wij daarvoor ooit koelmodules gemaakt met een koelvermogen van 50KW (de eindmontage en afwerking van die modules was altijd voor mij).
                  Die lasers werken dus niet op een paar batterijtjes.
                  http://barthuysmans.smugmug.com/
                  BD0338BE

                  Comment


                  • #24
                    Re: Het verhaal van de camerasensor en de laserstraal

                    Grote batterijen dan. Het is niet het totale vermogen dat belangrijk is, het is de vermogendichtheid, vermogen per oppervlak. En bij lasers is die heel hoog omdat de bundel zo klein is.

                    Voor mijn eindwerk nog met een Ar laser gewerkt (zonder bril, want dan zag je niet wat je deed) van 1W optisch uitgangsvermogen. Tunable tussen groen en blauw, leuk ding. Maar wel 12 kW nodig en waterkoeling. Kreeg je nochtans geen papier mee in de fik.

                    Comment

                    Working...
                    X