Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Canon 6D & vintage lenzen - welk matglas om manueel scherp te stellen?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Canon 6D & vintage lenzen - welk matglas om manueel scherp te stellen?

    Hallo,

    Vandaag heb ik een M42 naar EOS EF adapter ontvangen, en zonet wat portretten met onze oude Ifoco 135mm f2.8, lens gemaakt. Ik moet zeggen... het smaakt naar meer. Mooie heldere en takscherpe foto's, tot mijn verbazing zijn die oude kleuren meteen ook terug. Wat wel is... het was toen, en het blijft nu ook een kritische lens om scherp te stellen. Aangezien ik nog wat manueel materiaal liggen heb, en ik een oude 35mm verwacht, zou ik ook mijn matglas willen vervangen.

    Iemand ervaring?

    JuLi
    | Lumix S1 | Lumix 24-105 | Sigma 35 2.0 | Sigma 90 2.8 | Sony Xperia 5 III | There are days where the act of seeing appears to be true happiness.

  • #2
    Re: Canon 6D & vintage lenzen - welk matglas om manueel scherp te stellen?

    In mijn 350D indertijd en in mijn 40D had ik een Katz Eye matglas ingebouwd (niet evident in de 350D daar eigenlijk niet voorzien om vervangen te worden).
    Of ze nu al een matglas hebben gemaakt voor de 6D weet ik niet. Mail hen even om het te vragen, algemeen antwoorden ze binnen de 24h.
    Ik weet wel dat je met een 5D moet opletten welke lens je gebruikt want bij sommige merken/modellen blijft de spiegel aan het achterste element haperen.
    Of dit zo is voor de 6D weet ik niet.
    Ik heb hier nog een hoop uitstekende M42 lenzen liggen maar ben daarmee gestopt die nog te gebruiken op mijn digitale toestellen.
    Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
    Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

    Comment


    • #3
      Re: Canon 6D & vintage lenzen - welk matglas om manueel scherp te stellen?

      Hallo,

      Ik heb de indruk dat ze de Katz Eye niet (meer) maken voor de Canon FF's. Zie: [URL="http://www.katzeyeoptics.com/cat--Canon-DSLRs--cat_canon.html"].
      Nog even gezocht en ik denk dat de gewone Eg-S wel in aanmerking zal komen. Prijs valt nogal mee ook.

      Na wat zoekwerk blijken er eigenlijk 4 mogelijkheden:
      1. manueel scherpstellen door de zoeker, en dan best met een geschikt matglas
      2. scherpstellen met live-view en vergroting beeld (te traag in mijn geval)
      3. focuspeaking met software (als ik het goed voorheb kon ik dit met mijn 60D en Magic Lantern, maar Magic Lantern en 6D gaan nog niet samen).
      4. een adaptor met v2 chip die biep confirmatie geeft bij het bereiken van het focuspunt

      Doe mij maar oplossing 1 zou ik zeggen. Keep it simple.
      Ik zal eens een matglas bestellen en de ervaring delen...

      Gr.

      JuLi.
      | Lumix S1 | Lumix 24-105 | Sigma 35 2.0 | Sigma 90 2.8 | Sony Xperia 5 III | There are days where the act of seeing appears to be true happiness.

      Comment


      • #4
        Re: Canon 6D & vintage lenzen - welk matglas om manueel scherp te stellen?

        Met een 40D en Ef-S matglas (equivalent van die je wil kopen maar dan voor crop) was het met de meeste lenzen prima doenbaar om scherp te stellen en bij jouw camera heb je nog een heel wat grotere zoeker, dus dat zal wel lukken.
        En als het toch niet goed werkt onder bepaalde omstandigheden blijft uitvergrote liveview natuurlijk altijd nog een handige back-up.

