Welkom! Ben je al een geregistreerd forumlid, log dan in met de knop Inloggen of registreren uiterst rechts bovenaan je scherm. Is dit je eerste bezoek Om berichten te bekijken selecteer je een forum in het onderstaande overzicht. Om zelf berichten te plaatsen moet je je eerst (gratis) registreren: klik daarom op Registreer.
Wil jij ook de werking van Belgiumdigital ondersteunen? Verleng of start dan je vzw-lidmaatschap en geniet van voordelen bij activiteiten en kortingen bij onze partners.
Hehe, goeie vraag.
Ik heb uit nieuwsgierigheid (en omdat ik een techneut ben) eens een beeld van dezelfde scène uit een Canon 5D met 24-105mm zoom naast hetzelfde beeld uit een Hasselblad H2 met HC 2.8/80 en Phase One P20+ digitale rug gelegd.
Het verschil was zichtbaar .
Tom.
Last edited by trbt555; 24 februari 2008, 17:58.
Reden: dikke vingers
Oorspronkelijk geplaatst door Tom_RobbrechtBekijk bericht
Hehe, goeie vraag.
Ik heb uit nieuwsgierigheid (en omdat ik een techneut ben) eens een beeld van dezelfde scène uit een Canon 5D met 24-105mm zoom naast hetzelfde beeld uit een Hasselblad H2 met HC 2.8/80 en Phase One P20+ digitale rug gelegd.
Het verschil was zichtbaar .
De prijs wordt door verschillende factoren bepaald, 1 van die factoren is de ontwikkelingskost tov de afzetmarkt.
Stel dat de ontwikkelingskost van een Hasselblad even hoog is als die van prof DSLR, dan zou men om uit de kosten te komen even veel stuks moeten produceren en verkopen om uit de kosten te komen maar de afzetmarkt is kleiner. Dan komt er nog bij dat er waarschijnlijk beter en hoogwaardiger materialen gebruikt worden in de Hasselblad.
En natuurlijk waar worden die camera's gemaakt, als dat in landen met een hogere loonkost is wordt dit ook nog eens doorgerekend naar de koper.
De analoge Hasselblads zijn ondertussen al te betalen, zonder lens en 30 jaar oud De nieuwe met digitale rug, tja
Uiteindelijk is het natuur lijk ook de optiek die het systeem zo duur maakt(e)
Karl Zeiss lenskes met 2.8 opening..... de iets goedkopere Schneider deed al niet veel beter in de portefeuille.
Ook het feit dat het "professionele" systemen betrof maakt het niet beterkoop, afschrijvingen, btw-recup.... maar niet voor de "particulier"
De vergelijking met Ferrari klopt trouwens ook, ook al zijn dit exclusieve onbetaalbare sportbakken, ze vertonen typische Italiaanse gebreken. Wel van Hasselblad werd me vroeger ook (door prof bezitters) gezegd dat je er direkt een tweede body moest bijkopen om bedrijfszekerheid te hebben
**** zeg, ik had wel gedacht dat er verschil in zou zitten, maar zulk verschil ?
toch jammer dat hasselblad geen camera maakt voor de amateur fotograven, ik zou wel die beeldkwaliteit willen hebben zeg
Je moet de thread maar eens doorlezen, de mens toont ook enkele grote prints die hij gemaakt had.
Vrij indrukwekkend!!
Het zijn wel prints van zijn D2X maar toch...
tja, iemand van mijn fotoclub heeft zo'n goedkope hasselbladrug gekocht en bvb standaard zit privéles aan huis inbegrepen. Was wel indrukwekkend zijn demonstratie maar voor een amateur is zo'n prijs niet echt verantwoordbaar hé? Maar proficiat voor het niveau te halen aan Hassi. Vind wel dat als je de kwaliteit vergelijkt van bvb de oude Oly E10 en de nieuwe vergelijkbare canons... De vooruitgang ontgoocheld me wel moet ik eerlijk bekennen. Ik spreek nu niet over de 1DS want heb nog niemand zo zot gevonden voor een vergelijkend onderzoek
Comment