        Ik heb nu een Sony A7 met evf (grotendeels speciaal gekozen voor mijn oude lenzen) en dat is nog net ietsje makkelijker omdat je kunt inzoomen en scherpstelhulpmiddelen als peaking gebruiken zonder je oog van de zoeker te halen, maar al bij al werkte ik ook met veel tevredenheid met manuele lenzen op mijn Canon.
        Het enige waar je op moet letten is dat je je matglas perfect afstelt op je sensor, daar zitten namelijk overal redelijk grote toleranties op (dat is bij elke camera zo, maar met evf kijk je naar het beeld van de sensor zelf dus valt dat probleem weg).
        Zonder deze afstelling was het niet echt bruikbaar bij mij, maar had mss gewoon pech, ik heb de afstelling gedaan met kleine stukjes tape, maar dat is niet echt aan te raden, beter zien of je bij canon shims/washers kunt bestellen als het niet perfect is zonder.
        Zie bvb http://www.dpreview.com/forums/threa...-post-52044241
        Ik zou niet vertrouwen op je nr 4, op mijn 40D was dat alleszins niet echt bruikbaar bij diafragma's > f2.8, je kunt die chips vaak wel afstellen met soort microadjustment maar bij mij brandde dat lichtje in de zoeker vaak van een stuk voor tot een stuk achter het onderwerp, ook de reden dat ik bijna nooit AF gebruik, gewoon niet erg secuur..

        groeten,
        Koen
        Sony α7, 28-70 | Canon FD 20 2.8, 24 2.8, 35 2.8 TS, 50 3.5 M, 55 1.2 ASPH, 100 2.8, 200 2.8, 300 4 L, 500 8 Reflex | CZ 35 2.8, 50 1.7, 135 2.8 | Rokkor 58 1.2 | Vivitar S1 90 2.5 | Nikkor 105 1.8 | Takumar 50 1.4, 55 1.8, 135 2.5 | Tair 300 4.5...

        Comment


        • #5
          Re: Canon 6D & vintage lenzen - welk matglas om manueel scherp te stellen?

          Ai. Als ik dpreview lees dan hoop ik dat het voor mij een "no brainer" wordt.
          | Lumix S1 | Lumix 24-105 | Sigma 35 2.0 | Sigma 90 2.8 | Sony Xperia 5 III | There are days where the act of seeing appears to be true happiness.

          Comment


          • #6
            Re: Canon 6D & vintage lenzen - welk matglas om manueel scherp te stellen?

            Beste JuLi,

            Van aftermarket matglas weet ik niet zoveel af, behalve dat het best wel wat geld kost. Ik heb zelf onlangs een 700D gekocht om die te gebruiken met wat 30 jaar oude M42/F-mount lenzen die m'n oudjes nog liggen hadden. Plan was om wat te experimenteren en indien nodig terug te gaan naar de kitlens, maar die ligt ondertussen al een tijdje stof te vangen. Feit is dat scherpstellen niet altijd even simpel is door de gewone viewfinder/liveview, maar het went wel.

            Eén grote tip die ik wel kan meegeven gezien je een Canon hebt, is Magic Lantern. Magic Lantern is een uitbreiding van de firmware die draait op je camera, en je een heleboel nieuwe features geeft. Hieronder zit ééntje dat ik ondertussen niet meer kan missen, en dat is focus peaking. Het werkt net hetzelfde als bij de moderne systeemcamera's, en accentueert het focusgebied door middel van contouren. Hier een filmpje waarin iemand het demonstreert op de Canon T3i: https://www.youtube.com/watch?v=JjSEqOUf9PY

            Werkt natuurlijk het makkelijkst met een statief, maar ook uit de losse pols met liveview werkt het na wat wennen heel goed. Ik raad je Magic Lantern alleszins aan, eigenlijk zou elke Canon-eigenaar het onmiddellijk moeten installeren.
            www.500px.com/sennevdb________________________________________________

            Comment


            • #7
              Re: Canon 6D & vintage lenzen - welk matglas om manueel scherp te stellen?

              Halle Senne,

              Dank voor reactie.

              De Magic Lantern was me bekend vanop de 60D. Voor de 6D is de versie in ontwikkeling,... maar die ontwikkeling ligt zo goed als stil, zelfs geen alpha versie in download.
              Ik heb intussen een Eg-S in bestelling.

              JuLi
              | Lumix S1 | Lumix 24-105 | Sigma 35 2.0 | Sigma 90 2.8 | Sony Xperia 5 III | There are days where the act of seeing appears to be true happiness.

              Comment

              Working...
              X